۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 27 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 خبر: متخصصان ایرانی برای مقابله با باج افزار جدید، نرم افزار بومی ساختند

 

نرم افزار بومی ضد باج افزار «واناکرایپت» که تاکنون بسیاری از سیستم های رایانه در سراسر جهان را آلوده کرده است، با مشارکت و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

ویروس باج افزار جدید واناکرایپت در چند روز گذشته بسیاری از سیستم‌های رایانه ای را در کشور‌های مختلف آلوده کرده است و با حمله به سیستم های رایانه ای، فایل‌های قربانی را رمزگذاری و برای رمزگشایی آنها درخواست 300 دلار باج می‌ کند.

این باج ‌افزار از یک آسیب‌ پذیری که روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد استفاده می‌کند و اگر یک رایانه در یک سازمان یا شرکت آلوده به این باج‌افزار شود، سایر سیستم‌های آسیب‌پذیر در شبکه محلی نیز آلوده می شوند.

پس از آنکه سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد مرکزهای آلوده شده به باج افزار جدید در ایران را اپراتورهای ارتباطی، بخش سلامت، پزشکی و دانشگاهی تشکیل می دهند، روشن شد استان های تهران و اصفهان بالاترین میزان آلودگی را دارند.

تارنمای سازمان فناوری اطلاعات ایران از ساخته شدن نرم افزار بومی ضد این باج افزار خبر داد و نوشت: این ابزار توسط مرکز ماهر از نظر امنیتی ارزیابی و در پیشگیری کامل از آلودگی به باج افزارهایی مانند این باج افزار، موثر شناخته شده است.

بر پایه این گزارش، باج‌افزار واناکرایپت همزمان با شیوع در جهان، در بخش هایی از کشور ما نیز موجب آلودگی برخی رایانه ها شد که با اقدام های صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده، روند شیوع آن از ظهر دیروز کاهش بسیار چشمگیری یافته است.

به روزرسانی سیستم عامل ویندوز و آنتی ویروس ها، پشتیبان گیری از اطلاعات مهم، اطلاع رسانی به کاربران برای اجرا نکردن فایل های پیوست رایانامه های (ایمیل) ناشناس، غیرفعال سازی پروتکل اس.ام.بی(SMB) در سیستم عامل ویندوز در صورت به روزرسانی نکردن یا نصب وصله ها، بستن پورت های 445 و 139 از طریق فایروال سیستم عامل ویندوز و خودداری از بازکردن ایمیل های مشکوک و ناشناس، از راهکارهای فنی ارایه شده برای پیشگیری از خسارت است.

اکنون کاربران می توانند از طریق تارنمای مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (ماهر) برای دریافت و استفاده از نرم افزار بومی تولید شده اقدام کنند.

..................

 

خبر:  کارت شبکه PCI-E دو بانده برای اتصال به وای‌فای چند گیگابیتی 

برای سود بردن از وای‌فای پرسرعت و کار با روترهای جدید سری AC نیاز به یک کارت شبکه قدرتمند دارید. کارت‌ شبکه PCI-E به خاطر نصب روی مادربورد و کاهش زمان تاخیر و افزایش سرعت، بیشترین کارایی را دارند و شما به یک سرعت واقعی روی وای‌فای چند گیگابیتی دست پیدا می‌کنید. شرکت توتولینک به تازگی کارت شبکه A1900PE را وارد بازار ایران کرده است.

محصول A1900PE توتولینک یک کارت شبکه PCI-E بی‌سیم دو بانده است که طراحی فوق‌العاده و کاملی دارد. این محصول برای نقل و انتقال داده‌ها از استاندارد 802.11ac بهره می‌برد و حمایت از نسل پنجم استاندارد موجب شده تا A1900PE دیتا را در دو باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز با سرعت 600 مگابیت بر ثانیه و باند 5 گیگاهرتز با سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه منتقل کند.

طراحی این کارت شبکه بی‌سیم به خوبی صورت گرفته و المان‌های الکترونیکی آن روی یک PCB با طراحی 8 لایه چیده شده است. یک هیتسینک آلومینیومی  به رنگ نقره‌ای روی کارت قرار دارد تا علاوه بر حفاظت، گرمای تولید شده قطعات الکترونیکی و حساس را دفع کند. این کارت شبکه  اینترفیس PCI-E  دارد و بر روی یکی از اسلات‌های این رابط پرسرعت بر روی مادربرد نصب می‌شود.

 PCI-E نسبت به رابط PCI از پهنای باند بالاتر و سرعت انتقال بیشتری برخوردار است که این مهم سبب افزایش سرعت عملکرد کارت شبکه A1900PE می‌گردد. این محصول سه کانکتور SMA کواکسیال RF دارد که کاربر می‌تواند در صورت نیاز، از سه آنتن مجزا برای اتصال به آن استفاده کند. اما به همراه این کارت شبکه بی‌سیم، یک آنتن رومیزی با سه آنتن ثابت با قدرت 5 دسیبل ارائه شده که طول کابل آن یک متر بوده و قابلیت اتصال روی دیوار را نیز دارد. همچنین پایه این آنتن رومیزی مجهز به یک آهن‌ربای قوی است که امکان متصل‌کردن آن‌را به بدنه کیس یا هر سطح فلزی دیگر را فراهم می‌آورد.

هر سه آنتن قابلیت چرخش در شعاع 180 درجه را دارند و کاربر می‌تواند کابل آنتن آن را به صورت مستقیم به کارت بی‌سیم A1900PE توتولینک متصل کند. یک LED در میان کانکتورهای آنتن روی برد نیز وضعیت فعالیت کارت شبکه را گزارش می‌دهد.

 این کارت شبکه با لایه‌های متعدد موجود در شبکه به ویژه لایه Infrastructure به شکل کلی سازگار است و به دلیل استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و نسل آینده استاندارد‌ AC، پایداری و صحت در عملکرد را هنگام فعالیت ارائه می‌کند. استفاده از جدیدترین الگوریتم‌های رمزنگاری 128 بیتی نظیر WPA-PSK/WPA2-PSK باعث شده تا سطح امنیت اطلاعات در این محصول بالاترین حد استاندارد را تجربه کند. همچنین مانیتورینگ و پیکربندی بسیار آسان و همچنین پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس از دیگر ویژگی‌های این کارت شبکه است.

بهره‌مندی این کارت شبکه بی‌سیم از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز و سخت‌افزارهای باکیفیت، این امکان را فراهم ساخته تا بالاترین نرخ سرعت در اختیار کاربران قرار گیرد.

کاربران گیمینگ، استریم و تماشای آنلاین ویدیوهای HD و دانلودهای حجیم و نامحدود اصلی‌ترین کاربران این مدل را تشکیل می‌دهند. کارت شبکه بی‌سیم A1900PE توتولینک با 36 ماه گارانتی گرین در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

..................

 

خبر: کارآموزی با حقوق بالا در شرکت های فناوری 

امروزه شرکت‌های فناوری از کارآموزی به عنوان یک راهکار کارآمد در زمینه جذب استعدادهای جوان استفاده می‌کنند. در این گزارش پنج شرکت برتر در پذیرش کارآموزان با بالاترین درآمد را معرفی می‌کنیم.

شرکت‌های فناوری دارای برنامه مفید و موثری برای دانشجویان و کارآموزان هستند و برخلاف دیگر شرکت‌ها از این نیروها برای انجام کارهای بیهوده همچون درست کردن قهوه و کپی گرفتن از مدارک و اسناد استفاده نمی‌کنند. این شرکت‌ها شغل‌هایی چالش برانگیز با هزاران دلار حقوق ماهیانه را به کارآموزان خود محول می‌کنند.

در ذیل، پنج شرکت برتر در پذیرش کارآموزان با بالاترین درآمدها را معرفی می‌کنیم:

 فیسبوک 

شرکت فیسبوک در صدر شرکت‌های جذب کارآموزان با بیشترین درآمد قرار گرفته است. این شرکت ماهیانه 8000 دلار به کارآموزان خود می‌پردازد. کار در محیطی آرام و پرنشاط و فضایی رقابتی با شرایط تمرینی و آموزشی خوب، از مزایای شرکت فیسبوک است.

مایکروسافت  

دومین شرکت این لیست با درآمد تقریبی 7000 دلار در ماه شرکت مایکروسافت است. شرکتی که کارآموزان در آن به بهترین شیوه قبل از فارغ التحصیلی‌شان آموزش داده می‌شوند و تیم های تجاری مشغول در مایکروسافت به کارآموزان می‌گویند که کار در شرکت بیل‌ گیتس چه حسی دارد.

سیلزفورس (Salesforce)

آنها شدیدا روی قدرت پردازش کارورزان خود تمرکز می‌کنند، مخصوصا در زمینه‌های مهندسی. این شرکت با فتح بازارهای بزرگ به سرعت در حال پیشرفت است. بنابراین نه تنها به کارآموزان خود ماهیانه 6450 دلار می‌پردازد بلکه آینده و امنیت شغلی‌شان را نیز تامین می‌کند.

آمازون  

درآمد 6400 دلار در ماه همراه با آشنایی با نوابغ آمازون. این شرکت علاوه بر اختصاص این درآمد، علم روز در فضای کار را هم به کارورزان می‌آموزد. بنابراین استرس و فشار ناشی از نگرانی راجع به آینده در ذهن کارآموزان جایی نخواهد داشت.

اپل

میانگین پرداختی شرکت اپل نیز به کارآموزانش حدود 6400 دلار است. یکی از تجربیات قابل توجه برای کارآموزان در شرکت اپل کار بر روی آمیختن هنر و تکنولوژی است. این شرکت همچنین غذا، اسنک و حتی محل اقامت رایگان در اختیارکارورزان قرار می‌دهد.

 ..................

 

خبر: رایانه با حافظه ۱۶۰ ترابایتی ساخته شد

 جالب است بدانید که حافظه این رایانه توانایی ذخیره حدود 160 میلیون کتاب را دارد!

 یک شرکت تولید کننده رایانه از نمونه اولیه محصولی رونمایی کرده که ۱۶۰ ترابایت حافظه دارد. این رایانه می‌تواند اطلاعات ۱۶۰ میلیون کتاب را ذخیره کند.

هیولت پاکارد (HP) از نمونه اولیه رایانه ای رونمایی کرده که قابلیت کنترل بیشترین میزان اطلاعات روی زمین را دارد. این شرکت کالیفرنیایی رایانه ای با حافظه ۱۶۰ ترابایت ساخته که می تواند ۵ برابر اطلاعات تمام کتابخانه کنگره آمریکا را نگهداری کند.

این آخرین نمونه از پروژه تحقیقاتی «ماشین» شرکت هیولت پاکارد است که هدف آن ساخت رایانه‌های بسیار سریع با تمرکز خاص روی طراحی حافظه ای قدرتمند است.

به طور سنتی شیوه کارکرد پردازشگرها، حافظه و فضای ذخیره سازی احتمالا به کندی فعالیت رایانه منجر شود. درهمین راستا هیولت پاکارد درصدد رفع این مشکل برآمد.

مگ ویتمن مدیر ارشد اجرایی این شرکت در همین راستا می گوید: راز کشف علمی بزرگ بعدی که دنیای فناوری را تغییر می‌دهد پشت انبوه اطلاعاتی پنهان است که هر روز تولید می شود. برای استفاده از این ظرفیت نمی توان به فناوری های قدیمی تکیه کرد، ما به رایانه‌هایی نیاز داریم که برای عصر «اطلاعات کلان» ساخته شده باشند.

این رایانه می‌تواند در حافظه خود ۱۶۰ میلیون کتاب را نگهداری کند. این در حالی است که تاکنون حفظ و نگهداری چنین مجموعه‌ای از اطلاعات در یک سیستم حافظه امکان‌پذیر نبوده است.

 ..................

 

خبر: انعقاد قرارداد طراحی و ساخت رکتیفایرهای مترو بین جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: با هدف حمایت از تولید داخل و تحقق شعار سال، قرارداد طراحی و ساخت رکتیفایرهای مترو تهران بین جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا در محل نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی منعقد شد.

علی اخوان رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت در حاشیه آیین انعقاد قرارداد طراحی و ساخت ملی رکتیفایرهای مترو تهران اظهار کرد: با هدف حمایت از تولید داخل و تحقق شعار سال آیین انعقاد قرارداد طراحی و ساخت رکتیفایرهای مترو تهران بین جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا در محل نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی برگزار شد.

وی ادامه داد: موضوع قرارداد "طراحی و ساخت یکسوفازهای پست‌های ترکشن مترو " است که به منظور تامین یکسوفازهای خط 6 مترو تهران منعقد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت افزود: تمام دانش فنی این تجهیزات در داخل کشور به دست آمده است و این محصول صد درصد توسط کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی اظهار کرد: مدت این قرارداد 6 ماه است که با همکاری جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا انجام می‌شود.

اخوان در پایان گفت: رکتیفایر دستگاه تامین‌کننده برق نیروی محرکه واگن مترو است که به همت محققان جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته می‌شود.

 ..................

 

خبر: هدست واقعیت افزوده برای بازیابی خاطرات مبتلایان به زوال عقل

 هدست واقعیت افزوده مبتکران انگلیسی به افراد مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند تا خاطراتشان را به یاد آورند.

برای افرادی که از زوال عقل رنج می‌برند، به یادآوردن خاطرات می‌تواند فرآیندی آزاردهنده باشد، اما ابزار واقعیت افزوده جدید به عنوان راهکاری برای حل این معضل معرفی شده است.

سامانه VirtuCare به کاربران صحنه‌هایی را نشان  می‌دهد که برای آرام کردن آن‌ها طراحی شده‌اند. این صحنه‌ها شامل ساحل و جنگل مملو از حیوانات است به این امید که خاطرات این افراد در ذهن آن‌ها زنده شود.

این فناوری توسط شرکت‌های واقع در "هرتفوردشایر" به نام‌های Tribemix  و Quantum Care طراحی شده است.  

در ویدئوی این شرکت‌ها دو فرد سالمند مبتلا به زوال عقل در حال استفاده از این ابزار هستند. این سیستم به یکی از این اشخاص صحنه ساحل را نشان می‌دهد و این امر خاطرات وی از ساحلی در اسکاتلند را در ذهن وی تداعی می‌کند.

با این که چنین سامانه‌ای برای کمک به افراد مبتلا به زوال عقل ساخته شده، قرار است برای افراد مبتلا به اختلالات تنفسی و نگهداری از سالمندان نیز به کار رود.

این سامانه از فناوری سه‌بعدی زمان واقعی برای خلق تجاربی استفاده می‌کند که کاربر را درگیر می‌کند؛ VirtuCare همچنین به وی امکان کنترل آنچه در هر صحنه رخ می‌دهد را می‌دهد.

این فناوری در قالب یک بسته ارائه می‌شود که این بسته شامل لپ تاپ واقعیت افزوده، یک هدست Oculus Rift و 12 صحنه واقعیت افزوده که از قبل نصب شده‌اند، است.

این صحنه‌ها شامل یک ساحل، جنگلی مملو از حیوانات، قایق تفریحی که نمای آن رو به یک تپه مرجانی و دلفین‌ها بوده و همچنین نمایی از زمین از ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

بهای این کیت پنج هزار و 140 دلار اعلام شده است

 ..................

 

خبر: ساخت نخستین ابررایانه حافظه‌محور جهان

دانشمندان موفق به ساخت نمونه‌ اولیه نخستین ابررایانه حافظه‌محور جهان شدند.

برای این‌که ابررایانه‌ها  بتوانند با حجم زیاد داده‌های دنیای دیجیتال سر و کار داشته باشند، تولیدکنندگان رایانه آن‌ها را به تعداد زیادی از هسته‌های پردازشگر مجهز می‌کنند؛ در حال حاضر قدرتمندترین ابررایانه دنیا مجهز به بیش از 10 میلیون هسته است.

به تازگی شرکت امریکایی Hewlett Packard Enterprise (HPE)  رویکرد جدیدی پیش گرفته و حافظه را در مرکز ابررایانه جدید خود قرار داده و نمونه اولیه آن با عنوان «ماشین» (The Machine) را معرفی کرده است.

رایانه‌های کنونی مجهز به مجموعه‌ای از پردازشگرها هستند که در هر بار می‌توانند یک مسؤولیت را انجام ‌دهند، گرچه می‌توان آن‌ها را به هسته‌های بیشتری تقسیم و در نهایت چند مسؤولیتی کرد، اما چون هر پردازشگر عمدتا به بسته‌های کوچک حافظه خود متکی است، ارتباط بین پردازشگرها با یکدیگر وقت و انرژی زیادی هدر می‌دهد.

پیشرفت‌هایی در این زمینه با هدف سرعت بخشیدن به این فرآیندها در حال انجام است، اما موانعی بر سر راه است. به تازگی شرکت HPE  آنچه فناوری «محاسبات حافظه‌محور» (Memory-Driven Computing) می‌خواند را در قلب معماری ابررایانه جدید جای داده که این فناوری به همه پردازشگرهای موجود در سیستم، دسترسی برابر به حافظه را می‌دهد.

نمونه اولیه ابر رایانه جدید بزرگ‌ترین سیستم تک‌حافظه دنیا لقب گرفته که از حافظه غیرفرار (NVM) استفاده  می‌کند. در این ابررایانه، داده در یک مکان پردازش و ذخیره می‌شود و نیازی به ارسال آن به بخش‌های مختلف سیستم نیست.

همچنین به جای این که هر جزئی از طریق سیستم interconnect خود با اجزای دیگر ارتباط برقرار کند، فناوری «محاسبات حافظه‌محور» از پروتکل جهانی استفاده می‌کند و این امر ابررایانه «ماشین» را کارآمدتر می‌کند.

در این ابرریانه، ارتباط بین‌ نودها از طریق فوتونیک سرعت می‌گیرد و به جای ارسال اطلاعات در شکل الکترون و از طریق سیم‌های مسی، فوتونیک به سیستم، امکان مخابره نور از طریق روبان‌های فیبر نوری را می‌دهد؛ این موضوع سیستم interconnects را کوچک‌تر، سریع‌تر، خنک‌تر و از لحاظ انرژی کارآمدتر می‌کند.

«ماشین» قابل مقیاس‌بندی است و شرکت HPE  اعلام کرده نسخه‌های آتی آن قادر به ذخیره‌سازی چهار هزار و 96 یوتابایت (YB) داده خواهند بود. هر یوتابایت، بیش از یک تریلیون ترابایت است.

این کارآیی، امکان دسترسی به مقدار بالای داده‌ به صورت همزمان را خواهد داد و چنین سیستمی در مراکز داده و سفرهای فضایی کاربرد خواهد داشت.

..................

 

خبر: فیس‌بوک پارلای را راه‌اندازی می‌کند

فیس‌بوک یک محیط آزمایشی به نام پارلای (ParlAI) را برای هوش مصنوعی و ربات‌ها راه اندازی می‌کند.

بخش پژوهش هوش مصنوعی شرکت فیس‌بوک، به تازگی برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی یک محیط آزمایشی که در آن پژوهشگران هوش مصنوعی و ربات‌سازان می‌توانند کارهای خود را به اشتراک بگذارند، اعلام کرده است.

به موجب این طرح، تمرکز اولیه، روی آموزش مکالمه به ماشین‌ها به صورت متن‌باز بوده و سایر پژوهش‌ها در پارلای روی بینایی کامپیوتر و زمینه‌های هوش مصنوعی فراتر از درک زبان طبیعی برای این کار تمرکز خواهد کرد.

بخشی از پژوهش‌هایی که در پارلای انجام می‌شود به ربات‌های گوناگون و ارتباط ربات با ربات اختصاص دارد. پژوهشگران یا کاربران پارلای برای  تست و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با پلتفرم منبع باز باید به دانش پایتون مسلط باشند.

یان لیکن، مدیر بخش پژوهش هوش مصنوعی فیس‌بوک در این خصوص گفت: «هدف پارلای نوآوری بیش از پیش است. اساساً این مسئله باید بیش از یک عامل گفتمان با دانش پیش‌زمینه کافی در نظر گرفته شود. بخشی از این پژوهش‌ها واقعاً از سطح ماشین‌ها برای درک زبان یا قابلیت درک گفتار فراتر می‌رود.»

وی افزود: «موضوعی که در پارلای دنبال می‌شود، هوشمندسازی بیشتر ماشین‌هاست و از عهده یک شرکت خارج است. به همین خاطر ما می‌کوشیم نقش رهبری این جامعه پژوهشی را بر عهده بگیریم و تمام این پژوهش را به جهتی مناسب هدایت کنیم.»

به گفته وی، کلید موفقیت برخی از ربات‌ها، قابلیت مکالمه در آنهاست.

یکی از نمونه‌های ربات‌های محاوره‌ای، "شیائوییس" است که یک ربات سه ساله است و هنوز هم به ده‌ها میلیون کاربر فعال در چین را مدیریت می‌کند و یکی از محبوب‌ترین ربات‌ها در حافظه اخیر است.

"زو"، نمونه دیگری از این ربات‌هاست که کمتر از شش ماه پیش در دسترس کاربران قرار گرفت و بیش از 300000 کاربر فعال در ماه دارد.

جیسون وتسون، یکی از دانشمندان پژوهشکده هوش مصنوعی فیس‌بوک، اعلام کرد: «ما می‌خواهیم که چت‌بات‌های ما بیشتر شبیه انسان صحبت کنند و در واقع صحبت‌های آنها طبیعی به نظر برسد. بدین معنا که بتوانند به سؤالات مختلف پاسخ دهند، در مورد فیلم صحبت کنند، رزرو رستوران را انجام دهند و تمام کارها را پیش ببرند.»

 ..................

 

خبر: یخچال‌های سامسونگ هوشمند می‌شوند

اگر صاحب گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس هستید، به احتمال قوی تا کنون با دستیار هوشمند بیکسبی آشنا شده‌اید. اما خبر خوش برای صاحبان دیگر گوشی‌های هوشمند این است که به زودی پای این دستیار مجازی سامسونگ به وسایل هوشمند خانه نیز باز خواهد شد و می توانید یخچال هوشمند خود را نیز به این تکنولوژی مجهز کنید.

شرکت کره‌ای سامسونگ روز یک شنبه اعلام کرد که قصد دارد از تکنولوژی بیکسبی در یخچال Family Hub 2.0 خود استفاده کند که به عنوان اولین وسیله خانگی همراه با هوش مصنوعی شناخته خواهد شد.

طبق اعلام سامسونگ، اگر صاحب مدل قدیمی‌تر یخچال Family Hub باشید نیز می توانید نرم فزار یخچال خود را به روز رسانی کرده و از سیستم بیکسبی استفاده کنید.

اضافه شدن تکنولوژی دستیار مجازی بیکسبی به وسایل خانگی هوشمند می‌تواند به سامسونگ کمک کند تا با قدرت بیشتر با رقبایی همچون گوگل و آمازون رقابت کند.

لازم به ذکر است که گوگل و آمازون نیز هردو از سیستم‌های انحصاری دستیار هوشمند خود- دستیار هوشمند گوگل و الکسا -  در ابزار و وسایل مختلف خانگی استفاده می‌کنند.

هدف نهایی سامسونگ این است که دستیار مجهز به هوش مصنوعی خود را جدای از دنیای گوشی‌های هوشمند، در تمام لوازم الکتریکی تعبیه کند.

با اضافه شدن بیکسبی، یخچال فمیلی هاب 2 کاربر را قادر می‌سازد که از طریق یخچال خود و تنها با اجرای دستورات صوتی، به دنبال دستور پخت غذاها بگردد، اطلاعات آب و هوایی را دریافت کند، موسیقی مورد علاقه خود را پخش کند. به علاوه، بسیای از قابلیت‌های دیگر نیز از این طریق امکان پذیر خواهد شد.

از آنجایی که دستیار هوشمند مجهز به تکنولوژی یادگیری عمیق (Deep Learning) که زیر شاخه‌ای از تکنولوژی یادگیری ماشینی است، یخچال هوشمند با کمک آن می‌تواند هوای آشپزخانه را کنترل کند، یا حتی دستورهای پختی که بیشتر از همه از آن استفاده می‌کنید را به خاطر بسپرد و یا موسیقی مورد علاقه شما را هنگام آماده سازی شام پخش کند.

در حال حاضر، یخچال هوشمند قدر است با دیگر وسایل هوشمند موجود در خانه مانند ماشین لباسشویی، کولر، جاروبرقی و غیره مرتبط شود و با اضافه شدن دستیار هوشمند بیکسبی، کنترل اکوسیستم هوشمند خانه بسیار راحت‌تر خواهد شد.

به عبارتی، یخچال شما می‌تواند حکم مرکز اصلی فرماندهی خانه را به عهده داشته باشد. طبق گفته سخنگوی سامسونگ، دستیار هوشمند بیکسبی قادر است با تحلیل صدای کاربر، اطلاعات را به صورت اتوماتیک یاد بگیرد و این سیستم چیزی نیست که در دیگر وسایل هوشمند در بازار دیده شود.

 ..................

 

خبر: تالار استیو جابز شبیه یک لپ‌تاپ است

 کارمندان اپل در حال نقل‌مکان به دفترمرکزی جدید ۵ میلیارد دلاری خود به نام اپل پارک هستند که از سال ۲۰۰۶ ساخت آن شروع شد.

 در این میان سالن موسوم به تالار استیو جابز هنوز به اتمام نرسیده است، چراکه معماران و عاشقان اپل آن را متفاوت دیده و سعی کرده‌اند مکانی در حد و اندازه نام استیو جابز بسازند.

اینجا جایی است که محصولات آینده اپل رونمایی خواهد شد و به همین دلیل باید چیزی فراتر از یک مکان با ویژگی‌های آینده‌نگر باشد.

گفته می‌شود معماری این بنا مشابه معماری و دیزاین مک‌بوک ایر اپل است که سیم‌ها لای دیوار شیشه‌ای آن به طرز ماهرانه‌ای پنهان‌شده است.

در این میان سقف مجهز به فیبر کربن آن از دور خودنمایی می‌کند که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

..................

 

خبر: تعداد مشترکان اپراتور اول اعلام شد

شرکت ارتباطات سیار ایران، همزمان با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات، مهم‌ترین دستاوردهای اپراتور اول تلفن همراه کشور را اعلام کرد.

 تعداد مشترکین همراه اول با ۹.۳ میلیون مشترک جدیدی که در سال ۹۵ جذب کرد، به ۸۶.۳ میلیون سیم‌کارت واگذار شده و ضریب نفوذ این اپراتور طی یکسال گذشته از ۸۰.۲ درصد به ۸۴.۲ درصد رسید.

علاوه براین همراه اول طی سال ۹۵ سهم بازار خود را دو درصد و با احتساب مشترکین سایر اپراتورها که با رومینگ ملی از شبکه همراه اول استفاده می کنند و مشترکین GSM روستایی، حدود ۳ درصد افزایش داده و به ۶۰ درصد کل بازار رسانده است.

بر اساس این گزارش، همراه اول در طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه که از تیرماه سال گذشته آغاز شده است، وضعیت عملکرد اپراتور اول تلفن همراه اینگونه است که تا ۲۵ اردیبهشت ماه تراز این اپراتور مثبت ۹۶۰۴، مشترک بوده است.

در خصوص توسعه شبکه باند پهن نیز همراه اول، به عنوان اپراتور ارائه دهنده نسل ۴.۵ تلفن همراه در کشور، در سال ۹۵ در حدود ۱۷۵۰۰ سایت و در مجموع بیش از ۲۵ هزار سایت نسل ۳ ،۴ و ۴.۵ در ۱۷۲۲ شهر و دهستان راه اندازی کرده است، همچنین رشد ۲۰ برابری مشترکین نسل ۴ و ۴.۵ در سال ۹۵ و نوسازی شبکه نسل ۲ همراه اول، داشته است. همچنین با افزایش خدمات حضوری و غیرحضوری به مشترکین، ۳۵۰ میلیون پاسخگویی و خدمت ارائه شده به مشترکین در ۲۴ ساعت شبانه روز طی یکسال گذشته صورت گرفته است.

..................

 

خبر: بسته‌ها را با روبات بفرستید

ربات‌های تحویل دهنده سفارش، پدیده‌ای نوظهور هستند که جای بسیاری از افراد شاغل در این حوزه را اشغال کرده‌ و تبدیل به روشی برای جذب مشتری توسط رستوران‌ها و کسب و کارهای مختلف شده‌اند. جدیدترین شرکتی که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است، استارتاپ سوییسی Teleretail AG است. ماشین‌های این شرکت که البته هنوز در  مراحل اولیه ساخت قرار دارند، برای طی مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند و قادر هستند مشتریان خارج از شهر و دوردست را نیز پوشش دهند.

Teleretail مانند دیگر شرکت‌های رقیب ( مثلا Starship Technologies یا Marble)، از تکنولوژی‌های نوین توسعه یافته در خودروهای خودران، از جمله سنسورها، سیستم کنترل کامپیوتری، سیستم مسیریابی استفاده کرده است. این استارتاپ برخی از دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز خود را با کمک و پشتیبانی مالی برخی شرکت‌ها مانند Bosch، Nvidia و Lidar-makers تهیه کرده است که به عنوان اسپانسرهای محصولات این شرکت شناخته می‌شوند.

Thorsten Schollمدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که شرکتش از پشتیبانی مالی خوبی برخوردار بوده است و حتی آژانس فضایی اروپا( European Space Agency)، تا کنون 2 میلیون دلار به این شرکت کمک مالی داشته کرده است. تورستن می‌گوید آژانس فضایی اروپا از شیوه مدیریت، دریافت و ارسال اطلاعات مسیریابی ماهوارهای شرکت تله ریتیل، استقبال کرده است. با این وجود، این شرکت هنوز به مرحله سوددهی و افزایش سرمایه نرسیده است.

هدف اصلی شرکت تله ریتیل، توانمند سازی کسب و کارهای خرده پا و تجارت‌های تازه شکل گرفته است تا قدرت رقابت با رقبای قدرتمندی همچون آمازون را پیدا کنند. این شرکت اخیرا تکنولوژی مورد استفاده خود را در کنفرانس AUVSI Xponential در شهر دالاس، بیشتر معرفی کرده است و در قدم بعدی قصد دارد آزمایش ربات‌های پیک خود را در  کشورهای سوییس و آمریکا، آغاز کند.

تورستن می‌گوید: "در حال حاضر شهرهای واشنگتن دی سی، سانی ویل در ایالت کلیفرنیا و آیداهو، اجازه انجام آزمایش این ربات‌ها را صادر کرده‌اند.

ما باید به جایی برسیم که ربات‌هایمان نه فقط در پیاره رو و حاشیه‌های خیابان بلکه در جاده‌ها، خیابان‌های اصلی و اتوبان‌ها نیز رفت و آمد کند. برای همین دستگاه‌هایمان را طوری طراحی و تولید کرده‌ایم که جوابگوی طی کردن مسیرهای طولانی باشند".

تورستن در ادامه سخنان خود گفت: "در حال حاضر این ربات‌ها فقط می‌توانند سفارشات مشتریان را به درب منزل آنها تحویل دهند اما در آینده به این قابلیت دست پیدا خواهند کرد که مرسولات را به داخل منازل نیز حمل کنند که البته رسیدن به چنین مرحله‌ای برای یک شرکت کهنه کار در صنعت ربات سازی نیز یک چالش محسوب می‌شود".

 ..................

 

خبر: درمان ناباروری با فناوری چاپ سه بعدی

محققان آمریکایی موفق شدند موش های نابارور را با تخمدان های چاپ سه بعدی بارور کنند.محققان امیدوارند این فناوری برای انسان نیز به کار رود.

محققان دانشگاه نورث وسترن در این تحقیق مشاهده کردند که موش های نابارور با کمک تخمدان های بایوپروستتیک (bioprosthetic) توانایی به دنیا آوردن فرزندان سالم پیدا کردند.این تخمدان های چاپی طی یک هفته به جریان خون موش ها متصل و شروع به آزاد کردن تخمک کرد.

آنها اکنون تصمیم دارند که این تخمدان های مصنوعی را در خوک ها نیز آزمایش کنند و درصورت موفقیت آمیز بودن نتایج این آزمایش ها، آزمایش آن بر انسان را آغاز کنند.

امید می رود که این ارگان ها که در آزمایشگاه ساخته می شوند روزی گزینه ای برای زنانی باشد که سیستم باروری آنها به واسطه درمان های سرطان آسیب دیده است.

'ترسا وودراف' محقق باروی از دانشگاه نورث وسترن که در این تحقیق مشارکت داشت می گوید: این تحقیق نشان می دهد که تخمدان های بایوپروستتیک (bioprosthetic) عملکرد طولانی مدت و بادوامی دارند .

وی ادامه داد: استفاده از مهندسی زیستی به جای پیوند از جسد برای ایجاد ساختارهای ارگانی که فعالیت کرده و سلامت بافت را برای بیمار بازسازی می کند ، هدف مهندسی زیستی برای پزشکی بازساختی است.

محققان این تخمدان های مصنوعی را با استفاده از ژلاتین به عنوان 'جوهر' چاپگر سه بعدی تولید کردند؛ این ژلاتین نوعی هیدروژل بیولوژیکی است که کمتر احتمال دارد توسط بدن پس زده شود و همچنین متخلخل است که به تعامل آن با بافت های میزبان و جریان خون کمک می کند.

هیدروژل ها ترکیبی از 99 درصد آب و کمی پلیمر هستند به این معنی که آنها می توانند بسیار نرم باشد اما محققان دانشگاه نورث وسترن موفق شدند که جوهر ژلاتینی خود را به نحوی دستکاری کنند که در حین انعطاف پذیری، کیفیت سختی داشته باشد.

این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

45943