۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 2 خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

 

خبر: عذرخواهی توییتر از رئیس جمهور شدن ترامپ 

یکی از بنیانگذاران توئیتر در گفت و گو با نیویورک تایمز از این که این شبکه مجازی بعنوان ابزاری به پیروزی ترامپ در انتخابات کشورش کمک کرده عذر خواهی کرد.

دونالد ترامپ ماه گذشته در گفتگو با نشریه فایننشال تایمز گفته بود که بدون استفاده از شبکه مجازی توئیتر امکان نداشت او وارد کاخ سفید شود. بر همین اساس ایوان ویلیامز یکی از بنیانگذاران توئیتر در گفتگو با نیویورک تایمز از این که احتمالا این شبکه مجازی بعنوان ابزاری به پیروزی ترامپ در انتخابات کشورش کمک کرده از همه مردم آمریکا و جهان عذر خواهی کرد.

 ویلیامز گفت: که تصور او در مورد شبکه های مجازی این بوده است که به مردم این فرصت را می دهد تا آزادانه عقاید و اندیشه های خود را با دیگران در میان بگذارند اما ظاهرا در مورد تاثیرات این شبکه ها اشتباه کرده است.

وی افزود اگر آن طور که ترامپ مدعی شده استفاده از توئیتر باعث پیروزی او شده باشد او خود را ملزم به عذر خواهی از همه جهان می داند.

..................

 

خبر: ربات‌ها به زودی می‌توانند هویت ما را از ما قرض بگیرند 

زمانی فراخواهد رسید که بسیاری از کارهای ما مثل نوشتن ایمیل و هرگونه بیانیه منتشرشده، توسط یک هویت دیجیتال انجام شود و هر کسی برای شنیدن نظرات و توصیه‌های شما به آن هویت مراجعه می‌کند.

 کاری که در حال حاضر در آزمایشگاه رسانه‌ای دانشگاه صنعتی ماساچوست در حال انجام است، در پی آن است که یک "هویت دیجیتال" را به وجود آورد.

به نظر کارشناسان، این هویت دیجیتال قادر خواهد بود که به جای شما کارهای زیادی از جمله نوشتن ایمیل را انجام دهد و همچنین اگر در دسترس نباشید، افراد می‌توانند برای شنیدن نظرات و توصیه‌های شما به آن ربات مراجعه نمایند.

بعضی از متخصصان این قابلیت را «ابدیت افزوده» می‌نامند.

گفتنی است که این قابلیت، تمام اطلاعات دیجیتال شخصی را انتخاب می‌کند و آنها را به عنوان رباتی که بر اساس نظرات انسانی، می‌تواند مشاوره تخصصی بدهد نگهداری می‌کند.

ایده‌ای که پشت قابلیت مورد بحث وجود دارد، در پی ایجاد هویت‌های قابل جابجایی برای ربات‌هاست و به کاربر این امکان را می‌دهد سؤالاتی را برای یک دسته از شخصیت‌های هوش مصنوعی مطرح کنند.

در حقیقت، درک اینکه واقعیت برای دیگران به چه صورتی است و نحوه استفاده از پاسخ مناسب، دو ابزار بنیادی هستند که هر مدیر موفق باید به خوبی بداند. این فناوری می‌تواند تولید و تحقیق در بازار برای خدمات و مخاطبین جدید را تسهیل نموده و ارائه خدمات را به میزان زیادی بهبود ببخشد.

در عصر و زمانه حاضر، شاهد آن هستیم که شرکت‌های موفق فناوری، به شدت مشغول کار هستند و برآنند که رؤیاهای دیرینه بشر را تحقق ببخشند.

یکی از این رؤیاها این است که انسان دوست دارد که به طور همزمان در دو جا حضور داشته باشد و این هویت‌های قابل تعویض به وی کمک می‌کند که رؤیای او به واقعیت مبدل شود.

در هر حال در آینده‌ای نه چندان دور، هویت‌های قابل جابجایی، دریچه‌ای جدید را رو به مدیران فناوری خواهد گشود و به همین خاطر این افراد باید آماده تطبیق توانایی‌های خود با این قابلیت باشند و در اولین فرصت ممکن، گردش کاری خود را با قابلیت جدید یکپارچه سازی کنند.

..................

 

خبر: تجربه متفاوت تماشاگران در فیلم تازه ایناریتو 

 الخاندرو گونزالس ایناریتو در فیلم‌ تازه‌اش با استفاده از تکنولوژی حقیقت مجازی تماشاگران را در ترس و آشفتگی مهاجران شریک می‌کند.

کارگردان برنده اسکار آثاری چون «بردمن» و «بازگشته از گور» با فیلم «گوشت و شن» پا به هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن گذاشته است.

ایناریتو در این فیلم با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی تماشاگران را به دل بحران‌های پیش‌ روی مهاجرانی می‌برد که از روی ناچاری تلاش می‌کنند از مکزیک به آمریکا سفر کنند.

برای تماشای فیلم تازه ایناریتو باید به یک آشیانه هواپیما بروید نه یک سالن سینمای معمولی در جشنواره کن. پس از اینکه کفش‌ها را درآورید و پا به اتاقی تاریک و بزرگ گذاشتید نوبت به پوشیدن تجهیزات تماشای واقعیت مجازی می‌رسد. با شروع فیلم نخست تنها در شب به صحرایی تاریک قدم می‌گذارید و پس از آن در صحرا خود را میان گروهی از زنان، مردان و کودکان می‌یابید.

مرز میان تماشاگر و فیلم از میان رفته است، ناگهان سکوت با صدای هلی‌کوپترها شکسته می‌شود، نورافکن‌ها روشنایی کورکننده‌ای دارند و صدای فریاد مرزبان‌ها به گوش می‌رسد: «تکان نخورید. دست‌ها را روی سرتان بگذارید.»

انگار که خواب می‌بینید، صحنه عوض می‌شود و میز درازی با اشکالی غریب روی آن از ناکجا ظاهر می‌شود. مردی که به زحمت از کف دست بزرگ‌تر است از رودخانه‌ای می‌گذرد و قایقی بسیار کوچک سرنگون می‌شود و مسافران که بسیار کوچک دیده می‌شوند از قایق بیرون می‌ریزند.

در همان حال مردانی با اندازه‌های واقعی دور میز نشسته‌اند و مشغول بازی هستند. آیا این مردان قاچاقیان انسان هستند؟‌ قاچاقچیانی که مرگ و زندگی مهاجران برایشان اهمیتی ندارد؟ زمانی برای پی بردن به این راز نیست چرا که دوباره ناگهان مرزبان‌ها از راه می‌رسند در حالی که عصبانی‌تر و خشن‌تر از پیش هستند. اما این بار ماجرا متفاوت است مرزبان‌ها سراغ تو آمده‌اند.

ایناریتو که سال ۲۰۱۶ جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای «بازگشته از گور» از آن خود کرد درباره فیلم تازه‌اش گفت: "تجربه تماشای «گوشت و شن» برای تماشاگران یکسان نیست." او چهار سال زمان صرف ساخت این پروژه واقعیت مجازی کرده که قرار است پس از نمایش در کن در موزه‌های سراسر جهان به نمایش درآید.

این کارگردان مکزیکی در ادامه با اشاره به تفاوت میان سینما و واقعیت مجازی گفت: "در واقعیت مجازی فریم وجود ندارد و محدودیت‌های فضای دو بعدی از میان می‌رود."

..................

 

خبر: حضور فعال دانشگاه تربت حیدریه در مسابقات رباتیک هلند 

گروه رباتیک دانشگاه تربت حیدریه در نخستین دوره مسابقات ربات های عمودپرواز (کوادروتور) اروپا که در شهر هنگلوی هلند برگزار شد، شرکت کرد.

سرپرست این گروه افزود: این گروه پنج نفره از دانشجویان رشته های مکانیک، صنایع، برق و مخابرات دانشگاه تربت، 18تا 24 اردیبهشت ماه، به عنوان تنها تیم ایرانی و آسیایی حاضر در این مسابقات با 9گروه اروپایی از کشورهای بلژیک، هلند، ایرلند و ایسلند به رقابت پرداختند.

محمدرضا قریب، گفت: در این مسابقات هر گروه در پنج روز ابتدایی با استفاده از ابزار ارائه شده یک ربات عمودپرواز را ساخته و در روز ششم با یکدیگر رقابت کردند که گروه تربت حیدریه، یک ربات امدادگر ارائه کرد.

وی در مورد نحوه حضور در این رقابتها اظهار کرد: پارسال یک گروه دانشگاهی و پژوهشی از هلند مهمان ما بود که از ما دعوت کرد به عنوان مهمان در این رقابت ها که ویژه کشورهای اروپایی است، شرکت کنیم و البته 50 درصد هزینه ها را نیز کشور هلند متقبل شد.

قریب با بیان اینکه در این رقابت ها کشور بلژیک رتبه نخست را کسب کرد، گفت: طبق قانون مسابقات برای جلوگیری از تضعیف روحیه جوانان شرکت کننده، رتبه های بعدی اعلام نمی شود و معرفی تیم نخست نیز تنها به خاطر مشخص شدن میزبانی سال آینده صورت می گیرد.

وی در خصوص جایگاه علمی دانشگاه تربت حیدریه در حوزه پژوهش و رباتیک گفت: یکی از مشکلات دانشگاه های ایران و از جمله تربت حیدریه ضعف در برقراری ارتباط با دنیای خارج است زیرا غالبا در دانشگاه های ما تدریس به زبان انگلیسی صورت نمی گیرد و همین موجب شده تا نتوانیم آن طور که حق ماست دستاوردهای علمی خود را به جهان خارج معرفی کنیم.

دانشگاه تربت حیدریه دارای 2 هزار و 500 دانشجو است که در 27 رشته زیر نظر 34 استاد ثابت و 180استاد مدعو تحصیل می کنند.

شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.

..................

 

خبر: توسعه فناوری پوشیدنی برای نظارت بر عملکرد مناطق مختلف مغز 

 مهندسان موسسه فناوری ماساچوست موفق به توسعه یک فناوری پوشیدنی ساعت مانند شدند که اطلاعات مربوط به فعالیت‌ قسمت‌های مختلف مغز را از پوست و عرق بدن می‌گیرد.

محققان این پژوهش اظهار کردند: پوست کاملا توسط شاخه سمپاتیک سیستم عصبی خودکار عصب‌دار شده و ما می‌توانیم افزایش فعالیت سمپاتیک مغز را با نظارت بر تغییرات الکتریکی ظریف در سراسر سطح پوست مشاهده کنیم.

سیستم عصبی خودکار یا اتونومیک، سیستمی حرکتی است که با تنظیم عمل عضلات صاف، عضله قلبی و غدد در ارتباط است و به عبارتی دیگر این سیستم قسمتی از سیستم عصبی محیطی(PNS) است که رشته‏‌های حرکتی را به عضلات صاف، عضله قلبی و غدد بدن می‏‌فرستد.

فعالیت سمپاتیک زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار هیجان یا استرس فیزیکی، عاطفی و شناختی شود. در برخی از شرایط پزشکی، مانند صرع، افزایش قابل توجهی در فعالیت سمپاتیک رخ می‌دهد که مربوط به فعال شدن مناطق خاصی از مغز است.

دستگاه‌های پوشیدنی ساعت مانند می‌توانند از حسگرها برای جمع آوری مستمر داده‌ها در زمان واقعی بهره گیرند. تغییرات در فعالیت الکترودرمال در نتیجه فعالسازی آتیپیک در مناطق عمیق مغز رخ می‌دهد.

محققان در حال تجاری سازی این فناوری در جهت نظارت بر تشنج هستند.

تشنج (seizure) نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیر طبیعی و زیاد در مغز است که می‌تواند به صورت تغییر در وضعیت روانی، حرکات تونیک و کلونیک بروز ‌یابد.

وقتی کسی در محدوده زمانی معین دچار تشنج می‌شود، تشخیص آن معمولا صرع است. هنگامی که برخی از مناطق مغز، مانند مناطقی که با اضطراب، درد، استرس و حافظه در طول تشنج فعال می‌شوند، می‌توانند با الگوهای تغییرات الکتریکی در پوست همراه باشند.

بنابراین این فناوری جدید می‌تواند کمک شایانی به محققان و پزشکان در جهت شناسایی و تشخیص تغییرات در مناطق مختلف مغز داشه باشد.

..................

 

خبر: سوییچ‌های ده گیگابیتی چندمنظوره بوفالو 

 شرکت بوفالو دو سوییچ ده گیگابیتی برای کسب‌و‌کارهای کوچک معرفی کرد. این سوییچ‌ها از چندین نوع شبکه‌های اترنت پشتیبانی می‌کنند و نیازی به کانکتور و کابل جدید ندارند.

این سوئیچ‌ها با ‌نام‌های BS-MP2008 و BS-MP2012 به‌ترتیب از هشت و دوازده درگاه شبکه سود می‌برند و مبتنی‌بر استانداردهای 2.5GBASE-T، 5GBASE-T و 10GBASE-T (استاندارد 802.3bz) هستند که به کسب ‌و کارها اجازه می‌دهند از این سوئیچ‌ها در انواع شبکه‌های کابلی پرسرعت از ۲.۵ گیگابیت تا ۱۰ گیگابیت بهره ببرند.

برای استفاده از این سوئیچ‌ها نیازی به کابل شبکه جدید یا تغییر کانکتورها نیست و همان کابل‌های شبکه Cat5 استفاده می‌شوند که باز هم برای کسب ‌و کارهای کوچک یک مزیت ویژه محسوب می‌شود و از هدر رفت منابع مالی جلوگیری می‌کند.

ظرفیت سوئیچ هشت درگاهی برابر ۱۶۰ گیگابیت و سوئیچ دوازده درگاهی برابر ۲۴۰ گیگابیت است، زیرا این دستگاه‌ها سعی می‌کنند از تمام پهنای ‌باند  استفاده کنند.

میزان حافظه رم بافر برای این دستگاه‌ها 2 مگابایت است و ۳۸ و ۵۰ وات مصرف انرژی دارند. نصب این سوئیچ‌ها در شبکه ساده و سریع است و از ابزارهای کاهش مصرف انرژی در مودهای انتظار دستگاه‌های شبکه سود می‌برند. این دو سوئیچ از هم‌اکنون وارد بازارهای جهانی شدند و با قیمت‌های ۶۵۰ دلار برای مدل هشت درگاهه و ۹۸۰ دلار برای مدل دوازده درگاهه به فروش می‌رسند.

..................

 

خبر: پرداخت آنلاین با سامانه تشخیص چهره در چین، به زودی 

خریداران چینی به زودی فناوری جدیدی را به کار می گیرند که از سامانه تشخیص چهره برای پرداخت آنلاین استفاده می کند.

کارشناسان شرکت تجارت الکترونیکی چین موسوم به 'علی بابا' با اضافه کردن سامانه تشخیص چهره به قسمت پرداخت‌های الکترونیکی علی پی (AliPay) این شرکت، تحولی در این بخش از سایت ایجاد کرده اند تا خریداران دیگر نیاز به حفظ کردن شناسه کاربری و پسوورد خود نداشته باشند و تنها با اندکی صبر، بتوانند پس از تأیید شدن چهره خود توسط این سامانه، از حساب متصل به این بخش از سایت مبلغ موردنظر را از حساب خود پرداخت کنند.

گفته شده است که پس از ثبت عکس و مشخصات خریدار در سایت، در دفعات بعد دیگر نیازی به درج این اطلاعات نیست و خریدار تنها با نشان دادن چهره از دوربین جلویی موبایل هوشمند خود قادر به خرید خواهید بود.

'چن جیدانگ' مسئول فناوری شناسایی بیومتریک در یک شرکت سرویس خدمات مالی وابسته به علی بابا گفت که آزمایش پرداخت آنلاین با سامانه تشخیص چهره در این کشور به اتمام رسیده است و این سامانه به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

براساس فیلم ویدیویی که پرداخت آنلاین با استفاده از سامانه تشخیص چهره را نشان می دهد، خریداران می توانند در دو مرحله پرداخت خود را کامل کنند در مرحله اول چهره اسکن می شود و در مرحله دوم چهار رقم آخر شماره تلفن خود را وارد می کنند.

گرچه افراد زیادی از این فناوری شگفت زده شده اند اما برخی از کاربران وب نگران مسائل امنیتی استفاده از آن هستند.

کاربران در راستای تدابیر امنیتی، برای استفاده از این سرویس و اسکن چهره باید چشمک بزنند، بخندند، سر خود را تکان دهند یا حرکات دیگری انجام دهند تا حقیقی بودن هویت آنها و تمییز از تصویر و یا فیلم های ویدیویی برای سامانه محرز شود.

علی پی در سال 2015 استفاده از یک سامانه تشخیص چهره را برای مشتریانی که 'لاگ این' می شوند آغاز کرد؛ سایر شرکت های اینترنتی از جمله Baidu وTencent نیز از این فناوری استفاده کرده اند.

..................

 

خبر: «قطعی برق» بخشی از ارتباطات دیتا بندرعباس را مختل کرد 

رئیس اداره دیتا مخابرات هرمزگان گفت: قطعی برق سوئیچ توسعه در نزدیکی میدان انقلاب (هتل هرمز ) باعث ایجاد اختلال و قطع شدن ارتباطات دیتا در بخشی از شهر بندرعباس شده است.

 ضیاء مویدی اظهار داشت: مشکل دیگری که این واقعه ایجاد کرده اختلال در آنتن دهی شبکه همراه اول در همان محدوده است که نیروهای فنی پیگیر رفع آن هستند.

وی ادامه داد: این سوئیچ وظیفه رساندن دیتا به شش دستگاه مهم هرمزگان همچون اداره کل دارایی و امور مالیاتی ، پزشکی قانونی و خبرگزاری جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

رئیس اداره دیتا مخابرات هرمزگان اضافه کرد: 2 مرتبه در سال گذشته کابل های برق این سوئیچ توسط سارقان به سرقت رفته ولی این مرتبه سرقت کابل ها مطرح نیست.

..................

 

خبر: ساخت دستگاه جداکننده نفت از آب در دانشگاه آزاد 

 محققان واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی دستگاهی برای جداسازی مواد نفت از آب شدند.

حسین امینی، مدیرعامل شرکت‌  مستقر در پارک علم وفناری دانشگاه‌ آزاد اسلامی و فارغ‌التحصیل واحد پردیس با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه جداکننده نفت از آب گفت: این دستگاه به صورت شناور بر روی سطوح سیال قرار می‌گیرد و روغن‌هایی را که در سطح آب انباشته شده‌اند، جمع‌آوری کرده و به محل ذخیره‌سازی نفت انتقال می‌دهد.

این دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ورود مواد نفتی و روغنی به آب یکی از مواردی است که در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی، کارخانه‌های فولادسازی و… باعث آلودگی دریا و محیط زیست می‌شود، افزود: حذف اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا، حذف آلودگی دریاها ناشی از عملیات سکوها و چاه‌های نفتی، پاک‌سازی بنادر و لنگرگاه کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها، پاکسازی رودخانه‌ها، حذف روغن در محل انباشت گل حفاری، حذف روغن در اسکیل پیت‌ها در صنایع فولاد، حذف روغن در پروسه تصفیه آب و فاضلاب صنعتی موارد پرکاربرد دستگاه جداکننده نفت از آب است.

امینی با بیان اینکه این دستگاه مشابه خارجی نیز دارد، گفت: با بهینه‌سازی‌های انجام‌شده نمونه داخلی می‌تواند نیاز کشور در این راستا را به‌خوبی پاسخ دهد. همچنین نمونه داخلی با قیمتی بسیار کمتر عرضه می‌شود.

شرکت طراح این دستگاه نخستین شرکتی است که با ایده دانش‌بنیان و تولید دستگاه جداکننده نفت با هدف حفاظت از محیط زیست و حذف آلودگی‌ها و اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده است.

..................

 

خبر: پایان دوره پرده‌های سبز هالیوود/ راه‌حل ادوبی از تکنولوژی هوش مصنوعی در جلوه‌های ویژه 

محققان شرکت ادوبی ( Adobe) با همکاری موسسه علوم و فناوری پیشرفته Beckman، سیستم جدید طراحی کرده‌اند که با استفاده تکنولوژی پیشرفته ‌ای به نام Deep Convolutional Neural Networks  که زیر شاخه‌ای از تکنولوژی هوش مصنوعی شناخته می‌شود، قادر است به صورت هوشمندانه و دقیقی، محتوای پیش زمینه را از پس زمینه استخراج کند و دیگر به استفاده از تکنیک پرده سبز/آبی برای اعمال جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها نیازی دخواهد بود.

شیوه‌های سنتی انجام پروسه جداسازی اشیا یا افراد در پس زمینه فیلم و استفاده از آنها در صحنه‌های دیگر همیشه به این صورت بوده است که  فیلم مربوط به بازیگران، روبروی یک پرده بزرگ صافی ضبط می‌شد و با استفاده از روش‌های تکنینی، پشت زمینه دیگری برای تصاویر آنها اعمال می‌شد. این پرده صاف از قدیم همیشه آبی رنگ بوده است زیرا جداسازی رنگ آبی نسبت به دیگر رنگ ها ساده‌تر بوده است اما طی 15 تا 20 سال گذشته، رنگ سبز جایگزین رنگ آبی شد.

شرکت ادوبی طی 27 سال گذشته، یکی از سردمداران این حیطه بوده است. سازنده و تهیه کننده معروف جلوه‌های بصری، John Knoll، سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد و اواخر دهده 1980 میلادی به همراه برادرش، نسخه ابتدایی برنامه فوتوشاپ را تولید کرد. از آن به بعد، برنامه فوتوشاپ یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های مورد استفاده در ساخت و تولید جلوه‌های ویژه فیلم‌ها تبدیل شد.

نوآوری استفاده شده توسط شرکت ادوبی، با کنار زدن الگوریتم‌های کلاسیک و قدیمی و جایگزین کردن آنها با تکنولوژی یادگیری ماشینی، پیشرفت بسیار مهمی در این زمینه ایجاد کرده است. شبکه‌های عصبی یادگیری عمیق با دریافت مجموعه عظیمی از اطلاعات بیش از 50 هزار تصویر، قادر به اعمال اطلاعات در تصاویر دیگری خواهند بود. تکنولوژی هوش مصنوعی نیز با حدس عناصر موجود در پیش زمینه و پس زمینه، و مقایسه حدسیات خود با تصاویر واقعی، می‌تواند این روش را بر اساس اطلاعات دریافتی خود به روی تصاویر جدید اعمال کند.

نتیجه استفاده از شیوه هوش مصنوعی، می‌تواند به راحتی با شیوه سنتی پرده سبز رقابت کند. این شیوه حتی در فضای باز واقعی و تحت هر شرایط نوری نیز قابل اجرا است و به جرئت می‌توان گفت که احتمالا خیلی زود، به برترین شیوه جداسازی پس زمینه در صنعت فیلم سازی تبدیل خواهد شد. استفاده از این شیوه می‌تواند هزینه ساخت سکانس‌های شامل جلوه‌های ویژه را نیز تا حد بسیار زیادی کم کند و در حقیقت نوعی انقلاب در این زمینه محسوب می‌شود.

..................

 

خبر: هدفونی که صدای خاطراتتان را تا ابد زنده نگه می دارد!

در حال حاضر تنها یک نمونه اولیه از این هدفون تولید شده که قادر به ضبط و بازپخش مکالمات افراد، موسیقی و اصوات و سروصداهای محیطی است.

 دو شرکت فوجیتسو و یاماها هدفون هایی تولید کرده اند که همیشه اصوات محیط اطراف را ضبط می‌کنند و در صورت بازگشت به یک محل می توانند اصوات ضبط شده قبلی در آن محیط را بازپخش کنند.

این هدفون از هوش مصنوعی پیشرفته‌ای برخوردار است و با به خاطرسپردن موقعیت جغرافیایی اماکنی که اصواتشان را ضبط کرده می‌تواند در صورت بازگشت به اماکن یاد شده مجددا صداهای قبلی ضبط شده را پخش کند.

فناوری مورد استفاده در این هدفون Sound Innovation نام دارد و مبتنی بر هدفون‌های بی سیم با سیستم موقعیت‌یاب مکانی، بلوتوث و میکروفون است. ضبط اصوات از طریق این هدفون به طور خودکار آغاز می‌شود و سپس از طریق گوشی هوشمند به یک پلتفورم کلود دارای هوش مصنوعی بالا منتقل می‌شود.

بنابراین شما می‌توانید ده‌ها سال بعد به محل‌هایی که برایتان خاطره انگیز بوده‌اند، سر بزنید و یک بار دیگر اصواتی را که در گذشته شنیده‌اید بشنوید و یاد ایام از دست رفته را زنده کنید. این هدفون برای تمام اصوات برچسب مکانی درنظر می‌گیرد و بازپخش آنها را در صورت بازگشت به هر محل از نو آغاز می‌کند.

هدفون یاد شده همچنین می‌تواند بر روی اصوات خاصی در هر محیط متمرکز شود و آنها را با دقت بیشتری پخش کند. لذا شما می‌توانید به جای شنیدن سروصدای عبور خودروها برروی صدای یک نوازنده خیابانی متمرکز شوید.

مدل پیشرفته این هدفون که در آینده تکمیل و عرضه خواهد شد قادر به درک احساسات افراد و انتخاب صدای قدیمی پخش شده بر این اساس است. به عنوان مثال، اگر فردی از کنار یک زمین خالی بسکتبال عبور کند، صدای بازی‌هایی که در گذشته در این زمین انجام شده برای وی پخش خواهد شد.

..................

 

خبر: آغاز فعالیت نمایشگاه اینوتکس با حضور محققان ایرانی مقیم خارج 

ششمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری در 10 بخش صبح امروز با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و به همت پارک فناوری پردیس در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه در 10 بخش نوآوردگاه، فناوری‌های همگرا، نشست‌های بین‌المللی شبکه‌سازی نوآوری، حاوین شرکت‌های فناور خارجی، حاوین استارتاپ‌های ایرانیان خارج از کشور، حاوین شرکت‌های فناور و نوآور ایرانی، حاوین شتاب‌دهنده‌های نوآوری، عرضه استارتاپ‌های ایرانی به سرمایه‌گذاران، عرضه 15 دانش فنی آماده سرمایه‌گذاری، انتخاب برترین شرکت نوآور ایرانی و خارجی و فستیوال عرضه اختراعات آماده سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه خدماتی چون برگزاری جلسات مذاکره تجاری داخلی خارجی، تسهیلات مالی صادرات و انتقال فناوری، تسهیلات مالی خرید و مشارکت در اختراعات و تسهیلات لیزینگ برای محصولات دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

این نمایشگاه از امروز سه‌شنبه دوم خردادماه آغاز شده و تا روز پنجم خرداد ادامه دارد.

..................

 

خبر: پیوستن پارک فناوری لرستان به انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا 

 پارک علم و فناوری استان لرستان به انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا (ASPA) پیوست.

دکتر محمودرضا شاکرمی، رئیس پارک  علم و فناوری لرستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «ASPA» یک سازمان غیردولتی بین‌المللی در ژاپن است که در سال ۱۹۹۷ با هدف دستیابی به توسعه مشترک در زمینه‌های علمی تکنولوژی، صنعت و اقتصاد در منطقه آسیا تاسیس شده است، افزود: این سازمان یک جامعه آسیایی جهت تبادل تکنولوژی است.

شاکرمی اضافه کرد: ماموریت‎های این سازمان بهبود همکاری متقابل از طریق مبادلات محلی، برای توسعه آسیا از طریق مبادلات از فناوری و نوآوری منطقه، تبادل اطلاعات در زمینه‌های صنعت، فناوری، فرهنگ و آموزش و پرورش (به شکل یک جامعه آسیایی) و... است.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان مزایای عضویت در ASPA را بهره‌مندی از خدمات شبکه سازی، سرویس ترجمه اسناد، کنفرانس و رویداد، دوره‌های آموزشی و پشتیبانی بوسیله روابط عمومی ASPA اعلام کرد.

وی عنوان کرد: معرفی آنلاین شرکت‌های پارک‌های عضو و حمایت از آنها جهت شرکت در نمایشگاه‌های کالا و فناوری و دسترسی آنلاین به مرکز تبادل آسیایی (مرکز اشتراک‌گذاری و تبادل فناوری در منطقه آسیا) از مزیت‎های شبکه‎سازی است.

شاکرمی با بیان اینکه سرویس ترجمه اسناد با هدف ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های فعال جهانی، به ترجمه اسناد مورد نیاز شرکت‌های پارک‌های عضو به زبان‌های چینی، انگلیسی، کره‌ای و ژاپنی می‌پردازد، گفت: امیدواریم عضویت پارک لرستان در این انجمن، موجب افزایش تعاملات بین‌المللی شرکت‌های پارک لرستان شود.

..................

 

خبر: آشنایی با پهپادی که توپ را در هوا می‌گیرد 

 محققان دانشگاه زوریخ سامانه نوین تشخیص اجسام را در یک پهپاد طراحی کرده‌اند که قادر است در هر ثانیه بیش از 500 هزار پردازش انجام دهد. پهپاد جدید مجهز به هشت موتور برای حرکت در جهات مختلف است.

مهمترین ویژگی سیستم تشخیص اجسام در پهپاد جدید قابلیت شناسایی اجسام متحرک با سرعت بسیار بالا و با دقت لیزر است.

سیستم شناسایی اجسام در پهپاد جدید متشکل از دو بخش دوربین خارجی و گیرنده نصب شده در برد اصلی است.

 سرعت و دقت بسیار بالای پهپاد برگرفته از عملکرد بسیار بالای سامانه تشخیص اجسام در فضای سه‌بعدی است. این ویژگی به پهپاد کمک می‌کند تا تمام توپ‌های پرتاب شده در هر زاویه را در هوا گرفته و دوباره به سمت فرد پرتاب‌کننده بازگرداند.

محققان دانشگاه زوریخ با این نوآوری ثابت کردند که اگرچه پیشرفت‌های قابل توجهی در فناوری پهپادها انجام شده اما با برخورداری از هوش مضاعف امکان خلق قابلیت‌های بیشتر برای این وسایل شگفت‌انگیز وجود دارد.

..................

 

خبر: رونمایی از یک لپ‌تاپ با صفحه‌کلید جداشدنی مغناطیسی 

 شرکت اچ‌پی از یک لپ‌تاپ مجهز به صفحه کلید جداشدنی مغناطیسی با قابلیت تفکیک‌پذیری بسیار بالا رونمایی کرد.

تبلت هیبریدی و لمسی بسیار دقیق Spectre x2، عمده طراحی‌اش را از لپ‌تاپ‌های Spectre به امانت گرفته و در واقع نسخه ارتقا یافته این سیستم‌ است.

لپ تاپ جدید ماه ژوئن به بهای 999 دلار فروش خواهد رفت و صفحه آن به نمایشگر Surface Pro 4 ساخت مایکروسافت شباهت زیادی دارد.

صفحه نمایش لمسی لپ‌تاپ ابداعی دارای تفکیک‌پذیری 3000*2000 پیکسل است؛ این فناوری پردازشگر Core i7 را پشتیبانی خواهد کرد و مجهز به بسته حافظه رم هشت‌گیگابایتی به همراه حافظه داخلی 360GB PCIe SSD  و کارت گرافیک Intel Iris Plus 650  است.

پردازنده ارتقا یافته این لپ‌تاپ بر عمر باتری تاثیر نخواهد داشت و اچ پی مدعی شده باتری آن قادر خواهد بود در هر بار شارژ، هشت ساعت کار کند. این لپ‌تاپ همچنین دارای دوربین‌های با تفکیک‌پذیری بالایی است.

شرکت اچ پی همچنین مکانیزم جدیدی به این لپ‌تاپ افزوده که از آهنربا استفاده می‌کند و به کاربران امکان تنظیم کردن زاویه صفحه لپ‌تاپ را می‌دهد. صفحه کلید جداشدنی بادوام این سیستم از نیروی مغناطیسی برای متصل‌ماندن به لپ‌تاپ استفاده می‌کند.

لپ تاپ ابداعی برای عکاسان و طراحان گرافیک کارآمد خواهد بود زیرا قابلیت خوانش و رویت‌پذیری بیشتری به آن‌ها خواهد داد. قلم Windows Ink Certified لپ تاپ دارای حساسیت فشار بالایی است و هنرمندان و افراد خلاق می‌توانند طیف وسیعی از جلوه‌های ویژه هنری مانند ایجاد سایه ظریف و رنگ‌بندی را ایجاد کنند.

..................

 

خبر: نخستین "پلیس آهنی" به نیروی پلیس دوبی ملحق می‌شود 

 نخستین پلیس آهنی دنیا قرار است به نیروی پلیس دوبی ملحق شود.

اگر جایی در دنیا وجود داشته باشد که به سمت تحقق آینده‌ای که داستانهای علمی-تخیلی تصویر می‌کنند، حرکت می‌کند آنجا قطعا شهر دوبی است. از استفاده از ناوگان خودروهای فوق‌العاده برای پیشگیری از وقوع جرم گرفته تا استفاده از دستگاه‌های عجیب و پیشرفته آتش‌نشانی، همه و همه نشان می‌دهد که این شهر بی مهابا از پیشرفت تکنولوزی در قرن 21 استقبال می‌کند.

مقامات دوبی اکنون قصد دارند در همین هفته ربات‌هایی(پلیس آهنی) را به نیروی پلیس شهر وارد کنند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار تا سال 2030 این ربات‌ها 25 درصد از نیروهای پلیس شهر را تشکیل دهند.

این ربات انسان‌نما به اسم ریم(REEM) اولین بار در نمایشگاه رباتیک اسپانیا(PAL) که در سال 2011 برگزار شد معرفی شد. "ریم" در نمونه اولیه خود از چرخ برخوردار بود که به منظور سرویس‌دهی در فرودگاه‌ها، موزه‌ها و بیمارستان‌ها طراحی شده بود.

پلیس دوبی همکاری خود را با "PAL" از همان سال آغاز کرد و آن‌ها را از اهداف خود باخبر کرد، که منجر به معرفی مدل بروز و بهینه شده "ریم" در اواخر سال 2016 شد.

خالد ناصر الرزوقی مدیر پروژه "ربات پلیس‌" در مصاحبه‌ای با شبکه خبری CNN اظهار داشت: از این ربات پلیس‌  قبل از اینکه به عنوان مسئول پذیرش در ایستگاه‌های پلیس استفاده شود، ابتدا در مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری استفاده خواهد شد.

وی افزود: شهروندان قادر خواهند بود با استفاده از این ربات‌پلیس‌ها اقداماتی همچون پرداخت جرایم، گزارش وقوع جرم، طرح شکایت اولیه و کارهایی از این قبیل را انجام دهند. ما برنامه داریم تا در آینده ربات‌های بیشتری را در اختیار نیروی پلیس قرار دهیم.

در حالی که معرفی این ربات‌پلیس‌ها در حال انجام است و به زودی هرچند با تعداد کم به کار گرفته می‌شوند، پروژه‌ای به نام ربات‌پلیس‌های موبایلی در حال پی‌ریزی است. پلیس دوبی انتظار دارد تا نمونه‌های اولیه این پروژه در سال 2020 به کار گرفته شوند، با این هدف که تا سال 2030 به ایستگاه‌های پلیس بدون حضور انسان و به صورت کاملا رباتیک دست یابند.

..................

 

خبر: پهپادهای ترابری با قدرت حمل 1 تن بار 

 یک شرکت چینی قصد دارد پهپادهایی برای ارسال کالا بسازد که می‌تواند تا بیش از یک تن بار را حمل کنند.

شرکت "جی‌دی" (JD) که در زمینه فروش کالا در چین فعالیت می‌کند قصد دارد ارسال کالاهای سنگین‌وزن را نیز با استفاده از پهپادها انجام دهد.

این پهپادها می‌توانند اجسام مختلفی از یک خودروی میتسوبیشی میراژ گرفته تا بسته‌های سنگین مواد غذایی را حمل کنند. قرار است استفاده آزمایشی از این پهپادها در استان "شانشی"(Shaanxi) چین در یک منطقه به شعاع 300 کیلومتر انجام شود.

شرکت "جی‌دی" اعلام کرده است که در آغاز بیشتر ارسال محموله‌های خوراکی و کشاورزی حجیم را در نظر خواهد داشت.

این شرکت در سراسر چین بیش از 200 میلیون مشتری دارد و 30 منطقه مختلف را در سراسر چین برای تست کردن پهپادهای خود مشخص کرده است.

شاید در نگاه اول حمل بارهایی با وزن یک تن بوسیله پهپاد کمی غیرممکن به نظر برسد اما پیش از این نیز پیشرفت‌هایی در زمینه افزایش میزان وزن بار پهپادها انجام شده است.

برای مثال سال گذشته دانشجویان نروژی موفق به ساخت پهپادی شدند که می‌توانست محموله‌های 61 کیلوگرمی را به هوا ببرد. پس از آن شرکت Griff Aviation که در نروژ در زمینه پهپادها فعالیت می‌کند دو پهپاد به بازار عرضه کرد که می‌توانستند به ترتیب 225 و 8000 کیلوگرم را بلند کنند.

حال باید دید میزان موفقیت شرکت چینی "جی‌دی" در این زمینه چقدر است.

..................

 

خبر: تبدیل عکس به ویدئو ممکن می‌شود/ محققان معتقدند با این فناوری می توان ویدئو را به زبان های دیگر دوبله کرد 

محققان یک سیستم هوش مصنوعی ساخته اند که می تواند از تصاویر افراد یک ویدئو بسازد.

این سیستم تصویر فرد را  همراه یک کلیپ صوتی ترکیب می کند و ویدئویی می سازد که در آن فرد مشغول صحبت کردن است. هرچند این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی است و چندان واقعی به نظر نمی رسد اما محققان معتقدند این نرم افزار به زودی قابلیت ساخت ویدئوهایی کاملا طبیعی را خواهد داشت.

این سیستم توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده و قادر است با کمک الگوریتم هایی مخصوص ویژگی های صورت را در تصویر شناسایی کند. سپس کلیپ صوتی انتخابی نیز پخش می شود و هوش مصنوعی دهان فرد را در تصویر طوری دستکاری می کند که به نظر می رسد او مشغول صحبت است.

محققان معتقدند با این فناوری می توان ویدئو را به زبان های دیگر دوبله کرد. از سوی دیگر به تدریج می توان بخش صوتی ویدئوهای خبری را به طور خودکار به زبان های دیگر ترجمه کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

69064