۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 3 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 خبر: نخستین نمایشگر خم‌شدنی جهان توسط شرکت سامسونگ رونمایی شد

 

این صفحه نمایش اُ ال ای دی(دیود منتشرکننده نور ارگانیک است) انعطاف‌پذیر دارای ابعاد 23.11 سانتی متر است و می‌تواند تا 12 میلی‌متر در دو جهت کش بیاید.

می‌توان این نمایشگر ابداعی پیشرفته را در فناوری‌های مختلف از جمله نمایشگرهای پوشیدنی، هوش مصنوعی و نمایشگرهای وسایط نقلیه به کار برد.

در حالی که نمایشگرهای اُ ال ای دی‌ انعطاف پذیر کنونی در یک جهت تغیر حالت می‌دهند، این اُ ال ای دی جدید در دو جهت بالا و پایین خمیده، منحنی یا رول می‌شود.

چنین دستاوردی می‌تواند دریچه جدیدی در حوزه فناوری صفحه نمایش باز کند.

در سال‌های آتی بازار نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در ساختارهای قابل رول‌ شدن و خم‌شدنی به رشد خود ادامه خواهد داد و شرکت تحقیقاتی IHS Markit در لندن تخمین زده فروش نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در سال 2020 تا 15.7 میلیارد دلار رشد خواهد کرد. در سال جاری میلادی، فروش این نمایشگرها 5.3 میلیارد دلار بوده است.

این امر می‌تواند به ارائه گوشی‌های هوشمندی منتهی شود که بسته به کاربردشان می‌توان اندازه آن‌ها را تغییر داد. چنین دستاورد فناورانه‌ای همچنین به معنای آن است که احتمال خراش برداشتن صفحه نمایش‌ها کمتر خواهد شد.

شرکت کره‌ای در «انجمن نمایشگر اطلاعات 2017» در مرکز کنوانسیون لس‌آنجلس از این نمایشگر رونمایی کرد.

..................

 

خبر: ارائه اطلاعات درخصوص بازار 14 فناوری نوین در کشور 

گروهی از متخصصان حوزه تجاری‌سازی با رصد بازار فناوری‌های نوین در کشور، اطلاعات به دست آمده از بازار 14 گروه فناوری را در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند.

گروه دیده‌بان فناوری‌های نوین با نام تجاری Hitech Monitor، فعالیت خود را در خصوص رصد و تحلیل بازار در حوزه فناوری‌های نوین و پیشرفته با تمرکز بر فناوری نانو در کشور آغاز کرد.

این مجموعه با بررسی بازار فناوری نانو و سایر فناوری‌های نوین در صنایع ایران و رصد مستمر تحولات صورت گرفته در دنیا در خصوص محصولات با فناوری‌های پیشرفته، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

علاوه بر آن این گروه با شناسایی نیازمندی‌های صنایع مختلف و ارائه راهکارهای مبتنی بر تحلیل بازار، زمینه را برای ورود محصولات پیشرفته به بازار روشن و هموار می‌کند.

این مجموعه تجربیات و اطلاعات خود را در زمینه‌های «فناوری نانو»، «مواد پیشرفته»، «کامپوزیت» و «پلیمر»، «الکترونیک»، «فناوری اطلاعات و انرژی‌های نو» با بهره‌گیری از درگاه‌های مختلف اطلاع رسانی مانند سایت، کانال تلگرام و شبکه اینستاگرام در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.

صنایع تحت پوشش این گروه شامل پوشش و خوردگی، نفت، گاز و پتروشیمی، نساجی، آب، انرژی، دریایی، صنایع غذایی، پلاستیک و پلیمر، ساختمان، سلامت و پزشکی، کشاورزی و بسته‌بندی است.

ایجاد اطمینان و جلب رضایت مخاطبان، ارتقای دانش بازار مخاطبان از طریق مشاوره و آموزش، افزایش حق انتخاب و دسترسی بیشتر و سریع‌تر مخاطبان به اطلاعات بازار، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای صاحبان صنایع مربوط و حفظ کیفیت در خدمات ارائه‌شده مطابق با استانداردهای جهانی و ارتقای مداوم آن از جمله اهداف این گروه تعریف شده است.

..................

 

خبر: معرفی محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو در نمایشگاه آگروفود 

 همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته - ایران آگروفود 2017 تعداد 7 محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی عرضه شده است.

با توجه به لزوم توسعه بازار محصولات فناوری نانو و رسوخ بیشتر این فناوری در صنعت کشور و نیز افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری محصولات حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از فناوری نانو، محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته - ایران آگروفود 2017 معرفی شد و در معرض دید علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفت.

بیست و چهارمین نمایشگاه اگروفود به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی کشور در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، از 2 خرداد آغاز شده و تا 5 خرداد ماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ادامه دارد.

در این نمایشگاه 1500 شرکت ایرانی و 37 کشور جهان شامل اسپانیا، اتریش، امارات متحده عربی، انگلیس، اوکراین، ایتالیا، ایرلند، آفریقای جنوبی، آلمان، برزیل، بلژیک، بلغارستان، پرتقال، تایلند، ترکیه، چین، دانمارک، چچن، روسیه، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوریه، سوئیس، فرانسه، فنلاند، کانادا، کره جنوبی، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مجارستان، مولداوی، نروژ، هلند، هند و یونان شرکت کرده‌اند.

بر این اساس محصولات فناوری‌ نانو عرضه‌شده در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در این نمایشگاه شامل «نایلون زیست تخریب پذیر»، «کفپوش‌های رزینی بسا پلیمر ویژه صنایع غذایی»، «پودر مرگ موش حاوی نانوذرات- موشا پاک»، «دستگاه پاستوریزاتور و هموژنایزر غیرحرارتی همزمان به روش نانو کویتاسیون»، «ارائه کننده فناوری نانوپوشش‌ها»، «دستگاه مولد پلاسمای سرد- افزایش چاپ پذیری بر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی» و «سامانه تولید کنسانتره پروتئینی آب پنیر با استفاده از فناوری غشاهای نانوساختار سرامیکی» است.

در کنار معرفی محصولات فناوری نانو، روندهای حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چون حمایت از تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو، تامین تسهیلات برای ایجاد و توسعه خط تولید، تامین مواد اولیه و خرید تجهیزات نانو (لیزینگ و...)، حمایت از تولید مواد اولیه نانویی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع در کشور، حمایت از برنامه‌های صنعت در حوزه تحقیق و توسعه، حمایت از بازاریابی و بازارسازی، حمایت از اخذ استانداردهای لازم و کمک به تهیه طرح‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در این نمایشگاه معرفی خواهد شد.

..................

 

خبر: عرضه وایت‌برد هوشمند ۵۵ اینچی گوگل برای محیط‌های اداری 

بالاخره وایت برد هوشمند گوگل موسوم به Jamboard که اکتبر گذشته رونمایی شد، وارد فروشگاه شد.

این محصول اداری در سایز 55 اینچ به‌صورت لمسی تعریف‌شده و اپلیکیشن مخصوص پرزنتیشن، سازگار با اندروید روی آن تعبیه‌شده است.

جَم بُرد به قیمت 4999 دلار همراه با استند اپتیکال، دو قلم دیجیتال، یک پاک‌کن و دیوارکوب در سه رنگ لاجوردی، قرمز روشن و خاکستری گرافیتی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 قیمت استند تا 30 سپتامبر 1199 دلار است که بعداً 1349 دلار خواهد شد و کاربران حرفه‌ای برای دریافت پشتیبانی فنی سالانه 300 دلار می‌پردازند. همچنین خرید بسته G Suite نیز الزامی است.

..................

 

خبر: سرفیس پرو 2017 مایکروسافت معرفی شد

شرکت مایکروسافت سرانجام از نسخه 2017 سری تبلت‌های سرفیس پرو خود رونمایی کرد. سرفیس پرو 2017 (Microsoft Surface Pro 2017) یک محصول فوق‌العاده است که شامل نسخه‌ها و آپشن‌های مختلفی می‌شود.

پس از گذشت چیزی در حدود 19 ماه از معرفی نسل چهارم سری تبلت‌های سرفیس مایکروسافت، ردموندی‌ها از نسل جدید این محصولات با نام اختصاصی سرفیس پرو 2017 رونمایی کردند. سرفیس پرو 2017 از نظر ظاهر بسیار شبیه به سرفیس پرو 4 است، اما ویژگی‌هایی خاصی را هم به همراه دارد و از نظر سخت‌افزاری هم به مراتب قدرتمندتر شده است.

 از نظر ساختار بدنه و پورت‌های اتصال، سرفیس پرو 2017 کاملا مشابه با سرفیس پرو 4 طراحی شده است. بنابراین کاربران می‌توانند کیبورد و کیس‌های هوشمندی که برای سرفیس پرو 4 عرضه شده‌اند را در کنار سرفیس پرو 2017 هم استفاده کنند. مایکروسافت اشاره کرده که در طراحی لولای سرفیس پرو 2017 تغییراتی ایجاد کرده و به این صورت کیفیت دستگاه برای استفاده در حالت کاملا مسطح را افزایش داده است.

مایکروسافت مدعی است که باتری سرفیس پرو 2017 با یک باری شارژ می‌تواند باری مدت زمان 13.5 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را در شرایط استفاده عادی تأمین کند. دستگاه از پورت یو‌اس‌بی نوع ای (USB Type A)، یک پورت مینی دیسپلی و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هندزفری بهره می‌برد.

 اما یکی از ویژگی‌های جدید و جالب سرفیس رو 2017 مربوط به پشتیبانی آن از اتصال LTE می‌شود. البته بدین منظور باید نسخه با قابلیت پشتیبانی از اتصال مذکور را خریداری کنید که پیش‌بینی می‌کنیم قیمت بالاتری نسبت به نسخه معمولی سرفیس پرو 2017 داشته باشد. مایکروسافت این نسخه از تبلت سرفیس پرو 2017 را به درگاه مایکرو سیم eSIM مجهز کرده است. جالب است بدانید که مایکروسافت اشاره‌ای به نوع پردازنده به‌کاررفته در نسخه پشتیبانی کننده از اتصال LTE سرفیس پرو 2017 و همچنین قیمت و زمان عرضه آن نکرده است.

مایکروسافت همچنین در کنار خود سرفیس پرو 2017 از کاورهای جدیدی هم برای این محصول رونمایی کرد که با سرفیس پرو 4 و سرفیس پرو 3 هم سازگاری دارند. این کاورها که حاوی صفحه کلید اختصاصی هم می‌شوند در چهار رنگ پلاتینیوم، لاجوردی، مشکی و قرمز عرضه خواهند شد. اما بیایید نگاهی به مشخصات فنی سرفیس پرو 2017 داشته باشیم که بخش اصلی موضوع را شامل می‌شود!

مایکروسافت برای سرفیس پرو 2017 یک صفحه نمایش 12.3 اینچی را به کار برده که وضوح تصویر 2736 در 1824 پیکسل را ارائه می‌کند. این نمایشگر تراکم پیکسلی 267 پیکسل در هر اینچ را به همراه دارد و از قابلیت تشخیص لمس همزمان 10 نقطه پشتیبانی می‌کند. از نظر پردازنده، سرفیس پرو 2017 شامل سه نسخه مختلف می‌شود که هر سه آن‌ها از نسل هفتم سری پردازنده‌های اینتل بهره می‌برند.

نسخه پایه‌ای سرفیس پرو 2017 از پردازنده Intel Core M3 7Y30 بهره‌مند است. نسخه میانی آن به پردازنده Intel Core i5 7300U مجهز بوده و نسخه برتر آن از پردازنده Intel Core i7 7660U بهره می‌برد. تبلت از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات هم شامل سه آپشن 128 گیگابایتی، 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی (SSD) می‌شود.

رم سرفیس پرو 2017 از نوع LPDDRR3 انتخاب شده و شامل نسخه‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی می‌شود. مایکروسافت نسخه پایه‌ای و میانی سرفیس پرو 2017 را به پردازنده گرافیکی Intel HD graphics 620 مجهز کرده است، اما نسخه برتر آن از پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus Graphics 640 بهره‌مند است.

 دوربین اصلی این تبلت 8 مگاپیکسلی است و از قابلیت فوکوس اتوماتیک هم بهره می‌برد. دوربین سلفی دستگاه هم از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که با قابلیت ویندوز هلو (Windows Hello) و تشخیص چهره کاربر سازگاری دارد. مایکروسافت تبلت سرفیس پرو 2017 را به اسپیکرهای استریو دالبی اودیو پریمیوم (Dolby Audio Premium) مجهز کرده و سنسورهای سنجش نور، شتاب سنج و  ژیروسکوپ را هم در آن به‌کار برده است.

همانطور که پیش‌بینی می‌کنید، سرفیس پرو 2017 قلم استایلوس اختصاصی خودش را دارد که سرفیس پن (Surface Pen) نام گرفته است. البته باید برای حرید این قلم مبلغی اختصاصی و مجزایی پرداخت شود. وزن کلی سرفیس پرو 2017 با توجه به نحوه استفاده از آن بین 768 الی 784 گرم خواهد بود و ابعاد بدنه آن 292 در 201 در 8.5 میلیمتر عنوان شده است. نکته‌ای که در مورد قلم سرفیس پن باید به آن اشاره کنیم، این است که طبق ادعای ردموندی‌ها می‌تواند تا 4096 سطح از فشار را تشخیص دهد. همچنین قابلیت پشتیبانی نوشتن و طراحی با زاویه هم به سرفیس پن جدید سرفیس پرو 2017 اضافه شده است.

 هم اکنون پیش‌فروش سرفیس پرو 2017 آغاز شده و قیمت پایه‌ای آن معادل با 799 دلار در نظر گرفته شده است. ظاهرا عرضه این محصول هم از روز پانزدهم ژوئن آغاز می‌شود. برای خرید کاورهای اختصاصی و قلم سرفیس پرو 2017 هم باید به ترتیب مبلغ مضاعفی معادل با 129 و 99 دلار پرداخت شود.

..................

 

خبر: اپل در حال آزمایش 5G برای افزایش سرعت اینترنت آیفون است

اپل به تازگی سندی را با موسسه بین‌المللی FCC برای آزمایش و کار روی فناوری‌های جدید شبکه‌های بی‌سیم برای افزایش سرعت اینترنت آیفون امضا کرده است. این فناوری جدید همان 5G است.

اپل طی یک برنامه مشترک با موسسه FCC (توسعه‌دهنده و مجوزدهنده شبکه‌های بی‌سیم) می‌خواهد نحوه استفاده از امواج میلی‌متری را روی آیفون آزمایش کند و ببیند سرعت دریافت و ارسال اطلاعات روی یک لینک یا چند لینک میان یک ایستگاه کاری با آیفون چقدر است. در این میان، اپل می‌خواهد بداند اگر یک لینک مستقیم میان دستگاه‌های همراه و ایستگاه کاری براساس طیف‌های فرکانسی جدید مطرح در 5G برقرار شود، چه کارایی به دست خواهد آمد.

امواج میلی‌متری، نسل جدیدی از طیف‌های فرکانسی هستند که قرار است برای نسل آینده شبکه‌های موبایل به کار گرفته شوند. متخصصان ارتباطات رادیویی مدت‌ها است محدوده فرکانسی بین 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز را به‌عنوان ناحیه ایده‌آل برای فعالیت شبکه‌های موبایلی مورد استفاده قرار داده‌اند. طول موج در این محدوده هم به اندازه‌ای کوتاه است که بتوان از آنتن‌های کوچک و قابل نصب در ابزارهای دستی برای دریافت و ارسال آن استفاده کرد و هم به اندازه کافی بلند که بتواند در مسیر خود از لابه‌لای موانع موجود مانند ساختمان‌ها و درختان عبور کند. این دسته از امواج حتی در صورت داشتن قدرت و توان پایین، توانایی طی مسافت‌های چند کیلومتری را در هر نوع محیط از مرکز شهر توکیو گرفته تا مزارع هموار آیووا دارند.

اکنون، اپل به سراغ امواج میلی‌متری آمده است تا برای به‌کارگیری فناوری‌های 5G در آینده آماده شود. اپل تست‌های خود را در دو منطقه انجام می‌دهد. منطقه اول، Milpitas نیویورک است و دیگری در Mariani Avenue که دفتر اولیه اپل در آن‌جا دایر شد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند اپل می‌خواهد ارتباطی 5G میان این دو منطقه را بررسی کند. در برنامه اپل قرار است دو طیف فرکانسی ۲۸ و ۳۹ گیگاهرتز که از سوی موسسه FCC تجاری‌سازی شده‌اند، برای پیاده‌سازی آزمایش‌های 5G استفاده شوند.

..................

 

خبر: پارک خودروی خود را به این ربات بسپارید

 یک استارتاپ فرانسوی موفق به طراحی و تولید یک ربات فوق قوی شدند که می‌تواند خودروی شما را بلند کرده و آن را در جای مورد نظر پارک کند.

عملکرد این ربات که "استن" نام دارد به گونه‌ای است که با قرار گرفتن در زیر ماشین، آن را به آرامی بر روی چرخ ها حرکت می‌دهد.

مشتریان می‌توانند نقطه مورد نظر خود را به صورت آنلاین در وبسایت و یا از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند رزرو کنند.

 این ربات خودرو را در یک منطقه امن پارک کرده و می‌تواند تا 5 خودرو را در یک ردیف پارک کند همچنین نیازی به مونتاژ شدن نداشته به همین دلیل به سرعت می‌تواند در هر پارکینگی مستقر شود.

 به کمک این ربات ظرفیت پارک ماشن در پارکینگ ها تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

از این سیستم خودکار در حال حاضر در فرودگاه شارل دوگل پاریس استفاده می‌شود.

 استن نیازی به سوئیچ خودروی مشتری نداشته و تنها از طریق بلند کردن ماشین می تواند آن را در محل مناسبی پارک کند.

این سیستم همچنین داده‌های مرتبط با جزئیات سفر مشتریان را در اختیار داشته و می‌تواند در زمان بازگشت مسافران،خودرو را برای آنها آماده نگه دارد.

همچنین می‌تواند با استفاده از پارک دوبل در کنار خودروهایی که تا چند روز آینده صاحبانشان به آنها نیاز ندارند،ظرفیت پارکینگ را به حداکثر برساند.

..................

 

خبر: ابزاری که اشیائی با جرم 100 برابر خود را بلند می‌کند

 مهندسان فنلاندی نوعی ابزار نرم و قوی را با الهام از گیاه «ونوس مگس‌خوار» ابداع کرده‌اند که می‌تواند اشیایی به اندازه 100 برابر بزرگ‌تر از خود را حس و آن‌ها را بلند کند.

ونوس مگس‌خوار با نام علمی Dionaea muscipula یک گیاه گوشتخوار است که از راه جلب حشرات کوچک و به دام انداختن آنها تغذیه می‌کند.

سامانه ابداعی دانشمندان قادر به شناسایی اهداف شکار است و می‌توان روزی آن را برای شناسایی و بلند کردن خودکار اقلام ظریف به کار برد. چنین قابلیتی فرآیندهای تولید را دستخوش انقلاب خواهد کرد.

دانشمندان دانشگاه صنعتی Tampere در فنلاند برای ساخت این سیستم از موادی استفاده کردند که در واکنش به محرک‌های سبک تغییر شکل می‌دهند.

آن‌ها الاستومتر کریستال مایع واکنش‌دهنده به نور را با یک فیبر نوری ترکیب کردند، بنابراین در فرآیند تولید این فناوری هوشمند، نیازی به محرک خارجی نیست.

فیبر نوری، شی مورد هدف را شفاف کرده و نور منعکس شده، الاستومتر کریستال مایع را تحریک به خم شدن می‌کند.

این بدین معناست که با خم شدن ماده واکنش دهنده به نور، سیستم قادر است میکروشی‌هایی با هر شکل را مانند گیاه مگس خوار به چنگ آورد.

این ابزار خود تنظیم‌شونده قادر به شناسایی خودکار اشیای مختلف است و محققان امیدوارند بتواند راه را برای ارائه میکروربات‌های هوشمند هموار کند.

تقلید کردن از هوش طبیعی به منظور ساخت سامانه‌های ریز همواره چالش بزرگی در علم "میکرورباتیک زیست تقلیدگر" بوده است.

..................

 

خبر: عکسبرداری سه‌بعدی از پشت دیوار با استفاده از فناوری وای فای

محققان آلمانی روشی را ابداع کردند که در آن با استفاده از فناوری وای فای، می‌توان تصاویر سه‌بعدی یا هولوگرام از اشیای درون یک اتاق بسته تهیه کرد.

 یک واقعیت آشکار درباره شبکه‌های وای فای که معمولا به سادگی از آن چشم‌پوشی می‌شود، امکان عبور امواج آن از دیوار است. این شبکه ها معمولا برای دسترسی بی‌سیم به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تمام امواج مایکروویو که از یک روتر خارج می‌شوند، به گوشی تلفن یا کامپیوتر کاربران نمی‌رسد و بخشی از آن در محیط پراکنده می‌شود. این امواج پراکنده پس از برخورد با اشیا و انسان‌ها در محیط بازتاب می‌شوند و مانند پرتوهای نور مرئی تمام محیط را پر می‌کنند.

محققان آلمانی دریافتند با استفاده از یک ابزار ساده می‌توان این امواج بازگشتی موجود در محیط را اسکن کرده و با استفاده از آن یک تصویر کلی از محیط به دست آورد. البته هنوز این فناوری در مراحل اولیه کار است و از وضوح کافی برخوردار نیست. برای مثال اگر یک فنجان قهوه روی میز قرار داشته باشد، بعد از اسکن امواج وای‌فای تصاویری به دست می‌آید که نشان دهنده شیئی روی میز است، اما هنوز امکان تشخیص دقیق فنجان وجود ندارد. با وجود این، شکل کلی بدن یک انسان یا حیوان یا هر شی با ابعاد بزرگتر از 4 سانتیمتر در محیط قابل تشخیص است.

در این شیوه از یک آنتن ثابت درون محیط و یک آنتن متحرک در خارج آن استفاده می‌شود. این آنتن‌ها علاوه بر وضوح سیگنال وای فای، شکل آن را که حاصل انتشار امواج با فرکانس‌ها و فازهای مختلف است، ثبت می‌کنند. در پایان سیگنال حاصل از هر دو آنتن به طور همزمان به یک کامپیوتر ارسال می‌شود تا تفاوت‌های موجود در وضوح و فاز امواج دریافتی به‌طور بلادرنگ مشخص شوند. این نرم‌افزار تعداد زیادی تصویر دوبعدی را ایجاد کرده و تمام آن‌ها را روی هم قرار می‌دهد تا یک هولوگرام سه‌بعدی ایجاد شود.

محققان معتقدند در صورتی که آنتن‌متحرک با استفاده از یک روبات پرنده با سرعت زیاد در اطراف ساختمان موردنظر حرکت کند، ظرف مدت 20 تا 30 ثانیه می‌توان تصاویری با وضوح بالا از محیط داخلی ساختمان به دست آورد.

ایده استفاده از وای فای برای مشاهده محیط از سال‌ها قبل وجود داشته است و پیش از این تلاش‌هایی برای ایجاد تصاویر دوبعدی با استفاده از دو یا چند آنتن صورت گرفته است. اما تا کنون کسی از این فناوری برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی از محیط داخلی ساختمان‌هایی که اشخاصی در آن ساکن هستند، استفاده نکرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.

..................

 

خبر: حل و فصل اختلافات اپل و نوکیا در خصوص حق اختراع

دو شرکت اپل و نوکیا پس از یک دوره اختلاف درباره اختراعات به ثبت رسیده شرکت نوکیا بالاخره به توافق رسیدند.

این دو شرکت پنج ماه پس از تعقیب قانونی یکدیگر در خصوص اختراعات ثبت شده نوکیا، روز گذشته در یک بیانیه مشترک حصول توافق در این زمینه را رسما اعلام کردند.

بر اساسا این توافق مقرر شده است اپل پس از پرداخت یک مبلغ کلی و هزینه‌های آتی بهره‌برداری از اختراعات ثبت شده نوکیا، بتواند این اختراعات را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهد.

با وجود این که درآمد اصلی شرکت نوکیا پس از فروش کسب و کار گوشی‌های هوشمند به مایکروسافت در سال 2013 میلادی، از تامین زیرساخت‌های ارتباطی حاصل می‌شود، این شرکت همواره نیم‌نگاهی هم به درآمدزایی از طریق ثبت اختراعات ارزشمند در حوزه گوشی‌های هوشمند داشته است.

سال گذشته میلادی پس از این که یک قرارداد بلندمدت اپل و نوکیا به پایان رسید، نوکیا به دلیل سوء استفاده از 32 اختراع ثبت شده خود در جریان تولید گوشی iPhone علیه شرکت اپل اقامه دعوا کرد. اپل هم متقابلا اقامه دعوا کرد و مدعی شد که این شرکت اختراعات ثبت شده را مورد سوء‌استفاده قرار داده و در یک محیط منصفانه مجوز بهره‌برداری از آن‌ها را صادر نکرده است و خواهان صدور مجوز بهره‌برداری اجباری شد.

تحلیلگران معتقدند این توافق برای شرکت نوکیا صدها میلیون دلار منفعت داشته است و این توافق در نهایت موجب افزایش 7 درصدی ارزش سهام نوکیا در بورس شد.

..................

 

خبر:  سامانه هوشمند "آلفاگو" گوگل بار دیگر توانست قهرمان بازی "گو" در جهان را شکست دهد

در جشنواره بازی‌های "گو" در وون‌ژن چین این سامانه سه مسابقه با برترین بازیکنان جهان انجام می‌دهد.

در اولین مسابقه "که جی"(Ke Jie) نفر اول جهان که 19 ساله‌ است با کمترین اختلاف ممکن یعنی تنها با نیم امتیاز از این سامانه هوشمند شکست خورد.

این سامانه هوشمند با استفاده از شبکه‌های عصبی کار می‌کند و سال گذشته نیز موفق شد یک قهرمان از کره جنوبی را شکست بدهد و از پنج مسابقه چهار بازی را ببرد.

این شکست سبب شد تیم تحقیقاتی گوگل در یک سال گذشته بر روی این سامانه کار کنند و باید دید عملکرد آن در مسابقات امسال چگونه خواهد بود.

این سامانه در شرکت DeepMind که متعلق به گوگل است طراحی شده است.

"دمیس هاسابیس"(Demis Hassabis) یکی از موسسان این شرکت گفت: دیدن این ضعف در آلفاگو برای ما بسیار جالب بود و به همین دلیل در سال گذشته برای رفع این نقطه ضعف تلاش فراوانی کرده‌ایم.

نکته جالب توجه این است که این سامانه نیز مانند انسان‌ها برای کشف نقاط ضعفش باید با دیگر بازیکنان مسابقه دهد و در زمان تمرین با خودش نمی‌تواند آنها را کشف کند.

"که جی" نفر اول بازی گو در جهان پس از پایان مسابقه خود گفت: آلفاگو سال گذشته همانند یک انسان بازی می‌کرد اما الان با اطمینان می‌توان گفت که تبدیل به "خداوندگار" این بازی شده است.

استراتژی‌های اجرا شده توسط این سامانه بسیار جالب بوده است. این سامانه در برخی موارد که بفهمد می‌تواند در آینده امتیاز بگیرد، عقب‌نشینی کرده و امتیاز از دست می‌دهد اما این حرکت برای حمله‌ای سهمگین در آینده انجام می‌شود.

جی افزود: من کاملا شوکه شدم. با اطمینان می‌گویم که این حرکت در بازی‌های بین انسان‌ها مشاهده نمی‌شود و من این هوش و تسلط آلفاگو را تحسین می‌کنم.

موسس DeepMind در مقابل از "که جی" تشکر کرد که آلفاگو را تا بالاترین سطح ممکن تست کرده است و باعث  شده قدرت این سامانه مشخص شود.

 گو، یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تخته‌ای تاریخ بشری است. این بازی که به صورت دونفره انجام می‌شود، علی‌رغم قوانین ساده‌ای که دارد راهبردهای استراتژی‌ گونه را می‌طلبد. بازی به این صورت انجام می‌گیرد که دو بازیکن به نوبت مهره‌های سیاه و سفید خود را در خانه‌های صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار می‌دهند. وقتی مهره‌ها روی صفحه قرار گرفت، نمی‌توان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهره‌های رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسط مهره‌ها است.

این بازی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است هرچند که رفته‌رفته در سطح جهانی هم محبوب می‌شود. یک تخمین دست پایین از تعداد گوبازان دنیا حدود ۲۷ میلیون نفر است.

..................

 

خبر: امکان اندازه‌گیری ضخامت لایه‌ها با دقت 2 نانومتر در کشور فراهم شد

پژوهشگران کشور با تولید و طراحی دستگاه‌ ضخامت‌سنج لایه‌های نازک، امکان اندازه‌گیری لایه‌ها را با دقت 2 نانومتر در کشور فراهم کردند.

اندازه‌گیری و ضخامت‌سنجی، یکی از  مؤلفه‌های مهم در آزمایش‌های گوناگون است،  اما وجود تجهیزاتی با دقت و کیفیت لازم برای نتیجه‌ بخش‌بودن این آزمایش‌ها حائز اهمیت بالایی است.

بر همین اساس، یکی از شرکت‌های فناور کشور توانسته است با روش‌های فناورانه این تجهیزات را تولید کند.

فرزاد حمدی، مجری طرح در این باره گفت: دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک با استفاده از پراش فرنل از پله‌های فازی و همچنین دستگاه ارتعاش‌سنج از راه دور از ضرورت‌های حوزه آزمایش‌ها بودند که در داخل کشور طراحی و تولید شدند.

به گفته وی، دستگاه ضخامت‌سنج از نظر هزینه تمام‌شده، خدمات پس از فروش و کیفیت و دقت اندازه‌گیری دارای مزیت رقابتی هستند.

حمدی، دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک را دستگاهی دانست که می‌تواند ضخامت لایه‌های نشانده‌شده بر روی سطوح تا دقت 2 نانومتر را اندازه‌گیری کند.

مجری طرح حساس نبودن به نوسان‌های مکانیکی بر خلاف سایر روش‌ها، بی‌نیازی از کالیبراسیون دائمی، محدوده کاری وسیع‌تر نسبت به سایر روش‌ها و سهولت کار با دستگاه را از مزیت‌های دستگاه ساخته‌شده نام برد.

وی با اشاره به کابردهای این دستگاه، یادآور شد: اندازه‌گیری ضخامت در مولتـی لایهها، فیلترهای اپتیکی و دیکروئیک‌ها، صنایع نـظامی و الکتـرونیکی، لایه‌نشانی، صنعت نیمه هادی و سلول‌های خورشیدی میکروالکترونـیک از جمله کاربردهای این دستگاه است.

حمدی با بیان ‌اینکه دستگاه‌های تولید داخلی توانمندی رقابت در بازار منطقه‌ای و بین‌المللی را دارند، اظهار کرد: حمایت از خرید دستگاه‌های داخلی و کمک به استانداردشدن این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن رفع نیاز داخلی به تجهیزات پیشرفته‌ اندازه‌گیری و بی‌نیازی از واردات این دستگاه‌ها، مسیر را برای اشتغال از یک سو و ارزآوری به واسطه عرضه محصولات به دیگر کشورها را از سوی دیگر هموار کند.

..................

 

خبر: استفاده از گرافن برقی به عنوان حشره‌کش

 یک مورد دیگر به قابلیت‌های رو به رشد گرافن اضافه شد و می‌توان با آن یک حشره‌کش ساخت.

فهرست بلند قابلیت‌های متنوع "گرافن" با به کارگیری این ماده برای ساخت از بین برنده میکروب حشرات توسط محققان دانشگاه رایس (Rice University) امروز کمی بلندتر شد. نوعی از ماده که گرافن تحریک شده با لیزر(Laser-induced graphene) و به اختصار "LIG" نامیده می‌شود اخیرا به عنوان ماده‌ای آنتی باکتریال کشف شد و تیم تحقیقاتی متوجه شد که با افزودن چند ولت جریان برق می‌توان این قابلیت را به طور قابل توجهی بالا برد.

گرافن (Graphene) نام یکی از آلوتروپ‌های کربن است که علی‌رغم تشابه بسیار زیاد نباید با گرافین(Graphine) اشتباه گرفته شود.

این تیم تحقیقاتی توسط پروفسور جیمز تور رهبری می‌شود که اولین "LIG" را در سال 2014 با تابش یک پرتو لیزر به یک ورقه از پولیمید (Polyimide) ساختند. تابش لیزر به این ماده موجب تبدیل آن به یک فوم گرافن پر از منفذ می‌گردد که محققان دریافتند این فوم می‌تواند برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها در سطح آن موثر واقع شود.

پروفسور تور گفت: این شکل از گرافن در مقابل تشکیل بیوفیلم بسیار مقاوم است، که آن را برای استفاده در گلخانه‌ها، حفاری نفت و بیمارستان‌ها می‌توان به کار گرفت. همچنین می‌توان از این ماده در فعالیت‌هایی همچون لوله‌گذاری در اعماق اقیانوس به دلیل حساسیت در رسوب استفاده کرد، چرا که این ماده باعث می‌شود لوله‌ها دچار رسوب نشوند.

بیوفیلم یا زیست لایه، اجتماعی از سلول‌های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌اند و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند.

وی افزود: هنگامی که جریان برق به این ماده متصل شود کیفیت آنتی باکتریال آن به مراتب بالاتر می‌رود.

محققان قابلیت میکروب‌زدایی "LIG" را بدین صورت آزمایش کردند که با تاباندن لیزر به نیمی از یک صفحه پولیمید آن را به LIG تبدیل کردند، سپس صفحه را به حشراتی که مملو از باکتری و میکروب هستند، آغشته کردند و جریان  برق را متصل کردند.

در ولتاژ 1.1 حشرات به سمت قطب مثبت LIG حرکت کردند، درست مثل یک حشره‌کش.

در ولتاژ 1.5 حشراتی که با LIG برخورد کردند در عرض 30 ثانیه نابود شدند.

و اما زمانی که جریان تا 2.5 ولت افزایش یافت، تنها یک ثانیه طول کشید تا حشرات تقریبا به طور کامل از بین بروند و به خاطر خاصیت ضدرسوبی LIG باکتری‌ها و حشرات کشته شده روی سطح انباشته نشدند و هیچ اثری از  آنها باقی نماند.

در مرحله بعد محققان این ماده را به عنوان روشی برای تصفیه آب امتحان کردند. آنها الکترودهای LIG را در مقداری از آب فاضلاب قرار دادند. 99.9 درصد از باکتری‌ها و میکروب‌ها و حشرات موجود در فاضلاب با ولتاژ 2.5 پس از  9 ساعت از بین رفتند بدون این که اثر خاصی از آنها بر جا مانده باشد.

دانشمندان نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی باکتری‌ها را از بین می‌برد! اما سناریویی که باعث ایجاد این روند می‌شود به نظرشان بسیار مخوف است.

ابتدا لبه‌های تیز گرافن غشای سلولی باکتری‌ها را می‌شکافد، سپس جریان برق آن‌ها می‌کشد و هر موجود زنده دیگری را به سرعت توسط آب اکسیژنه (Hydrogen peroxide) مسموم می‌کند و این روند موجب از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

این پژوهش در مجله ACS (Applied Materials and Interfaces) منتشر شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

72456