۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

 

 

 

 آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 29مه 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

دستگاه قابل حمل برای کمک به نابینایان

6 دانشجوی مهندسی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دستگاه قابل حمل برای تبدیل متن به خط بریل طراحی کردند.
نمونه اولیه این دستگاه قابل حمل در اوایل سال 2016 با نام Tactile ارائه شد و دستگاه جدید امروزی،  پیشرفته شده دستگاه پیشین و به اندازه یک قالب شکلات و کاملا قابل حمل است.
این دستگاه بر خلاف دستگاه‌های مشابه ارزان قیمت و بدون محدودیت دیجیتالی است.
در حال حاضر دستگاه با استفاده از دوربین متن را به خط بریل تبدیل می‌کند و دانشجویان این طرح قصد دارند اسکنر دستی را جایگزین دوربین کنند.


 

 

برنامه رنگی کردن عکس‌های سیاه و سفید در یک دقیقه از راه رسید

این سیستم از ترکیبی از اطلاعات هوش مصنوعی و داده‌های انسانی استفاده می‌کند.
در سال‌های اخیر از روش‌های متنوعی برای رنگی کردن عکس‌ها و فیلم های سیاه و سفید استفاده شده ؛ اما هیچ یک از این روش ها از دقت کافی برخوردار نبوده اند. ضعف دیگر روش های مذکور سرعت عمل پایین آنهاست که فرایند رنگی سازی را به فرایندی وقت گیر مبدل می‌کند.
اما با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می توان با سرعت و دقت خوبی عکس‌های سیاه و سفید را رنگی کرد. 
ریچارد ژنگ با همکاری گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نرم افزاری طراحی کرده‌اند که از شبکه های عصبی هوشمند برای افزودن رنگ به عکس های سیاه و سفید استفاده می کند. سیستم ابداع شده برای رنگی کردن عکس ها Interactive Deep Colorization نام دارد.


 

 

مبارزه با شکار غیرقانونی با "چوپان هوایی"

یک بنیاد غیرانتفاعی حمایت از حیوانات قصد دارد برای مبارزه با شکار غیرقانونی حیوانات در آفریقا از پهپادهای هوشمند استفاده کند.
سازمان‌های زیادی از پهپادها برای رصد وضعیت شکار غیرقانونی استفاده می‌کنند اما این برای اولین بار است که قرار است از هوش مصنوعی نیز در پهپادهای رصدکننده استفاده شود.
بنیاد "لیندبرگ" در همکاری با شرکت "نورالا"(Neurala) با استفاده از سامانه هوشمند مبتنی بر یادگیری عمیق و هوش مصنوعی قصد دارد توانمندی پهپادها را در مبارزه با شکار غیرقانونی ارتقا دهد.
در این برنامه به سامانه هوشمند پهپادها آموزش داده شده که روش‌های شکار فیل و کرگدن به چه شکل است و به این ترتیب می‌تواند ضمن پرواز آنها را شناسایی کند.
این پهپادها علاوه بر اینکه به صورت زنده اقدام به فیلمبرداری در مناطق می‌کنند می‌توانند در شب نیز با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز، مناطق محافظت شده را رصد کنند.
وظیفه سامانه هوش مصنوعی این است که ویدئویی را که پهپاد در حال تولید آن است بررسی کند و به سرعت وجود شکارچیان را تشخیص دهد و از نزدیک شدن آنها به گله این حیوانات جلوگیری کند. 

 

 

 

 

نخستین "پلیس آهنی" به نیروی پلیس دوبی ملحق می‌شود

 اگر جایی در دنیا وجود داشته باشد که به سمت تحقق آینده‌ای که داستانهای علمی- تخیلی تصویر می‌کنند، حرکت می‌کند آنجا قطعا شهر دوبی است. 
از استفاده از ناوگان خودروهای فوق‌العاده برای پیشگیری از وقوع جرم گرفته تا استفاده از دستگاه‌های عجیب و پیشرفته آتش‌نشانی، همه و همه نشان می‌دهد که این شهر بی مهابا از پیشرفت تکنولوژی در قرن 21 استقبال می‌کند.
مقامات دوبی اکنون قصد دارند در همین هفته ربات‌هایی(پلیس آهنی) را به نیروی پلیس شهر وارد کنند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار تا سال 2030 این ربات‌ها 25 درصد از نیروهای پلیس شهر را تشکیل دهند.
از این ربات انسان‌نما به اسم ریم(REEM) ابتدا در مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری استفاده خواهد شد.
 

 

 

 

راه‌حل ادوبی از تکنولوژی هوش مصنوعی در جلوه‌های ویژه
محققان شرکت ادوبی ( Adobe) با همکاری موسسه علوم و فناوری پیشرفته Beckman، سیستم جدید طراحی کرده‌اند که با استفاده تکنولوژی پیشرفته‌ای به نام Deep Convolutional Neural Networks که زیر شاخه‌ای از تکنولوژی هوش مصنوعی شناخته می‌شود، قادر است به صورت هوشمندانه و دقیقی، محتوای پیش زمینه را از پس زمینه استخراج کند و دیگر به استفاده از تکنیک پرده سبز/آبی برای اعمال جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها نیازی نخواهد بود.
نتیجه استفاده از شیوه هوش مصنوعی، می‌تواند به راحتی با شیوه سنتی پرده سبز رقابت کند. این شیوه حتی در فضای باز واقعی و تحت هر شرایط نوری نیز قابل اجرا است و به جرئت می‌توان گفت که احتمالا خیلی زود، به برترین شیوه جداسازی پس زمینه در صنعت فیلم سازی تبدیل خواهد شد. 
استفاده از این شیوه می‌تواند هزینه ساخت سکانس‌های شامل جلوه‌های ویژه را نیز تا حد بسیار زیادی کم کند و در حقیقت نوعی انقلاب در این زمینه محسوب می‌شود.

 

 

 

نخستین نمایشگر خم‌شدنی جهان توسط شرکت سامسونگ رونمایی شد
این صفحه نمایش اُ ال ای دی(دیود منتشرکننده نور ارگانیک است) انعطاف‌پذیر دارای ابعاد 23.11 سانتی متر است و می‌تواند تا 12 میلی‌متر در دو جهت کش بیاید.
می‌توان این نمایشگر ابداعی پیشرفته را در فناوری‌های مختلف از جمله نمایشگرهای پوشیدنی، هوش مصنوعی و نمایشگرهای وسایط نقلیه به کار برد.
در حالی که نمایشگرهای اُ ال ای دی‌ انعطاف پذیر کنونی در یک جهت تغیر حالت می‌دهند، این اُ ال ای دی جدید در دو جهت بالا و پایین خمیده، منحنی یا رول می‌شود.
چنین دستاوردی می‌تواند دریچه جدیدی در حوزه فناوری صفحه نمایش باز کند.
شرکت کره‌ای در «انجمن نمایشگر اطلاعات 2017» در مرکز کنوانسیون لس‌آنجلس از این نمایشگر رونمایی کرد.

 

 

 

رصد دورترین سیاره در منظومه تراپیست 1 
تلسکوپ فضایی کپلر موفق شد دورترین سیاره موجود در منظومه تراپیست 1 یعنی "تراپیستh1" را رصد کند.
رصد سیاره‌های فراخورشیدی به دلیل نور زیاد ستاره اصلی آنها فقط در صورتی امکان پذیر است که از مقابل ستاره خود عبور کنند.
با استفاده از داده‌های تلسکوپ کپلر محققان دانشگاه واشنگتن موفق شدند به اطلاعاتی در رابطه با این سیاره سرد در منظومه تراپیست 1 دست پیدا کنند.
محققان شانس‌هایی برای وجود حیات در این سیارات قائل هستند و اطمینان از این موضوع نیازمند اطلاعات دقیق‌تر از سیارات، مدار گردش آنها، دمای سطح آنها و جنس جو آنهاست.
 "رودریگو لوگر" (Rodrigo Luger) دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه واشنگتن در 79 روز گذشته به بررسی وضعیت دورترین سیاره در منظومه تراپیست 1 پرداخته است و موفق به کسب اطلاعاتی درباره این سیاره شده است.
تراپیست 1h هر 18.77 روز یک بار به دور ستاره مرکزی این سیاره می‌چرخد و دمای آن حدودا منفی 100 درجه  سانتی‌گراد است.
بررسی‌ پیش‌بینی‌ها در رابطه با این سیاره نیز این اطلاعات را تایید می‌کند.
مدار سیارات در منظومه تراپیست 1 شدیدا به هم نزدیک هستند اما تنظیم نیروهای بین سیاره‌ای سبب شده که این منظومه حالت پایداری داشته باشد و سیارات با هم برخورد نکنند. 

 

 

 

ماشین کنترلی رباتیک لایتینگ، محصول جدید Sphero
ماشین کنترلی Sphero Ultimate Lighting McQueen درست مانند یک ماشین رباتیک داخل اینیمیشن " ماشین‌ها"، ساخته دیزنی لند است، قیمت گزاف 2999 دلاری نیز دارد و شاید خیلی به اسباب بازی بچه‌ها شباهت نداشته باشد. این ماشین همچنین از آخرین محصول رباتیک این شرکت که  Sphero BB-8 نام داشت نیز گران‌تر است.
لایتینگ محصول شرکت اسپرو، بعد از جلسات مکرر بین اعضای تیم انیمیشن سازی پیکسار، طراحی شده و به همین دلیل بیشتر قابلیت‌های شخصیت اینیمشینی داخل فیلم "Cars" را دارد: صفحه نمایش ذوزنقه با چشم‌های متحرک، سنسور لمسی روی بدنه که گویا به این ماشین رباتیک جان داده، قابلیت بالارفتن روی 4 چرخ، دهان متحرک و بلندگو برای برقراری ارتباط از جمله این قابلیت‌ها هستند.
این محصول همراه با یک برنامه مخصوص آیفون عرضه شده که برای کنترل از راه دور و انجام بازی‌های مختلف کارایی دارد و همچنین با استفاده از کنترل فرمان این ماشین می‌توان با سرعت 6 مایل در ساعت مسابقه داد. تایر چرخ‌ها به صورتی طراحی شده که برای چرخش و دریفت زدن روی زمین  مناسب است. پورت شارژر این ماشین هنگام سوخت گیری! بالا می‌آید و با هر بار شارژ دو ساعته قادر است تا 40 ذقیقه روشن باشد.
ماشین لایتینگ طوری طراحی شده که قادر است تعداد زیادی از دیالوگ‌های انیمیشن اصلی را به صورت دیالوگ‌های کوچکی بیان کند. این ماشین به طور خودکار حرکت نمی‌کند اما هنگام بی حرکت بودن، به لمس بدنه خود واکنش نشان می‌دهد به صورتی که که گویا زنده است. 

 

 

ناسا به خورشید نزدیک‌تر می‌شود
 ناسا بخش‌هایی از طرح بلندپروازانه خود برای ارسال کاوشگر به فاصله شش میلیون کیلومتری خورشید را رسانه ای کرد.
سفر به جو خورشید سوژه جدید ناسا برای اکتشافات فضایی است که قرار است جزئیات بیشتر آن در نشست خبری روز چهارشنبه (10اردیبهشت96) ناسا از سوی دانشمندان و محققان حاضر در این پروژه اعلام شود.
در این طرح قرار است در تابستان سال 2018 یک فضاپیما به سمت خورشید پرتاب شده و در فاصله بیش از 6 میلیون و 400 هزار کیلومتری از سطح سوزان این ستاره مستقر شود.
چندی پیش نیز ناسا اعلام کرده بود که قصد دارد برای بررسی خطرات خورشیدی برای انسان‌ها یک ربات را به خورشید بفرستد.
این فاصله بیش از هفت برابر، نسبت به تمام فضاپیماهای ساخته شده برای بررسی خورشید، به سطح آن نزدیک‌تر است.
این نشست خبری در دانشگاه شیکاگو برگزار شده و به صورت زنده از تلویزیون ناسا پخش خواهد شد. 

 

 

حمله سایبری و اختلال بزرگ در سامانه های فناوری اطلاعات بریتیش ایرویزِ پروازها را لغو کرد
اين موضوع چالشی براي مسافران اين خط هوايي در سراسر جهان بوجود آورد.
اختلال جدی در سیستم کامپیوتری شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز در روز شنبه 27مه، باعث بی نظمی قابل توجه در پروازهای این شرکت هواپیمایی در سراسر جهان شد.
بریتیش ایرویز همه پروازهایش را از دو فرودگاه اصلی هیترو و گتویک در لندن قبل از ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلی لغو کرد.
هنوز علت اصلی بروز اختلال در سیستم کامپیوتری این شرکت هواپیمایی ذکر نشده است.
در پی لغو پروازها؛ بريتيش ايرويز اعلام کرد دچار يک «اختلال بزرگ در سامانه هاي فناوري اطلاعات» شده است.

 

 

  مارک زاکربرگ خالق فیس‌بوک از دانشگاه هاروارد دکتری افتخاری دریافت کرد

خالق فیس‌بوک که حالا نه فقط یک نابغه بلکه پنجمین ثروتمند جهان است، باری دیگر به دانشگاه هاروارد بازگشت و این‌بار دکترای افتخاری دریافت کرد.
مارک زاکربرگ سال ۲۰۰۶ میلادی ادامه تحصیل در دانشگاه را ترک کرد.
وی پس از طراحی و راه‌اندازی فیس‌بوک به ثروتی بیش از ۶۲ میلیارد دلار دست یافت.
مارک زاکربرگ ۳۳ ساله در سیصد و شصت و ششمین مراسم فارغ التحصیلی هاروارد در رشته حقوق دکترای افتخاری دریافت کرد. 
وی در سخن‌رانی‌اش در جمع دانشجویان گفت: «تغییرات به صورت محلی آغاز می‌شود حتی تغییرات جهانی هم از کم شروع می‌شود با آدم‌هایی مثل ما. در نسل ما مبارزه برای ارتباط بیشتر یا دستیابی به بزرگ‌ترین فرصت‌ها به این می‌رسد: توانایی‌تان برای ایجاد جوامع کوچک و ساخت دنیایی که هرکس مقصودی داشته باشد.» 

نظرات : 0

ثبت نظر

94771