۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 8 خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: "مارک 3" اولین موشک بومی هند 

سازمان تحقیقات فضایی هند قصد دارد آزمایش‌های ارسال فضانورد به فضا را با استفاده از موشک بومی خود آغاز کند.

"سازمان تحقیقات فضایی هند"(ایسرو) قصد دارد تا در هفته اول ماه آینده میلادی سنگین‌ترین موشک خود موسوم به " مارک 3"( GSLV Mark-3) را به فضا پرتاب کند. این موشک قادر به حمل سنگین‌ترین ماهواره‌ها خواهد بود و همچنین می‌تواند کپسول طراحی‌شده برای زندگی فضانوردان را با خود به فضا ببرد.

ایسرو سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در پروژه‌های ارسال فضانورد به فضا انجام داده است و قصد دارد به رقابت با بزرگان این عرصه در جهان بپردازد.

کران کومار، رییس ایسرو اعلام کرده است که این سازمان قصد دارد تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا این موشک کاملا خودکار را به فضا پرتاب کند.

در صورتی که آزمایش‌های آینده برای پرتاب این موشک با موفقیت انجام شود، "مارک 3" تبدیل به گزینه اصلی هند برای پرتاب‌های فضایی خواهد بود.

..................

 

خبر: حادثه مرگ‌بار برای خانواده مدیرعامل اوبر(uber)

پدر و مادر مدیر عامل شرکت اوبر، Travis Kalanick روز جمعه در یک تصادف قایقرانی دچار حادثه شدند که منجر به فوت مادر تراویس و مجروحیت شدید پدر وی شد.

این شرکت روز شنبه، در بیانیه‌ای از این صانحه به عنوان "یک تراژدی توصیف ناپذیر" یاد کرد و اعلام کرد که پدر تراویس همچنان وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد. مادر تراویس، خانم Bonnie Klanick  71 ساله بود. در بیانیه شرکت اوبر، با تراویس اینگونه ابراز همدردی شده است: "در این دوران دلخراش، برای تراویس دعا می‌کنیم و دل‌هایمان پیش اوست".

همچنین ایمیلی نیز به تمام کارمندان شرکت اوبر ارسال شد که وضعیت بحرانی پدر تراویس را گزارش می‌داد. پدر و مادر تراویس، دائما در حال مسافرت با قایق بودند و در زمان بروز حادثه در Pine Flat Lake در Fresno County ایالت کالیفرنیا به سر می‌بردند که این تصادف مرگبار روی داد. رئیس پلیس Fresno County در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات در رابطه با این حادثه ادامه دارد و روز یک‌شنبه قرار کالبد شکافی نیز مقرر شده است: "گزارشات اولیه حاکی از این است که قایق نامبرده‌گان با یک تخته سنگ برخورد کرده و افراد حاضر در قایق را دچار حادثه کرده است".

یکی از نزدیکان خانواده کلانیک در مصاحبه‌ای گفت که تراویس رابطه نزدیکی با مادر خود داشت و دقیقا یک هفته پیش وی با انتشار عکسی از خود و مادرش در فیس بوک، روز مادر را تبریک گفته بود و در متن زیر آن نوشته بود که من از مادرم، عشق بی‌انتهایش و قلب بزرگش، صمیمانه تشکر می‌کنم.

..................

 

خبر: حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی از انتشار 70 عنوان کتاب

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای پیشرفت و توسعه علوم و فناوری های شناختی، تاکنون از انتشار 70 عنوان کتاب در این حوزه حمایت کرده است.

حمایت از انتشار کتاب های مربوط به این حوزه از فعالیت های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی است و بر این اساس، حمایت از کتاب های ترویجی و کتاب های درسی که توسط ستاد سفارش داده شده باشند و یا به طور مستقیم توسط ناشران علاقمند به حوزه علوم شناختی انتشار یافته باشند، انجام می گیرد، البته برخی از کتاب های مورد حمایت ستاد صرفاً به صورت دیجیتال و در وب سایت ها انتشار می یابد.

حمایت ستاد از کتاب های چاپ شده به صورت پرداخت به مولف یا مترجم و خرید از انتشارات است و این ستاد از مولفان و ناشرانی که موضوع کتاب های آنان مرتبط با علوم شناختی و زیر مجموعه این حوزه شامل علوم انسان شناسی، روان شناسی، علوم اعصاب، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن باشد، حمایت می کند.

کتاب هایی که تاکنون مورد حمایت ستاد قرار گرفته است، در حوزه زبان شناسی شناختی، روان شناسی، علوم اعصاب شناختی، فلسفه ذهن، اقتصاد شناختی، آموزش و پرورش شناختی، توان بخشی شناختی و انسان شناسی شناختی بوده است.

کتاب های یادشده از سوی یک کمیته داوری متشکل از متخصصان و صاحب نظران هر حوزه مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید از سوی ستاد، از ناشر، مولف و یا مترجم آن حمایت مالی می شود.

..................

 

خبر: خالص سازی پروتئین‌ها با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه کاشان در تحقیقات خود موفق به خالص سازی پروتئین‌ها به کمک نانوجاذب‌های مغناطیسی شدند. خالص سازی پروتئین‌ها، جایگاه ویژه‌ای در ساخت داروهای نوترکیب و واکسن‌ها و درمان بیماری‌ها دارند.

به طور کلی خالص‌سازی پروتئین‌ها شامل مجموعه‌ای از مراحل به هم پیوسته به منظور جدا کردن یک پروتئین منفرد از یک مخلوط پیچیده‌ پروتئینی است. روش‌های کنونی تخلیص پروتئین‌ها چندان کارآمد نبوده و بسیار پرهزینه و زمان‌گیر است. به طور کلی بازده پایین و خلوص نامناسب محصول از جمله معایب این روش‌هاست.

از سوی دیگر غالب این روش‌ها را در خالص نمودن مقادیر کم مایعات حاوی پروتئین مورد نظر نمی‌توان استفاده کرد؛ چراکه سبب از دست رفتن پروتئین‌ها در حین فرایند می‌شود. این امر، به ویژه برای پروتئین‌هایی که سطح بیان آن‌ها کم است، یک عیب محسوب می‌شود.

از این‌رو طراحی روش‌های نوین در راستای دستیابی به بازده بالاتر، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های خالص سازی پروتئین‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته‌ پروفسور حسین نعیمی پژوهشگر دانشگاه کاشان، روش‌های مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی در تخلیص سلول‌ها و پروتئین‌ها یکی از پرکاربردترین روش‌های تخلیص است که از کاربری بالایی نیز برخوردار است. به همین منظور در این پژوهش، یک روش ساده و ارزان قیمت برای تهیه دو ساختار نانو مغناطیسی به منظور خالص سازی نوعی پروتئین (پروتئین نوترکیب A ) به عنوان یک مدل از پروتئین‌های نوترکیب حاوی دم هیستیدینی استفاده شده است.

نعیمی نتایج حاصل از کاربرد نانوساختارهای طراحی شده را این گونه شرح داد: بستر مغناطیسی طراحی شده که با استفاده از مواد ارزان قیمت سنتز شده بود، قادر به تخلیص پروتئین با راندمان و خلوص بالاست و فرایند تخلیص به کمک آن در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

ساخت آسان وکم هزینه‌ این نانوساختار و گزینش پذیری و ظرفیت بالا از دیگر مزایای نانوجاذب‌های مغناطیسی است. علاوه بر این بستر مغناطیسی طراحی شده قابلیت بازیابی و استفاده‌ مجدد در فرایند تخلیص را دارد.

نعیمی تأکید کرد که اهمیت این طرح در این است که با بررسی ساختار سه بعدی پروتئین‌ها و شناسایی جایگاه عملکردی آن‌ها، راه برای تولید و طراحی داروهای نوترکیب، واکسن‌ها و درمان بیماری‌ها هموار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان افزود:باتوجه به فرایند مؤثر و کارآمد تخلیص پروتئین‌ها با استفاده از روش پیشنهادی در این پروژه، امکان تجاری سازی این محصول در صورت تکمیل مطالعات وجود دارد. همچنین از آنجا که تمامی‌ مراحل این فناوری بومی است، امکان استفاده از آن در همه مراکز پژوهشی و بیوتکنولوژی کشور وجود دارد.

این تحقیقات از تلاش‌های زهرا رشید- دانشجوی دکترای دانشگاه کاشان- و پروفسور حسین نعیمی- عضو هیأت علمی این دانشگاه- و همکارانشان حاصل شده است. نتایج این کار در مجله‌ی Journal of Chromatography A با ضریب تأثیر 3/926 (جلد 1490، سال 2017، صفحات 47 تا 53) منتشر شده است.

..................

 

خبر: قوانین حوزه فناوری اطلاعات شفاف سازی می‌شود

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مرکز ملی فضای مجازی توافق کردند در خصوص رفع موانع کسب و کار و شفاف سازی قوانین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر همکاری کنند.

در راستای این توافق همکاری، مجتبی جعفری قائم‌مقام رئیس و معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات و موانع صنعت ICT کشور، گفت: روی اصلاح و شفاف سازی قوانین دراین حوزه تاکید داریم. مرکز ملی فضای مجازی نیز در جهت رفع این موانع آماده همکاری است.

ناصر علی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (سازمان نصر) نیز با اشاره به اینکه قوانین دست و پاگیر و محدودیت‌های فراوان که بخش خصوصی صنعت ICT کشور را دچار مشکلات بسیاری کرده است، گفت: این محدودیت‌ها، حتی در برخی موارد شرکت‌ها را به ورشکستگی کشانده شده است. این خطر احساس می‌شود که فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور سرمایه‌های خود را از این عرصه خارج کنند.

وی گفت: باید برای برون‌رفت از این مسائل بخش خصوصی و دولت با همکاری یکدیگر چاره جویی کنند تا فضای کسب‌وکار در این حوزه را برای ادامه فعالیت، رشد و توسعه اقتصادی آن مهیا سازند.

سعادت با اشاره به توجه معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای آمادگی هر نوع همکاری در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار را دارد و در گام نخست فهرستی از مشکلات و معضلات صنعت ICT و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آن‌ها را تهیه و تدوین می‌کنیم و جهت پیگیری به مرکز ملی فضای مجازی ارائه خواهیم کرد.

این توافق همکاری در پیگیری بازدید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی از سازمان نظام صنفی رایانه ای و تاکید بر بررسی موانع و مشکلات فعالیت در صنعت ICT کشور انجام شده است. براین اساس طرفین به توافق رسیدند در جهت رفع مشکلات و به طور مشخص قوانین دست و پا گیر و متناقض در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر مشارکت کنند.

..................

 

خبر: خطوطی که امکان دریافت اینترنت ندارند جمع‌آوری می‌شوند

معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران گفت: نصب و توسعه خطوط PCM تلفن ثابت در شبکه مخابرات ایران متوقف شده و در سال‌های اخیر نیز نصب PCM به صورت موردی و بنا به درخواست بوده است.

 داوود زارعیان درباره الزام کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حذف و جمع‌آوری خطوط PCM تلفن ثابت و برنامه شرکت مخابرات ایران برای جایگزین کردن این خطوط، اظهار داشت: توسعه خطوط PCM از چند سال پیش در شبکه مخابرات ایران متوقف شده و در سال‌های اخیر نیز نصب PCM به صورت موردی و بنا به درخواست انجام می‌شد.

معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: پیش از این بخش عمده‌ای از خطوط PCM در سراسر کشور جایگزین شده و در حال حاضر تعداد PCM ها زیاد نیست اما برنامه تعویض تمامی PCMها را در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: برنامه شرکت مخابرات ایران، جمع‌آوری تمام خطوط PCM و جایگزین کردن آنهاست که در این باره هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شد و کمیته‌ای برای مطالعه و تعیین روش جایگزین کردن این خطوط مأمور شد که نتیجه این کمیته ۲ تا ۳ هفته آینده مشخص می‌شود.

خطوط PCM خطوطی هستند که مخابرات به دلیل کمبود کابل مسی از طریق آن خطوط تلفن را در اختیار مشترک قرار می داد و این خطوط امکان دریافت اینترنت روی تلفن ثابت را ندارند.

..................

 

خبر: ساخت پروتز مفصل زانو برای معلولان سنگین‌وزن در دانشگاه شریف

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت دمپر مغناطیسی دورانی شدند که در پروتز مفصل زانو برای معلولان سنگین وزن کاربرد دارد.

دستیابی به آسایش بیشتر و افزایش کیفیت زندگی روزانه معلولین از مهمترین مسائلی است که در اصلاح و بازیابی عملکردهای بیومکانیکی مانند پروتز زانوی مصنوعی مورد توجه قرار می‌گیرد. دمپر مغناطیسی دورانی یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توان از آن به عنوان پروتز زانو استفاده کرد.

در این پروتز، دسترسی به گشتاور ترمزی بالا در حالت اعمال میدان و گشتاور پایین در حالت بدون میدان جهت داشتن یک سیکل گیت طبیعی بسیار با اهمیت است که دستیابی به این دو مهم با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی مانند ابعاد، اندازه و وزن بسیار دشوار است. در همین راستا، پروژه طراحی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی دمپر مغناطیسی دورانی با کاربرد در پروتز مفصل زانو در قالب رساله دوره دکتری سیدحمید موسوی تحت راهنمایی دکتر حسن صیادی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

دمپر دورانی ساخته شده، دارای پره T شکل با سطح بیرونی قوس‌دار است که با ابعاد کوچک و وزن پایین توانایی تولید گشتاور ترمزی مورد نیاز برای معلولین سنگین وزن را دارد.

دکتر سیدحمید موسوی، دانش‌آموخته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در مقطع دکتری در خصوص این طرح گفت: ایده اولیه و ساخت پروتز مفصل زانو با استفاده از دمپر مغناطیسی دورانی از دانشگاه MIT بوده است که توسط شرکت Ossur در آمریکا تجاری‌سازی شده است. سپس یک گروه علمی متشکل از دانشگاه ایسلند و خود شرکت Ossur عملکرد پروتز مفصل زانوی قبلی را بهبود دادند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌های پیشین، معایبی مانند تولید گشتاور ترمزی کم، نیاز به سیال مغناطیسی خاص و حساسیت به ضربه‌های خارجی داشتند. بعنوان مثال گشتاور ترمزی پایین باعت می‌شد که این نوع از پروتزها تنها برای معلولان کم وزن کاربرد داشته باشد. همچنین دیسک‌های بسیار نازک که در فاصله چند میکرونی در کنار هم قرار گرفته بودند، باعث می‌شود با کمترین ضربه‌ دیسک‌ها بهم چسبیده شود و حرکت دورانی پروتز را با مشکل مواجه کند.

موسوی اظهار کرد: با توجه به معایب بیان‌شده در مورد پروتزهای قبلی، هدف پروتز جدید غلبه بر معایب فوق با ارائه یک پیکربندی جدید از دمپر مغناطیسی دورانی با یک دیسک برای افزایش حداکثر گشتاور قابل دستیابی، سبکی و استفاده از سیال مغناطیسی موجود در بازار، به منظور کاهش قیمت تمام شده بوده است.

این محقق اضافه کرد: همچنین افزایش گشتاور ترمزی تولیدی با توجه به محدودیت‌های اندازه، ابعادی و وزنی، رسیدن به خواسته‌های فوق را سخت‌تر می‌کند.

به گفته وی، پس از 3 سال تحقیق نمونه آزمایشگاهی این پروتز ساخته و تست شد که نتایج قابل قبولی بر اساس استانداردهای موجود داشته است. دمپر مغناطیسی دورانی تولیدشده در ساخت پروتز مفصل زانو برای معلولان سنگین وزن کاربرد دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

62850