۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 17خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: تشخیص زودهنگام سرطان روده‌ بزرگ با فناوری نانو 

محققان دانشگاه مازندران نانوحسگری آزمایشگاهی را طراحی و ساخته‌اند که قادر است سلول‌های سرطانی روده بزرگ را با دقت و سرعت بالایی شناسایی کند. تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ موجب سهولت درمان آن می‌شود.

سرطان روده بزرگ، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است.این سرطان سومین سرطان و یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر با بیش از یک‌ میلیون نفر در سراسر جهان است. روش‌های مختلفی برای تشخیص این نوع سرطان توسعه یافته اند.

هیچ نشانگر خاصی برای تشخیص سلول‌های سرطانی و درمان اختصاصی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین ابداع یک روش بسیار حساس، سریع و انتخابی برای آشکارسازی و تعیین میزان سلول‌های سرطانی برای تشخیص بالینی و بهترین راه درمانی ممکن، بسیار حائز اهمیت است.

دکتر جهانبخش رئوف محقق دانشگاه مازندران هدف نهایی از انجام این طرح را تهیه‌ یک آپتاحسگر حساس و دقیق مبتنی بر فناوری نانو به‌منظور شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ عنوان کرد.

این نانوحسگر از یک بستر مزوحفره‌ سیلیسی بهره می‌برد. وجود کانال‌های موازی، توزیع یکنواخت ساختار منافذ و سطح مؤثر بالای این ماده، آن‌ را به‌عنوان یک بستر مناسب در طراحی و ساخت نانوحسگرها در آورده است. به‌علاوه، استفاده از نانوذرات طلا بر روی بستر مزوحفره و ساختار ساندویچی نانوحسگر منجر به افزایش انتقال الکترون و افزایش حساسیت این حسگر الکتروشیمیایی می‌شود.

در سنتز این نانوحسگر، ابتدا توالی آپتامر مربوطه برای شناسایی و اندازه‌گیری سلول سرطانی روده‌ی بزرگ انتخاب شده است. پس از آن سیلیکای مزوحفره به‌منظور تثبیت توالی‌های عامل دار شده ساخته شده است. در مرحله‌ بعد، کشت سلولی انجام شده و سپس به بررسی ریخت شناسی سطح الکترود پرداخته شده است. پس‌ازآن، رفتار الکتروشیمیایی سطح الکترود بررسی قرار گرفته و در نهایت این رفتار در حضور و غیاب سلول‌های سرطانی رصد شده است.

این نانوحسگر دارای دو گستره‌ خطی بین 10 تا 105 و 105 تا 106*6 سلول بر میلی‌لیتر را از خود نشان داد. همچنین، حد تشخیص این نانوحسگر دو سلول بر میلی‌لیتر تعیین شد.

استفاده از این نانوحسگر علاوه بر افزایش دقت در تشخیص سرطان روده‌ بزرگ، هزینه‌ آن را نیز کاهش می‌دهد.

این تحقیقات از تلاش‌های ائمه باقری حشکوائی- دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه مازندران- دکتر جهان‌بخش رئوف و دکتر رضا اوجانی - اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران- و سعید کاووسیان- محقق مرکز تحقیقات انستیتو پاستور شمال- است. نتایج این کار در مجله‌ Biosensors and Bioelectronics با ضریب تأثیر 7/467 (جلد 192، سال 2017، صفحات 630 تا 637) چاپ شده است.

..................

 

خبر: ویژگی مفید و جدید واتس‌اپ 

واتس‌اپ به زودی این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند تا 5دقیقه، پیام ارسال شده را پاک کنند.

پیام‌رسان واتس‌آپ به زودی «قابلیت حذف لحظه‌ای پیام »را فعال خواهد کرد. به این ترتیب کاربران می‌توانند انواع پیام‌های متنی، تصویری، ویدئویی، فایل های مختلف و پیام‌های نقل قولی را حذف کنند.

برنامه پیام رسان واتس‌آپ قرار است ویژگی «حذف لحظه ای پیام» (Recall) را ارائه کند. با کمک این ویژگی کاربران می‌توانند تا ۵ دقیقه پس از ارسال پیام، در صورت تمایل آن را حذف کنند.

این ویژگی برای نخستین مرتبه در ماه آوریل برای نسخه بتا این اپلیکیشن آزمایش شد.

اکنون وب سایت WABetaInfo در لندن که ویژگی‌های واتس آپ را زودتر از موعد آزمایش می کند، به تازگی اعلام کرده احتمالا این آپدیت به زودی برای تمام کاربران مهیا شود.

به هرحال ویژگی مذکور برای تمام انواع پیام‌ها از جمله پیام های متنی، تصویر، ویدئو، GIF، فایل‌ها، پیام های نقل قولی فعال می شود. کاربران می توانند تا ۵ دقیقه پس از ارسال این نوع پیام ها آن را حذف کنند.

..................

 

خبر: اپلیکیشن تغییر چهره مایکروسافت برای اندروید

شرکت مایکروسافت برنامه اندرویدی جدیدی منتشر کرده ست که Face Swap نام دارد. این برنامه همانطور که از نامش  پیداست، صورت افراد در یک تصویر را با یکدیگر جابه جا می کند و به علاوه قابلیت‌هایی همچون اضافه کردن مدل موی جدید و بدن را نیز دارد. ایده برنامه قطعا چندان جدید نیست و تا کنون برنامه های جابه جایی چهره زیادی در بازار وارد شده است با این وجود بازهم سرگرم کننده است و می‌تواند مدتی شمارا مشغول نگه دارد.

این برنامه بدین شیوه عمل می کند که کاربر یک تصویر را انتخاب می کند تا صورت های افراد درون تصویر با یکدیگر جابه جا شوند. کاربر هم می تواند از گالری عکس های گوشی خود انتخاب کند و یا همان لحظه عکس بگیرد.

مایکروسافت ادعا می کند که این برنامه مجهز به قابلیت پیشرفته جابه‌جایی چهره است که نتیجه نهایی را بسیار طبیعی تر جلوه می دهد. از طریق این برنامه می توانید رنگ چهره ها و شرایط نور محیط مطابق دلخواه خود عوض کنید یا حتی جهت قرارگیری صورت ها را نیز تغییر دهید. همچنین این برنامه به صورت خودکار چهره های موجود در تصویر را شناسایی می کند. در فیلم زیر نمونه ای از عملکرد این برنامه را مشاهده کنید.

برنامه فیس سواپ همین حالا در دسترس کاربران تمام دستگاه های اندرویدی قرار دارد ولی فعلا فقط در بازار چند کشور محدود عرضه شده است مانند آمریکا، استرالیا و کانادا. مایکروسافت قصد دارد تا چند هفته آینده این برنامه را در دسترس کاربران کشور هند نیز قرار دهد. این برنامه که ظاهرا با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است به احتمال زیاد در بازار دیگر کشورهای دنیا نیز به زودی عرضه خواهد شد که البته زمان مشخصی فعلا از طرف این شرکت اعلام نشده است.

..................

 

خبر: شعار هفته جهانی فضا اعلام شد/ کاوش جهان جدید در فضا

انجمن هفته جهانی فضا، شعار امسال این مراسم جهانی را که ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۲ تا ۱۸ مهرماه) برگزار می شود، اعلام کرد.

شعار هفته جهانی فضا در سال جاری، «کاوش جهان جدید در فضا (Exploring New Worlds in Spacee) » نامیده شده است.

انجمن هفته جهانی فضا هر سال شعاری را برای هفته جهانی انتخاب می‌کند تا بدین ترتیب محور فعالیت‌ها و رویدادهایی شود  که قرار است در این هفته ، یعنی روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر در سراسر جهان، صورت پذیرد.

با توجه به شعار در نظر گرفته شده، مأموریت‌های اختر زیست‌شناسی همچون نیو هورایزن (اولین مأموریت ناسا به پلوتون و کمربند کویپر)، شاهکارهای مهندسی همچون فضاپیمای سرنشین‌دار و چندمنظوره اوریون ساخت شرکت لاکهید مارتین (اولین فضاپیمای ناسا که برای اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و طولانی‌مدت در اعماق فضا طراحی شده است) مورد توجه قرار خواهند گرفت.

همچنین تلاش‌های فعالان جدید و برجسته در حوزه فضا همچون اسپیس‌ایکس (پروژه‌های درخشان فناوری فضایی که هدف آنها توانمندسازی بشر برای زندگی در سیارات دیگر همچون مریخ است) و دیگر سازمان‌هایی که چشم‌انداز آنها کاوش و استفاده از منابع فرازمینی همچون فلزات موجود در سیارک‌ها، آب روی سطح ماه و انرژی خورشیدی نامحدود موجود در مدار زمین است ، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

کاوش و ماجراجویی، از اولین رقابت برای رسیدن به قطب جنوب و اولین پرواز تک نفره بر فراز اقیانوس اطلس گرفته تا افتتاح مسیر دریایی از اروپا به مشرق، همواره بخشی از ماهیت ما ساکنان زمین بوده‌ است.

مراسم هفته جهانی فضا ۲۰۱۷، موجب افزایش دانش و آگاهی بشر در زمینه مزایای فناوری فضایی و کاربردهای آن است . برگزاری این مراسم همچنین نشان خواهد داد که ظرفیت‌های کاوشی بشر بی‌پایان است و این‌که آسمان هرگز مانعی در مسیر شگفتی‌های اکتشافات بشر نیست.

در سال ۲۰۱۶، «سنجش از دور، توانمندسازی آینده» به‌عنوان شعار هفته جهانی فضا انتخاب شده بود تا نقش سنجش از دور از فضا در بهبود زندگی بشر مورد توجه قرار بگیرد. در این سال، بیش از ۲۷۰۰ رویداد در ۸۶ کشور جهان برگزار شد و بدین‌ترتیب سال ۲۰۱۶، بزرگ‌ترین جشن فضایی تاریخ شد که تاکنون برگزار شده است. اگرچه شکست این رکورد در سال ۲۰۱۷ چندان دور از ذهن نیست.

..................

 

خبر: این پهپاد با هیدروژن پرواز می کند

طرح اولیه از پهپادی رونمایی شده که به طور عمود از زمین بلند می شود و فرود می آید. این پهپاد نخستین نمونه در جهان خواهد بود که سوخت آن با سلول هیدروژنی تامین می شود.

موسسه Wirth Research از طرح یک پهپاد رونمایی کرده که به طور عمودی از  زمین بلند می شود و فرود می آید. این شرکت ادعا می کند سیستم جدید هوایی پهپاد،  نخستین نمونه ای است که از سلول های هیدروژنی به عنوان سوخت استفاده می کند.

در همین راستا شرکت سنگاپوری HES منبع انرژی مورد نیاز  برای شش ساعت پرواز با این پهپاد مجهز به سلول هیدروژی را فراهم کند. این انرژی تراکم بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی است.

به طور دقیق باتری های شارژی معمول حدود Wh/kg  ۲۰۰ شارژ ارائه می کنند این شرکت سنگاپوری ادعا می کند سلول سوختی هیدروژن در این پهپاد می تواند Wh/kg۷۰۰ شارژ تهیه کند.

این نسبت بالای انرژی به وزن سبب می شود پهپاد حتی با وجود بار سنگین قدرت لازم برای بلند شدن و فرود به طور عمودی را خواهد داشت.

شرکت سازنده از ویژگی های بیشتر پهپاد خودداری کرده است اما ادعا می کند بار این وسیله و قابلیت های بلند شدن و فرود VTOL همراه با ماندگاری ۶ ساعته شارژ و عدم انتشار گازهای گلخانه ای سبب می شود کاربردهای مختلفی مانند بررسی کابل ها و خطوط لوله، نظارت برنیروهای امنیتی یا عملیات های پاکسازی معدن برای این پهپاد در نظر گرفته شود.

همچنین قرار است در آینده با توسعه پهپاد از آن برای حمل ونقل بار نیز استفاده شود.

..................

 

خبر: تصاویر افقی و پرتره در آپدیت جدید اینستاگرام

اپلیکیشن محبوب اینستاگرام آپدیت جدیدی ارائه کرده که حتما برای خیلی‌ها جذاب تر است.

با نسخه‌ جدید اینستاگرام به‌ زودی می توانید در اپ استور و گوگل پلی دانلود کنید. آپدیت جدید این اپلیکیشن، ویژگی‌ های جدیدی ارائه می‌کند. دایرکت اینستاگرام فروردین پارسال به این اپلیکیشن اضافه شد. محبوبیت این قابلیت جدید، توسعه‌ دهندگان تلاش کرده‌اند که ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنند و جذابیت تجربه‌ کاربری آن را بهبود دهند.

همچنین یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ هایی که به دایرکت اینستا اضافه شده، پشتیبانی از حالت پرتره و تصویر افقی آن است. این قابلیت از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. دیگر لازم نیست وقتی یک ویدئو یا تصویر کشیده برای دوستانتان می‌فرستید، کناره‌ها را ببرید.

علاوه بر این در آپدیت جدید کاربران اینستاگرام می‌توانند لینک وب‌ سایت‌های مختلف را برای دوستانشان بفرستند و در صفحه‌ پیام‌ها پیش‌نمایش آن را ببینند. بهتر از همه این‌که شماره تلفن و آدرس را هم می‌توانید از حافظه گوشی برای دوستانتان ارسال کنید.

پشتیبانی از تصاویر پرتره و لنداسکیپ برای کاربران اپل اکنون در نسخه‌ ۱۰٫۲۲ قابل استفاده است. اما کاربران اندروید باید برای استفاده از ویژگی‌های جدید کمی صبر کنند. البته ارسال لینک و پیش‌نمایش آن در هر دو پلتفرم اضافه شده است.

..................

 

خبر: کیبورد فارسی به iOS 11 اضافه شد

از این پس کاربران فارسی زبان دیگر لازم نیست از کیبورد های عربی برای تایپ استفاده کنند و یا نرم افزار های جانبی را برای فارسی نوشتن به کار ببرند.

اولین نسخه بتا از "آی او اس 11" منتشر و بالاخره این نسخه به کیبورد فارسی پیش‌فرض مجهز شده است.

شرکت اپل در کنفراس WWDC 2017 (کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل) از نسخه جدید سیستم عامل خود یعنی IOS 11 رونمایی کرد.

نسخه پیش‌نمایش یا بتای این سیستم عامل، هم‌اکنون در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در این نسخه برای فارسی زبانان صورت گرفته پشتیبانی از کیبورد فارسی به‌صورت پیش‌فرض است. ظاهرا اپل قصد دارد کیبورد فارسی را به عنوان یکی از کیبوردهای پیش‌فرض در آی‌او‌اس قرار دهد. بدین‌ترتیب دیگر برای تایپ فارسی نیازی به استفاده از کیبورد عربی یا استفاده از کیبوردهای جانبی وجود نخواهد داشت.

البته این احتمال نیز می‌رود که کیبورد فارسی تنها در نسخه بتا در دسترس باشد و از نسخه نهایی IOS 11حذف شود اما در هر صورت امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد و فارسی زبانان بتوانند از کیبورد فارسی پیش‌فرض برخوردار شوند.

..................

 

خبر: گوگل نقشه آلودگی هوای خیابان را تهیه می کند

گوگل با استفاده از هزاران خودروی خود که به منظور تهیه تصاویری از خیابان های شهرهای مختلف دنیا به کار گرفته، در حال تهیه نقشه آلودگی هوای خیابان های شهرها است.

خودروهای یاد شده قبلا تصاویر موجود در خدمات نمای خیابانی یا Street View را تهیه کرده بودند و با طی کردن میلیون ها کیلومتر راه به کاربران اینترنت امکان می دهند تصاویر دیجیتالی خیابان های مختلف را مشاهده کنند.

گوگل از چند سال قبل از خودروهای مذکور برای گشت و گذار در خیابان های آمریکا و جمع آوری اطلاعات در مورد میزان آلودگی هوای آنها استفاده کرده و حالا نتیجه این بررسی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نتایج اولیه اجرای این طرح از آدرس https://www.edf.org/airqualitymaps در دسترس علاقمندان است. گوگل برای اجرای این طرح با صندوق دفاع از محیط زیست موسوم به EDF و شرکت Aclima نیز همکاری کرده است.

نقشه های اولیه تهیه شده میزان آلودگی هوا در خیابان های شهر اوکلند کالیفرنیا را به مخاطبان نشان می دهد و از طریق میزان آلاینده هایی مانند اکسید نیتریک، دی اکسید نیتروژن، کربن سیاه و سفید متصاعد شده از اتومبیل ها و کامیون ها و ... قابل مشاهده است.

در صورت حضور طولانی مدت انسان در معرض چنین آلودگی هایی خطر وقوع حملات قلبی، سکته و برخی انواع سرطان ها افزایش می یابد.

در این نقشه ها، زوم کردن بر روی خیابان ها برای مشاهده دقیق تر داده ها و سطح آلودگی ها ممکن است و از این طریق می توان نقاط آلوده تر شهرها را شناسایی کرد تا راه هایی برای کاهش آلودگی در این مناطق یافت شود. هنوز مشخص نیست این طرح چه زمانی در دیگر نقاط جهان اجرا می شود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

43537