۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 20خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: بازدید از موزه فشن گوگل با ابزار واقعیت مجازی 

موزه مجازی گوگل کلکسیون جدیدی را تحت عنوان موزه فشن و تاریخ و فرهنگ پوشش به مجموعه خود افزوده است.

در این موزه از دایناسور گرفته تا تاریخ ریاست جمهوری آمریکا را می‌توان بازدید مجازی کرد و حالا با عنوان «We Wear Culture» به‌عنوان جدیدترین پروژه راه‌اندازی شده، ویدئوهای واقعیت مجازی در کنار تصاویری با رزولوشن بالا را شاهد هستیم که تاریخ دنیای لباس و فشن و هنر را به ارمغان آورده است.

این پروژه جدید در آدرس g.co/wewearculture قابل‌دسترسی است و می‌توان از تاریخ ساخت کفش توسط انسان تا تاریخ ساخت جواهر و ... را باکیفیت بالا و از طریق ابزارهای واقعیت مجازی / VR در آن مشاهده کرد.

دسترسی به محتوای مذکور از روی گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید و آی او اس نیز امکان‌پذیر است، البته گوشی شما باید به ابزارهای VR مجهز باشد.

..................

 

خبر: ویرایش جدید نظام رتبه‌بندی QS منتشر شد 

در جدیدترین رتبه‌بندی QS سال 2018، دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران به عنوان تنها دانشگاه‌های ایرانی توانستند در میان 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند.

در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا توسط موسسه QS برای سال 2018، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 480 – 471 و دانشگاه تهران با رتبه 650 - 601 بعنوان تنها نمایندگان ایران در این رتبه‌بندی هستند.

بر اساس این رتبه‌بندی که موسسه QS منتشر کرده است، موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) رتبه اول بهترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده است. سه دانشگاه استنفورد، هاروارد و موسسه فناوری کالیفرنیا (کال‌تک) به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه پنجم از آن یک دانشگاه انگلیسی شده است. دانشگاه کمبریج، جلوتر از دانشگاه آکسفورد در رتبه پنجم است. رتبه‌های هفتم و هشتم را هم یوسی‌ال و کالج سلطنتی، دو دانشگاه لندن تصاحب کرده‌اند. آخرین کرسی تک‌رقمی بین بهترین‌ها را باز هم یک دانشگاه آمریکایی، دانشگاه شیکاگو، تصاحب کرده است.

تنها کشوری که جز آمریکا و انگلیس در میان 10 دانشگاه برتر نماینده دارد، سوئیس است. موسسه فناوری فدرال سوئیس (ای‌تی‌اچ) دهمین دانشگاه برتر دنیا است. اولین دانشگاه آسیایی دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور است که رتبه‌ یازدهم را به خود اختصاص داده است و در بهترین جایگاه یک دانشگاه آسیایی از زمان مرسوم شدن این رتبه‌بندی‌ها تاکنون ایستاده است. دانشگاه لوزان سوئیس، دانشگاه‌های پرینستون و کورنل آمریکا، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه‌های ییل، جان هاپکینز، کلمبیا و پنسیلوانیا باز هم از آمریکا و دانشگاه ملی استرالیا در رتبه‌های بعدی زیر 20 دنیا قرار دارند.

در آسیا، بعد از دو دانشگاه سنگاپوری، دانشگاه شین‌هوا قرار دارد که در رتبه 25 دنیا است. کرسی‌های بعدی هم در اختیار کشورهای شرق آسیا قرار دارد. دانشگاه هنگ‌کنگ در رتبه 26 جهانی، دانشگاه توکیو ژاپن در رتبه 28 جهانی، دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ در رتبه 30، دانشگاه کیوتو ژاپن و ملی سئول کره‌جنوبی در رتبه 36، دانشگاه‌های پکن و فودان چین در رتبه‌های 38 و 40 قرار دارند.

ایران در این رتبه‌بندی معتبر دانشگاهی دو نماینده دارد. دانشگاه صنعتی شریف بین 471 تا 480 و دانشگاه تهران بین 601 تا 650 رتبه‌بندی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اشتهار علمی، اشتهار شغلی، نسبت دانشجو به هیات علمی، سرانه استناد به هر عضو هیات علمی، نسبت اعضای هیات علمی بین‌المللی، و نسبت دانشجویان بین‌المللی 6 سنجه کلیدی نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.» برای ارزیابی مؤسسه‌ها هستند. منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها پیمایش‌های جهانی، نمایه استنادی اسکوپوس و پرسشنامه تکمیل‌شده توسط مؤسسه‌ها هستند. در جدول زیر رتبه‌های ملی، آسیایی، و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

..................

 

خبر: جت‌ خصوصی ایرباس سقف شیشه‌ای دارد 

ایرباس با همکاری پاگانی دست به ابتکاری جالبی زده‌اند و از یک جت خصوصی که سقف آن‌را یک شیشه بسیار بزرگ پوشانده، استفاده کرده‌اند.

ایرباس در نمایشگاه حمل‌ونقل هوایی که چندی پیش در نمایشگاه حمل‌ونقل هوایی اروپا (European Business Aviation Convention and Exhibition.) برگزار شد از یک طراحی داخلی منحصر به فرد برای جت خصوصی ACJ319neo پرده برداشت. این طراحی داخلی که Infinito نام دارد، ماحصل همکاری مشترک ایرباس و شرکت خودروسازی ایتالیایی پاگانی است. این طرح نه تنها کاملا لوکس و اشرافی است، بلکه از فناوری به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است. زمانی که به این طرح نگاه می‌کنید پیش از آن‌که به فناوری‌ها و اجزا داخلی هوایپما دقت کنید به سقف شیشه‌ای آن نگاه خواهید کرد.

در این هواپیمای بسیار شیک به جای آن‌که از سقف آهنی استفاده شود، از یک شیشه بسیار بزرگ استفاده شده و تصویری واقعی از آسمان بالای سرتان به نمایش در می‌آید. شرکت‌های فعال در صنعت هواپیماسازی به لحاظ به‌کارگیری سقف شیشه‌ای برای هواپیما با چالش‌های بسیار زیادی روبرو هستند. چالش‌هایی که هم در بخش فنی و هم در بخش امنیتی ممکن است جان مسافران را در معرض خطر قرار دهد.

بنوا دفروج، مدیرعامل ایرباس در این ارتباط گفته است: «ما به دنبال آن هستیم تا بهترین‌ ویژگی‌های صنعت خودروسازی و صنعت هواپیماسازی را گردهم آوریم و محصولی شیک و بدون عیب در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. در شرایطی که این رویکرد یک طراحی کابین کاملا جدید را ارائه می‌کند به همان نسبت منطبق با بالاترین استانداردهای موجود است.»

ایرباس بر این باور است که این طرح یک فضای شاد و دلباز را برای کابین‌ها به ارمغان آورده است. در طراحی داخلی این جت خصوصی از موادی همچون چوب و چرم در زمینه طراحی عناصر آن استفاده شده است. این طرح در اصل الهام گرفته از طراحی داخلی ابرماشین چند میلیون دلاری است که پاگانی پیش‌تر آن‌را طراحی کرده است. داخل این جت خصوصی به چند بخش مجزا تقسیم شده است. به‌طوری که سینما، محل غذاخوری، اتاق خواب و حتا محل برگزاری کنفرانس نیز در آن تعبیه شده است.

تمامی این بخش‌ها از طریق دیوارهای شیشه‌ای و کاملا شفاف از یکدیگر تفکیک شده‌اند. شیشه‌هایی که تنها با یک دکمه حالت مات پیدا می‌کنند. جت ACJ319neo ایرباس در اصل نسل بعدی از سری A319neo است. جت خصوصی که گنجایش هشت نفر را داشته و قادر است 7700 کیلومتر یا 15 ساعت را بدون هیچ‌گونه وقفه پروازی پشت سر بگذارد. در طراحی این جت از آیرودینامیک به‌روز شده استفاده شده و همچنین به موتورهای توربوفن فوق‌العاده قدرتمندی تجهیز شده است.

این جت به گونه‌ای طراحی شده است که در شرایط سخت همچون پرواز در ارتفاع بالا، حرارات بالا یا باندهای کوتاه پرواز کرده یا فرود می آید. ایرباس اولین بار از موتور جدید A319neo در ماه مارس رونمایی کرد. نسخه پایه ایرباس A319neo قرار است به قیمت 99.5 میلیون دلار و بدون احتساب هزینه‌های اینفینیتو در اختیار خریداران قرار گیرد.

..................

 

خبر: آغاز همکاری دانشگاه های برلین آلمان و لرستان

رئیس دانشگاه لرستان گفت: تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه های لرستان و دانشگاه برلین آلمان برای پذیرش و تبادل پژوهشگر و دانشجو اجرایی شد.

خسرو عزیزی افزود: تفاهم‌نامه بین دانشگاه لرستان و دانشگاه برلین آلمان، برای تبادل دانشجویان دکترا و پژوهشگری پسادکترا در اردیبهشت‌ماه سال جاری منعقد و اجرایی شد.

وی بیان کرد: این تفاهم‌نامه در برلین آلمان با حضور پروفسور محسن عادلی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان و از سرآمدان علمی کشور، دکتر بارانی از (دانشگاه لرستان) و پروفسور هگ، از مقامات دانشگاه برلین آلمان، منعقد شد.

به گفته وی پذیرش دانشجویان دکترا در رشته نانوشیمی به‌صورت مشترک توسط دانشگاه لرستان و دانشگاه برلین آلمان انجام خواهد شد و این دانشجویان، دو سال را در دانشگاه لرستان و دو سال را در دانشگاه برلین، تحصیل خواهند کرد.

وی ادامه داد: در بخش پژوهشگری پسادکترا نیز، پژوهشگرانی که به‌صورت مشترک توسط دانشگاه لرستان و دانشگاه برلین، پذیرش علمی می‌‌شوند، به مدت یک سال در دانشگاه لرستان و یک سال نیز در دانشگاه برلین، دوره پژوهشگری را طی می‌کنند و گواهی معتبر از طریق دانشگاه لرستان با تأیید دانشگاه برلین، به آنها داده خواهد شد.

عزیزی با اشاره به اینکه تلاش می شود در مورد سایر رشته‌ها نیز همکاری‌های بین‌دانشگاهی با دانشگاه‌های معتبر دنیا، تقویت شود، افزود: تبادل استاد و دانشجو در جهت تقویت بنیه علمی کشور و تقویت دیپلماسی علمی، از رویکردهای وزارت علوم برای پیشرفت علمی کشور است.

..................

 

خبر: ارائه جدیدترین ایده‌های حوزه اکتشاف به فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ

از سوی مرکز فن‌بازار ملی ایران فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ در شهریورماه برگزار می‌شود و صاحبان ایده می‌توانند تا 25 تیرماه طرح‌های خود را به این فستیوال ارسال کنند.

مرکز فن‌بازار ملی‌ایران واقع در پارک فناوری پردیس با همکاری شرکت فرابورس ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پس از برگزاری 6 فستیوال در صنعت لوازم‌خانگی، تجهیزات پزشکی، صنعت موادغذایی و صنعت پلاستیک وپلیمر، در نظر دارد اولین فستیوال بازار دارایی فکری را در حوزه نوآوری‌های صنعت سنگ در اوایل شهریور ماه امسال برگزار کند.

این فستیوال تخصصی به منظور تجاری‌سازی نوآوری‌های صنعت سنگ از طریق معامله و جذب سرمایه‌گذار در بازار دارایی فکری و با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صنعت سنگ برگزار می‌شود.

اختراعات حائز شرایط، پس از طی فرآیند ارزیابی و انتخاب در روز برگزاری فستیوال به مخاطبان معرفی شده و زمینه تعامل بین طرفین با برگزاری جلسات رو در رو فراهم می‌شود.

در صورتی که صاحبان ایده موفق در انجام معامله از طریق بازار دارایی فکری شوند، حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری در قالب ارائه تسهیلات به آنها اعطا خواهد شد.

این تسهیلات شامل تکمیل مستندات نوآوری‌ها برای ارائه به سرمایه‌گذاران (ارزیابی فنی اختراع و تهیه BP خلاصه) و  تسهیلات خرید و سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران می‌شود.

این تسهیلات به میزان 60 درصد قیمت معامله (اعم از خرید قطعی اختراع، لیسانس و یا سرمایه‌گذاری مشترک) و تا سقف 5 میلیارد ریال به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه است.

مخترعان و نوآوران حقیقی و حقوقی که تمایل به حضور در این فستیوال را دارند تا 25 تیرماه امسال مهلت دارند تا طرح‌ها و اختراعات خود را به این رویداد ارسال کنند.

حوزه‌های دریافت طرح شامل روش‌های اکتشاف و استخراج سنگ، کاهش ضایعات سنگ و یا تبدیل آنها به محصولات با ارزش‌افزوده بالا، رزین‌ها و اپوکسی‌های مقاوم‌کننده سنگ، بازیافت گل‌سنگ، بسته‌بندی، مقاوم‌سازی سنگ از مرحله استخراج تا فرآوری و نازک بری است.

..................

 

خبر: آغاز فعالیت مدرسه رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مدرسه رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ویژه دانش آموزان دوره‌های دبستان و متوسطه اول و دوم از ابتدای تیرماه آغاز به کار می کند.

در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با هدف ایجاد مرکزی تخصصی، کاربردی و جامع، این دانشگاه با همکاری فدراسیون جهانی روباتیک فیرا (Federation of International Robot-Soccer Association (FIRA)، مدرسه روباتیک امیرکبیر را تاسیس کرده است.

این مدرسه چرخه‏‌ای هدفمند برای آموزش نسل جوان کشور، با هدف ایجاد زمینه کارآفرینی و تولیدات دانش ‏بنیان در آینده کشور راه اندازی شده است.

شعار این مدرسه «روباتت را خودت بساز» دنبال ایجاد نگرشی جدید در آموزش روباتیک و هوش مصنوعی است تا با استفاده از مجرب‏‌ترین اساتید و به روزترین روش‌‏های آموزشی انگیزه و شور و نشاط را به نسل جوان کشور از سنین پایه منتقل کند.

این دوره‌ آموزشی متناسب با مقطع تحصیلی و علمی دانش‌آموزان به سه گروه دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم و در آینده به حوزه های تخصصی دانشجویی تقسیم می‌شود. دوره‌های آموزشی با هدف رشد خلاقیت، مهارت و دقت دانش‌آموزان طراحی شده که منجر به به افزایش روحیه کارآفرینی خواهد شد.

مدت زمان آموزشی هر ترم 25 ساعت و محل برگزاری کلاس‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعیین شده است.

حوزه فعالیت اصلی مدرسه روباتیک امیرکبیر آموزش اصولی و کاربردی علوم رباتیک و هوش مصنوعی، استعدادیابی همچنین ترویج نگرش کارآفرینی در نسل جوان کشور در جهت افزایش ثروت ملی است. از این رو دانش آموزان در این دوره با موضوعاتی چون اصول اولیه الکترونیک و مکانیک، برنامه نویسی پردازنده‌های AVR، بردهای الکترونیکی، سیستم عامل لینوکس و مفاهیم اینترنت اشیا آشنا خواهند شد.

این دوره برای دانش آموزان متوسط اول و دوم از 10 تیر آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد. دوره های بعدی این مدرسه که به صورت یک برنامه جامع چهارساله تدوین شده، به صورت ترمیک و در هر یک از فصل های سال برگزار می گردد.

در پایان هر دوره تحصیلی به پذیرفته‏ شدگان در آزمون پایانی، مدرک پایان دوره از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فدراسیون بین ‏المللی روباتیک فیرا اهدا خواهد شد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی مدرسه؛ roboschool.aut.ac.ir مراجعه کنند.

..................

 

خبر: امکان اندازه‌گیری خصوصیات نور با دستگاه‌های طیف‌سنج‌ محققان کشور

محققان کشور با طراحی و ساخت دستگاه‌های طیف‌سنج‌ امکان اندازه‌گیری خصوصیات نور را در کشور فراهم کرده‌اند.

گستره‌ تجهیزات اپتیکی و لیزری در عرصه خدمات فناورانه به خصوص خدمات آزمایشگاهی نسبت به قبل گستره‌ای وسیع یافته است. در همین راستا یکی از شرکت‌های فناور کشورمان بخشی از این تجهیزات آزمایشگاهی را با توجه به نیاز صنایع و پژوهش کشور تولید و به بازار عرضه کرده است.

طیف‌سنج ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایه تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد.

حسین فتحی، مجری طرح طراحی، تولید و تعمیرات تخصصی تجهیزات و بهره‌مندی از توانمندی علمی و فناوری در حوزه‌های اپتیک، مواد نرم و زیستی، فیزیک محاسباتی، الکترونیک، مکانیک و نرم‌افزار برای تولید محصولات فناور را مهمترین اهداف این گروه برای انجام تحقیقات ذکر کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس اقدام به طراحی و ساخت طیف‌سنج‌های آشکارساز آرایه‌ای کوچک با قابلیت‌های خاص کردیم تا بتوانیم از این طریق نیازهای پژوهشگران، فناوران و دانشگاهیان کشور را رفع کنیم.

فتحی با اشاره به ویژگی‌های طیف‌سنج ساخته شده، اضافه کرد: طیف‌سنج‌های داخلی در دو ساختار به همراه منبع نور و به صورت مجزا ساخته ‌شده است که قادر به بهره‌گیری از توری‌های پراش بازتابی بلیز هستند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها دارای امکان طیف‌سنجی در یک پنجره ۸۰۰ نانومتری از بازه ۲۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن دارای قابلیت بالا بردن دقت تا کمتر از یک دهم نانومتر است.

وی طراحی و ساخت جابه‌جاگرهای خطی را از دیگر دستاوردهای این تحقیقات نام برد و یادآور شد: ‌جابه‌جاگرهای خطی ابزاری هستند که امکان جابه‌جایی دقیق به صورت خطی و با دقت بالا را در راستاهای مختلف فراهم می‌کنند و اکنون این جابه‌جاگرهای خطی دستی در اندازه‌ها و با دقت‌های مختلف، در دو نوع کلی تولید ‌شده است.

فتحی، دقتی تا ۱۰۰ نانومتر را از ویژگی‌های نسل اول و دقت معمول ۱۰ میکرومتر را ویژگی‌های نسل دوم این ابزار نام برد و خاطرنشان کرد: این جابه‌جاگرها در اندازه‌های استاندارد و مینیاتوری ارائه می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سادگی می‌توان آنها را بر روی هم نصب و جابه‌جاگرهای چندمحوره ایجاد کرد.

به گفته وی، جابه‌جاگر مینیاتوری با ابعاد و وزن بسیار کم این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از این محصولات علاوه بر کاربردهای معمول، در شرایط ویژه نیز استفاده کرد.

..................

 

خبر: محقق کهگیلویه و بویراحمدی در کنگره سالانه کلیه آمریکا سخنرانی می‌کند

دبیرخانه کنگره سالیانه کلیه آمریکا از یک پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی برای سخنرانی در این کنگره دعوت کرده است.

کنگره سالیانه کلیه آمریکا در روزهای 28 تا 30 آگوست 2017 میلادی برابر با ششم تا هشتم شهریورماه آتی در فیلادلفیای آمریکا برگزار می‌شود.

سیروس صالح نسب برای ایراد سخنرانی در خصوص مقاله چاپ شده وی به کنگره سالیانه کلیه آمریکا دعوت رسمی شده است.

سیروس صالح‌نسب محقق بخش انفورماتیک پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در سال 93 به‌عنوان نخستین دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شد.

وی در کنکور دکترای تخصصی PHD وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سال 95 در رشته انفورماتیک پزشکی رتبه سوم را کسب کرد.

صالح نسب از محققان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است.

..................

 

خبر: شبیه‌سازی جهان با استفاده از 2 تریلیون ذره دیجیتالی

دانشمندان سوئیسی موفق به شبیه‌سازی تمامی جهان با استفاده از یک ابر رایانه بزرگ شدند.

این محققان فهرستی از حدود 25 میلیارد کهکشان مجازی را با استفاده از دو تریلیون ذره دیجیتالی تهیه کردند.

این فهرست برای کالیبره‌ کردن آزمایشاتی به کار خواهد رفت که بر روی ماهواره "اوکلید"(Euclid) و به صورت آنبُرد انجام خواهند شد؛ قرار است این ماهواره سال 2020 با هدف بررسی ماهیت جهان تاریک به فضا پرتاب شود.

شبیه‌سازی جدید توسط دانشمندان دانشگاه زوریخ انجام شد و تکمیل آن سه سال زمان برده است. آنها کدی را به منظور توصیف دقیق دینامیک ماده تاریک و شکل‌گیری سازه‌های بزرگ جهان تولید و بهینه کردند.

حدود پنج درصد جهان شامل ماده‌ای حاوی ذرات اتمی و زیراتمی است و 95 درصد دیگر آن از جهان تاریک تشکیل شده است.

23 درصد این جهان تاریک را ماده تاریک تشکیل می‌دهد که به طور مستقیم توسط تلسکوپ‌ها قابل مشاهده نیست اما به خاطر اثرات گرانشی آن روی ماده مرئی، منجمان از وجود آن اطمینان دارند.

72 درصد دیگر جهان تاریک شامل انرژی تاریک است و این انرژی ناشناخته در تمامی فضا وجود دارد و جهان را بسط می‌دهد.

به گفته محققان، کدی که آن‌ها تولید کردند برای استفاده بهینه از قدرت پردازش ابررایانه‌های مدرن مانند ابررایانه "پیز داینت" (Piz Daint) در "مرکز ملی محاسبات سوییس" (CSCS) طراحی شده بود.

این کد به مدت 80 ساعت توسط رایانه پردازش شد و جهانی مجازی حاوی دو تریلیون ماکروذره را تولید کرد؛ این ذرات نمایانگر ماده تاریک هستند که از آن فهرستی حاوی 25 میلیارد کهکشان مجازی استخراج شد.

محاسبات دانشمندان همچنین شکل‌گیری تراکمات کوچک ماده موسوم به "هاله‌های ماده تاریک" را شبیه‌سازی کرد؛ آن‌ها معتقدند کهکشان‌هایی مانند کهکشان راه شیری در چنین هاله‌هایی شکل می‌گیرند.

ماهیت انرژی تاریک یکی از معماهای حل‌نشده در علم مدرن است و فقط از طریق مشاهده غیرمستقیم می‌توان از آن رمزگشایی کرد.

زمانی که ماهواره "(Euclid) "اوکلید نور میلیاردها کهکشان را در نواحی بزرگ‌تر آسمان شکار کند، منجمان  انحراف‌های ظریف ناشی از انکسار نور کهکشان‌های پس‌زمینه توسط ماده تاریک نامرئی را محاسبه خواهند کرد.

فهرست کهکشانی شبیه‌سازی جدید به بهینه‌کردن استراتژی مشاهده‌ای ماهوارهEuclid  کمک خواهد کرد و اشتباهات آن را پیش از آغاز سفر شش ساله‌اش به فضا در سال 20200 به حداقل خواهد رساند.

دانشمندان از داده‌های این سامانه برای کسب اطلاعات جدید در مورد ماهیت انرژی تاریک مرموز استفاده خواهند کرد و امیدوارند با استفاده از این داده‌ها فیزیک نوینی فراتر از "مدل استاندارد" کنونی را شناسایی کنند.

..................

 

خبر: سیاره های مشتری و زحل را در آسمان شامگاهی ببینید

مدیر انجمن نجوم اهواز از امکان رصد سیاره های مشتری و زحل تا یک ماه آینده در آسمان شبانگاهی خبر داد.

خسرو جعفری زاده اظهار داشت: پس از غروب خورشید و تاریک شدن آسمان، دو جسم نورانی تحت  عنوان سیاره های مشتری و زحل در بالای افق جنوبی و افق شرقی خودنمایی می کنند.

وی با بیان اینکه سیاره مشتری در طی یک ماه آینده مهمان صورت فلکی سنبله (خوشه) است، خاطر نشان کرد: برای یافتن غول پیکرترین سیاره منظومه خورشیدی، می توان پس از غروب خورشید به سمت جنوب آسمان نگاه کرد.

به گفته جعفری زاده، سیاره مشتری را می توان ۴۵ درجه بالاتر از افق جنوبی و در سمت چپ آن ستاره‌ای آبی رنگ به نام سماک اعزل یا Spica دید.

وی با بیان اینکه می توان قمرهای سیاره مشتری به نامهای «آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو» را با ابزارهای کوچک رصدی مشاهده کرد، اظهار داشت: سیاره مشتری پنجمین سیاره، بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی است و در اصل این سیاره گازی شکل بوده که با جوی بسیار متراکم و غلیظ ورود دست ساخته‌های بشری به آن ممکن نیست.

وی در خصوص رصد سیاره زحل تا یک ماه آینده عنوان کرد: سیاره زحل؛ دومین سیاره منظومه شمسی از نظر ابعاد و اندازه سیاره زیبای زحل است. این سیاره در این مدت مهمان صورت فلکی حیه است.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: سیاره زحل پس از غروب خورشید در بالای افق شرقی به مانند جسم نورانی سفید-شیری رنگی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه رصد حلقه‌های سیاره زحل و قمر معروفش تیتان همیشه مورد توجه رصدگران بوده است، بیان کرد: اما دیدن حلقه‌های زحل با ابزار رصدی کوچک نیز قابل تشخیص است، ولی برای دیدن بهتر این سیاره و شکاف کاسینی به تلسکوپ قوی و بزرگتر از ۸ اینچ نیاز است.

..................

 

خبر: ساخت رایانه های بسیار نازک با مغناطیس های دو بعدی

محققان نوعی مغناطیس دو بعدی با ضخامت یک اتم ساخته اند که به وسیله آن می توان رایانه های بسیار نازک ساخت.

دانشمندان  توانسته اند مغناطیس های ۲ بعدی بسازند که قطر آنها یک اتم است.  رایانه ها با کمک این مغناطیس های کوچک یک گام به حل  سخت ترین مشکلات علمی و رازهای اعماق فضا نزدیکتر می شوند.

با این اختراع جالب می توان رایانه های بسیار نازک ساخت که قابلیت انجام آزمایش های غیر ممکن را دارند.

محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری موسسه فناوری ماساچوست نوعی مغناطیسی با یک لایه اتم ساخته اند که به ایجاد روش های جدیدی در ذخیره اطلاعات منجر می شود.

شیائودونگ شو یکی از پروفسورهای فیزیک در دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید: ما یک نوع ماده دو بعدی ایزوله با خاصیت مغناطیسی ذاتی ساختیم. این خاصیت مغناطیسی در سیستم بسیار قدرتمند است. تصور می کنم پیشرفت های آتی در حوزه فناوری اطلاعات برپایه  مغناطیس های دو بعدی شکل گیرد.

این ماده جالب «کرومیوم تریداید» (Crl۳) نامیده می شود و عملکردی شبیه مغناطیس های زیر اتمی دارد.

..................

 

خبر: تشخیص اوتیسم در نوزادان با اسکن مغزی

برای نخستین بار در دنیا محققان توانستند از اسکن مغز و بهره گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص اوتیسم در نوزادان استفاده کنند.

اوتیسم از آن دسته بیماریهای مرتبط با سیستم عصبی محسوب می شود که علم پزشکی هنوز نتوانسته برای آن شیوه درمانی و تشخیصی دقیقی ارایه کند.

اما حالا گروهی از محققان علوم پزشکی توانسته اند از تلفیق اسکن مغزی و هوش مصنوعی تفاوتهای کلیدی در نقاط خاصی از مغز نوزادان را شناسایی کنند که با استناد به آنها می توان احتمال ابتلا به اوتیسم را در ابتدایی ترین مراحل تشخیص داد.

این برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی است که تشخیص با ضریب دقت بالای افراد مستعد ابتلا به اوتیسم تنها از روی یک اسکن ساده مغز صورت می گیرد.

این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاههای کالیفرنیا و واشنگتن ارایه شده است.

البته پیشتر نیز مطالعه ای انجام شده بود که نشان می داد با استفاده از دو اسکن مغزی در ۶ و ۱۲ ماهگی، می توان به نتایج مشابهی دست یافت.

اکنون می توان با قاطعیت گفت این روش جدید نه تنها شمار اسکنهای مغزی مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه لازم را کاهش می دهد بلکه با ضریب دقت فراتر از ۹۶ درصد می توان نوزادان مستعد ابتلا به اوتیسم را تشخیص داده و آنها را تا دو سالگی تحت درمان قرار داد.

این درحالی است که این رقم در روشهای قبلی ۸۱ درصد بوده است.

..................

 

خبر: آلمان نان فضایی می پزد!

شرکتی آلمانی تصمیم دارد نوعی نان قابل استفاده در ماموریت های فضایی تهیه کند.

50 سال قبل در ماموریت Gemini۳ ناسا 2 فضانورد را در نخستین پرواز  فضایی دونفره به آسمان فرستاد. آنها به طور پنهانی همراه خود ساندویچ هایی برده بودند که خرده های نان این ساندویچ ها در همه جا پخش شد .این خرده های نان خطرناک بودند زیرا احتمال داشت به تجهیزات آسیب برسانند یا حتی به طور ناگهانی وارد مجرای تنفسی فضانوردان شود.

به همین دلیل از آن زمان تاکنون نان در ماموریت های فضایی ممنوع شده است. در عوض نان های ترتیلا(نوعی نان سبک و صاف که در آمریکای شمالی و مرکزی  پخته می شود) در ایستگاه بین المللی فضایی استفاده می شوند. اما شرکتی آلمانی امیدوار است با تولید نانی که خرد نمی شود، این مشکل را حل کند.

Bake in Spaceشرکت تولید کننده این نوع نان است و تصمیم دارد نان تازه برای فضانوردان فراهم کند تا سلامت  آنها را در ماموریت های بلند مدت مانند سفر به ماه یا مریخ تضمین کند. به نوشته وب سایت این شرکت، نان فضایی مانند نان های معمولی است که در آلمان پخته می شود.

در همین راستا  این شرکت با مرکز هوا فضای آلمان همکاری می کند تا ترکیب خمیر نان و روش پخت این نوع نان را تکمیل کند.

البته این نوع نان احتمالا سخت تر از نمونه های زمینی است و باید بیشتر جویده شود اما لزوما خوش طعم نیز نخواهد بود.

همچنین سخت ترین بخش این فرایند تولید خمیرنان از محتویات صحیح است.علاوه بر تمام این موارد طراحی اجاق ملزوم برای پخت نان نیز مهم است. به همین دلیل شرکتی دیگر در آلمان به نامOHB System AG مشغول ساخت اجاق گاز مناسب برای این کار است. از آنجا که در ایستگاه بین المللی فضایی الکتریسیته محدود است، اجاق نان پزی باید بتواند با ۲۵۰ وات برق کار کند. این میزان برق حدود یک دهم انرژی مصرفی اجاق های نان پزی در زمین است.همچنین حرارت بیرونی اجاق نیز نباید بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد شود. راه حل آن است که اجاق گازی کوچک با قابلیت حفظ گرما ساخت.

البته شرکت مذکور  دنبال فناوری ساخت فناوری نان در خلا نیز است.همچنین این شرکت تصمیم دارد فرایند پخت نان در فضا را از روی زمین کنترل کند تا فضانوردان نگران چیزی نباشند.

..................

 

خبر: کیسه هوای خودروهای خودران هم از راه می رسد

خودروهای خودران ظرف ۵ سال آینده همه گیر خواهند شد و بدیهی است که برای حفظ ایمنی سرنشینان مجهز به کیسه هوا نیز باشند.

اگر چه سرنشینان این نوع خودروها قرار نیست رانندگی کنند، اما به هر حال احتمال  برخورد آنها با موانع و تصادف این نوع خودروها هم وجود دارد و لذا قرار است کیسه های هوای در اتومبیل های بدون نیاز به راننده هم نصب شود.

با توجه به اینکه در خودروهای خودران خبری از پدال و فرمان نیست، چینش محیط داخلی آنها شباهت زیادی به یک اتاق خواهد داشت و همین امر باعث می شود شیوه درست افزودن کیسه هوا به آنها به چالشی جدی مبدل شود. بدیهی است که قرار دادن کیسه هوا در روی داشبورد در این خودروها کار اشتباهی است.

همین امر باعث شده تا محققان آلمانی روش منحصر به فردی برای طراحی کیسه هوای خودروهای خودکار ابداع کنند. آنها یک کیسه هوای بزرگ را برای صندلی هر یک از سرنشینان خودروهای خودران طراحی کرده اند که در صورت ترمز ناگهانی فعال می شود و از پرتاب شدن افراد یا برخورد سر آنها به یکدیگر یا بدنه خودرو جلوگیری می کند.

کیسه هوای یاد شده در درون صندلی هر فرد نصب می شود و حسگرهای تعبیه شده در کنار آن می توانند در عرض ۰.۰۳ ثانیه بعد از وقوع سانحه رانندگی این کیسه هوا را فعال کنند. شبکه ای از دریچه ها بدن فرد را جذب این کیسه هوا می کند و از پرتاب شدن سرنشین خودروی خودران جلوگیری می کند. البته هنوز تا تکمیل این کیسه هوا نیاز به گذشت مدت زمان قابل توجهی است.

..................

 

خبر: تشخیص تومورهای سرطانی با ابررایانه واتسون

آی‌.بی‌.ام. (IBM) اعلام کرده سامانه هوش مصنوعی "واتسون" متعلق به این شرکت قادر به شناسایی تومورهای سرطانی در 93 درصد موارد است.

این ابررایانه می‌تواند تصاویر پزشکی و سوابق بیماران را بررسی کرده و آن‌ها را با هزاران مورد مشابه در گذشته و همچنین نشریه‌های پزشکی مقایسه کند و به نتیجه‌ای تقریبا مطلوب برسد.

پزشکان 55 بیمارستان سراسر دنیا از سیستم هوش مصنوعی واتسون برای تشخیص بیماران مبتلا به سرطان‌های پستان، دهانه رحم، روده بزرگ، معده، ریه، تخمدان و پروستات استفاده می‌کنند.

آی‌.بی‌.ام. مدعی است این فناوری تا پایان سال جاری میلادی به منظور شناسایی پنج نوع سرطان دیگر توسعه خواهد یافت و به بیمارستان‌های دیگر دنیا هم خدمات ارائه خواهد داد.

دانشمندان امیدوارند سامانه واتسون بتواند میزان زمان لازم برای غربالگری بیماران را کاهش داده و به پزشکان در ارتقای دقت تشخیص سرطان‌ها کمک کند.

این ابررایانه قادر است از قابلیت‌های پردازشی خود جهت یادگرفتن الگوها برای شناسایی امکان وجود تومور در بدن بیماران استفاده کند.

دانشمندان بر این باورند این سیستم جایگزین پزشکان نخواهد شد بلکه با ارزیابی تعداد زیادی تصویر و همچنین نکات پزشکان و سوابق بیماران به پزشکان و جراحان در اتخاد تصمیم‌های بهتر کمک خواهد کرد.

نتایج مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالینی سامانه هوش مصنوعی واتسون در اجلاس سالانه انجمن آنکولوژی بالینی امریکا در شیکاگو ارائه شد.

سامانه واتسون در حال حاضر به بیمارستان‌های کشورهای هند، چین، تایلند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، بنگلادش، اسپانیا، اسلوواکی، لهستان، مکزیک، برزیل، استرالیا، کانادا و ایالات متحده خدمات ارائه می‌دهد.

..................

 

خبر: صفحه نمایش دوبل اچ دی خمیده ساخته شد

یک شرکت تولید کننده دستگاه های الکترونیکی به تازگی صفحه نمایشگر عظیمی با وضوح تصویر « دوبل اچ دی» ساخته است. این صفحه نمایش دارای وضوح تصویر ۳۸۴۰ در ۱۰۸۰ پیسکل است.

سال گذشته شرکت سامسونگ با ترکیب دو صفحه نمایش، ابرمانیتوری عرضه کرد که  شکلی خمیده داشت. همچنین در این صفحه نمایشگر از  فناوری کوانتوم دات استفاده شده بود بنابراین کیفیت رنگ های آن بسیار بالاتر از نمونه های معمول بود.

اکنون این شرکت صفحه نمایش جدیدی ساخته که حتی از این نمونه هم بزرگتر است. صفحه نمایش CHG۹۰ دارای وضوح تصویر دوبل HD است.

به گفته سامسونگ در این صفحه نمایش از فناوری QLED کوانتوم دات استفاده شده است. این پنل طوری ساخته شده که در صورت امتداد صفحه نمایش، یک دایره کامل به وجود می آید. شعاع چنین دایره ای ۱۸۰۰ سانتیمتر خواهد بود و وضوح تصویر آن نیز ۳۸۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است.

صفحه نمایش CHG۹۰ همچنین از فناوری Radeon FreeSync ۲ نیز پشتیبانی می کند.  در این صفحه نمایش کاربر می تواند ۶ پنجره را همزمان باز کند.

علاوه برآن دارای دو پورت HDMI، یک پورت Display و یک پورت MiniDisplay، USB۳.۰، ورودی صوتی و خروج هدفون است.  این صفحه نمایشگر برای انجام چند فعالیت همزمان بسیار مناسب است.

این دستگاه با قیمت ۱۴۹۹ دلار برای پیش فروش عرضه شده است.

..................

 

خبر: گجتی برای عکاسی حرفه‌ای و هوشمند از راه دور

در عکاسی، قدرت فوکوس تا سرعت شاتر، دیافراگم تا ISO، طیف رنگ‌ها و بسیاری فاکتورهای دیگر باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، شناخت نحوه برقراری تعادل بین همه آن‌ها نیازمند تمرین‌های زیاد است. ولی اخیرا گجتی روی پلتفرم کیک‌استارتر خودنمایی کرده که ادعا می‌کند همه کارهای سخت را برای شما انجام می‌دهد و بدون این‌که شما را به زحمت بیاندازد، عکس‌های عالی و بی‌نظیر می‌گیرد. این گجت "آرسنال" نام دارد و در حال جذب سرمایه مورد نیاز برای تولید انبوه است.

در واقع، آرسنال نسخه ابرشارژ شده مود "خودکار" در دوربین‌هایی است که اساس کار آن‌ها نشانه‌گیری و کلیک است. فانکشن‌های خودکار یا همان "اتو" که در دوربین‌های فعلی می‌بینیم فقط قادر به تنظیم یک یا دو ویژگی مانند تغییر میزان نوردهی بر اساس روشنایی محیط و سوژه عکس‌برداری هستند. ولی آرسنال برای هر عکس 18 فاکتور مجزا را مورد بررسی قرار می‌دهد و از این حیث نسبت به دوربین‌های موجود در بازار برتری قابل توجهی دارد. از همه مهم‌تر این‌که آرسنال به قابلیت شبکه‌های عصبی مجهز است. وقتی شما به صحنه‌ای نگاه می‌کنید شبکه‌های عصبی این دوربین آن را شناسایی کرده و سپس شروع به مقایسه آن با دیتابیسی از عکس‌های حرفه‌ای می‌کنند. بعد از آن، تنظیمات دوربین‌هایی که این عکس‌ها را گرفته‌اند استخراج و در دوربین شما اعمال می‌شود. کافی است شما هم آن‌ها را بررسی کنید و اگر موردپسندتان بود از سوژه عکس بگیرید.

«رایان استات» خالق این دوربین فوق‌العاده است. استات می‌گوید: "خیلی از شرکت‌های سازنده دوربین‌های عکاسی آن‌طور که باید به مودهای اتو توجه نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری کمی در این خصوص انجام می‌دهند." به همین دلیل است که عکاسان حرفه‌ای معمولا به این مودها اهمیتی نمی‌دهند. شاید به همین خاطر است که این شرکت‌ها نتوانسته‌اند همسو با پیشرفت‌هایی که در خصوص هوش مصنوعی و سخت‌افزارهای جدید صورت گرفته حرکت کنند.

استات این‌طور ادامه می‌دهد که: "آرسنال یکی از آن محصولاتی است که اصلا نباید وجود داشته باشد اما متأسفانه سازندگان دوربین‌های عکاسی میوه‌ای را رشد داده‌اند که آن‌قدرها مفید نیست." استات فکر می‌کند آرسنال باب میل تازه‌کارها و افراد غیرحرفه‌ای است که علاقه‌مند به عکاسی هستند ولی دوست دارند یک گام رو به جلو بردارند و چیزی فراتر از عکاسی با گوشی را تجربه کنند اما ثبت تصاویر خوب با دوربین‌های DSLR برای آن‌ها کار ساده و راحتی نیست. او می‌گوید: "واضح است که بخشی از این قضیه به ترکیب‌بندی برمی‌گردد ولی چندی پیش متوجه شدم که تنظیمات هم نقش مهمی را در این خصوص ایفاء می‌کند."

استات برای ساخت آرسنال روی آموزش شبکه‌های عصبی خیلی پیچیده (CNN) کار کرد. وظیفه این شبکه‌ها تحلیل عکس‌ها و تصاویر است.  CNNها در حوزه خودروهای خودران جهت اسکن جاده‌ها و خیابان‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی برخلاف شبکه‌های به‌کار گرفته شده در خودروها که در خیابان‌ها به دنبال چیزهایی مانند عابران پیاده و علایم راهنمایی و رانندگی می‌گردند، شبکه‌های به‌کار گرفته شده در آرسنال دنبال ویژگی‌های محیطی و مناظری مانند امواج، چهره افراد و برف می‌گردند. استات برای این هدف از تعدادی از مجموعه داده‌های عمومی استفاده کرد تا به کمک آن‌ها شبکه‌های عصبی خود را به‌گونه‌ای تعلیم دهد که بتوانند ویژگی‌های ساده و پایه‌ای را شناسایی کنند. وی علاوه بر این از عکس‌های موجود در فلیکر که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند برای آموزش آرسنال استفاده کرد تا این گجت با تنظیمات خوب دوربین‌های دیگر آشنا شود.

در کنار این اطلاعات تعدادی سنسور هم داخل آرسنال تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به شتاب‌سنج حس‌کننده لرزش اشاره کرد. این سنسور به دوربین می‌فهماند که آیا روی تریپاد نصب است یا در دست عکاس قرار دارد. اما بهتر است اشاره‌ای هم به شکل و ظاهر این دوربین داشته باشیم. آرسنال بیشتر شبیه یک پک باتری اسلیم است و بالای دوربین نصب می‌شود و از طریق بلوتوث با اپلیکیشن iOS یا آندروید ارتباط برقرار می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توان تایم‌لپس و تصاویر با نوردهی بالا ثبت کرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

73618