۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 21خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

خبر: کسب و کارهای مجازی صاحب «اتحادیه» می شوند 

بعد از نزدیک به 5 ماه از مطرح شدن تشکیل یک اتحادیه مستقل برای شرکت‌های نوپا،‌هفته گذشته دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، خبر از فراخوان ثبت نام عضویت در هیات مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی را داد.

تشکیل اتحادیه در بدنه دولت یا بخش خصوصی نکات منفی و مثبتی خواهد داشت اما آنچه مهم است این موضوع است که در اتحادیه تشکیل شده، افراد متخصص و مرتبط با حوزه استارتاپی حضور داشته باشند و به این اتحادیه آنقدر قدرت داده شود تا بتواند مشکلات کسب و کارهای نوپا را حل کند.

 فراخوان ثبت‌نام عضویت در هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب وکارهای مجازی برای آن دسته از افراد دارای پروانه کسب در رسته‌های شغلی کسب وکارهای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای، اعلام شد. این بخشی از خبری است که اواسط هفته گذشته از سوی دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور منتشر شد. تشکیل اتحادیه برای کسب و کارهای مجازی از مدت‌ها پیش و با توجه به مشکلات شرکت‌های نوپا در دریافت مجوزهای گوناگون و وجود موانع بیمه‌ای و مالیاتی مطرح شده بود.

تشکیل این اتحادیه از سوی اتاق اصناف مخالفان و موافقانی دارد. مخالفانی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) که تشکیل این اتحادیه را موازی کاری با فرآیند قانونی فعالیت این سازمان می‌داند و بر این باور است که تشکل‌های موازی، باعث می‌شود فعالان این حوزه با مشکلات بیشتری در حوزه قوانین و مقررات روبه رو شوند. از سوی دیگر برخی شرکت‌های نوپا اعلام می‌کنند تشکیل این اتحادیه زیر چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث می‌شود تا با توجه به قدرت این وزارتخانه آنها مشکلاتشان را سریع‌تر و هدفمند‌تر حل کنند.

..................

 

خبر: پرینتر های ۳ بعدی ویژه دانشجویان ساخته شد 

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت پرینتر های ۳ بعدی مختص دانشجویان شدند که از هزینه پایین تری نسبت به سایر نمونه های صنعتی  و تجاری سازی شده دارد.

امیر حسن مشهدیان، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده پرینترهای ۳ بعدی اظهار داشت: ما در این شرکت موفق شدیم علاوه بر پرینترهای ۳ بعدی صنعتی، پرینترهای دیگری برای کاربردهای دیگر طراحی کرده و در نهایت بسازیم.

وی با بیان اینکه یکی از پرینترهای ۳ بعدی که اکنون در این شرکت ساخته شده، پرینترهای ۳ بعدی دانشگاهی است افزود: این پرینتر نسبت به سایر پرینترهای تولید شده از هزینه پایینی برخوردار بوده و بدنه فلزی دارد.

مشهدیان با تاکید بر اینکه پرینترهای دانشگاهی بیشتر مورد استفاده دانشجویان رشته های مختلف قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: دانشجویان می توانند از این پرینتر ها در منازل یا دانشگاه بهره ببرند.

به گفته مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده پرینترهای ۳ بعدی،  طول عمر این دستگاهها زیاد است و شرکت می تواند در صورت بروز مشکل خدماتی به مصرف کننده ارائه دهد.

وی با اشاره به دقت این دستگاهها گفت: پرینترهای ۳ بعدی که مخصوص دانشجویان است با دقت ۱۰۰ میکرون به ساخت نمونه های طراحی شده توسط رایانه می پردازد.

مشهدیان با بیان اینکه دانشجویان رشته های مختلف  می توانند از این پرینترهای بهره ببرند، گفت: دانشجویان راه و ساختمان سازی برای ساخت ماکت، دانشجویان طراحی صنعتی برای ساخت قطعات مورد نیاز خود می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

به گفته وی، به عنوان مثال یک دانشجو، قطعه ای را می سازد و نقص آن را برطرف می کند و در نهایت طرح نهایی خود را با کمک این دستگاه ارائه می کند.

وی افزود: چند ماهی می شود پرینترهای ۳ بعدی دانشگاهی وارد بازار  شده است.

..................

 

خبر: ایلومیو و حفاظت از مراکز داده در برابر تهدیدهای سایبری 

ایلومیو، 125 میلیون دلار برای حفاظت از مراکز داده در برابر تهدیدهای سایبری سرمایه گذاری می‌کند.

ایلومیو که برای کمک به تأمین امنیت مراکز داده، با فیلتر کردن ترافیک شبکه، نرم‌افزار ارائه می‌دهد، به تازگی اعلام کرد که توسط جی.پی مورگان، مدیر دارایی، 125 میلیون دلار بودجه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اندرسن هورویتز، جنرال کاتالیسی، 8وی.سی، اکسل و دی.سی.وی.سی که سرمایه‌گذاران فعلی این شرکت هستند نیز در این طرح مشارکت خواهند داشت.

اندرو رابین، مدیر عامل و بنیان‌گذار ایلومیو اظهار داشت: «  اگر شما به شکلی خصوصی از هر متخصص امنیت بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که مسئله این نیست اگر شخصی وارد مرکز داده و محیط‌های ابری عمومی شود، چه اتفاقی می‌افتد، مسئله زمانی است که این اتفاق می‌افتد و به همین خاطر شرکت‌ها به دنبال راه‌های جدید برای نظارت و سد کردن راه تهدیدات هستند.»

ایلومیو بر اساس روندی کار می‌کند که خودش آن را «تقسیم بندی تطبیقی» می‌نامد و کار آن، نظارت بر بایدها و نبایدهایی است که با فیلترکردن ترافیک، برای ارتباط بین نقاط مختلف روی شبکه انجام می‌شود.

این سیستم اساساً داده‌ها را در یک حباب حفاظتی گرد آورده و بدون توجه به اینکه این داده‌ها به کجا منتقل می‌شوند، این اطلاعات در این حباب‌ها باقی می‌ماند و این موضوع باعث می‌شود که هکرها بعد از سرقت اطلاعات، نتوانند کاری انجام دهند.

بنابه گفته رابین، نزدیک به 100 کاربر از جمله مورگان استنلی، سیلزفورس و ورک‌دی در این سرویس ثبت‌نام کردند. این نرم‌افزار از طریق فضای ابری در دسترس قرار می‌گیرد. این سرویس در سال 2013 تأسیس شد و تا به امروز، ارزش آن 267 میلیون دلار بیشتر شده است.

سرمایه‌گذاری جدید، فروش و بازاریابی و همچنین پژوهش و توسعه را افزایش خواهد داد. این شرکت درحال حاضر، 175 کارمند دارد.

از بین بردن کامل تهدیدات سایبری ظاهراً امری غیرممکن به نظر می‌رسد، بنابراین حفاظت از اطلاعات و داده‌ها در برابر آنها بدون اینکه اختلالی در رشد و نوآوری ایجاد شود یک مسئله مهم مدیریتی به شمار می‌رود. امنیت سایبری به معنای حفاظت از مالکیت معنوی با ارزش و اطلاعات کسب‌وکار به صورت دیجیتال در برابر سرقت و سوءاستفاده است و به طور فزاینده‌ای تبدیل به یک مسئله مهم مدیریتی شده است.

..................

 

خبر: طراحی و آزمون توربین‌های آبی در کشور سرعت می‌گیرد

آزمایشگاه و مرکز محاسبات موسسه توربو ماشین آبی دانشکده فنی دانشگاه تهران در راستای توسعه فناوری توربین‌های آبی در کشور گام برمی‌دارد.

سید احمد نوربخش رئیس موسسه توربو ماشین های آبی دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره فعالیت های این موسسه اظهار داشت: در میان توربین های موجود، توربین های آبی بالاترین راندمان را دارا هستند همچنین این توربین ها انرژی پاک تولید می کنند. در واقع تاسیس نیروگاه های آبی در دنیا یکی از اولویت ها است همچنین در کشور ما نیز در این راستا اقداماتی انجام شده است.

نوربخش ادامه داد: در ایران ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در منابع آبی تولید می شود بنابراین هر گونه فعالیتی که منجر به ایجاد فناوری در این حوزه برای کشور شود، حائز اهمیت است. در کشور ما اقدام به نصب توربین‌های آبی کرده ایم اما به موازات آن کمتر برای تولید فناوری اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید فناوری در این حوزه مراحلی دارد گفت: در گام نخست آموزش مسئله مهمی است بعد از آن وجود آزمایشگاهی که طراحی و تست در آن انجام شود و وجود مرکز محاسبات مرحله نهایی است. بنابراین برای تولید فناوری این حوزه طرحی را عملی کردیم که بر اساس آن دانشکده فنی دانشگاه تهران دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ماشین های آبی را راه اندازی کرد و ده سال از این اقدام می گذرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: در گام بعدی موسسه توربو ماشین های آبی در دانشکده فنی دانشگاه تهران بین وزارت نیرو و این دانشگاه تاسیس شد تا در عرصه تولید فناوری توربین های آبی در کشور گام های بلندتری برداشته شود که این موسسه با حمایت مالی ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی آزمایشگاه تست، طراحی و مرکز محاسبات خود را راه اندازی کرد. البته این موسسه تنها مرکزی در کشور است که در زمینه توربین های آبی به این شکل فعالیت می‌کند.

به گفته وی، با این اقدام پتانسیلی بالقوه در زمینه طراحی و آزمایش توربین‌های آبی به مرکزیت دانشگاه تهران ایجاد شد. در حال حاضر طراحی و آزمایش انواع توربین‌های آبی در سطح آزمایشگاهی آن انجام می شود و دانشجویان این حوزه می توانند برای انجام طرح های پژوهشی خود از این امکانات بهره ببرند.

..................

 

خبر: مشاهده اثر اسپین الکترونی در نانوبلورهای محلول‌محور با همکاری محقق ایرانی

تیمی از دانشمندان با همکاری محمد مهدی رامین موید از دانشگاه هامبورگ موفق به مشاهده و تایید وجود اثرات اسپین الکترونی در نانوبلورهای محلول‌محور شدند.

نانوبلورهای محلول‌محور در نوردهی آخرین نسل نمایشگرهای دارای پنل مسطح کاربرد دارد؛ آنها همچنین در حوزه‌های دیگر مانند تشخیص و درمان‌های پزشکی نیز کارآمد هستند.

به تازگی محققان موفق به اثبات و تایید اثرات اسپین در چنین نانوبلورهایی شده‌اند. تیم‌های تحقیقاتی در آینده قادر خواهند بود با استفاده از این دستاورد، فرستنده‌های به صرفه‌تر و قدرتمندتر و همچنین تراشه‌های رایانه‌ای با ویژگی مصرف برق کمتر تولید کنند.

تیم دانشگاه هامبورگ با همکاری محمد مهدی رامین موید، دانش‌آموخته دانشگاه خواجه نصیر طوسی، روی تولید و تعیین ویژگی‌های نانوبلورهای نیمه‌رسانای دوبعدی تمرکز دارند. ساختار این سازه‌ها و همچنین ویژگی‌های نوری و الکتریکی آن‌ها قابل تنظیم است و این امر آن‌ها را در تولید سلول‌های خورشیدی و مدارهای رایانه‌ای کاربردی می‌کند.

در مقایسه با ابزاری که مبتنی بر حرکت الکترون هستند، اجزای اسپینترونیک مبتنی بر جهت اسپین الکترون‌ها عمل می‌کنند. زمانی که نور از داخل این عناصر نوری عبور می‌کند، می‌تواند به صورت دورانی پلاریزه شود بدین معنا که نور نیروی گشتاور دریافت می‌کند.

با تاباندن نور پلاریزه دورانی (circular-polarized light) بر روی نانوبلورهای محلول محور ، امکان آرایش بارهای الکتریکی با توجه به گشتاور (اسپین) آنها در مواد نیمه‌رسانا و تبدیل‌شان به جریان الکتریکی بدون اعمال ولتاژ وجود دارد. بررسی جریان برق تولید شده اطلاعاتی درباره ویژگی‌های وابسته به اسپین بلور ارائه می‌دهد.

موید و همکارانش موفق به تایید وجود اثر اسپین الکترونی در نانوسازه‌های سولفید سرب دوبعدی شدند. این دستاورد مهم است زیرا چنین اثری به دلیل تقارن بالای بلورین نانوبلورها در حالت عادی قابل مشاهده نیست و فقط با تاثیر چنین میدان الکتریکی موثری است که این تقارن شکسته می‌شود و می‌توان جریان را اندازه‌ گرفت.

با تغییر دادن ضخامت لایه نانوبلور و همچنین ویژگی نور به کار رفته و شدت میدان‌های الکتریکی، می‌توان این اثر را کنترل کرد.  این امر امکان سازگارشدن شرایط با کاربردهای هدفمندی را می‌دهد که به نوبه خود امکان دستکاری خارجی اسپین الکترون را ممکن می‌سازند.

مشاهده آزمایشگاهی این اثر با شبیه‌سازی‌های ساختار الکترونیکی مواد در دانشگاه هامبورگ انجام شد. یافته‌های موید و همکارانش ارزشمند است زیرا آن‌ها برای نخستین بار نشان دادند رخداد اثرات اساسی انتقال اسپین الکترونی در نانومواد تولیدشده به صورت شیمیایی امکان‌پذیر است.

این دستاورد در ارتقای دانش محققان درباره ویژگی‌های اپتوالکترونیک نانوساختارهای محلول‌محور به عنوان اساسی برای بررسی بیشتر سیستم‌های دوبعدی کارآمد و کارکرد آن‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات و کاتالیزگر موثر است.

نانوفناوری، حوزه‌ای کلیدی در قرن بیست و یکم به شمار می‌آید چون مواد با ابعاد چند نانومتر (یک میلیونم میلی‌متر) دارای ویژگی‌های نوری، مغناطیسی، الکتریکی و فتوالکتریکی هستند.

می‌توان از این خصوصیات در ساخت دیودهای کارآمد منتشرکننده نور ، سلول‌های خورشیدی، حسگرهای جدید، آشکارسازهای نوری، فرستنده‌های انعطاف‌پذیر و تراشه‌های رایانه‌ای مفید و همچنین در حوزه‌های پزشکی و زیستی بهره برد.

درک ویژگی‌های اپتوالکتریکی نانوسازه‌ها و کنترل دقیق این ویژگی‌ها امکان کاربرد آن‌ها در ابزار الکترونیکی نیمه‌رسانای مورد کاربرد در سیستم‌های نوری و الکترومغناطیسی را می‌دهد؛ این امر به نوبه خود منجر به ساخت پردازشگرهای صرفه‌جویی‌کننده در مصرف برق می‌شود.

جزئیات این دستاورد علمی در Nature Communications منتشر شد.

..................

 

خبر: تست موفقیت آمیز نخستین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: متخصصان شرکت دانش بنیان صنعت و فناروی هوشمند خلیج فارس (PGITIC) مستقر در پارک علم وفناوری استان بعد از سه سال تحقیق و تست در قالب چهار گروه الکترونیک، کنترل، مکانیک و نرم افزار موفق به طراحی و ساخت نخستین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران شدند.

علی فتی افزود: این سیستم بعد از نصب بر روی خودرو توانست نخستین تست خود را به طول 25 کیلومتر در مسیر تعیین شده بدون خطا و دخالت انسان با موفقیت به پایان برساند.

وی بیان داشت: سیستم یاد شده قابلیت نصب بر روی تمام خوردروها با گیربکس اتوماتیک را دارا می باشد که بعد از انجام تمام تست های ایمنی در نیمه دوم سالجاری (96) با حضور مسئولان رونمایی می شود.

مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس و سرتیم این پروژه هم گفت: با استفاده از این سیستم، خودرو می تواند به صورت خودکار در مسیرهای شهری و بین شهری تردد نماید.

علیرضا شیخ جعفری افزود: این سیستم از طریق سه دوربین نصب شده بر روی خودرو، سیستم ناوبری جهانی (GPS) ، سنسورهای التراسونیک، اسکنرلیزری و سامانه های هوشمند می تواند ضمن تشخیص مسیر جاده و خیابان، موانع و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، در مسیر تعیین شده با دقت و امنیت بالا تردد نماید.

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی های این سیستم، پیاده سازی الگوریتم های بسیار سریع و دقیق پردازش تصویر با قابلیت تشخیص، انسان، خودور، موانع، خطوط جاده و خیابان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی در مسیر حرکت خودرو می باشد.

مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس یادآورشد: کنترل مرکزی این سیستم قابلیت کنترل فرمان با دقت یک در یکصدم درجه و کنترل پدال گاز و ترمز به صورت همزمان و با سرعت عکس عمل ( 0.001 ثانیه) دارا می باشد.

وی به دیگر امکانات این خودرو اشاره کرد و گفت: این سیستم دسترسی مستقیم به اینترنت برای بررسی مسیر و شرایط جاده و آب و هوا به صورت خودکار می باشد و ضمن گزارش وضعیت آب و هوا در مسیر حرکت وجود تجهیزات ایمنی مناسب مانند زنجیره چرخ(برای آب وهوای برفی) را بررسی کرده و آن را به شما گزارش می دهد.

به گفته وی، تمام این کار به صورت خودکار انجام می شود.

وی افزود: از قابلیت های دیگر این سیستم امکان برقراری ارتباط با سایر خودروهای مشابه است که این امکان را به خودرو می هد از شرایط مسیر حرکت تا چندین کیلومتر جلوتر بدون استفاده از سیستم های آنلاین آگاه شود.

شیخ جفعری گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سیستم قابلیت دریافت فرمان شما به زبان فارسی می باشد و برای وارد کردن مسیر به سیستم، باید مقصد خود را به سیستم بگویید .

وی تصریح کرد: این سیستم قابلیت شناسایی راننده از طریق پردازش تصویر را داراست که باعث بالا رفتن امنیت و نبود امکان سرقت ماشین خواهد شد.

علاقه مندان می توانند فیلم های مربوط به تست این سیستم و مراحل توسعه آن را از طریق سایت www.pgitic.ir پیگیری کنند.

..................

 

خبر: آغاز ساخت 100 خودروی برقی دوسرنشین «یوز» در دانشگاه آزاد

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز عملیات ساخت 100 دستگاه خودرو برقی دو سرنشین «یوز» محصول شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خبر داد.

دکتر مرتضی موسی‌خانی در این باره گفت: «مراحل ثبت خودرو برقی دوسرنشین "یوز"، محصول شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین شروع شده است. قطعات برای این کار سفارش داده شده و استادان مطرحی برای این کار در نظر گرفته شده‌اند.»

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «عملیات ساخت 100 دستگاه یوز را آغاز کرده‌ایم که اکنون در مرحله بازاریابی و نحوه ورود به بازار قرار دارد.»

وی افزود: «البته طرح کلان ملی دیگری نیز با عنوان "تصاویر سه بعدی" شروع شده است. این طرح با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود که در حال حاضر تصویب شده است.»

موسی‌خانی گفت: «این کار پروژه‌ای برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی است که در مرحله تفاهم‌ نهایی با معاونت علمی است و به زودی این کار هم آغاز می‌شود.»

..................

 

خبر: کشف مولکول‌های پروبیوتیک در اطراف ستاره مشابه خورشید

 محققان با استفاده از تلسکوپ رادیویی "آلما" واقع در بیابان آتاکامای شیلی نشانه‌هایی از وجود حیات در اطراف یک ستاره مشابه خورشید در فاصله 400 سال نوری از زمین یافتند.

محققان شیلیایی در اطراف ستاره "IRAS 16293-2422" که در صورت فلکی "مارافسای"(Ophiuchus ) قرار دارد، نشانه‌هایی از وجود مولکول‌های "متیل ایزوسیانات" یافته‌اند که می‌تواند حاکی از وجود حیات بیگانه در اطراف این ستاره باشد.

ستاره‌های این صورت فلکی تقریبا هم‌اندازه خورشید هستند اما در مراحل ابتدایی شکل‌گیری قرار دارند.

براساس اعلام "رصدخانه جنوبی اروپا"(European Southern Observatory) این اولین بار است که نشانه‌هایی از این ماده شیمیایی در اطراف یک ستاره کشف می‌شود.

در این بیانیه آمده است: کشف این مواد ما را بسیار شگفت‌زده کرده است زیرا ویژگی‌های این سامانه را به خورشید و سیارات مشابه زمین نزدیک کرده است و با کشف این مولکول‌های پروبیوتیک یک قطعه دیگر از پازل چگونگی ایجاد حیات بر روی زمین پیدا شده است.

پیش از این منجمان در صفحه گرد و غبار اطراف این ستاره یک فرم ساده از قند موسوم به "گلیکولالدهید"(glycolaldehyde) را یافته بودند که یکی از مواد سازنده RNA است و به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین نشانه‌های  حیات محسوب می‌شود.

"نیلز نیگترینک"(Niels Ligterink) و "آئودری کوتنز"(Audrey Coutens) از محققان دانشگاه آمستردام هلند و دانشگاه کالج لندن که در کشف مولکول متیل ایزوسیانات در این سامانه شرکت داشته‌اند، در بیانیه‌ای در رابطه با این کشف اعلام کردند: این سامانه ستاره‌ای همچنان در حال ارائه اطلاعات بیشتری درباره خودشان به ما هستند. مولکول‌های جدید از ارکان بنیادین برای ایجاد پپتایدها و آمینواسیدها هستند که در ایجاد پروتئین‌ها نقش کلیدی دارند.

محققان در این کشف علاوه بر استفاده از اطلاعات تلسکوپ "آلما"(ALMA) از شبیه‌سازی رایانه‌ای و شیمیایی ساختار صفحات گرد و غبار و گاز اطراف این ستاره نیز استفاده کردند.

نتایج این شبیه‌سازی‌ها نشان داد که منبع ایجاد ماده متیل ایزوسیانات، ذرات یخی هستند که در شرایط فوق‌العاده سردی که مشابه فضای میان‌ستاره‌ای است به وجود آمده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که یک سامانه مشابه منظومه شمسی در ابتدای شکل‌گیری خود قرار دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Royal Astronomical Society منتشر شده است.

..................

 

خبر: طراحی شبکه تلفن همراه شرایط اضطراری در روسیه

کارشناسان دانشگاه سامارا و دانشگاه فدرال کریمه روسیه سیستم ارتباط تلفن همراه را در زمان حوادث غیر مترقبه و وقوع بلایای طبیعی طراحی کردند.

آندره سوخوف، استاد دانشگاه سامارا در این باره گفت: این شبکه جدید با استفاده از اتصال وای فای و بلوتوث گوشی های هوشمند بدون نیاز به خدمات شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت می تواند برقراری تماس را میسر سازد.

وی افزود: این شبکه تلفن همراه جدید در مواقع اضطراری قطع برق می تواند به راحتی اطلاعات و تصاویر را برای گروه‌های امدادی ارسال کند.

در این سیستم تمامی گوشی های همراه به صورت زنجیره ای به هم متصل می شوند و دانشمندان روسیه روشی را ایجاد کرده اند که سیگنال طی چند دهم ثانیه به مقصد خود برسد.

مدت لازم برای برقراری ارتباط با این شبکه جدید تلفن همراه در حدود ۵ هزارم ثانیه است اما فعلا ویدئو را می توان فقط به مسافت های کوتاه ارسال کرد و کار تکمیل نرم افزار آن همچنان ادامه دارد.

پیش بینی شده این شبکه تلفن همراه به همراه نرم افزار های آن تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی کاملا عملیاتی شود.

..................

 

خبر: تلویزیون ال‌جی OLED جایزه محیط زیست گرفت

شرکت ال‌جی برای نوآوری در زنجیره تامین پایدار توسط شورای فناوری‌های الکتریکی سبز تحسین شد. جایزه Catalyst که به‌تازگی در نمایشگاه Asia™  2017 CES رونمایی شد، به خاطر نوآوری در طراحی، ساخت و استفاده از قطعات الکتریکی برای بهبود پایداری در سطح جهان اهدا می‌شود.

ال‌جی با عنوان «تسریع اثرگذاری با توجه به مقیاس» در GEC 2017 برای تلویزیون‌های OLED ال‌جی از سایر رقبا متمایز شد. تلویزیون‌های پیشرفته‌ جدیدی که پایداری محیط‌زیستی را در خود نهادینه کرده‌اند.

تلویزیون‌های OLED ال‌جی توانستند به میزان قابل توجهی مواد مضر و خام خود را نسبت به تلویزیون‌های معمول کاهش دهند. همچنین این تلویزیون‌ها از طراحی دوستدار محیط‌زیست ال‌جی برای چرخه بازیافت و برنامه پیشرفته برای چرخه تامین پایدار بهره می‌برند.

آقای Lee Choong-hak، معاونت اجرایی شرکت ال‌جی در بخش برنامه‌های مسئولیت اجتماعی می‌گوید: به‌عنوان بخشی از تلاش بی‌وقفه ما برای افزایش ارزش مشتری، ال‌جی تلاش می‌کند محصولات خود را با ویژگی‌های دوستدار محیط‌زیست و کاهش تاثیر زیست‌محیطی روی چرخه زندگی بسازد. تلویزیون‌های OLED ال‌جی با در نظر گرفتن محیط‌زیست طراحی شده‌اند و به‌عنوان مثالی خوب از استراتژی چرخه زندگی محسوب می‌شوند.

برای مثال در ساخت تلویزیون‌های OLED ال‌جی وزن کاهش پیدا کرده و از کابل‌های بدون PVC و قطعات بدون BFR استفاده می‌کند. پنل تلویزیون OLED به جای لامپ‌های جیوه‌ای پس‌زمینه به‌وسیله پیکسل‌ها نور ساطع می‌کند. مواد اولیه نیز کاهش پیدا کرده‌اند تا میزان بازیافت را افزایش دهند.

آقای Nancy Gillis، مدیرعامل شورای فناوری‌های الکتریکی سبز می‌گوید: اثرات منفی محیط‌زیستی و اجتماعی زنجیره تامین‌های پیچیده، یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت IT در این دوره است. ما به ال‌جی بابت نشان دادن راه برای حل این مشکل و پیشروی در زمینه زنجیره تامین پایدار و نوآوری تبریک می‌گوییم.

علاوه بر کسب عنوان «تسریع اثرگذاری با توجه به مقیاس» در GEC 2017 ، زنجیره تامین پایدار ال‌جی از طرف آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا با اهدای جایزه طلایی برتر در بخش مدیریت مواد الکترونیکی پایدار EPA مورد تقدیر واقع شد.

همچنین شرکت ال‌جی از طرف نهاد صنایع بازیافت مفتخر به کسب جایزه طراحی برای بازیافت ISRI به خاطر تلویزیون‌های جدید سری OLED شد که نشان‌دهنده چرخه قابلیت بازیافت در هر مرحله از چرخه زندگی محصول است.

جایزه Catalyst شورای فناوری‌های الکتریکی سبز به دنبال انگیزه دادن به نوآوری در طراحی، ساخت و استفاده از قطعات الکترونیکی برای بهبودی پایداری محصول است.

نهاد GEC با به رسمیت شناختن پیشرفت‌های دگرگون شده و قابل اندازه‌گیری به دنبال تقویت افزایش نوآوری به‌وسیله زنجیره تامین است تا جامعه را به جهانی که در آن فقط قطعات الکترونیکی پایدار طراحی، ساخته و خریداری می‌شوند، هدایت کند.

..................

 

خبر: دفاع 3 دقیقه‌ای از ایده‌های خلاقانه در رویداد دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری موسسه مبادلات آکادمیک آلمان از طریق دفتر ایده‌بازار امیرکبیر نخستین مرحله رویداد Falling Walls LabTehran  را در این دانشگاه برگزار می‌کند.

رویداد Falling Walls Lab  همه ساله در کشور آلمان برگزار می‌شود. روند شرکت در این رویداد به گونه‌ای است که بعد از برگزاری رقابت‌های اولیه در کشورهای مختلف، نفرات برتر برای شرکت در مرحله نهایی این رقابت‌ها که در ماه نوامبر هر سال برگزار می‌شود، انتخاب خواهند شد.

در سال جاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دفتر ایده بازار با همکاری دفتر مبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در روز 18 مهر رقابت مقدماتی این رویداد را در آمفی تأتر مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهند کرد.

دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، پسا دکتری و اعضای شرکت‌های فن بازار و کارآفرینان که صاحب ایده‌ای در هر زمینه باشند، می‌توانند برای شرکت در این رویداد علمی بین‌المللی از طریق falling-walls.ideasbazaar.ir ثبت نام و شرکت کنند.

شرکت کنندگان در این رویداد باید از پروژه تحقیقاتی، طرح‌هایی که توجیه اقتصادی و یا طرح‌های نوآورانه خود در مدت 3 دقیقه دفاع کنند. منتخبان این رویداد به مرحله نهایی این رقابت که در برلین برگزار خواهد شد، راه می‌یابند.

مهلت ارسال ایده‌ها تا 29 مرداد ماه تعیین شده است و با توجه به کمبود زمان، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

..................

 

خبر: ایجاد رشته اینترنت اشیاء در دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات

رئیس دانشکده علمی کاربردی مخابرات از ایجاد چندرشته جدید آموزشی در این دانشکده خبر داد و گفت: یکی از این رشته ها اینترنت اشیاء است که احتمالا سال آینده پذیرش دانشجو برای آن انجام می شود.

وحید یزدانیان گفت: مراحل اخذ تایید از دانشگاه علمی کاربردی برای دوره های جدید انجام شد و این دانشگاه با ۴۴ رشته جدید در دانشکده پست و مخابرات، موافقت کرد.

رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات افزود: دروس کاردانی و کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سال ها در این دانشکده ارائه می شد، در حالی که امروز باید به این حوزه به طور عمیق و تخصصی نگاه شود و به طور مثال به رشته های تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک ، شبکه و امنیت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرفصل های دوره های جدید دانشکده را طراحی و تدوین کرده ایم ،افزود : به طور مثال دوره امنیت اطلاعات در دانشگاههای دیگر هم ارائه می شود؛ اما در این دانشکده با رویکرد مهارتی طراحی شده است و این کار نیازمند تغییراتی در سرفصل های دروس آموزشی بود که درباره دوره های تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و بقیه دروس نیز انجام شده است.

یزدانیان ادامه داد:‌ از مهرماه امسال در دوره های کاردانی و کارشناسی امنیت اطلاعات، تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و شبکه، دانشجو پذیرش می شود.

رئیس دانشکده پست و مخابرات با اشاره به اینکه پیگیر راه اندازی چند رشته جدید دیگر هستیم، افزود: یکی از این رشته ها، دوره اینترنت اشیا است که با پایان تدوین دوره، به احتمال زیاد در سال آینده پذیرش دانشجو در این رشته داریم.

وی مقطع کارشناسی ارشد را یکی از موضوعات در حال پیگیری دانشکده پست و مخابرات اعلام کرد و تاکید داشت: با موافقت دانشگاه علمی کاربردی، یک دوره کارشناسی ارشد در زمینه ۳G (نسل سوم موبایل) پذیرش داشته ایم که با تعریف پروژه های رایتل در این دانشکده، این دوره برگزار شد و در حال حاضر در این زمینه طرح توجیهی کارشناسی ارشد داده های بزرگ (بیگ دیتا) با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات آماده ارائه است.

یزدانیان با اشاره به اینکه طرح بیگ دیتا، طرح کلیدی و مهم وزارت ارتباطات است، خاطرنشان کرد: طرح پژوهشی در این زمینه در مرکز تحقیقات تهیه می شود و موضوعات آموزشی نیز در دانشکده در حال تدوین است و البته طرح توجیهی آن نیز برای گرفتن مجوز به دانشگاه علمی کاربردی ارسال شده است که بعد از گرفتن مجوز، در آینده برای این رشته هم پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی به برگزاری دوره های کارشناسی ارشد در حوزه ۵G  (نسل پنجم موبایل ) و SDN (شبکه های مبتنی بر نرم افزار) در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: درباره موضوعات لبه تکنولوژی مانند بیگ دیتا (داده های بزرگ)،  SDN، ۵G و اینترنت اشیا ، دانشگاه های کشور پذیرش دانشجو ندارند اما در دانشکده هدف ما این است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در همان حوزه تحصصی خود در صنعت مشغول بکار شوند.

رئیس دانشکده پست و مخابرات از راه اندازی دوره های کارشناس مهارتی پست بانک در این دانشکده خبر داد و افزود : با اعلام نیاز پست بانک به کارشناس مهارتی در این حوزه ، سرفصل های این دوره ها تدوین و برای تایید دانشگاه علمی کاربردی ارسال شده است و در صورت موافقت این دانشگاه، امکان پذیرش دانشجو از مهرماه وجود دارد.

یزدانیان همچنین از طراحی سرفصل های دوره های بلند مدت اینترنت اشیا خبر داد و گفت: این دوره های بلند مدت منجر به دریافت مدرک تحصیلی می شود و برای کارشناسان فناوری اطلاعات با گرایش اینترنت اشیا تدوین شده است.

وی به راه اندازی آزمایشگاه آموزشی اینترنت اشیا اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه مدلی وجود داشته باشد که قابل ارائه باشد که این کار در آزمایشگاه اینترنت اشیا انجام می شود که البته بعد از این دانشکده، تعدادی از دانشگاه ها مانند علم و صنعت و امیرکبیر نیز آزمایشگاه خود را در این زمینه تجهیز کرده اند.

..................

 

خبر: تولید شارژرهای خورشیدی برای تامین انرژی خودروهای برقی

الون ماسک مدیر شرکت تسلا بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان می گوید به زودی انبوهی از شارژرهای خورشیدی به منظور شارژر خودروهای تولیدی این شرکت به کار گرفته خواهند شد.

در حال حاضر این شارژرها به شبکه های تامین برق متصل می شوند، اما قرار  است در آینده کل آنها انرژی خود را از نور خورشید تامین کنند.

تسلا به منظور ترغیب مردم به استفاده از خودروهای برقی در تلاش است شبکه ای از ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در کشورهای مختلف به وجود آورد و استفاده از انرژی خورشیدی هزینه راه اندازی ایستگاه های مذکور را کاهش می دهد.

به گفته الون ماسک فعالیت های اجرایی در این زمینه آغاز شده و به تدریج تمامی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی تسلا از شبکه های توزیع برق جدا می شوند.

بخش عمده ای از برق آمریکا از طریق منابع تجدیدناپذیر مانند گاز طبیعی تامین می شود و اقداماتی از این دست به صرفه جویی و کاهش مصرف این نوع انرژی ها نیز منجر می شود. از سوی دیگر تسلا قصد دارد تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی خود را در سراسر آمریکا دو برابر کند.

اگر چه خودروهای برقی در سال های اولیه تولید قابلیت رقابت با خودروهای بنزین سوز را نداشته اند، اما در سال های اخیر فناوری مورد استفاده در آنها به شدت ارتقا یافته و امروزه این خودروها از کارآیی برابر با یک خودروی بنزین سوز که با سرعت حداکثر ۱۱۷ کیلومتر در ساعت حرکت کند، برخوردارند. چالش اساسی بر سر راه استفاده از این خودروها افزایش میزان شارژ آنهاست. هم اکنون این خودروها با هر بار شارژ می توانند حداکثر ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند که کمتر از نصف مسافت طی شده توسط خودروهای بنزین سوز بعد از یک بار سوخت گیری است.

..................

 

خبر: کلاه ایمنی موتورسواران به صفحه نمایشگر مجهز می شود

شرکتی قصد دارد یک صفحه نمایش مخصوص موتورسیکلت سواران بسازد که به کلاه ایمنی می چسبد و اطلاعات مورد نیاز او را نمایش می دهد. این دستگاه قابلیت ارتقا خواهد داشت.

شرکت Nuviz سرمایه لازم برای یک صفحه نمایش کوچک HUD را جمع آوری  کرده است. این صفحه نمایش مخصوص موتورسواران است و به طور مستقیم به کلاه ایمنی می چسبد و اطلاعات شخصی سازی شده را در معرض دید کاربر قرار می دهد. البته چهارسال دیگر این دستگاه به طور تجاری عرضه خواهد شد.  شرکت سازنده نیز دلیل این تاخیر را پیچیدگی تولید یک دستگاه ماندگار با قابلیت ارتقا اعلام کرده است.

این دستگاه به راحتی به هر کلاه ایمنی می چسبد. صفحه نمایش پس از اتصال به کلاه ایمنی نوعی تصویر مجازی می سازد که به طور دلخواه کاربر در برابر چشمان او شناور می شود. حرکت موج وار تصویر سبب می شود از حرکت چشم کاسته شود. بنابراین او می تواند بر مسیر تمرکز کند.

 صفحه نمایش دارای یک اپلیکیشن موبایل برای دستگاه های اندروید و iOS است که با فناوری بلوتوث به کنترل بی سیم فرمان می چسبد و دسترسی به اطلاعات مختلف  مانند سرعت موتورسیکلت، نشانگر هشدار سرعت، موقعیت در نقشه، چشم انداز سه بعدی از مسیری که قبلا در سیستم ذخیره شده را نمایش می دهد. همچنین به کمک آن  جهت یابی، برقراری ارتباط و پخش موسیقی نیز انجام می شود.

همچنین این هدست دارای یک میکروفون است که فرد می تواند به تماس های صوتی پاسخ دهد. علاوه برآن دوربینی درون هدست تعبیه شده که به کاربر اجازه می دهد فیلمبرداری کند. عکس هایی که با این دوربین ثبت می شوند به طور خودکاردر موبایل فرد ذخیره می شود. در نهایت دستگاه دارای یک باتری ۳۲۵۰ میلی آمپری لیتیوم- یونی است که هر دوره شارژ آن ۸ساعت طول می کشد.

..................

 

خبر: تشخیص کاربران دروغگو از روی حرکات ماوس

هوش مصنوعی می تواند دروغ گویی کاربر رایانه درباره هویتش را از روی حرکات ماوس تشخیص دهد.

مجله ساینس می نویسد: همه ساله میلیونها کاربر رایانه در سراسر جهان از به سرقت رفتن هویتشان در دنیای مجازی خبر می دهند و این درحالی است که شیوه ای مؤثر برای تشخیص هویتهای جعلی وجود ندارد. اکنون گروهی از محققان ایتالیایی دست به کار شده و موفق شده اند با استفاده از هوش مصنوعی این دروغ را برملا کنند.

محققان با آگاهی از این واقعیت که روشهای فعلی نظیر گفتگوی رودررو یا دروغ سنجها قابلیت به کارگیری در دنیای مجازی و از راه دور را ندارند به آزمایشهای مؤثری دست یافته اند که مبتنی بر رایانه هستند.

در این نگرش جدید از سطح پیشرفته ای از هوش مصنوعی برای سنجش تأخیر زمانی در پاسخ دهی به سؤالاتی استفاده می شود که درخصوص ثبت اطلاعات شخصی مطرح می شوند.

محققان ایتالیایی گروهی داوطلب را در مقابل یک سری پرسشهای قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی قرار داده و از نتایج به دست آمده اطلاعات جالب توجهی تهیه کردند. در ادامه این اطلاعات به رایانه منتقل شده تا دروغگوها از آنهایی که راست می گویند جدسازی شوند.

الگوریتمهایی که بدین ترتیب ارایه شد با ضریب دقت بین ۷۷.۵ تا ۸۵ درصد توانستند پاسخهای درست را تشخیص دهند.

اما نکته جالب این بود که با افزوده شدن فاکتور مسیر حرکت ماوس رایانه در حین پاسخگویی، ضریب دقت به ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش یافت.

اگرچه این یافته جدید در نوع خود جالب توجه و کم سابقه است اما برخی محققان نظیر جورجیو گینس از دانشمندان علوم عصبی دانشگاه پلی موث معتقد است نمی توان به آن به عنوان ابزاری کاملا کاربردی نگاه کرد.

..................

 

خبر: تلویزیون جدید با فناوری منحصر به فرد صدا از راه می رسد

شرکت سونی برای اولین بار موفق به تولید تلویزیون های OLED شده که فاقد بلندگوی مجزا هستند و برای پخش صدا در آنها از فناوری منحصربه فردی استفاده شده است.

امروزه رقابت اصلی  شرکت های سازنده تلویزیون معطوف به ارتقای شفافیت  و وضوح تصویر است. اما بهبود کیفیت صدا نیز مساله ای مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بلندگوهای امروزی تلویزیون های دارای نمایشگر عریض معمولا باریک، کوچک، ضعیف و حتی در مواردی مونو هستند و هیجان و ظرایف بصری را به بیننده منتقل نمی کنند. از سوی دیگر حل این مشکل با استفاده از بلندگوهای بزرگ و جاگیر هم مشکلات خاص خود را دارد.

سونی برای حل این مشکل صدا را به نمایشگرهای تلویزیون های جدید OLED خود پیوند زده و لایه ای از شیشه را به عنوان  بلندگو به تلویزیون های مذکور افزوده است.

فناوری مورد استفاده در این زمینه Acoustic Surface نام دارد و در قالب آن چهار فعال کننده صوتی در پشت نمایشگر  تلویزیون نصب شده که باعث لرزش خفیف صفحه نمایشگر در زمان پخش صوت و انتشار امواج صوتی می گردد. همچنین یک ساب ووفر هم در درون قاب کناری تلویزیون مخفی شده که برای بخش اصوات باس و تن های صوتی عمیق به کار می رود.

این بلندگوهای مخفی در زیر سطح نمایشگر با استفاده از الگوریتم های ویژه قادر به تفسیر و درک محتوای بصری در حال پخش هستند و لذا صوت را با دقت و کیفیت عالی و از منبع دقیق پخش آن برای بیننده ارسال می کنند.

در واقع با استفاده از این فناوری اصوات دقیقا از دهان شخصیت های در حال مشاهده در تلویزیون پخش می شوند. استفاده از این فناوری تنها در تلویزیون های OLED ممکن است که دارای لایه های کمتری هستند. قرار است عرضه عمومی تلویزیون های  یاد شده در آینده نزدیک آغاز شود.

..................

 

خبر: شکایت کسپرسکی از مایکروسافت ادامه دارد

شرکت روسی عرضه کننده سیستم‌های امنیتی «کسپرسکی» چندین شکایت دیگر را علیه مایکروسافت تنظیم کرد. این بار پرونده‌های شکایت کسپرسکی به «کمیسیون اروپا» و «اداره مرکزی فدرال آلمان» انتقال یافت.

شرکت «کسپرسکی» ادعا کرد مایکروسافت برای شرکت‌های نرم‌افزاری توسعه‌دهنده ابزارهای امنیتی اختلال ایجاد می‌کند و این مشکل به واسطه‌ی سیستم «ویندوز دیفندر» روی سیستم عامل «ویندوز ۱۰» ایجاد می‌شود. شرکت «کسپرسکی» سال گذشته شکایت خود را به «سازمان فدرال خدمات ضدانحصاری» روسیه تحویل داد. از آن زمان به بعد مقامات روسیه تحقیقات گسترده خود را مبتنی بر پرونده‌ای که در نوامبر ۲۰۱۶ تشکیل شد آغاز کردند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت گفت شرکت آنها پس از اتفاق سال گذشته توانست با «کسپرسکی» گفت‌وگو کند. با این حال، هیچ گونه جلسه حضوری بین نمایندگان دو شرکت برگزار نشد. مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «هدف اصلی مایکروسافت حفظ مشتریان است و ما از این مسئله اطمینان کامل داریم که قابلیت‌های امنیتی ویندوز ۱۰ مطالب قوانین رقابتی هستند. ما همیشه به بازخوردی که از جانب دیگر شرکت‌ها به گوش می‌رسد علاقمند هستیم و همکاری‌های گسترده‌ای را با شرکت‌های توسعه‌دهنده ابزارهای ضدبدافزار انجام می‌دهیم. ما چند ماه قبل به صورت مستقیم با کسپرسکی صحبت کردیم و این پیشنهاد را دادیم تا یک مدیر ارشد در این زمینه صحبت کند تا مشکل برطرف شود. لازم به ذکر است تاکنون این جلسه ملاقات حضوری برگزار نشده است».

 

نظرات : 0

ثبت نظر

77177