۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 12ژوئن 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

 

ردیاب هوشمند Magpie

Magpie دستگاهی جدید با هدفی ساده است: کمک در جهت یافتن گمشده‌ها. این ردیاب جی‌پی‌اس هوشمند که اندازه آن  تنها یک اینج است، به اپلیکیشنی که بر روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید یا آی‌اواس قابل اجرا است، متصل می‌شود. این دستگاه کوچک ضد آب را می‌توان به هر وسیله‌ای از جمله دسته‌کلید، کیف پول، لپتاپ، قلاده حیوانات و حتی کیف مدرسه کودکان متصل کرد.

آنچه که این دستگاه را از بقیه رقبا متمایز می‌کند، پشتیبانی از سیم‌کارت است. این یعنی در استفاده از Magpie هیچ  محدودیتی وجود ندارد و هرجایی که شبکه تلفن همراه وجود داشته باشد، این دستگاه نیز عمل خواهد کرد.

Magpie توسط چهار جوان و در حومه شهر نیویورک تولید شده است. این دستگاه توسط استارت‌آپ نیویورکیHuman Ventures  پشتیبانی مالی می‌شود.

خود دستگاه رایگان عرضه می‌شود اما برای استفاده از سرویس ردیابی این شرکت بایستی ماهانه 5 دلار پرداخت کنید. بنابراین با پرداخت 60 دلار می‌توانید به مدت 1 سال از این ردیاب استفاده کنید. شرکت اعلام کرده که علاقه‌مندان برای حمایت از پروژه تولید این محصول و با پرداخت حداقل 5 دلار در وبسایت Kickstar، می‌توانند این ردیاب هوشمند را در آینده دریافت کنند. این کمپانی اعلام کرده افرادی که برای حمایت از این پروژه مبلغی واریز کرده‌اند تا فوریه 2018 ردیاب خود را دریافت خواهند کرد.

ردیاب‌های جی‌پی‌اس که از بلوتوث استفاده می‌کنند، تنها در یک محدود‌ی به‌خصوص و نزدیک به تلفن همراه شما کار می‌کنند اما از آنجایی که این دستگاه از سیم کارت بهره می‌برد، حتی اگر در یک کشور دیگر حضور داشته باشید، بازهم می‌توانید Magpie خود را ردیابی کنید. بنابراین هنگام استفاده از این ردیاب هیچ محدوده معینی وجود نخواهد داشت.

 

 

 

 

رونمایی از نخستین سیستم حمل و نقل خودران در چین 

یک شرکت حمل و نقل ریلی در چین به نام CRRC، از "اولین سیستم حمل و نقل مستقل در جهان" (ART) پرده برداری کرد.

این اتوبوس ریلی به تسریع سیستم حمل و نقل عمومی در شهر ژانژو چین کمک بسزایی خواهد کرد.

تولید کننده این سیستم جدید اعلام کرد که  ART به  جای چرخ‌های فولادی دارای چرخ‌هایی پلاستیکی بوده و این شرکت با استفاده از یک فناوری که حق آن را به نام خود ثبت کرده،موفق به هدایت خودکار این وسیله نقلیه شده است.

از مزایای این فناوری این است که هم به صورت ریلی و هم به صورت سیستم حمل و نقل اتوبوسی بوده و همچنین بسیار سازگار با محیط زیست است.

از دیگر مزایای آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این سیستم بسیار ارزان‌تر از سیستم های مترو معمولی و خودروهای برقی است.

حداکثر سرعت آن 70 کیلومتر در ساعت بوده و می‌تواند پس از 10 دقیقه شارژ،25 کیلومتر سفر کند.

گفتنی است اولین خط ART  در شهر ژانژو به طول 6.5 کیلومتر راه اندازی خواهد شد.

 

 

 

 

 

کشف داغ‌ترین سیاره کیهان توسط دانشمندان 

 منجمان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به کشف داغ‌ترین سیاره شناخته‌ شده در کیهان شدند.

این جرم کیهانی با داشتن دمای چهار هزار و 327 درجه سانتیگراد، در فاصله 650 سال نوری از زمین قرار دارد.

سیاره KELT-9b  به حدی به سیاره میزبان نزدیک است که مدارگردی‌اش حول آن فقط یک روز و نیم طول می‌کشد.

این سیاره در صورت فلکی "ماکیان" (Cygnus) واقع شده و به حدی داغ است که بعید به نظر می‌رسد میزبان حیات باشد. دانشمندان معتقدند تشعشعات فرابنفش بسیار بالای ستاره میزبان این جرم کیهانی، روزی آن را به طور کامل تبخیر خواهند کرد.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b  دم درخشانی شبیه دنباله‌دار دارد زیرا توسط تشعشعات فرابنفش ستاره میزبانKELT-9  در حال تبخیر شدن است.  این ستاره با داشتن دمای 9 هزار و 897 درجه سانتی‌گراد، تقریبا دو برابر خورشید (با دمای 5 هزار و 600  درجه سانتی‌گراد) داغ و اندازه آن دو و نیم برابر مشتری است.

 

 

 

 

 

ژاپن خودروی پرنده آزمایش می کند 

یک استارت آپ ژاپنی مشغول ساخت یک خودروی پرنده است. این شرکت قصد دارد با کمک این خودرو مشعل بازی های المپیک ۲۰۲۰ را روشن کند.

مهندسان ژاپنی خودروی پرنده ای را آزمایش کردند. آنها امیدوارند مشعل المپیک بازی های تابستانی ۲۰۲۰۰ را در مراسم افتتاحیه با کمک این خودرو روشن کنند.

استارت آپ ژاپنی Cartivator که حدود ۳۰ مهندس از جمله کارمندان جوان تویوتا در آن مشغول کارند، ساخت خودروی پرنده Sky Drive را در ۲۰۱۴ میلادی آغاز کردند.

به گفته تسوباسا ناکامورا مدیر این استارت آپ، Sky Drive هنوز در مراحل اولیه  است اما پیش بینی می شود نخستین پرواز همراه با سرنشین آن تا پایان ۲۰۱۸ انجام شود.

مدل آزمایشی کنونی می تواند  از زمین بلند شود و چند ثانیه ای بالاتر از زمین شناور بماند. به گفته ناکامورا این طرح نیازمند ثبات بیشتری است تا بتواند ارتفاع خود را بیشتر و مشعل را روشن کند.

 

 

 

 

 

 

عرضه ربات بامزه کوزمو در کانادا و اروپا 

شرکت Anki سال گذشته یک ربات کوچک دوست داشتنی و باهوش را معرفی کرد که Cozmo نام دارد، با زنجیر حرکت  می‌کند و می‌تواند با استفاده از دوربینی که دارد، شما و یا حتی حیوان خانگی‌تان را بشناسد و ارتباط برقرار کند. نرم افزار کوزمو از پاییز سال گذشته تا کنون  تنها یک بار به روز رسانی شده و فقط در کشور آمریکا برای خرید عرضه شده است.

این ربات قرار است از ماه آینده در کشور کانادا نیز با قیمت 250 دلار عرضه شود و تا ماه سپتامبر در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای شمالی اروپا نیز وارد شود. شهروندان آمریکایی می‌توانند نسخه Collector’s Edition این محصول را با قیمت 1800 دلار خریداری کنند.

 

 

 

 

 

نوار کاست دوباره متولد شد 

 شرکت "میکسیم" یک دستگاه پخش موسیقی به شکل نوار کاست‌های قدیمی، اما به صورت دیجیتالی طراحی کرده است که قابلیت‌های فراوانی دارد.

این دستگاه قابل حمل قابلیت اتصال با بلوتوث را دارد و نه تنها به شکل نوار کاست طراحی شده است، بلکه می‌توانید اگر هنوز دستگاهی در خانه دارید که نوار کاست می‌خواند، "میکس تیپ" را درون آن نیز قرار دهید و از شنیدن موسیقی با این دستگاه نوستالژیک لذت ببرید.

این دستگاه مثل تمام دیگر دستگاه‌های امروزی قابلیت خوانش آهنگ‌ها، پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی را دارد و می‌تواند از طریق کابل usb با رایانه‌های با سیستم عامل ویندوز و مک تبادل اطلاعات کند.

"میکس تیپ" یک صفحه کوچک لمسی روی خود دارد و اکثر فرمت‌های صوتی را پشتیبانی می‌کند.

همچنین دارای درگاه کارت حافظه و یک کارت حافظه میکرو اس.دی 8 گیگابایتی است که می‌توان آن را ارتقاء داد.

می‌توان از "میکس تیپ" در  دستگاه‌های ضبط قدیمی، واکمن‌ها و یا خودروهای قدیمی استفاده کرد. همچنین این دستگاه قابلیت اتصال هندزفری و هدست توسط درگاه جک 3.5 میلیمتری و اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث را دارد.

قرقره‌های این کاست برای جذابیت بیشتر هنگام پخش موسیقی می‌چرخد؛ اما در واقع به مانند کاست‌های قدیمی نواری داخل آن نیست.

 قیمت این دستگاه که تا اواخر امسال به بازار خواهد آمد، 50 دلار خواهد بود که شامل دستگاه، یک محافظ، یک کارت حافظه میکرو اس.دی 8 گیگا بایتی، یک کابل شارژ یو.اس.بی و یک تیشرت یا یک گردنبند به عنوان هدیه است.

 

 

 

 

 

مبلمان روباتیک ساخته شد 

دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری یک طراح صنعتی مبلمان ماژولی و روباتیکی ساخته اند که شکل آن تغییر می کند. بنابراین کاربردهای مختلفی خواهد داشت.

دانشجویان MIT با همکاری ایو بهار طراح صنعتی یک استارت آپ مبلمان خانگی  ایجاد کرده اند.  این استارت آپ مبلمان ماژولی روباتیک می سازد.

 ایده اصلی این استارت آپ ایجاد سیستم ماژولی روباتیکی است که شکل آن تغییر می کند. به همین دلیل می توان به راحتی شکل آن را تغییر داد. علاوه بر آن با تغییر شکل کاربردهای مبلمان نیز تغییر می کند. این پروژه در ۲۰۱۶ میلادی رشد کرد و اکنون استارت آپ ارائه کننده این مبلمان Ori Systems نامیده می شود.

 نمونه ای از این سیستم ساخته شده است. نمونه مذکور یک دیوار است که می توان مکان آن را تغییر داد. زیر دیوار مذکور چرخ هایی کوچک تعبیه شده و با فشار دکمه ای می توان آن را حرکت داد.

این دیوار قابلیت تبدیل شدن به تختخواب یا میز تحریر را دارد.  مبلمان مذکور را به سه روش می توان کنترل کرد؛ بخش کنترل روی دستگاه، از طریق اپلیکیشن iOS یا اندروید و به وسیله دستیار صوتی الکسا( متعلق به آمازون).

البته هنوز این سیستم به طور تجاری عرضه نشده است.

 

 

 

 

 

خودروی سوئدی با فضای داخلی متغیر 

یک شرکت سوئدی طرح اولیه از یک خودروی اشتراکی خودران را به نمایش گذاشته که با توجه به نیازهای کاربران فضای داخلی آن به محیطی خصوصی یا مناسب برای جلسه کاری یا فضای اجتماعی تبدیل می شود.

شرکت National Electric Vehicle Sweden در نمایشگاه CES آسیا طراحی خود  از وسیله حمل و نقل خودکار را به نمایش گذاشته است.

در این طرح خودروی خودران نه تنها فرد را به طور خودکار از مبدا به مقصد می رساند، بلکه می تواند با توجه به نیازها و تمایل فرد فضای داخلی خود را تغییر دهد.

ظاهر بیرونی آن چندان تفاوتی با بقیه خودروها ندارد، اما طراحی داخلی نکته متمایز این اتومبیل به حساب می آید.

خودرو هنگام ورود کاربران به آنها خوشامدگویی می کند.

در وضعیت خصوصی صندلی ها به سمت دیواره خودرو برمی گردند تا فرد بتواند با هدفون، صفحه نمایش لمسی خود را سرگرم کند.

در وضعیت اجتماعی، صندلی های خودرو طوری تنظیم می شوند که مسافران بتوانند روبروی هم باشند.

در وضعیت جلسه نیز تمام صندلی ها طوری قرار می گیرند که رو به یک صفحه نمایش شفاف روی در باشند. می توان برای انجام تماس های ویدئو کنفرانس و نمایش طرح و ایده استفاده کرد.

مسافران می توانند نور، صندلی ها و تهویه داخلی را با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل تنظیم کنند.

 

 

 

 

 

تشخیص تومورهای سرطانی با ابررایانه واتسون 

آی‌.بی‌.ام. (IBM) اعلام کرده سامانه هوش مصنوعی "واتسون" متعلق به این شرکت قادر به شناسایی تومورهای سرطانی در 93 درصد موارد است.

این ابررایانه می‌تواند تصاویر پزشکی و سوابق بیماران را بررسی کرده و آن‌ها را با هزاران مورد مشابه در گذشته و همچنین نشریه‌های پزشکی مقایسه کند و به نتیجه‌ای تقریبا مطلوب برسد.

پزشکان 55 بیمارستان سراسر دنیا از سیستم هوش مصنوعی واتسون برای تشخیص بیماران مبتلا به سرطان‌های پستان، دهانه رحم، روده بزرگ، معده، ریه، تخمدان و پروستات استفاده می‌کنند.

آی‌.بی‌.ام. مدعی است این فناوری تا پایان سال جاری میلادی به منظور شناسایی پنج نوع سرطان دیگر توسعه خواهد یافت و به بیمارستان‌های دیگر دنیا هم خدمات ارائه خواهد داد.

دانشمندان امیدوارند سامانه واتسون بتواند میزان زمان لازم برای غربالگری بیماران را کاهش داده و به پزشکان در ارتقای دقت تشخیص سرطان‌ها کمک کند.

این سیستم جایگزین پزشکان نخواهد شد بلکه با ارزیابی تعداد زیادی تصویر و همچنین نکات پزشکان و سوابق بیماران به پزشکان و جراحان در اتخاد تصمیم‌های بهتر کمک خواهد کرد.

نتایج مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالینی سامانه هوش مصنوعی واتسون در اجلاس سالانه انجمن آنکولوژی بالینی امریکا در شیکاگو ارائه شد.

سامانه واتسون در حال حاضر به بیمارستان‌های کشورهای هند، چین، تایلند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، بنگلادش، اسپانیا، اسلوواکی، لهستان، مکزیک، برزیل، استرالیا، کانادا و ایالات متحده خدمات ارائه می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

انتشار تمبر به افتخار توماس پسکت در فرانسه 

شرکت پست فرانسه به افتخار "توماس پسکت" فضانورد آژانس فضایی اروپا تمبر یادبود منتشر کرد.

"توماس پسکت"(Thomas Pesquet) فضانورد 39 ساله فرانسوی آژانس فضایی اروپا هفته گذشته پس از گذراندن 196 روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت و به همین مناسبت شرکت پست فرانسه اقدام به انتشار چهار تمبر به افتخار وی نمود.

پسکت دهمین شهروند فرانسه است که به مدار زمین رفته و سومین فرد فرانسوی است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشته است.

وی علاوه بر فضانوردی در عرصه خلبانی و مهندسی نیز فعالیت می‌کند.

قیمت این چهار تمبر که به عکس‌های پسکت در فضا مزین شده حدود 5.15 دلار است.

در دو تمبر از این مجموعه پسکت در لباس مخصوص راهپیمایی فضایی دیده می‌شود و در تمام آنها پرچم فرانسه نیز قرار دارد.

در یکی از این تمبرها پسکت در حال استفاده از دستگاه سنجش فشار(tonometer) است تا الگوهای بدنی و وضعیت خواب وی مشخص شود.

 در جدول بیشترین حضور در فضا در بین فضانوردان فرانسوی، پسکت با 13 روز اختلاف بعد از "ژان پیر انیره"(Jean-Pierre Haigneré) در مقام دوم قرار دارد.

 

 

 

برگزاری کنفرانس ها در آستانه برپایی نمایشگاه E3 2017  

رویداد بزرگ Electronic Entertainment Expo (که بیشتر با نام E3 شناخته می شود)، هر ساله در تاریخ ۱۳ ژوئن در شهر زیبای لس آنجلس ایالات متحده آمریکا و در سالن نمایشگاهی بزرگ کنوانسیون برگزار می شود.

این مراسم تا روز ۲۵ خرداد ماه ادامه دارد و تماشاگران می توانند با مراجعه به محل برگزاری نمایشگاه، در آن حضور یابند و از نزدیک به چند عنوان ویدیویی جدید دسترسی داشته باشند. اهمیت مراسم E3 مربوط به کنفرانس های آن می شود چرا که پیش از برگزاری رویداد E3، شرکت های بزرگ بازی ساز دنیا از جمله مایکروسافت، سونی، یوبی سافت، الکترونیک آرتز و… به صورت اختصاصی کنفرانس رسمی خود را برگزار می کنند و در طول آن، از عناوین ویدیویی جدید رونمایی و برنامه های خود صحبت می کنند.

تاکنون شرکتهای الکترونیک آرتز ، مایکروسافت و بتسدا در جریان این رویداد کنفرانس خود را ارائه داده اند. در ادامه به مهم ترین های این مراسم اشاره ای خواهیم داشت.

 شرکت الکترونیک آرتز تریلر گیم پلی جدید فیفا ۱۸ را به نمایش گذاشت ، همچنین توسعه دهندگان Need For Speed هم روی صحنه آمدند تا اطلاعاتی جدید از آخرین نسخه از این سری را با ما در میان بگذارند.بازی استار وارز:‌بتلفرانت ۲  نیز نمایشی آبرومندانه را مقابل چشم بیننده ارائه داد.

 کنفرانس بعدی مربوط شرکت مایکروسافت بود. این کنفرانس همان طور که انتظار می رفت، با رونمایی از پروژه اسکورپیو آغاز شد. در ادامه از  کنسول جدید خود که Xbon One X نام دارد و قوی ترین کنسول تا به امروز محسوب می شود رونمایی کرد.

مایکروسافت در این کنفرانس، ۴۲ بازی مختلف را بی وقفه نشان داد ، دومین غافل گیری بزرگ این کنفرانس، نسخه جدید سری مترو بود که با تریلری فوق العاده شکوهمند معرفی شد. Metro Exodus ادامه ای است بر مترو لست لایت و قرار است در سال ۲۰۱۸ عرضه شود.

همچنین شاهد تریلر نسخه های جدید سری محبوب یوبی سافت به دوران مصر باستان می رود،ساینس فیکشن، زامبی ها State of Decay، ماینکرافت،  فایتینگDragon Ball FighterZ، بلک دیزرت در این کنفرانس بودیمو در آخر مایکروسافت برای دوست داران بازی های مستقل هم خبرهای خوشی دارد و در جریان کنفرانس خود اعلام کرد بالغ بر 19 بازی مختلف در راه هستند که از جمله آنها می توان Dunk Lords ،Conan Axiles ،Ooblets و Path of Exile اشاره کرد.

کنفرانس E3 2017 بتسدا با ویدیویی از تکه های آثار مختلف این شرکت آغاز شد. پیت هاینز درباره دواثر صحبت کرد که چیزی جز  Doom VFR و Fallout 4 VR نبودند. نمایشی کوتاه نیز از هر دو اثر به تصویر کشیده شد که در هر یک نحوه اجرای بازی ها به وسیله هدست های واقعیت مجازی کاملا مشهود بود.

پس از واقعیت مجازی نوبت به The Elder Scrolls: Online رسید؛ عنوان MMORPG بتسدا که توانسته طی این سال ها بدرخشد و بازیکنان زیادی  را به خود جذب کند.

در بخش پایانی کنفرانس، نوبت به گل سرسبد و برگ برنده بتسدا رسید Wolfenstein II: The New Colossusادامه بازی The New Order از قبل هم خشن تر است و بسیار باشکوه جلوه می کند این بازی  همین امسال عرضه می شود.

کنفرانس های بعدی این رویداد به ترتیب توسط شرکت یوبی سافت سه شنبه 23خرداد ساعت 00:30 بامداد و شرکت سونی در همان روز ساعت 5:30 برگزار خواهد شد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

53720