۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 23خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

خبر: برگزاری کنفرانس یوبی سافت و سونی در نمایشگاه E3 2017

پس از کنفرانس نه چندان پربار پی سی گیمینگ، بالاخره نوبت به کمپانی یوبیسافت رسید تا به استیج E3 2017 بیاید و از بازی ها و برنامه های جدیدش برای امسال و سال آتی میلادی رونمایی کند.

مراسم با ورود شیگرو میاموتو دوست داشتنی، سازنده برخی از برترین فرنچایزهای نینتندو مانند افسانه زلدا و سوپر ماریو آغاز شد و شاهد نخستین نمایش بازی Mario & Rabbids: Kingsom Battle بودیم که به صورت مشترک توسط یوبیسافت و نینتندو ساخته می شود.

یکی از مهم ترین سورپرایزهای این رویداد، معرفی بازی ریسینگ و مسابقه ای The Crew 2 بود که این بار علاوه بر موتور و اتومبیل های گوناگون، کنترل قایق و هواپیما را هم به شما می سپارد.

همچنین یوبی سافت از بازی South Park: The Fractured But Whole که براساس سریال تلویزیونی با همین نام ساخته شده، بازی جدید واقعیت مجازی  Transference ،  قسمت جدید جاست دنس، بازی Starlink: Battle For Atlus، فارکرای 5 با قابلیت های مختلف گیم پلی مانند کنترل هواپیما، تراکتور و وسایل نقلیه مشابه دیگر رونمایی کرد.

در پایان با ورود میشل آنسل بالاخره پس از سال ها شاهد نخستین نمایش بازی Beyond Good and Evil 2 بودیم.

بعد از برخی نمایش های ناامیدکننده کمپانی های مختلف طی کنفرانس های E3 2017، انتظارات از سونی بسیار بالا بود و میتوان گفت کمپانی ژاپنی تا حد زیادی آبروی E3 امسال را خرید.

آغاز شکوهمندانه سونی به همراه موسیقی زنده سبب شد تا این مراسم 60 دقیقه ای با اشتیاق دنبال شود. نخستین بازی که در کنفرانس سونی به نمایش درآمد، Uncharted: The Lost Legacy بود.

پس از نمایش لوگوی گوریلا گیمز روی نمایشگر سالن آمفی تئاتر «شراین»، سونی از بسته الحاقی Frozen Wilds برای بازی Horizon: Zero Dawn رونمایی کرد. بعد از تماشای تریلر Days Gone نوبت به بازی جدید Monster Hunter World با یکی از عجیب ترین نمایش ها رسید.

و اما بعد از همه این ها، بزرگترین بمب خبری سونی یعنی نسخه بازسازی شده بازی دوست داشتنی Shadow of The Colossus رونمایی شد.

همچنین این کنفرانس پر بود از تریلر بازی های مختلفی همچون بازی جدید کپکام، کال آو دیوتی جدید، اسکایریم، Monster of the Deep و استار چایلد برای هدست واقعیت مجازی، Inpatient  بازی جدید توسعه دهندگان آنتیل دان با ژانر وحشتناک، Bravo Team، ماس داستان یک موش کنجکاو، کریتوس، اسپایدرمن آخرین ساخته استودیو اینسامنیک گیمز، God of War و دترویت که امسال یا سال آینده عرضه می شوند.

..................

 

خبر: دانش آموزان هرمزگانی به المپیاد علوم و فناوری نانو راه یافتند 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان گفت: سه نفر از دانش آموزان این استان به مرحله دوم هشتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو راه یافتند.

موسی دادی زاده افزود: ابوالفضل باقر زاده همائی و عثمان زارعی از ناحیه یک بندرعباس و احمد سلیمی از ناحیه 2 بندرعباس، برای حضور در مرحله دوم المپیاد نانو معرفی شدند.

وی بیان داشت: برگزیدگان این دوره از 13 استان آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، گلستان، مازندران و هرمزگان بودند.

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش هرمزگمان اظهارکرد: این المپیاد با هدف کمک به تربیت نیروی انسانی در زمینه فناوری نانو و شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در این زمینه برگزار می شود.

دادی زاده افزود: در مرحله دوم این المپیاد دانش آموزان در اردویی عملی شرکت می کنند.

هشتمین آزمون المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، فروردین امسال به صورت همزمان در 137 شهر در سراسر کشور برگزار شد.

..................

 

خبر: دومین جایزه جی فینلی- یونسکو در حوزه میکروبیولوژی اعطا می‌شود 

فراخوان دومین جایزه دوسالانه جی فینلی- یونسکو در حوزه میکروبیولوژی برای سال 2017 اعلام شد.

جایزه کارلوس جی- فینلی شامل لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ هزار دلار است. هدف اصلی از این جایزه تقدیر از فعالیت‌های چشمگیر انجام شده توسط یک فرد، مؤسسه یا سازمان غیردولتی از طریق پژوهش و توسعه در زمینه ترویج علم میکروبیولوژی (ایمونولوژی، زیست‌شناسی مولکولی، ژنتیک و غیره) است.

متقاضیان می‌توانند مدارک خود را که شامل «رزومه کامل متقاضی»، «خلاصه‌ای از فعالیت انجام‌شده یا نتیجه آن از جمله هر گونه انتشارات یا اسناد و مدارک مرتبط» و «توصیف نحوه مشارکت فرد متقاضی در تحقق هدف این جایزه» است، در ۵ نسخه به زبان انگلیسی یا فرانسه به شکل فیزیکی یا بر روی USB حداکثر تا اول مرداد ماه امسال به کمیسیون ملی یونسکو – ایران ارسال کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در تهران، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۲۵۹۷۲۶ تماس بگیرند.

..................

 

خبر: کاغذ معدنی در مقیاس پایلوت تولید شد 

 محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس موفق به تولید کاغذ معدنی برای اولین بار در کشور در مقیاس پایلوت شدند.

مهدی ذاکری، سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس از موفقیت محققان این پژوهشکده در تولید کاغذ معدنی از کربنات کلسیم میکرونیزه خبر داد و گفت: کاغذ سنگی، نسل جدیدی از کاغذ است که اخیرا برای کاربری‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

وی افزود: مواد اولیه این کاغذ، کربنات کلسیم و مواد پلیمری بوده که می‌¬تواند جایگزین استفاده از چوب برای تولید کاغذ شود.

ذاکری با بیان این‌که محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی با انجام تحقیقات گسترده موفق به تولید نمونه این کاغذ در مقیاس پایلوت شدند، خاطرنشان کرد: ضد آب بودن، مقاوم در برابر پارگی و برگشت‌پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت از جمله خواص این نوع کاغذ است.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به مصرف بالای سرانه کاغذ در کشور و امکان جایگزینی این محصول با کاغذهای معمولی، از این دستاورد به عنوان مصداق بارز تحقق شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» یاد کرد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی همچنین کاربردهای این محصول را در بسته‌بندی و چاپ عنوان کرد.

ذاکری، کاغذ تولیدشده توسط محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهیتربیت مدرس را دوستدار محیط زیست عنوان و تصریح کرد: در فرآیند تولید کاغذ سنگی نه تنها از آب استفاده نمی‌شود، بلکه نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم وجود ندارد که این امر به سازگاری این محصول با محیط زیست نیز کمک خواهد کرد.

..................

 

خبر: تولید نانوورق‌هایی برای بهبود باتری‌های یون لیتیم

محققان روشی برای تولید نانوورق‌های اکسید فلزات انتقالی ارائه کردند تا از آنها برای توسعه باتری‌ها استفاده کنند. پیش از این نانوسیم و نانوذرات این مواد ساخته شده بود اما ساختارهای دوبعدی نظیر نانوورق این اکسیدها تولید نشده بود.

محققان دانشگاه تگزاس با همکاری پژوهشگران آزمایشگاه ملی آرگونه موفق به ارائه راهبرد جدیدی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوورق‌های اکسید فلزات انتقالی را تولید کرد.

این نانوورق‌ها را می‌توان برای بهبود ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌های یون لیتیم مورد استفاده قرار داد. البته از این راهبرد می‌توان برای تولید دیگر مواد نظیر فسفیدها، سوفلیدها و سلنیدها نیز استفاده کرد.

نانوبلورهای دوبعدی به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاص، کاربرد وسیعی در فناوری‌های مختلف دارند. این خواص در نانوبلورهای دوبعدی وجود دارد، اما در حالت توده‌ای این مواد دیده نمی‌شود. دی‌کالکوژنیدهای فلزات انتقالی از جمله این ترکیبات هستند که فرمولاسیون MX2 داشته که در آن M فلز انتقالی نظیر تنگستن و مولیبدن بوده و X کالکوژنی نظیر سلنیم، گوگرد یا تلوریم است. نانومواد اکسید فلزات انتقالی ترکیب شده (MTMO) به دلیل آن حالت‌های ظرفیت ترکیبیشان، پتانسیل استفاده در بخش فتوکاتالیست و ذخیره انرژی را دارند.

اما استفاده از این مواد تنها به ساختارهای صفر بعدی و یک بعدی نظیر نانوذرات و نانوسیم‌ها محدود بود؛ چرا که ایجاد صفحه‌هایی دو بعدی از آنها کاری چالش برانگیز بوده که دلیل این امر فقدان روشی برای لایه‌برداری آنهاست.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری گویهان یو موفق به ارائه راهبرد دو مرحله‌ای پایین به بالا شده‌است که می‌توان با استفاده از آن نانوورق‌های MTMO را سنتز کرد. در این راهبرد امکان تعیین ابعاد حفره‌ها وجود دارد. این گروه از یک لایه اکسید گرافن به‌عنوان لایه‌ی فداشونده استفاده کردند تا پیش‌ماده‌های MTMO روی آن رشد کند. سپس یک عملیات حرارتی ثانویه (کلسیناسیون) برای تبدیل این پیش ماده‌ها به نانوورق مورد استفاده قرار گرفت که در عین تشکیل آنها، لایه اکسید گرافن از بین می‌رود.

این نانوورق‌ها به چند دلیل اهمیت زیادی دارند؛ اول این که این مواد دارای مساحت سطحی بالایی بوده و طول نفوذ یون در آنها بسیار کوتاه است. دوم این که روی هم قرارگرفتن آنها به حداقل رسیده و سایت‌های فعال زیادی برای ذخیره‌سازی یون آلکالین وجود دارد.

..................

 

خبر: همکاری Ikea با NASA برای طراحی لوازم خانگی در فضا

شرکت آی کیا با مشارکت متخصصان آمریکایی ناسا تصمیم دارند شیوه نوینی برای طراحی وسایل خانه مورد استفاده در شهرهای پر جمعیت شناسایی کنند.

این شرکت سوئدی سازنده وسایل خانه، قرار است یک تیم از طراحان خود را به موسسه آموزشی فضانوردان در شهر Utah اعزام کند.

این گروه تصمیم دارند در یک " فضایی سفینه مانند" به مدت سه روز حبس شوند تا درک عمیق‌تری نسبت به چالش‌های روبروی مسافران فضایی پیدا کنند و شیوه‌های حل مشکلات زندگی در فضاهای محدود را پیدا کنند.

هنوز مشخص نیست که هدف از انجام این پروژه، حقیقتا طراحی و تولید ابزار و وسایل خانگی مخصوص استفاده در فضاست ویا صرفا یک فرصت برای دستیابی به یک تجربه جدید است. فعلا برای دانستن جواب این سوال باید منتظر بمانیم.

..................

 

خبر: پرتاب "موشک ابر مصنوعی" ناسا به فردا موکول شد

پروژه پرتاب موشک تولید ابر مصنوعی ناسا که قرار بود دیروز اجرا شود به دلیل ابری بودن آسمان به تعویق افتاد.

قرار بود صبح دیروز موشک ارتقا یافته‌ "تریر مالموت"(Terrire Malemute) از سوی "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) به فضا پرتاب شود اما آسمان ابری پایگاه فضایی "والوپس"(Wallops)  واقع در ایالت ویرجینیا مانع انجام این پرتاب شد.

امشب(سه‌شنبه) یک جلسه بررسی وضعیت هوا در ویرجینیا برگزار می‌شود و در صورتی که شرایط محیا باشد، قرار است این پرتاب فردا در ساعت 5:34 صبح به وقت تهران انجام شود.

این موشک که از نوع موشک‌های "ژرفاسنج"(Sounding rocket) محسوب می‌شود می‌تواند ابرهای مصنوعی با رنگ‌های مختلف در آسمان ایجاد نماید.

از این موشک‌ها برای حمل ابزار از ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر  بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شود، به طور کلی این ارتفاعی بین بُرد بالون‌های هواشناسی و ماهواره‌ها است (حداکثر ارتفاع برای بالون حدود ۴۰ کیلومتر و حداقل برای ماهواره حدود ۱۲۰ کیلومتر است).

موشک‌های ژرفاسنج، نقطه اوج بین ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر دارند که این حداکثر ارتفاع اوج آنهاست. این موشک‌ها اغلب از موتورهای مازاد موشک‌های نظامی استفاده می‌کنند.

موشک "تریر مالموت" ناسا دارای یک سامانه تزریق پیشرفته است که برای مطالعه یونوسفر و همچنین شفق‌های قطبی به کار می‌رود.

این سامانه به محققان کمک می‌کند تا با استفاده از رنگ‌های مختلف برای تولید ابر مصنوعی، به صورت مستقیم نحوه حرکت ذرات در فضا را مشاهده کنند.

این ابرها در خط ساحل‌های میانی اقیانوس اطلس در حد فاصل نیویورک تا کالیفرنیا دیده خواهد شد.

ناسا این پرتاب را به صورت زنده پوشش خواهد داد.

..................

 

خبر: نمایش "ابرهرکول‌" جدید لاکهید مارتین

شرکت لاکهید مارتین نسخه غیرنظامی هواپیمای "ابرهرکول"(Super Hercules) خود را در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش می‌گذارد.

هواپیمای باربری و تجاری LM-100J  بر اساس"ابرهرکول‌های نظامیC-130J " ساخته شده است. این هواپیما اولین پروازش را روز 25 ماه مه انجام داد و از تاریخ  19 تا 21 ژوئن (29 تا 31 خرداد) در فرودگاه "پاری-لو بورژه" (Paris-Le Bourget ) به نمایش گذاشته خواهد شد.

 سامانه LM-100J در واقع هفدهمین نسخه هواپیماهای ترابری غیرنظامیLM-100 Hercules  به شمار می‌آید که از سال 1964 تا 1992 تولید می‌شدند. زمانی که تولید هواپیماهای 114 LM-100 از این مجموعه متوقف شد، هنوز 55 مورد از آن‌ها فعال بودند.

هواپیمایLM-100J  همچنین مبتنی بر هواپیمای کنونی C-130J  است اما بسیاری از ویژگی‌های نظامی آن حذف یا غیرفعال شده‌اند.

هواپیمایLM-100J  برای میادین هوایی کوتاه و آماده‌ نشده در نواحی دوردستی طراحی شده که برای پرواز و فرود هواپیماهای جت مناسب نیستند و تجهیزات زمینی مناسب برای فرود این هواپیماها را ندارند.

فناوری LM-100J ویژگی‌های مشابهی با همپای نظامی خود از جمله داشتن چهار موتور Rolls-Royce AE2100D3 با قدرت هر یک چهار هزار و 6377 اسب بخار دارد. هر یک از این موتورها مجهز به کنترلرهای دیجیتالی  و یک سامانه کنترل فشار موتور خودکار هستند. این ویژگی‌ به هواپیما امکان می‌دهد که در صورت از کار افتادن یکی از موتورها پرواز ایمنی داشته باشد.

موتورها، ملخ‌هایDowty R391  مجهز به شش پره‌ کامپوزیتی شمشیری شکل را به حرکت در می‌آورند که تا حد زیادی کم‌صداتر از ملخ‌های قبلی LM-100 هستند.

در کابین خدمه هواپیمای LM-100J یک رادار نقشه‌برداری کننده از زمین و هوای سرد با مصرف برق پایین، چهار نمایشگر رنگی در داشبورد(head down display) و دو نمایشگر مقابل دید خلبان(Head up displayy) برای کسب اطلاعات اولیه پرواز وجود دارند. همچنین اجاق مایکروویو و یک قهوه‌ساز وجود دارد. این هواپیما مجهز به سکوی بارگیری جهت بارگیری و تخلیه سریع بار است.

شرکت لاکهید مارتین اعلام کرده هواپیمای LM-100J  قادر به انجام فعالیت‌های متعدد از جمله اسپری‌کردن هوایی، خاموش کردن آتش، جستجو و نجات، خدمات آمبولانس هوایی، پروازهای هوایی بشردوستانه، حمل و نقل، تحویل محموله‌های بسیار سنگین و تفحص گاز و نفت است.

هواپیمای جدید در آزمایش‌های پرواز که دو هفته پس از اولین پروازش از سر گذراند، عملکرد بسیار خوبی داشت و سازندگان تصمیم گرفتند آن را در بزرگ‌ترین نمایش هوایی جهان به نمایش بگذارند.

حضور این سامانه در نمایشگاه پاریس فرصتی مناسب برای برجسته‌کردن قابلیت‌های اثبات‌شده آن و مهارت‌های بی‌رقیبش در بازار تجاری جهانی است.

..................

 

خبر: شکم بند بارداری ضد امواج به بازار رسید/ خاصیت آنتی باکتریال محصول

محققان ایرانی موفق به طراحی و تولید شکم بند های ضد امواج برای بانوان باردار شدند که این شکم بند بر پایه فناوری نانو و ضد امواج الکترومغناطیس است.

رضا احمدی مجری طرح اظهار داشت: ما موفق شدیم برای نخستین بار در کشور، شکم بند بارداری ضد امواج الکترومغناطیس بر پایه فناوری نانو را تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این شکم بند بارداری ضد امواج بسیار به صرفه است، افزود: این شکم بند امواج موبایل، رادیویی، ماکروفر، وای فای، و سایر لوازم خانگی را از جنین دفع می کند.

احمدی با اشاره به قدرت این شکم بند های تولیدی خاطر نشان کرد: جلوگیری از برخورد این امواج با جنین بیش از ۹۹ درصد است و باعث دفع امواج و نه جذب آن می شود.

این محقق اظهار داشت: گزارش های گوناگونی در مورد رابطه این امواج با مشکلات جدی سلامت از جمله سرطان، سقط جنین، خستگی، حالت تهوع و … منتشر شده در این میان اثرات مخرب این امواج بر جنین انسان موجب بروز مشکلات شدید ژنتیکی و اختلالات دیگر خواهد شد؛ از این رو لازم است که بانوان باردار از این شکم بند ها استفاده کنند.

به گفته وی، در تولید این شکم بند ها از الیاف نانو استفاده شده و وقتی امواج به شکم بند برخورد می کند بیش از ۹۹ درصد را بازتاب می شوند. نه عبور  می کند نه جذب می کند.

احمدی با اشاره به دیگر مزیت این شکم بندها گفت: شکم بندهایی که تولید کرده ایم علاوه بر دفع امواج، تا ۶۷ درصد خاصیت آنتی باکتریالی نیز دارد.

وی با بیان اینکه این محصول کاملا ایرانی است، اظهار داشت: پارچه شکم بند ضد امواج از الیاف نانو بوده و با ایده ای کاملا بومی به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه دو کشور تنها به ساخت شکم بندهای ضد امواج رسیده اند، عنوان کرد: امریکا و ایتالیا  توانسته اند شکم بند ضد امواج را تولید کنند ولی در ساخت آن از نانو نقره استفاده شده که ارتباط این مواد با پوست به صورت مستقیم بهداشتی نیست.

عضو کنسرسیوم منسوجات پیشرفته ایران افزود: قیمت نمونه خارجی ۳ برابر نمونه های ایرانی است و مشکلاتی که در نمونه های خارجی این شکم بند ها وجود دارد در این نمونه های که طراحی کرده ایم ندارد.

احمدی بیان داشت:  این محصول که دارای تائیدیه از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و آزمایشگاه آنتن دانشگاه علم و صنعت ایران است و در بازه فرکانس ۹۶۰ مگاهرتز تا ۱۳ گیگاهرتز محافظت ایجاد می کند و قادر خواهد بود جنین را در برابر بسیاری از فرکانس های موجود محیطی همچون تلفن همراه، Wi-Fi و … حفاظت کند.

..................

 

خبر: شکایت کاربران «گلکسی اس ۸» از چشم درد و سرگیجه

برخی از کاربران تلفن های جدید گلکسیS۸ اعلام کرده اند پس از استفاده از اسکنر قرنیه چشم این دستگاه درد شدید و احساس سرگیجه کرده اند.

کاربران در وب سایت Redditt نسبت به چشم درد پس از استفاده از اسکنر قرنیه چشم شکایت کرده اند.

به گفته کاربران این درد چنان عمیق است که برخی از آنها ترجیح داده اند سیستم احراز هویت موبایل را به اسکنر اثر انگشت تغییر دهند.

هرچند این شرکت اعلام کرده فناوری اسکنر قرنیه ایمن است، اما مطالعات نشان داده  پروتئین موجود در لنز چشم نسبت به اشعه مادون قرمز به کار رفته در ابزارهای بیومتریک حساس است. در صورتیکه چشم در برابر این نوع اشعه قرار گیرد، احتمال ابتلا به آب مروارید در فرد نیز وجود دارد.

این درحالی است که قرار بود تلفن جدید سامسونگ نجات بخش این شرکت باشد.

..................

 

خبر: کاشت رگ های خونی مصنوعی در دندان های عصب کشی شده

برای نخستین بار در جهان محققان توانستند روشی برای کاشت رگ های خونی مصنوعی در دندان های عصب کشی شده پیدا کنند؛ امری که از عوارض جانبی عصب کشی دندان می کاهد.

اگر چه فساد دندان در برخی مواقعی چاره ای جز عصب کشی دندان ها باقی نمی  گذارد، اما این کار به علت قطع جریان خون از عمر طبیعی دندان به میزان قابل توجهی می کاهد و قدرت دفاعی آن را کاهش می دهد.

محققان می گویند برای مقابله با این عوارض جانبی نامطلوب عصب کشی راهی برای کاشت رگ های خونی در دندان ها یافته اند که باعث می شود آنها کارکردهای سابق خود را مجددا به دست آورند.

عصب کشی زمانی رخ می دهد که بافت خاصی در درون دندان به نام مغز ساقه ملتهب یا عفونی شده و باعث پوسیدگی خود دندان و ترک خوردن آن شود. در این شرایط بافت مذکور حذف شده و به جای آن از مواد مصنوعی به عنوان روکش به منظور حفاظت از تاج دندان استفاده می شود.

این کار به حذف شبکه های انتقال خون و سیستم عصبی دندان می انجامد که دندان را به بخشی بی دفاع از بدن انسان در برابر حملات احتمالی و مشکلات عفونی مبدل می کند. اما محققان دانشگاه اورگان راهی برای چاپ زیستی شبکه های عروقی مصنوعی یافته اند که عملکردی مشابه با سیستم گردش خون بدن انسان دارد.

برای اجرای روش یاد شده از یک چاپگر زیستی برای خلق فیبرهای بسیار نازک و باریک قالب ریزی شده استفاده می شود که با استفاده از مولکول های شکر ساخته شده اند.

قالب یادشده با استفاده از یک ماده ژل مانند به درون سلول های مغز ساقه دندان منتقل می شود و از همین طریق شریان های انتقال خون بعد از گذشت هفت روز در دندان عصب کشی شده احیا می شوند و خون در آنها جریان می یابد.

..................

 

خبر: این دستگاه لهجه های محلی را ترجمه می کند

یک استارت آپ استرالیایی دستگاه مترجمی ساخته که روی گوش قرار می گیرد و قابلیت ترجمه لهجه های محلی و اصطلاحات منطقه ای را دارد.

استارت آپ استرالیایی Lingmo به ساخت دستگاه مترجم جهانی  یک گام نزدیکتر شده است. این استارت آپ دستگاهی کوچک به نام Translate One۲One ساخته که با فناوری هوش مصنوعی  IBM Watson کار می کند. این دستگاه کوچک روی گوش قرار می گیرد و جالب آنکه  نخستین فناوری خواهد بود که برای ترجمه نیاز به اتصال وای فای یا بلوتوث ندارد.

البته سال گذشته شرکتی دیگر یک مترجم کوچک که روی گوش قرار می گرفت نیز ساخته است. اما شرکت لینگمو تصمیم دارد با الگوریتم های ترجمه و ترکیب آن با « API های مترجم زبان و درک طبیعی زبان» (متعلق به شرکت ای بی ام)  وجوه سخت زبان یعنی لهجه های محلی و عبارات و اصطلاحات منطقه ای را آسان کند.  جالب آنکه برای انجام این مهم از بلوتوث یا وای فای استفاده نمی کند.

همچنین این نخستین دستگاه تجاری است که ترجمه را به وسیله هوش مصنوعی انجام می دهد. چنین دستگاهی برای شرکت های هواپیمایی، بخش امور خارجه دولت ها و حتی موسسات  غیر انتفاعی که در مکان های دور افتاده، بسیار کارآمد است.

این سیستم در حال حاضر از ۸ زبان ماندارین چینی، ژاپنی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، برزیلی پرتغالی، انگلیسی و اسپانیایی پشتیبانی می کند.  میکروفون داخلی دستگاه عبارات گفته شده را ردیابی می کند و آنها را طی سه تا پنج ثانیه به زبان دوم ترجمه می کند.

همچنین یک اپلیکیشن برای iOS فراهم شده که شامل کلام به متن و متن به کلام برای تعداد زبان های بیشتری است.

..................

 

خبر: گوگل در لندن دانشگاه مهارت های دیجیتال تاسیس می کند

گوگل که در ماه های اخیر سرمایه گذاری های گسترده ای در لندن به عمل آورده قصد دارد در یک ساختمان ۱۱ طبقه در قلب لندن دانشگاهی به نام آکادمی مهارت های دیجیتال تاسیس کند.

این دانشگاه ۳۷۰۰ متر مربع مساحت خواهد داشت و به آموزش و الهام بخشی به  همگان اختصاص می یابد.

دانشگاه یاد شده پذیرای بسیاری از گروه های سنی اعم از دانش آموزان مدرسه ای تا مدیران ارشد شرکت های تجاری خواهد بود و قرار است ظرف چند روز آینده و همزمان با برگزاری هفته فناوری لندن افتتاح شود. شرکت کنندگان در کلاس های درسی این دانشگاه می آموزند که چگونه باید مهارت های دیجیتال خود را ارتقا دهند.

دانشگاه مذکور از نظر طراحی نیز منحصربه فرد خواهد بود و دارای سالن های متعدد، سینما، ساحل مجازی ایجاد شده با تجهیزات الکترونیک، شهر بازی کوچک و اتاق های ارائه دروس و کارگاه خواهد بود.

بخشی از هزینه راه اندازی این دانشگاه توسط موسسات خیریه و دولت انگلیس تامین شده است تا مهارت های دیجیتال در داخل این کشور افزایش یابد. گوگل می گوید با راه اندازی این مجموعه جدید ۳۰۰۰ شغل جدید تا سال ۲۰۲۰ در انگلیس ایجاد خواهد شد.

..................

 

خبر: راه رفتن بی دردسر نابینایان با ابداع دوربین ۳ بعدی

با ابداع یک دوربین سه بعدی و یک سیستم پوشیدنی خاص افراد نابینا نه تنها می توانند بدون دردسر در محیط های مختلف حرکت کنند، بلکه می توانند صندلی های خالی را ببینند و برای نشستن انتخاب کنند.

محققان دانشگاه ام آی تی ابزاری را ابداع کرده اند که متشکل از یک دوربین سه بعدی، کمربندی با ۵۵ موتور ارتعاشی و یک رابط کاربری الکترونیک خط بریل است که به کاربران به طور آنی اطلاعات بیشتری در مورد محیط اطراف می دهد.

سیستم یاد شده به طور لحظه به لحظه محیط اطراف را اسکن می کند و فضاهای خالی و مناسب برای راه رفتن نابینایان را می یابد. این سیستم هرگونه مانع در برابر فرد نابینا را هم با استفاده از سیستم بصری خود شناسایی می کند. بنابراین فرد نابینا دیگر نیازی به استفاده از عصای سفید و حرکت مداوم آن در برابر خود ندارد.

این سیستم می تواند موانع زائد را از موانع قابل استفاده مانند صندلی تشخیص دهد و اطلاعات مربوطه را به سرعت از طریق کمربند ارتعاشی برای کاربر ارسال کند و لذا شخص نابینا می تواند برای نشستن بر روی صندلی خالی هم تصمیم بگیرد.

دوربین سه بعدی این سیستم از توان پردازش بالایی برخوردار است و از الگوریتم های پیشرفته شناسایی چهره برخوردار است و داده های محیطی را به طور محرمانه به فرد نابینا منتقل می کند. موتور ارتعاشی این سیستم هم در صورتی که فرد در دومتری یک مانع قرار بگیرد به لرزش درآمده و هشدار می دهد. اطلاعات مربوط به خالی بودن صندلی ها هم از طریق پد الکترونیک خط بریل قابل فهم است.

این سیستم در آزمایش های صورت گرفته با دقت ۸۰ درصد توانسته موانع را از صندلی های خالی به درستی تمییز دهد. دقت کلی سیستم هدایت مذکور نیز ۸۶ درصد بوده است.

..................

 

خبر: نرم افزار ارائه خدمات به رستوران ها طراحی شد

محققان ایرانی موفق شدند نرم افزاری را تهیه کنند که به واسطه آن می توانند خدمات تهیه مواد خوراکی تا یکبار مصرف را به رستوران ها ارائه کنند.

ندا صادقی در خصوص نرم افزار ارائه دهنده خدمات به رستوران گفت: ما موفق شدیم نرم افزاری را تهیه کنیم که می توان به واسطه آن برای تامین و تهیه مواد اولیه غذایی و تهیه ملزومات به رستوران ها خدماتی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در خواست های خرید از رستوران ها می تواند به صورت آنلاین باشد، خاطر نشان کرد: رستوران ها می توانند نیاز های خود مانند مواد غذایی، پروتئینی، لبنیات، مواد یکبار مصرف  و... را از طریق این نرم افزار به اطلاع شرکت ما برسانند تا ما بتوانیم نیاز آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف کنیم.

به گفته صادقی،  این نرم افزار برای اندروید طراحی شده است و رستوران ها می توانند علاوه بر آن از سایت شرکت نیز اعلام نیاز کنند.

وی تاکید داشت: این ایده دو سال است که انجام شده ولی در طی ۵ ماه اخیر راه اندازی شده است و تا کنون به ۵ رستوران خدمات ارائه کرده است.

صادقی افزود: هدف این شرکت  تامین ملزومات و مواد اولیه  سالم تازه و با کیفیت برای ارائه دهندگان خدمات غذایی با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و سیستم های اطلاعاتی  با  سرعت سهولت تحویل به موقع حق انتخاب بالاتر و رعایت اصول مشتری مداری است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

75600