۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 24 خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: اعطای گرنت 20 هزار یورویی «بنیاد الکساندر هومبولت» به یک محقق ایرانی 

عضو هیات علمی پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران موفق به دریافت گرنت 20 هزار یورویی از سوی بنیاد «الکساندر هومبولت آلمان» شد.

دکتر بابک مختارانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به تازگی موفق به دریافت گرنتی به منظور خرید تجهیزات به میزان 20 هزار یورو از بنیاد الکساندر هومبولت آلمان که یکی از معتبرترین بنیادهای علمی دنیاست، شد.

دکتر مختارانی در این خصوص اظهار کرد: من یک بورس فوق دکتری داشتم و به اتفاق یکی از محققلان آلمانی پروپوزالی در موضوع جداسازی گازها ارائه دادم که بنیاد مذکور ضمن پذیرش آن گرنتی به مبلغ 20 هزار یورو جهت تهیه تجهیزات آزمایشگاه به این کار اختصاص داد.

دکتر مختارانی افزود: این بنیاد سالانه میلیون‌ها یورو جهت بورس‌های تحقیقاتی در مقطع فوق دکتری در دنیا هزینه می‌کند که تمام این بورس‌ها با همکاری یک دانشگاه معتبر آلمانی باید انجام شود و مبلغ این گرنت‌ها هم تا سقف 20 هزار یورو است که این مبلغ جهت تجهیز آزمایشگاه‌های محققانی که از قبل با بنیاد هماهنگ شده باشد، صرف خواهد شد.

..................

 

خبر: جدیدترین شاسی بلند جمع‌وجور هیوندای معرفی شد  

دیشب شرکت خودروسازی هیوندای به طور رسمی «کونا» را معرفی کرد؛ جدیدترین خودروی کراس‌اورر کوچک که به نظر دوست‌داشتنی می‌آید.

کونا بر روی پلتفرم جدید هیوندای برای تولید خودروهای جدید در سگمنت B طراحی و ساخته شده است. کونا زبان طراحی جدیدی از شرکت هیوندای را به نمایش گذاشته و طراحی عجیب و غریب آن یادآور Jeep Cherokee و نیسان جوک است.

کونا بسیار کوچکتر از Cherokee و حتی تویوتا C-HR طراحی شده و بیش از حد کوچک است. طراحی کونا تا حد بالایی به نور و تغییرات نوری، در چشم مخاطبین خود تکیه دارد. این خودرو در نمای جلو از LEDهای کوچکی به عنوان چراغ‌های اصلی استفاده می‌کند؛ اما چراغ‌های مه‌شکن آن بسیار بزرگ و عجیب طراحی شده‌اند. نکته قابل توجه درباره چراغ‌های مه‌شکن هیوندای کونا، این است که آنها با استفاده از روکش فلزی و سیاه رنگی که به هیچ عنوان با بدنه خودرو تناسب ندارند؛ در نمای جلوی کونا جاخوش کرده و خودنمایی می‌کنند؛ جالب اینجا است که در نمای عقب هیوندای کونا نیز با طرحی مشابه روبرو هستیم! اما این پایان کار نیست و هیوندای از چراغ‌هایی خوشه‌ای در پایین سپر کونا استفاده کرده و عجیب و غریب بودن طراحی خود را تکمیل کرده است!

هیوندای کونا در ایالات‌ متحده آمریکا، به یک پیشرانه چهار سیلندر مجهز بوده و احتمالا دو دیفرانسل خواهد بود و به نظر می‌آید که به‌زودی مدل‌های برقی آن نیز راهی بازار خواهد شد.

کونا از یک پیشرانه 2 لیتری با توانی معادل با 147 اسب‌بخار و گشتاوری 132 پوند فوتی بهره می‌برد و برای انتقال سرعت از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. به گفته هیوندای؛ کونا در 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن 120 مایل در ساعت است. این پایان کار نیست و مدل قوی‌تر کونا با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ خطی با قدرت 175 اسب‌بخار و گشتاوری معادل با 195 پوند فوت عرضه خواهد شد. این مدل برای انتقال سرعت خود از یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه استفاده کرده و صفر تا 100 کونا را به 7.7 ثانیه خواهد رساند.

هیوندای برای اروپایی‌ها نیز فکرهایی کرده و کونا را با یک پیشرانه یک لیتری توربوشارژ به همراه یک گیربکس شش سرعته و توان 118 اسب‌بخار عرضه خواهد کرد و به نظر می‌رسد که مدل 1.6 لیتر کونا نیز برای خریداران اروپایی عرضه می‌شود. کونا در کلاس خود بهترین فضای داخلی را داراست و صندلی‌های بسیار راحتی دارد. این خودرو از سیستم‌های CarPlay و Android Auto؛ با امکان سفارشی‌سازی صفحه نمایش و انتخاب اندازه‌ دلخواه آن عرضه خواهد شد.

کونا در مدل فول از سیستم‌های ایمنی فراوانی بهره می‌برد که از جمله آنها می‌توان به سیستم هشدار برخورد با ترافیک بسته، هشدار نقطه کور و هشدار برخورد با مانع اشاره کرد. کونا اواخر این ماه راهی بازار کره‌جنوبی شده و پس از چندی عرضه جهانی آن شروع خواهد شد.

..................

 

خبر: پرتاب محموله روسی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضاپیمای "پراگرس 67" با استفاده از موشک سایوز امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.

طبق اطلاعیه "سازمان فضایی آمریکا(ناسا) " محموله فضاپیمای "پراگرس 67"(Progress 67)  که محتوی سه تن مواد غذایی و تجهیزات مورد نیاز در ایستگاه فضایی است امروز ساعت 13:50 به وقت تهران از پایگاه فضایی "بایکونور" (Baikonur) در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

طبق برنامه این محموله روز جمعه ساعت 18:12 به وقت تهران به ایستگاه فضایی خواهد رسید.

این فضاپیما به مدت شش ماه به ایستگاه فضایی متصل خواهد ماند و در ماه سپتامبر جدا شده و وارد جو زمین می‌شود تا نابود شود.

پراگرس گونه‌ای از فضاپیمای باربری یک‌بارمصرف روسی است.

فضاپیماهای باربری پراگرس از سال ۱۹۷۸ و به دنبال در مدار قرار گرفتن ایستگاه فضایی "سالیوت-۶" (Salyut-6 ) که به دو لنگرگاه مجهز بود، برای رساندن سوخت، غذا، لوازم یدکی و دیگر وسایل مورد نیاز فضانوردان به کار گرفته شد.

این فضاپیما که بر پایه سفینه‌های "سایوز"(Soyuz) ساخته شده، می‌تواند تا  حدود سه تن بار را به مدار زمین ببرد.

با بکارگیری فضاپیمای باربری پراگرس، روس‌ها توانستند کار تدارکات و ارسال مواد مورد نیاز فضانوردان ساکن ایستگاه‌های فضایی را به طور مرتب انجام دهند و به این ترتیب فضانوردان ایستگاه‌های مداری سالیوت و بعد از آن مجتمع مداری  "میر"(Mir)، رکوردهای جدیدی از طول مدت اقامت در فضا را به دست آوردند که بالاترین آنها ۴۳۷ شبانه روز بود.

از سال ۱۹۷۸ تاکنون حدود ۱۴۰ فضاپیمای باربری پراگرس کار تجهیز و تدارکات ایستگاه‌های فضایی سالیوت، میر و ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده داشته‌اند.

علاوه بر ارسال محموله "پراگرس 67" ناسا مدتی است که در پی پرتاب یک موشک تحقیقاتی برای ایجاد ابرهای مصنوعی رنگین‌کمانی است. این پرتاب که دو بار در این هفته به تعویق افتاده است قرار است ساعت 5:35 صبح پنجشنبه به وقت تهران از پایگاه فضایی "والوپس"(Wallops) واقع در ویرجینیا به فضا پرتاب خواهد شد.

ناسا اعلام کرده است که تا تاریخ 18 ژوئیه هر شب تلاش خود را برای پرتاب این موشک انجام خواهد داد.

هر دو پرتاب به صورت زنده از سوی ناسا پوشش داده خواهند شد.

..................

 

خبر: مدیرعامل یاهو استعفا کرد

در پی پرداخت قسط 4.5 میلیارد دلاری و تکمیل فرآیند خرید یاهو توسط ورایزن، مدیرعامل یاهو استعفا کرد.

خانم مایِر که سال 2012 میلادی از گوگل به یاهو آمد، با خروج از یاهو حدود 200 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

شرکت ورایزن کسب و کار اصلی شرکت یاهو را خریداری کرده و قرار است آن را با AOL ادغام کند تا شرکت جدیدی موسوم به Oath تشکیل شود. آنچه از این غول اینترنتی دهه 1990 میلادی باقی می‌ماند، شامل سهام Alibaba و Yahoo Japan است که به Altaba تغییر نام خواهد داد.

پس از این که تیم آرمسترانگ، رئیس AOL به عنوان مدیرعامل Oath انتخاب شد، انتظار می‌رفت که خانم مایر اقدام به استعفا نماید. در طول 5 سال گذشته و ناتوانی وی در بازیابی شهرت پیشین یاهو و همچنین حملات هکری متعددی که نسبت به یاهو رخ داد، انتقادات زیادی به عملکرد او وارد شده است.

خانم مایر روز سه‌شنبه یک نامه خداحافظی ارسال کرد و در آن دستاوردهای خود از جمله افزایش درآمد بخش‌های آگهی و ویدئو، دریافت جایزه طراحی و ارائه غذای رایگان در رستوران یاهو را بیان کرده بود.

او همچنین به افزایش 33 میلیارد دلاری سهم یاهو از بازار اشاره کرد، اما درباره نقش بسیار پررنگ سهام سودآور Alibaba در این رابطه سخنی به میان نیاورد. وی همچنین از حملات هکری که منجر به افشای اطلاعات یک میلیارد کاربر یاهو شد، حرفی نزد. در این نامه از Tumbler که به قیمت 1.1 میلیارد دلار خریداری شد، اما در عمل به عنوان یک شبکه اجتماعی متروک به کنار رفت، سخنی به میان نیامده است.

وقوع حملات هکری پس از خرید یاهو توسط ورایزن، موجب کاهش 350 میلون دلاری ارزش این معامله شد.

..................

 

خبر: هواپیمای سوپرسونیک ناسا یک گام به پرواز نزدیک شد

ناسا به دنبال دریافت پروپوزال‌های معتبر از شرکت‌های مختلف جهت تولید هواپیمای سوپرسونیک مورد نظرش است و در نظر دارد اوایل سال آینده فراخوان خود را به طور رسمی منتشر کند.

ناسا در پروژه‌ای موسوم به "حمل و نقل سوپرسونیک بی‌صدا" (QueSST) به دنبال ساخت هواپیماهایی با صدای بسیار پایین‌تری نسبت به هواپیماهای سوپرسونیک دیگر است و امیدوار است نخستین پروازهای آزمایشی "هواپیماهای ایکس"(X-plane) سوپرسونیک با صدای پایین، در سال 2021 انجام شوند.

شرکت لاکهید مارتین نیز در حال کار بر روی طرح ابتدایی این سامانه است و امیدوار است نمونه نمایشی آن را بسازد اما ناسا عرصه را برای شرکت‌های دیگر بازگذاشته تا آن‌ها نیز طرح‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

این آژانس فضایی امیدوار است به بوم صوتی60 dBA  پایین‌تر از هواپیماهای سوپرسونیک مانند "کنکورد"(Concorde) برسد. ناسا در نظر دارد ماه اوت فراخوان کامل خود مبنی بر دریافت پروپوزال‌های مطلوب برای ساخت این هواپیما از سوی شرکت‌های مختلف را منتشر کند.

این آژانس فضایی به دنبال گزینش طرح‌هایی برای طراحی، ساخت و پرواز آزمایشی یک هواپیمای ایکس است و در سال 2018 با ارائه‌دهنده بهترین پروپوزال قرارداد خواهد بست.

چندین دهه‌ است که ناسا بر روی ساخت یک هواپیمای ایکس سرنشین‌دار سوپرسونیک مطالعه می‌کند و پس از بستن قرارداد در سال 2018 با شرکتی که بهترین پروپوزال را در این زمینه ارائه دهد، در سال 2019 طرح تیم برنده با دقت بالا بازبینی خواهد شد تا به واقعیت نزدیک‌تر شود.

این آژانس سپس به دنبال انجام نخستین آزمایش‌های هواپیمای ایکس سوپرسونیک در چهار ماهه نخست سال 2021 خواهد بود.

آزمایش‌های نمونه نمایشی(دمو) این هواپیما در دو مرحله در "مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ" واقع در کالیفرنیا و در نهایت در "پایگاه نیروی هوایی ادورادز" انجام خواهد شد.

در مرحله نخست بر روی ساخت، بررسی و بسط پرواز سوپرسونیک برای اواخر سال 2021 و در مرحله دوم بر روی ارزیابی صوت پایین آن تمرکز خواهد شد.

ناسا امیدوار است این هواپیما با تغییرات موجود در مقررات سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده سازگاری داشته باشد.

..................

 

خبر: سوئد پهپاد را جایگزین آمبولانس می کند

پهپادها با توجه به سرعت جابجایی و انعطاف پذیری بیشتر در مقایسه با آمبولانس ها می توانند جایگزین مناسبی برای کمک رسانی به خصوص در نواحی دورافتاده و صعب العبور باشند.

در حالی که امروزه اکثر پهپادها برای تفریح و سرگرمی ساخته می شوند، محققان موسسه Karolinska در سوئد پهپاد کمک رسان تولید کرده اند که با موفقیت آزمایش شده است.

این پهپاد مجهز به دستگاه شوک است و می تواند با سرعت بالا خود را به محل وقوع سوانح برساند و افرادی را که دچار بیمارهای قلبی و عروقی و به خصوص سکته قلبی شده اند، از مرگ حتمی نجات دهد.

سالانه بیش از شش میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند و از هر ده نفر تنها یک نفر از افرادی که در خارج از بیمارستان دچار این نوع سکته می شوند از مرگ نجات می یابند. علت آن است که این افراد به موقع به بیمارستان منتقل نمی شوند. بر اساس بررسی ها هر دقیقه تاخیر در انتقال بیمار دچار سکته قلبی به بیمارستان شانس زنده ماندن وی را ده درصد کاهش می دهد و بنابراین استفاده از پهپاد روش مناسبی برای مقابله با این چالش مهم است.

بررسی های گروه سازنده این پهپاد نشان می دهد در استکهلم پایتخت سوئد به طور متوسط به ۳۰ دقیقه زمان برای رساندن بیماران سکته قبلی به بیمارستان با استفاده از آمبولانس نیاز است و نرخ نجات این بیماران صفر است. اما استفاده از پهپاد در ۱۸ مورد زمان دسترسی به بیماران مبتلا به سکته قبلی را به ۵ دقیقه کاهش داده و افراد حاضر در صحنه با استفاده از بلندگوی نصب شده برروی پهپاد قادر به استفاده از دستگاه شوک و مداوای بیمار بوده اند.

محققان موسسه Karolinska می گویند در حال مذاکره با موسسات امدادی و درمانی سوئدی برای بهینه سازی این پهپاد و  استفاده گسترده از آن ظرف دو سال آینده هستند.

..................

 

خبر: تولید پوست ارزان با پرینترهای ۳ بعدی

محققان کره جنوبی توانسته اند روشی جدید را برای پرینت سه بعدی پوست انسانی ارائه دهند که هم فرایند را کوتاه تر می کند و هم هزینه ها را کاهش می دهد.

هرچند رویکردهای متعددی برای ایجاد مدل های  پوستی زیست تقلید انسانی ایجاد شده است اما مدل های پوستی موجود بر روش های تولیدی چند مرحله ای با استفاده از چیپ های پلی دی متیل سیلوکسان(PDMS) وinsertهای تجاری کشت سلول تکیه دارند که رسیدن به یک طرح کامل و همه کاره که ایجاد مدل های پوستی دارای عملکرد انسانی را تسهیل کند، محدودیت دارند.

به همین دلیل تکنیک های پرینت سه بعدی می توانند راه را برای ایجاد مدل های پوستی موثرتر و پیشرفته باز کنند.

محققان دانشگاه پوهانگ کره جنوبی یک سیستم پرینت سه بعدی هیبرید را ایجاد کرده اند که اجازه استفاده از ماژول های اکستروژن و جوهر افشان را به طور همزمان می دهد. با استفاده از ماژول اکستروژن این پرینتر، محققان یک ماده مبتنی بر کلاژن را با غشای پلی کاپرولاکتونی(PCL) مهندسی کردند.

پلی کاپرولاکتون یک پلی استر زیست تخریب پذیر است که منقبض شدن کلاژن را طی بلوغ بافتی مهار می کند. به همین دلیل، آن ها از ماژول مبتنی بر جوهر افشان برای پراکنش یکدست کراتینوسیت ها که سلول های اصلی پوست هستند، روی پوست مهندسی شده استفاده کردند.

این مدل پوستی که بوسیله این محققان ایجاد شد، شامل یک سازه سه بعدی حمایت کننده طی یک فرایند یکدفعه ای بود که بلوغ مدل پوستی بدون استفاده از insertهای تجاری کشت سلول را می دهد.این مدل پوستی ویژگی های زیستی مناسبی مانند درم کشیده حاوی فیبروبلاست و تثبیت شده و هم چنین لایه های اپیدرم مخطط را بعد از ۱۴ روز می دهد.

این مدل بیش از ۵۰ برابر ارزان تر از روش های جایگزین است و تا ده برابر به ماده کمتری نیاز دارد. آن ها امیدوارند که این فرایند جدید تک مرحله ای بتواند پلت فرم جذاب و مفیدی را برای مهندسی مدل های پوست انسانی دارای عملکرد ارائه کند.

..................

 

خبر: رباتی از نی پلاستیکی ساخته شد

محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از نی های پلاستیکی یک ربات نرم با الهام از عنکبوت ساخته اند. این ربات می تواند روی آب شناور شود و قابلیت استفاده در عملیات نجات را دارد.

ربات های ساخته شده از فولاد و پلاستیک خشک در دنیای کنونی بسیار مشهور  هستند، اما برای برخی مصارف نیاز به ربات هایی با بدنه نرم تر وجود دارد. در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه هاروارد یک شبه نرم ربات را با استفاده از نی های پلاستیکی ساخته اند.  ربات های نرم آرامتر با مبلمان، اشیا و انسان های اطراف خود برخورد می کنند.

البته این نخستین تلاش محققان هاروارد نیست، آنها سال گذشته  نیز یک نرم ربات به نام Octobot ساخته بودند. در راستای تغییر این ربات آنها این بار از عنکبوت الهام گرفتند. جورج وایتساید، محقق ارشد این تحقیق می گوید: در اطراف ما حشرات ظریفی مانند عنکبوت  وجود دارند. آنها می توانند سریع حرکت کنند، از اشیای مختلف بالا روند و قادرند کارهای بزرگ انجام دهند. ربات های سخت به دلیل شکل و وزنشان نمی توانند این کارها را انجام دهند.

درهمین راستا محققان این تیم در نی های پلاستیکی  شکاف هایی ایجاد کردند تا بتوان آنها را خم کرد. سپس به وسیله نوعی نخ لوله هایی در این نقاط قرار داده اند و  تکه هایی از لایتک را در هر طرف قرار دادند تا مانند تاندون عمل کند.  هنگامیکه ربات مجهز به ۸ پا شد این ربات توانست حتی روی آب شناور بماند و خود را روی سطح بکشد.

البته  استفاده از نی برای ساخت یک پروژه با فناوری بالا در مقیاس کلان کارآمد نیست. اما به محض تایید نمونه اولیه، مدل های بعدی را می توان از پلیمرهای سبک ساخت. می توان از این ربات ها در ماموریت های نجات استفاده کرد.

..................

 

خبر: حذف فناوری اطلاعات از سبد خرید خانوار ایرانی/ رکود در بازار رایانه

رئیس اتحادیه صنف رایانه وضعیت بازار کالاهای فناوری اطلاعات را نابسامان توصیف کرد و گفت: به دلیل عدم مراجعه کاربران به بازارهای کامپیوتری، فروشندگان برای ترغیب مردم به التماس روی آورده اند.

سیدمهدی میرمهدی درخصوص وضعیت بازار فناوری اطلاعات و اقلام کامپیوتری در آستانه فصل تابستان، اظهار داشت: بازار فناوری اطلاعات از ابتدای سال ۹۶ تاکنون در رکود به سر می برد.

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه بازار کامپیوتر تحت تاثیر فضای انتخابات قرار داشت، ادامه داد: مانند سایر اصناف، بازار کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز تا پایان انتخابات به صورت نیمه تعطیل بود. با فرارسیدن ماه رمضان نیز همچنان رکود بر این بازار حاکم است و بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل آنکه از پس حداقل هزینه ها هم برنمی آیند، ترجیح می دهند واحدهای خود را تعطیل کنند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه از جمله دلایل رکود بازار فناوری اطلاعات را عدم خرید محصولات کامپیوتری از سوی دستگاههای دولتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بازار کامپیوتر با شرایط خوبی مواجه نیست و اغلب واحدهای صنفی حتی یک فاکتور هم از دستگاههای دولتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از این بخش مهمی از خریدهای این بازار به خرید سازمانهای دولتی و زیرمجموعه آنها مربوط می شد، افزود: به دلیل عدم تمایل سازمانها برای خرید اقلام کامپیوتری، پولی به بازار تزریق نمی شود و به همین دلیل بازار با رکود همراه است.

میرمهدی خاطرنشان کرد: با وجودی که انواع و اقسام کالا برغم بالابودن نرخ ارز در بازار دیجیتال وجود دارد، اما رغبتی از سوی کاربران خانگی و سازمانها برای خرید دیده نمی شود.

رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات به دلیل مشکلات اقتصادی، دیگر در سبد هزینه های خانوار نیست گفت: خانواده ایرانی توان تامین نیازهای فناوری اطلاعات را ندارد و به همین دلیل خرید این محصولات از سبد هزینه خانوار خط خورده است.

وی با بیان اینکه ماندن کالاهای فناوری اطلاعات در انبار به دلیل رشد بیش از حد فناوری اطلاعات در دنیا به معنای ضرر و ورشکستگی صنف است  گفت: چرا که این فناوری به سرعت به روزرسانی شده و روزانه کالاهای جدید جایگزین کالاهای قبلی می شود.

میرمهدی اظهار داشت: اگرچه نمی توان گفت که هریک از محصولات کامپیوتری با کاهش قیمت چنددرصدی مواجه شده اند اما به دلیل ترغیب خریداران، بازار به نوعی التماسی شده است و فروشندگان حاضرند با کاهش قیمت چشمگیری، کالای خود را به فروش برسانند.

وی برآورد کرد که در برخی از اقلام کامپیوتری، فروشندگان برای ترغیب مشتری، بیش از ۱۰ درصد نیز تخفیف می دهند.

میرمهدی اظهار امیدواری کرد که بعد از عید فطر و با شروع فصل تابستان، این رکود از بازار کامپیوتر برود.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات صنف فناوری اطلاعات مربوط به اعمال قانون جدید برای مودیان مالیاتی است که باعث شده واحدهای صنفی برای اظهارنامه مالیاتی، ملزم به ارائه برگه قطعی صادر شده مربوط به ۳ سال قبل باشند.

..................

 

خبر: تولید ژلی که ۵ برابر قوی تر از فولاد است

محققان ژاپنی موفق به تولید ژل ویژه ای شده اند که استحکام آن پنج برابر فولاد است و از آن می توان برای تولید ارگان ها و رباط های مصنوعی بدن انسان استفاده کرد.

این ژل در عین استحکام و پایداری بالا، انعطاف بالایی نیز دارد و می تواند نحوه  مداوای افراد را متحول کرده و برای بازسازی اعضای آسیب دیده بدن در ایام کهنسالی به کار رود.

ژل یاد شده در قالب باند پانسمان قابل پانسمان کردن بوده و متشکل از فیبرها و هیدروژل های خاصی است که در لنزهای تماسی هم به کار گرفته می شوند. ترکیبات خاص به کار گرفته شده در ژل یاد شده آن را صدبرابر مستحکم تر از هیدروژل و ۲۵ برابر مستحکم تر از فیبرهای پارچه ای شیشه ای می سازد.

محققان دانشگاه هوکایدو که ژل مذکور را ابداع کرده اند، می گویند این دستاورد ناشی از سه سال تلاش و فعالیت برای تولید ماده ای مستحکم و منعطف است. انتظار می رود از ژل یاد شده برای تولید البسه ورزشی، کلاه های ایمنی و جلیقه های ضدگلوله استفاده شود.

این محققان می گویند ژل یاد شده در ظاهر بسیار نرم و ضعیف به نظر می رسد، اما با استفاده از آن می توان مواد و ترکیبات بسیار مستحکمی را تولید کرد. دانشمندان ژاپنی در حال مذاکره با تعدادی از شرکت های تجاری و صنعتی برای تولید محصولاتی بر مبنای این اختراع تازه هستند.

..................

 

خبر: نسخه 54 فایرفاکس منتشر شد/ بهبود قابل توجه سرعت از طریق پردازش چندگانه

موزیلا که چند وقتی است نتوانسته همانند گذشته کاربران مرورگر خود را راضی نگه دارد اخیراً نسخه 54 فایرفاکس را با یک تغییر بزرگ منتشر کرده تا بتواند کماکان با کروم، اج و سافاری رقابت کند.

گفتنی است در تازه ترین نسخه مرورگر فایرفاکس، قابلیتی با عنوان «E10s» برای تمام کاربران به صورت پیشفرض فعال شده که از کاهش سرعت مرورگر به هنگام بارگذاری صفحات سنگین، جلوگیری خواهد کرد.

با پردازش چندگانه، مرور صفحات سنگین بدون افت سرعت ممکن می شود

لازم به ذکر است «E10s» پروژه ای بود که موزیلا طی سالیان درازی در تلاش برای توسعه آن بود و در ابتدا با نام «الکترولیز» (Electrolysis) شناخته می شد اما در سال 2011 به دلیل مشکلات فنی به حالت تعلیق در آمد. شرکت مورد بحث در سال 2016 یک بار دیگر پروژه مذکور را در دستور کار قرار داد و این بار نام آن را «E10s» گذاشت.

«نیک نگوین» مدیر ارشد موزیلا در رابطه با «E10s» گفته است که این قابلیت علاوه بر افزایش سرعت مرورگر و کاهش کرش های آن، به مرورگر این امکان را می دهد تا با بهره گیری از پردازش های چندگانه، مرور صفحاتی شلوغ مانند فیسبوک را به راحتی و بدون لگ برای کاربر به ارمغان آورد.

باید گفت که هم اکنون وبسایت ها در دیگر مرورگرها نظیر کروم دارای یک پردازش مجزا بوده که همین عامل سبب اتلاف میزان زیادی از حافظه رم کامپیوتر می شود. اما در نسخه 54 فایرفاکس محتویات سایت ها به صورت چندگانه پردازش می شوند که از کاهش سرعت کامپیوتر و مرورگر جلوگیری خواهد نمود.

با این تفاسیر شاید وقت آن فرا رسیده که فایرفاکس خود را به جدیدترین نسخه بروز رسانی کرده و یک شانس دیگر را در اختیار آن قرار دهید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

66388