۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 28خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

خبر: تکمیل بیمارستان 500 تختخوابی انستیتو کانسر نیازمند توجه مسئولین

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی تکمیل بیمارستان 500 تختخوابی انستیتو کانسر است که نیاز به توجه و حمایت همه‌جانبه مسؤولین دارد.

دکتر کاظم زنده‌دل اظهار کرد: در تمام دنیا توجه ویژه‌ای به انستیتوهای ملی سرطان می‌شود و لازم است انستیتو کانسر ایران که قدیمی‌ترین و جامع‌ترین مرکز سرطان کشور است، بیش از پیش حمایت شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی، تکمیل بیمارستان 500 تختخوابی انستیتو کانسر ایران است که نیاز به حمایت همه جانبه مسؤولین، دولت، مجلس و خیرین دارد.

زنده‌دل تصریح کرد: در حال حاضر سالانه حدود 10 هزار نفر در انستیتو کانسر درمان می‌شوند که 40 درصد این بیماران از سایر استان‌ها مراجعه می‌کنند. ضروری است به این موسسه به عنوان یک موسسه ملی توجه ویژه‌ای صورت گیرد و قدم‌های لازم برای توسعه آن برداشته شود.

وی با اشاره به ارتباطات بین‌المللی مرکز تحقیقات سرطان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های متعددی با سازمان‌های بین‌المللی شامل سازمان بهداشت جهانی، اتحادیه کنترل سرطان، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان و همچنین دانشگاه‌های معتبر دنیا داریم و به کشورهای همسایه در خصوص فعالیت‌های مرتبط با تحقیقات سرطان مشاوره می‌دهیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران تداوم برگزاری کنگره بین‌المللی پیشگیری از سرطان را طی دو سال آینده مورد تاکید قرار داد و گفت: کتاب اطلس سرطان را بر اساس یک تفاهم‌نامه رسمی با اتحادیه کنترل بین‌المللی سرطان در ژنو منتشر کردیم که یکی از بزرگترین دستاوردهای ما بوده است؛ چراکه تمام مدیران، مردم، محققان و افراد می‌توانند اطلاعات خوبی را به زبان ساده از طریق مطالعه این کتاب کسب کنند.

خبر: تاریخ انتشار و قابلیت‌های آی.اُ.اس 11

بر اساس گزارش اپل در افتتاحیه کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل، بتای عمومی آی.اُ.اس 11 تا اواخر ژوئیه در دسترس قرار خواهد گرفت. برخی از قابلیت‌های آی.اُ.اس 11 که در کنفرانس مطرح نشد، به تازگی منتشر شده است.

قابلیت‌های نسخه جدید سیستم عامل اپل،‌یعنی آی.اُ.اس 11، دیوایس‌های مبتنی بر این سیستم عامل شامل آیفون و آی‌پد شما را متحول می‌کند. این به روزرسانی اپل به زودی وارد بازار خواهد شد.

به طوری که گفته می‌شود، این به روزرسانی، برای آی‌پد اهمیت فراوانی خواهد داشت؛ به‌گونه‌ای که حتی می‌تواند تبلت اپل را به یک لپ‌تاپ تبدیل نماید.

البته شایان ذکر است که آی‌پد و آیفون نیز به سازماندهی مجدد مرکز کنترل نیاز دارد.

از ویژگی‌های به‌روزرسانی جدید از جمله این است که چند حالت جدید دوربین، هوشمندتر شدن سیری و در نهایت، آی.اُ.اس 111، اپل را وارد فضای نوآوری واقعیت افزوده می‌کند و در نتیجه، این شرکت را به مقام پیشرو تمامی شرکت‌های فعال در این زمینه ارتقاء خواهد داد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تمامی اخبار و شایعاتی که در مورد واقعیت افزوده در آیفون 8 به گوش می‌رسید، به واقعیت تبدیل شده است.

با عرضه آی.اُ.اس 11، بدون تردید آی‌پد پرو 10.5 و آی‌پد پرو 12.9 برای بسیاری از مردم به جایگزینی برای لپ‌تاپ تبدیل می‌شوند.

قابلیت دیگر، اضافه شدن ویژگی "کشیدن و رها کردن" به آی‌پد است. با این قابلیت می‌توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را وارد صفحه دلخواه خود کنید. همچنین این کار در مورد تصاویر، متن، لینک و فایل نیز ممکن است.

پیش از پرداختن به سایر ویژگی‌ها، باید به این نکته اشاره نمود که زمان انتشار آی.اُ.اس 11 در پاییز سال جاری خواهد بود و این موضوع در افتتاحیه کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل مطرح شده است.

از ژوئیه یعنی از یک ماه بعد، بتای عمومی آی.اُ.اس 11 در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

همانطور که ذکر شد، از جمله خصوصیات مهم آی.اُ.اس 11، قابلیت واقعیت افزوده در آیفون 8 برای همه کاربران این دیوایس‌هاست.

در نظر کارشناسان، اپل به کمک این قابلیت، عملاً به بزرگ‌ترین پلتفرم اِی.آر یا واقعیت مجازی تبدیل خواهد گردید.

قابلیت دیگر، قلم لمسی اپل است. مشکلی که در آی‌پد پرو 9.7 وجود داشت، این بود که نمی‌شد از این قلم در تمام اپلیکیشن‌ها استفاده نمود. با این قلم جدید می‌توانید کارهای مورد نظر خود را انجام دهید، به عنوان مثال، در فایل‌ها و اسناد خود چیزی بکشید و آن را ذخیره کنید.

این قابلیت "اینستنت نوتس" یا یادداشت فوری نام دارد.

خبر: قدیمی ترین سیاره منظومه شمسی شناسایی شد

تلاش های دامنه دار ستاره شناسان برای شناسایی قدیمی ترین سیاره منظومه شمسی که عمری تقریبا ۴.۶ میلیارد ساله دارد و همزمان با خورشید شکل گرفته، سرانجام به نتیجه رسید.

سیاره مشتری نه تنها بزرگترین سیاره موجود در منظومه شمسی است، بلکه قدیمی  ترین سیاره این منظومه هم محسوب می شود.

گروهی از محققان آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در کالیفرنیا با همکاری پژوهشگران دانشگاه Munster در آلمان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که هسته سیاره مشتری ۲۰۰ برابر بزرگتر از سیاره زمین است و تشکیل آن به یک میلیون سال بعد از شکل گیری خورشید در ۴.۶ میلیارد سال قبل باز می گردد.

ستاره های تازه متولدشده معمولا انرژی عظیمی را آزاد می کنند که موجب انتشار انبوهی از گاز و گرد و غبار در فضا شده و زمینه را برای شکل گیری دیگر سیارات فراهم می کند و سیاره مشتری هم به همین شکل به فاصله کوتاهی بعد از شکل گیری خورشید تشکیل شده است.

این دستاورد علمی ناشی از بررسی فراوانی ایزوتوپهای مولیبدن و تنگستن در برخی شهاب های متشکل از سنگ آهن است که به زمین سقوط کرده اند. محققان می گویند شهاب سنگ های مورد بررسی قرار گرفته حاوی ترکیباتی مجزا هستند که میلیون ها سال قبل از هم جدا شده اند و به تدریج به شکل گیری منظومه شمسی کمک کرده اند.

محققان می گویند بررسی این ترکیبات توضیح می دهد که چرا دیگر سیاره ای مشابه با زمین در اطراف خورشید  شکل نگرفته است. این در حالی است که ممکن است سیارات مشابه با زمین در نزدیکی هم در دیگر منظومه های شمسی جهان وجود داشته باشد.

به گفته دانشمندان شکل گیری حیات در کره زمین مدیون فاصله بسیار زیاد سیاره مشتری از کره خاکی است. زیرا جاذبه بالا و ترکیبات گازی خاص این سیاره در صورت نزدیکی به زمین حیات بر روی آن را ناممکن می کرد.

خبر: بازگشت آتاری به بازار پس از ۲۰ سال

شرکت آتاری قصد دارد یک کنسول بازی جدید به بازار عرضه کند. این در حالی است که آخرین مرتبه این شرکت ۲۰ سال قبل کنسولی ساخت و همچنین در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت آتاری اعلام کرده یک کنسول بازی جدید خانگی را به بازار عرضه خواهد کرد. این در حالی است که دقیقا ۲۰۰ سال از عرضه آخرین کنسول بازی این شرکت به بازار می گذرد. فرد چزنایس، مدیر ارشد اجرایی این شرکت اعلام کرده آتاری نقشه های زیادی برای محصولات جدید خود دارد. او در این باره گفت: ما دوباره وارد بازار سخت افزار شده ایم!

از سوی دیگر هفته گذشته شرکت آتاری وب سایتی را به نام Atari Box افتتاح کرد. این سایت حاوی ویدئویی از یک دستگاه با پانل چوبی بود که به نظر می رسد همان آتاری باکس باشد.

البته در حال حاضر اطلاعات کمی درباره محصول  جدید در دسترس است. چزنایس فقط اعلام کرده آتاری باکس از فناوری پی سی استفاده می کند. همچنین طراحی این دستگاه هنوز هم ادامه دارد. اما درباره نوع بازی آتاری باکس جدید هیچ اطلاعاتی ارائه نشده است.

شرکت آتاری در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد. به گفته چزنایس از آن زمان تاکنون این شرکت با تکیه روی بازی های موبایل به سود آوری رسید.

خبر: نور مایع تولید شد!

برای نخستین بار در تاریخ فیزیکدانان موفق شدند نور مایع را در دمای اتاق تولید کنند.

پایگاه علمی ساینس الرت در گزارشی نوشت: تولید نور مایع اتفاقی بزرگ در دنیای علم محسوب می شود. بدین ترتیب فیزیکدانان توانستند این شکل عجیب از ماده را دست یافتنی تر از هر زمان دیگری کنند.

آنچه که این دانشمندان ارایه کرده اند در واقع یک مایع بسیار منحصربفرد محسوب می شود که سایش و چسبندگی آن صفر است. حتی برخی معتقدند باید عنوان پنجمین حالت ماده را به این دستاورد اطلاق کرد.

این ماده عجیب به نور این امکان را می دهد تا در اطراف اشیا و زوایا منتشر شود.

نور معمولی مانند یک موج رفتار می کند و برخی موارد نیز همانند یک ذره. در واقع نور همواره در مسیر صاف و مستقیم سیر می کند و دقیقا به همین دلیل است که چشمها نمی توانند آن سوی اشیا و زوایا را مشاهده کنند. اما تحت شرایط بسیار خاصی، نور می تواند همچون یک مایع عمل کرده و در اطراف اشیا سیر کند.

همواره تصور می شد که تولید نور مایع که ویژگیهایی شبیه یک موج را دارد تنها در دمای نزدیک به صفر مطلق امکانپذیر بوده که تنها کسری از ثانیه عمر هم دارد.

اما در مطالعه اخیر محققان انستیتو فناوری نانو CNR NANOTEC در ایتالیا تولید نور مایع در دمای اتاق را محقق کردند.

دانیله سانویتو که این مطالعه با هدایت وی انجام شده می گوید: مهمترین ویژگی دستاورد این است که نور مایع را در دمای اتاق و تحت شرایط بسیار خاص تولید کرده ایم. در این مسیر از ذراتی موسوم به «پولاریتون» استفاده شده است.

خبر: قابلیت جدید اینستاگرام

قابلیت آرشیو تصاویر و فیلم ها در اینستاگرام فعال شد.

قابلیت آرشیو اینستاگرام فعال شد. این ویژگی اجازه می‌دهد تصاویر یا ویدیوهای قبلی خود را بدون نیاز به پاک کردن آنها را از دید مخاطبانتان مخفی کنید. با انتخاب گزینه  آرشیو  "Archive”  تصویر مورد نظر به آرشیو شخصی منتقل شده و تنها صاحب اکانت به آن دسترسی خواهد داشت. در نسخه جدید اینستاگرام، امکان ارسال مجدد تصاویر آرشیوی نیز وجود دارد و کاربران بدون محدودیتی خاص می‌توانند تصاویر خود را آرشیو یا از آرشیو خارج کنند.

پست‌های آرشیو شده اینستاگرام با زدن دکمه عقب‌گرد در گوشه بالای سمت راست اکانت قابل دسترسی هستند.

خبر: طراحی دستگاهی برای شارژ بیسیم وسایل برقی

محققان در دانشگاه استنفورد موفق به توسعه یک دستگاه جدید شدند که به صورت بیسیم دستگاههایی که در نزدیکی وجود دارند را شارژ می‌کند.

به گفته محققان این پژوهش از این فناوری جدید می‌توان روزی برای شارژ خودروهای الکتریکی حین حرکت در بزرگراه‌ها یا ایمپلنت‌های پزشکی و گوشی‌های همراه که در فاصله‌ای نزدیک قرار دارند، استفاده کرد.

این فناوری جدید مشکل شارژ خودروهای الکتریکی که حتما باید به صورت اتصال مستقیم انجام شود و این یک نقص برای آنها محسوب می‌شود را حل کرده و به افزایش میزان مسافت حرکت آنها کمک خواهد کرد.

هدف محققان از تولید این دستگاه جدید این است که بتوان روزی خودروهای الکتریکی را در بزرگراه‌ها و درحال حرکت شارژ کرد.

به گفته محققان این پژوهش عملکرد این دستگاه برای شارژ خودروهای الکتریکی به این صورت است که یک کویل (سیم پیچ) در پایین وسیله نقلیه می‌تواند برق را از یک سری کویل‌های متصل به جریان الکتریکی تعبیه شده در جاده دریافت کند.

همانطور که نیروگاه‌های اصلی بوسیله چرخش کویل‌های سیم بین آهن ربا جریان متناوب را ایجاد می کنند، الکتریسیته‌ای که از طریق سیم‌ها عبور می‌کند یک میدان مغناطیسی نوظهور ایجاد می‌کند که باعث می‌شود الکترون‌ها در سیم پیچ مجاور نوسان کنند و به این ترتیب نیرو را به صورت بیسیم انتقال می‌دهند.

این فناوری در حال حاضر در مراحل اولیه قرار داشته و دانشمندان در حال افزایش میزان الکتریسیته‌ قابل انتقال و میزان بهره وری این سیستم هستند.

این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

خبر: تست نسل جدید موتور جداسازی کپسول فضایی

ناسا یک موتور مخصوص فضاپیمای نسل جدید خود موسوم به "اوریون"(Orion) را تست کرد.

این تست در صحرای ایالت یوتا انجام شده است و "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) اعلام کرده است که از این موتور برای جداسازی کپسول فضانوردان از موشک استفاده خواهد شد.

"اوریون" که به فارسی به معنای "شکارچی" است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است.

مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل و بازنشستگی ناوگان شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد.

این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به فضای ماوراء زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن با فرود به زمین به وسیله چتر نجات در اقیانوس سقوط کند.

مقامات ناسا این تست پنج ثانیه‌ای را موفقیت‌آمیز خوانده‌ و اعلام کرده‌اند مهمترین قابلیت این موتور این است که در شرایط اضطراری نیز قابلیت فعال شدن را دارد.

برای مثال در صورتی که عملکرد موشک با اختلال مواجه شود و یا خطر انفجار آن وجود داشته باشد این موتور به منزله یک سامانه خروج اضطراری عمل خواهد کرد و کپسول را از موشک جدا خواهد نمود.

این موتور 5.6 متر ارتفاع و حدود یک متر قطر دارد و می‌تواند وزن 240 تن را تا ارتفاع 91 هزار و 400 متری پرتاب کند.

تست‌های این موتور در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله بعدی آن در سال 2018 خواهد بود و مرحله سوم نیز در سال 2019 اجرا خواهد شد.

خبر: شناسایی گیاهان نایاب با ربات‌ پرنده

محققان یک موسسه غیرانتفاعی به نام National Tropical Botanical Garden در آمریکا توانستند با استفاده از یک ربات پرنده نوعی گیاه بسیار کمیاب را در میان صخره‌های هاوایی بیابند.

این گیاه در جریان تمرینات یکی از اعضای موسسه برای هدایت یک ربات پرنده کشف شد. معمولا شناسایی چنین گیاهان کمیابی مستلزم روزها جستجو با پای پیاده در محیط خطرناک صخره‌ها و در گرمای سوزان است. در حالی که یافتن این گیاه با استفاده از ربات پرنده فقط 20 دقیقه طول کشید.

در مناطق حفاظت شده به‌منظور انجام برخی امور از ربات‌های پرنده استفاده می‌شود. برای مثال در آفریقا به‌منظور دستگیری شکارچیان غیرقانونی که به ویژه در شب اقدام به شکار فیل‌ها و کرگدن‌ها می‌کنند، از ربات‌های پرنده استفاده می‌شود. همین رویکرد به منظور دستگیری شکارچیان غیرقانونی فیل، کرگدن و ببر در نپال نیز اتخاذ شده است.

همچنین ازاین ربات‌ها برای مطالعه رفتار دلفین‌های رودخانه‌ای در آمازون و اروانگوتان‌ها در اندونزی استفاده شده است.

در هاوایی توجه ویژه‌ای نسبت به حفظ گونه‌های گیاهی محلی وجود دارد. برای مثال گونه کشف شده توسط محققان یک گیاه بسیار نادر و در معرض انقراض به نام Laukahi است. این گیاه دارای خواص درمانی بوده و در اثر چریدن بیش از حد بزها تقریبا از بین رفته است و اکنون تنها در صخره‌های مرتفع می‌روید که بزها و البته انسان‌ها به آن دسترسی ندارند. گیاهان هاوایی از این جهت اهمیت دارند که در طول چند میلیون سال گذشته در یک محیط جدا از دنیا تکامل یافته‌اند و فاقد مکانیزم های دفاعی برای مقابله با گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری مانند علف‌های هرز و بزها هستند.

محققان این ربات پرنده را در ماه فوریه سال جاری میلادی به منظور گشت زنی در مناطق دور از دسترس تهیه کرده‌اند و در این مدت توانسته‌اند گونه‌های کمیاب متعددی را در منطقه شناسایی کنند.

اکنون محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند ربات‌هایی با قابلیت جمع آوری نمونه گیاهان و بذرها در اختیار بگیرند.

خبر: ششمین دوره مسابقات ملی کن‌ست ایران برگزار می‌شود

ششمین دوره مسابقات ملی کن‌ست ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سوی پژوهشگاه هوافضای ایران و با نظارت مرکز ملی فضایی ایران بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

کن‌ست از دو کلمه‌ی کن (Can) به معنای قوطی و ست (Sat) که مخفف کلمه (Satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است. کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچکتر از هر نظر، طراحی و ساخته می شود.

کن ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌های مختلف رها کرد تا در ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت موردنظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام برساند. در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که قید شده است طراحی و ساخته شوند.

همچنین یک کن‌ست اغلب شامل تمام قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی می باشد تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام برساند.

ثبت نام این دوره از مسابقات تا 31 خردادماه سال جاری تمدید شده است.

این مسابقات شامل تمامی جوانب طراحی، ساخت و آزمون یک پروژه‌ی فضایی از گزارش طراحی اولیه آن گرفته تا پیاده‌سازی در روز عملیات و ارائه نتایج پس از آن است، مأموریت‌ها و الزامات در نظر گرفته شده به منظور بازتاب جنبه‌های مختلف مأموریت‌های واقعی از جمله شرایط و الزامات مأموریت‌های سنجش از دور، مخابرات، زیستی و خودکارسازی در نظر گرفته شده‌اند.

مسابقات کن‌ست شامل طراحی، ساخت و آزمون یک سیستم کوچک هوافضایی است که طی آن تیم‌ها می‌توانند چرخه عمر چنین سیستمی را تجربه کنند. مسابقات کن‌ست ایران با هدف ایجاد زمینه‌ای برای رشد کیفی دانش و تجربه دانشجویان و علاقمندان به فناوری هوافضا و علوم مرتبط با آن و شرکت در رقابتی هیجان انگیز و مطرح شدن ایده‌‌های نو، طراحی شده و برگزار می‌شود.

ارزیابی تیم‌ها بر مبنای انطباق با اصول فنی و سیستمی، طی کردن صحیح مراحل طراحی و تحویل گزارش‌های آن‌ها، برآورده کردن الزامات، انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌ها و ارائه مناسب نتایج خواهد بود.

خبر: اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره فارابی

رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اعلام کرد: 31 خرداد ماه آخرین مهلت برای دریافت آثار این جشنواره در 12 حوزه تعیین شده است.

دکتر حسین میرزایی با تاکید بر مهلت اندک باقی‌مانده برای ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره نهم گفت: تاکنون حدود 2600 اثر در گروه‌های دوازده گانه جشنواره دریافت شده است.

وی آخرین مهلت ثبت و ارسال اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی را ساعت 24 روز 31 خرداد ماه جاری دانست و تاکید کرد: این مهلت تمدید نخواهد شد.

میرزایی با اشاره به دریافت آثار از طریق سامانه این جشنواره افزود: در این دوره با مشارکت گروه‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و انجمن‌های علمی نسبت به شناسایی آثار شایسته در سطح ملی و بین‌المللی اقدام شده است.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی آثار این حوزه را در 12 گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان و ادبیات، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، فقه،‌ اصول، علوم قرآنی و حدیث، فلسفه، کلام، اخلاق‌، ادیان و عرفان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی و مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) از طریق سامانه جشنواره نهم به نشانی www.farabiaward.ir دریافت می‌کند.

خبر: حذف رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تکذیب شد

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خبر حذف رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در دوره کارشناسی ارشد را تکذیب کرد.

دکتر حسین توکلی با اعلام این  مطلب اظهار کرد: با توجه به انتشار برخی گزارشات در برخی از رسانه‌ها مبنی بر حذف رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه شهید بهشتی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 96 بدین وسیله ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می‌رساند در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مذکور ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی بدون گرایش درج شده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اخذ مجوز دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرش رشته فوق به صورت تخصصی و گرایش در اطلاعیه روز یکشنبه، 21 خردادماه جاری سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با برخی اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته به جای نوبت روزانه و نوبت دوم در بخش رشته‌محل‌های جدید کدهای مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب 6 کدرشته‌محل مجزا و به صورت گرایش جایگزین شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: کد 25.619 مهندسی هسته‌ای با گرایش کاربرد پرتوها (نوبت روزانه)، کد 25.622 رشته مهندسی هسته‌ای با گرایش مهندسی پرتوپزشکی (نوبت روزانه)، کد 25.620 مهندسی هسته‌ای با گرایش کاربرد پرتوها (نوبت دوم)، کد 25.623 مهندسی هسته‌ای با گرایش مهندسی پرتوپزشکی (نوبت دوم)، 25.621 مهندسی هسته‌ای با گرایش کاربرد پرتوها (پردیس خودگردان) و در نهایت 25.624 مهندسی هسته‌ای با گرایش مهندسی پرتوپزشکی (پردیس خودگردان) از جمله کدرشته‌محل‌های رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی هستند.

خبر: با اسپاتیفای بلیت کنسرت بخرید

اسپاتیفای همکاری خود را با سرویس‌های Eventbrite و AXS آغاز کرد تا از این طریق کاربران بتوانند بلیت  کنسرت‌های مورد علاقه‌شان را به آسانی تهیه کنند. از این به بعد کابر می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن اسپاتیفای از اطلاعات مورد نیاز، تاریخ و قیمت بلیت کنسرت‌ها مطلع شود. البته برای خریداری بلیت‌ها همچنان حضور فیزیکی شما ضروری است.

در گذشته اسپاتیفای تنها اطلاعات کنسرت‌های اطراف محل زندگی کاربر را نمایش می‌داد و هیچ اطلاعات دیگری راجع به بلیت کنسرت‌ها ارائه نمی‌کرد.

با روش زیر می‌توانید از برنامه کنسرت‌های خواننده مورد علاقه‌تان مطلع شوید:

ابتدا محل اقامتتان (لوکیشن) را انتخاب کرده و گزینه جستجو را انتخاب کنید. اسپاتیفای لیست‌ کنسرت‌ها را بر اساس سبک موسیقی مورد علاقه شما نمایش می‌دهد.

بر روی لینک کنسرتی مد نظرتان کلیک کرده و اطلاعات تکمیلی آن را مشاهده کنید. در ادامه با کیلیک بر روی گزینه جستجوی بلیت (Find Tickets)، کاربر به وبسایت Eventbrite انتقال داده می‌شود.

درضمن اگر موفق به خرید بلیت کنسرت‌هایی که اسپاتیفای به شما پیشنهاد کرده نشدید، می‌توانید به پایین صفحه آمده و لیست کنسرت‌هایی که به‌زودی و در نزدیکی محل زندگی شما اجرا خواهند شد را مشاهده کرده و برای خرید بلیت آنها اقدام کنید.

خبر: سونی اندروید نوقا را برای موبایل اکسپریا XA عرضه کرد

شرکت سونی در حال به روز رسانی نرم افزاری محصولات خود بوده و حالا چند روز پس از ارتقاء فبلت «Xperia XA Ultra»، اندروید 7 نوقا را برای موبایل «Xperia XA» نیز عرضه کرده است.

صاحبان مدل مذکور به زودی اعلانی را مبنی بر ارائه نسخه جدید اندروید دریافت خواهند کرد که البته پیش از دریافت این نوتیفیکیشن نیز می توانند به صورت دستی، اقدام به نصب اندروید 7 روی تلفن هوشمند خود کنند.

برای به روز رسانی، باید توجه داشت که دستگاه پیش از شروع فرآیند، شارژ کافی داشته و یا به شارژر وصل شده باشد. از سوی دیگر به دلیل حجم بالای فایل آپدیت (که معمولاً بیشتر از 1 گیگابایت است) و برای صرفه جویی در هزینه، پیشنهاد می کنیم از اینترنت وای فای برای دانلود آپدیت استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که حافظه داخلی دستگاه فضای کافی برای اعمال تغییرات لازم را داشته باشد.

اضافه شدن Multi-Window و بهبود Doze Mode مهم ترین ویژگی های آپدیت جدید هستند

اندروید 7 نوقا ویژگی های تازه ای را به اکسپریا XA اضافه خواهد کرد که پشتیبانی از  «Multi-Window» یک از آنهاست. این قابلیت که به صورت پیش فرض در ورژن هفتم اندروید وجود دارد، امکان مولتی تسکینگ بهتر و اسپلیت اسکرین (تقسیم کردن نمایشگر به دو بخش) را برای کاربر فراهم می کند. ویژگی دیگری که با به روز رسانی جدید بهبود می یابد، حالت «Doze Mode» است که به افزایش طول عمر باتری کمک می کند.

علاوه بر قابلیت های مورد اشاره، انتظار می رود سونی Firmware (میان افزار) موبایل را نیز به روز رسانی کرده و نرم افزارهای پیش فرض را ارتقا دهد؛ هرچند کمپانی مذکور هنوز درباره این تغییرات اظهار نظر رسمی نکرده است.

خبر: تلفن مشترکان ۳ مرکز مخابراتی در تهران مختل میشود

ارتباط تلفنی مشترکان مخابرات تهران در ۳ مرکز مخابراتی از فردا به مدت ۳ روز با اختلال همراه است.

عملیات کابل برگردان در شهر تهران با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابراتی الغدیر، پیام نور و شهرستان قدس از ۲۹ خردادماه آغاز می شود.

با اجرای این عملیات، ارتباط تلفنی مشترکان در مرکز مخابرات الغدیر با پیش شماره های ۳۳۰۰ الی ۳۳۰۴، ۳۳۶۸ الی ۳۳۷۳، ۳۳۴۳ و ۳۶۶۲ در محدوده خیابان های خاوران، شهید قاسم مهاجر، ۱۷ شهریور، شهید موسوی و عابدینی به مدت ۳ روز مختل می شود.

در همین حال در مرکز مخابرات پیام نور نیز مشترکان در برقراری ارتباط تلفنی با پیش شماره های ۴۴۴۰ الی ۴۴۴۹، ۴۴۶۰ الی ۴۴۶۲، ۴۴۸۹، ۴۴۲۷، ۴۴۲۹، ۴۶۰۴ در محدوده خیابان های همت، باهنر، ستاری و اشرفی اصفهانی به مدت ۷۲ ساعت با اختلال مواجه می شوند.

ارتباط تلفنی مشترکان در مرکز مخابرات شهرستان قدس با پیش شماره های ۴۶۸۱ الی ۴۶۸۹ در محدوده شهرقدس، دانیال، فرهنگ و ۶ متری احمدی نیز از فردا به مدت ۷۲ ساعت با اختلال همراه است.