۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.


 


آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 19ژوئن 2017) در جهان فناوری نوین است:

  

 

 

ناسا: 3 تلسکوپ بزرگ همزمان خورشید را رصد می‌کنند 

ناسا تصویر جدیدی از خورشید منتشر کرد که نقاط فعال‌تر این ستاره را نشان می‌دهد.

در تصویر منتشر شده از سوی "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) نقاطی که میزان فعالیت و واکنش‌ها در آنها زیادتر از بقیه است مشخص شده است.

این تصویر با تلفیق تصاویر سه تلسکوپ بزرگ در هم ایجاد شده است.

رصد اشعه‌های ایکس پرانرژی خورشید بوسیله مجموعه تلسکوپ‌های طیفی ناسا موسوم به " NuSTAR" انجام شده است که نقاط پرفعالیت را با رنگ آبی نمایش داده است.

پرتوهای کم‌انرژی اشعه ایکس خورشید بوسیله فضاپیمای ژاپنی "هیندو"( Hinode ) رصد شده‌اند و در این عکس به رنگ سبز دیده می‌شود.

"رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا"(SDO) نیز پرتوهای فرابنفش خورشید را رصد کرده که در تصویر با رنگ‌های زرد و قرمز مشخص شده‌اند.

 

 

 

برگزاری نمایشگاه E3 2017  

رویداد بزرگ Electronic Entertainment Expo (که بیشتر با نام E3 شناخته می شود)، مثل هر سال در تاریخ ۱۳ ژوئن در شهر زیبای لس آنجلس ایالات متحده آمریکا و در سالن نمایشگاهی بزرگ کنوانسیون برگزار شد. این مراسم تا روز ۲۵ خرداد ماه ادامه داشت. اهمیت مراسم E3 مربوط به کنفرانس های آن می شد چرا که پیش از برگزاری رویداد E3، شرکت های بزرگ بازی ساز دنیا از جمله مایکروسافت، سونی، یوبی سافت، الکترونیک آرتز، بتسدا و… به صورت اختصاصی کنفرانس رسمی خود را برگزار و در طول آن، از عناوین ویدیویی جدید رونمایی و درباره برنامه های خود صحبت کردند.

از مهم ترین های این رویداد می توان به رونمایی مایکروسافت از کنسول جدید خود به نام Xbox One X ، نمایش تریلر گیم پلی جدید فیفا ۱۸ توسط شرکت الکترونیک آرتز ، رونمایی از برگ برنده بتسدا بازی Wolfenstein II: The New Colossus ، نخستین نمایش بازی Mario & Rabbids: Kingsom Battle که به صورت مشترک توسط یوبیسافت و نینتندو ساخته می شود و رونمایی از بازی دوست داشتنی Shadow of the Colossus که بمب خبری سونی بود اشاره کرد.

همچنین در جریان این رویداد دهها بازی توسط کمپانی های مختلف معرفی و رونمایی شد.

 

 

 


اپل، «بیزنس چت» را به پیام‌های خود اضافه می‌کند 

بیزنس چت، به کاربران این امکان را می‌دهد که به وسیله آیفون، آی‌پد یا اپل واچ با کسب و کار خود ارتباط برقرار کنند.

 شرکت اپل اخیراً اعلام کرده که قابلیتی جدید به نام "بیزنس چت" را به کاربران خود عرضه خواهد نمود، که افراد و کاربران می‌توانند به کمک این قابلیت، از طریق پیام‌های اپل یا «اپل مسیجز» با کسب‌وکار سازمانی خود ارتباط برقرار کنند.

کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از این قابلیت، سؤالات خود را مطرح کنند، مشتری را پشتیبانی کنند و معاملات مربوطه را روی آیفون، آی‌پد یا اپل واچ انجام دهند. بدین ترتیب قابلیت موردنظر،  امتیازی جدید در کاربرد برای کاربران سازمانی محسوب می‌گردد.

 

 

 

ساخت تلویزیون نیم میلیون یورویی 

یک شرکت اتریشی بزرگترین تلویزیون ۴K جهان را ساخته است. هزینه این تلویزیون با طول و عرض آن به ترتیب ۶.۱۴ و ۲.۵۷ متر ، نیم میلیون یورو است!

شرکت C Seed در دنیای تولید تجهیزات الکترونیک نام شناخته شده ای نیست. البته  خانواده های کمی می توانند محصولات این کارخانه را بخرند. این شرکت که مقر آن در وین است، تلویزیون های گرانبها می سازد.

تلویزیون تازه این شرکت با قطر ۶.۶۵ متر به نام C Seed262 که بزرگترین تلویزیون 4K دنیا به حساب می آید ۶.۱۴ متر طول و عرض آن ۲.۵۷ متر و وضوح تصویر آن نیز ۴۰۹۶ در ۱۷۱۶ پیکسل است. سیستم صوتی آن دارای ۶تا ۱۰ بلندگوی با کیفیت است که با همکاری شرکت L-Acoustics ساخته شده است.

همچنین در C Seed262  از  فناوری ال ای دی سیاه استفاده شده است. هزینه کل خرید و نصب این دستگاه بیش از نیم میلیون یورو است.

 

 

 

«ورایزون» مالک یاهو شد/ استعفای میلیون دلاری یک مدیر یاهو 

شرکت مخابراتی وریزون اعلام کرد شرکت یاهو را به قیمت ۴.۴۸ میلیارد دلار خریده است. درهمین راستا ماریسا مایر مدیر ارشد اجرایی این شرکت از سمت خود استعفا کرد. 

مایر به عنوان مزایای پایان خدمت در یاهو ۲۳ میلیون دلار  دریافت می کند.

او در ایمیلی نوشت: با توجه به تغییراتی که در نقش من در سازمان ایجاد شده، آن را ترک می کنم.

این درحالی است که طی ۵ سال ریاست مایر بر یاهو، این شرکت با شکست های متعددی روبرو شد اما به هرحال او با دستمزدی کلان یاهو را ترک می کند.

طبق اخبار گزارش شده مایر علاوه بر مبلغ ۲۳ میلیون دلار مزایای پایان خدمت، سهامی به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار نیز دریافت خواهد کرد. 

 

 

 

سوئد پهپاد را جایگزین آمبولانس می کند 

پهپادها با توجه به سرعت جابجایی و انعطاف پذیری بیشتر در مقایسه با آمبولانس ها می توانند جایگزین مناسبی برای کمک رسانی به خصوص در نواحی دورافتاده و صعب العبور باشند.

در حالی که امروزه اکثر پهپادها برای تفریح و سرگرمی ساخته می شوند، محققان موسسه Karolinska در سوئد پهپاد کمک رسان تولید کرده اند که با موفقیت آزمایش شده است.

این پهپاد مجهز به دستگاه شوک است و می تواند با سرعت بالا خود را به محل وقوع سوانح برساند و افرادی را که دچار بیمارهای قلبی و عروقی و به خصوص سکته قلبی شده اند، از مرگ حتمی نجات دهد.

بررسی های گروه سازنده این پهپاد نشان می دهد در استکهلم پایتخت سوئد به طور متوسط به ۳۰ دقیقه زمان برای رساندن بیماران سکته قبلی به بیمارستان با استفاده از آمبولانس نیاز است و نرخ نجات این بیماران صفر است. اما استفاده از پهپاد در ۱۸ مورد زمان دسترسی به بیماران مبتلا به سکته قبلی را به ۵ دقیقه کاهش داده و افراد حاضر در صحنه با استفاده از بلندگوی نصب شده برروی پهپاد قادر به استفاده از دستگاه شوک و مداوای بیمار بوده اند.

محققان موسسه Karolinska می گویند در حال مذاکره با موسسات امدادی و درمانی سوئدی برای بهینه سازی این پهپاد و  استفاده گسترده از آن ظرف دو سال آینده هستند.

 

 

 

قایقی که هرگز غرق نمی شود 

قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ها و دریاها تجربه ای لذت بخش و هیجان انگیز است و حال با تولید قایق خاصی که هرگز غرق نمی شود این هیجان به اوج خود رسیده است.

بسیاری از قایق هایی که امروزه برای ورزش و تفریح در رودهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است غرق شوند و لذا استفاده از آنها با خطرات خاصی همراه است، اما شرکت Creature Craft قایق خاصی به همین منظور طراحی کرده که ایمنی و ثبات بالایی دارد.

شرکت سازنده می گوید این قایق در عین چابکی، حتی در آب های مواج هم به سهولت قابل کنترل است. بر فراز این قایق دو بازوی بزرگ چند جداره و قابل بادکردن نصب شده که از دو طرف با استفاده از سه ستون بزرگ پر از باد به یکدیگر متصل می شوند تا حتی در صورت چپ شدن، قایق مذکور به سرعت به حالت اول بازگردد.

طراحی این قایق به گونه ای است که حتی در صورت برخورد با موانع بزرگ و خطرناکی مانند درخت یا صخره آسیب نمی بیند و چپ نمی کند.

چندجداره بودن این قایق باعث می شود حتی در صورت ایجاد شکاف در آن، لایه های بعدی جلوی نفوذ آب به آن را بگیرند و ادامه سفر در آب های مواج ممکن شود.

در این قایق صندلی های خاصی تعبیه شده که مجهز به ابزاری برای بستن ران های پای سرنشینان است و جلوی افتادن آنها به درون آب را می گیرد. قیمت مدل های مختلف این قایق در ابعاد گوناگون و با امکانات مختلف از ۴۹۹۵ دلار تا ۱۵۵۰۰ دلار در نوسان است.

 

 

 

مایکروسافت عکس های کاربران را به اثر هنری تبدیل می کند 

مایکروسافت به تازگی آپدیت جدیدی برای Pix اپلیکیشن ادیت عکس خود ارائه  کرده است. این اپلیکیشن که مجهز به هوش مصنوعی است با این آپدیت به کاربران اجازه می دهد تا تصاویر آیفون خود را به یک اثر هنری تبدیل کنند.

اپلیکیشن «پیکس» در اصل برای ارتقای ظاهر عکس با دستکاری عناصری مانند سطح رنگ و میزان نور تهیه شده بود.

 اما آخرین آپدیت مایکروسافت که شباهت زیادی به اپلیکیشن iOS (پریسما) دارد، به کاربر اجازه می دهد عکس های خود را به آثار هنری تبدیل کند. «پیکس» با استفاده از الگوریتم های هوشمند  این تغییرات را انجام می دهد.

 جو وایزنبرگ مدیر Computational Photography Group در شرکت تحقیقاتی مایکروسافت می گوید:  در گذشته از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای ثبت تصاویری با کیفیت بهتر استفاده می شد. اما اپلیکیشن جدید سرگرم کننده تر است و عکس های هنرمندانه تری می سازد.

یکی از قابلیت های «پیکس» که Pix Styles نام دارد، تصویر را با توجه به استایل و شیوه آثار هنری مختلف تغییر می دهد. این ویژگی برخلاف فیلترهای عکاسی، بافت، طرح  و تناژ رنگ را تغییر می دهد.

محققان مایکروسافت برای ساخت این ویژگی از فرایند پردازش هوش مصنوعی به نام  «شبکه های عمیق عصبی» استفاده کردند.

 

 

 

اسکیت بورد تازه کاران ساخته شد

یک استارت آپ با استفاده از هوش مصنوعی، کنترل از راه دور و پدهای حسگر اسکیت بوردی ساخته که به کاربر کمک می کند طی ۵ دقیقه اسکیت سواری بیاموزد!

استارت آپ نیویورکی Walnutt  آخرین نمونه این اسکیت بوردهای پیشرفته را  ساخته که با استفاده از هوش مصنوعی، کنترل از راه دور و پدهای حسگر  به کاربر کمک می کند راحت تر اسکیت سواری کند.

ایده اصلی ورای این طرح آن است که به اسکیت سواران تازه کار کمک می کند، سریع تر تعادل خود را حفظ کنند. شرکت سازنده این اسکیت بورد که Spectra نام گرفته ادعا می کند هر کاربر می تواند در ۵ دقیقه اسکیت سواری را بیاموزد.

دلیل سهولت یادگیری نیز سیستم سه بعدی کنترل وضعیت بدن است. این سیستم شامل مجموعه ای از پیکانها در لبه های اسکیت است که فشار را حس می کند. با خم شدن کاربر به جلو، اسکیت حرکت می کند و هنگامیکه کاربر بدن خود را به عقب می کشد، از سرعت آن کاسته می شود. جالب آنکه کاربر می تواند با بلندکردن انگشتان پایش، ترمز دستگاه را فعال کند.

داخل این اسکیت حسگرهای ژیروسکوپ نیز وجود دارد که با حسگرهای فشار و هوش مصنوعی به کار رفته در آن حرکات بدن را ردیابی می کند. به این ترتیب اسکیت سواری ایمن و راحت تری را برای کاربر خود فراهم می کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

82284