۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 29خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: عملیات موشکی سپاه ترند سوم گوگل شد 

عملیات موشکی سپاه علیه تروریستهای داعش از همان لحظه اول تیتر یک خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی و Trend سوم گوگل شد.

شب گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسدارن با شلیک 6 موشک بالستیک و نقطه زن ذوالفقار و قیام سیلی سختی به تروریست‌های داعش در استان دیرالزور سوریه زد. تمامی خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی لحظه به لحظه در حال انتشار اخبار  و واکنش های انتقام موشکی سپاه از داعش در خاک سوریه هستند. هم اکنون حمله موشکی ایران به تروریستها در دیرالزور به Trend سوم گوگل تبدیل شده است.

..................

 

خبر: با یک بار شارژ خودرو، 650 کیلومتر برانید 

شرکت آمریکایی هنریک فیسکر خودروی الکتریکی تولید کرده که قادر است با یک بار شارژ،650 کیلومتر را طی کند.

شرکت هنریک فیسکر (Henrik Fisker) با طراحی جدیدی دوباره به بازار خودروهای الکتریکی بازگشت. این شرکت با یک خودروی جدید موسوم به EMotion وارد بازار شده‌است؛ خودرویی که تنها با یک بار شارژ کردن قادر است 400 مایل (650 کیلومتر) را طی کند. بدنه این خودرو با استفاده از کامپوزیت الیاف کربنی و آلومینیوم ساخته شده و باتری آن یک فناوری بسیار نوآورانه محسوب می‌شود.

فیسکر یک شرکت جداگانه به نام فیسکر نانوتک (Fisker Nanotech) راه‌اندازی کرده که در حوزه تولید باتری فعالیت دارد. این شرکت محصول کاملاً جدیدی برای ذخیره‌سازی انرژی تولید کرده است که در آن ترکیبی از باتری یون لیتیم و ابرخازن گرافنی استفاده شده‌است.

فیسکر نانوتک توسط جک کاوانوف مدیریت می‌شود. کاوانوف تا چندی پیش یکی از اعضای Nanotech Energy بود؛ گروهی در دانشگاه کالیفرنیا که به‌صورت تخصصی روی بهبود ابرخازن‌های گرافنی کار می‌کنند. به این ابرخازن‌ها سوپرکپس گفته می‌شود که قادراند مقدار زیادی انرژی الکتریکی را همانند باتری ذخیره‌سازی کنند، با این تفاوت که سرعت شارژ آن‌ها بسیار بالاست. مشکل این ابرخازن‌ها این است که دانسیته توان پایینی دارند.

کاواناف می‌گوید: «مشکل قبلی درباره استفاده از گرافن در ابرخازن‌ها این بوده که دانسیته و توانایی ذخیره انرژی را چندان افزایش نمی‌دادند. ما در این پروژه ساختار گرافن را به‌گونه‌ای تغییر دادیم که دانسیته انرژی ابرخازن بهبود یافت.»

یکی از کارهایی که این شرکت انجام داده این است که روشی برای تولید ارزان قیمت گرافن ارائه کرده است که قیمت آن به 10 سنت برای هر گرم می‌رسد. بنابراین می‌توان گرافن را برای تولید صنعتی استفاده کرد.

شرکت فیسکر الیاف کربنی و ساختار آلومینیومی را برای افزایش ایمنی مورد استفاده قرار داده که الیاف کربنی موجب کاهش وزن و چرخ‌های آلومینیومی موجب کاهش جرم چرخشی تا 40 درصد شده‌است.EMotion احتمالا در سال 2019 وارد بازار شود.

..................

 

خبر:  طراحی نرم‌افزار اعلام جرایم رانندگی در کشور/ صادرات به اقلیم کردستان عراق 

یک شرکت فعال حوزه ارتباطات اقدام به صادرات و پیاده‌سازی نرم‌افزار اعلام جرایم رانندگی در اقلیم کردستان عراق کرده که هدف از اجرای آن امکان دستیابی سریع و راحت به اطلاعات مورد نیاز کارشناسان، مدیران و تمام کاربران مرتبط، همراه با ارائه سریع اطلاعات به مخاطبان و مشتریان است.

آرش فرتاش، مدیرعامل این شرکت در رابطه با مشخصات فنی طرح گفت: این نرم‌افزار جهت آگاهی مردم از میزان جرایم رانندگی و نیز پرداخت آسان با استفاده از ابزار تلفن همراه و دیگر بسترهای ارتباطی طراحی شده است تا منجر به گسترش فرهنگ استفاده از پرداخت الکترونیک و کاهش رفت‌وآمد و ازدحام‌های ماهیانه به دلیل پرداخت قبوض در بانک‌ها در اقلیم کردستان عراق شود.

وی افزود: متاسفانه مردم منطقه کردستان عراق به دلیل بی اعتمادی و ناامنی، تمایل و اشتیاق زیادی به نگهداری نقدینگی خود در بانک‌ها نداشته و آن را به روش‌های گوناگون در نزد خود نگه می‌دارند. از این رو این موضوع باعث شده که استفاده از کارت‌های بانکی در منطقه یاد شده رایج نباشد و در نتیجه پرداخت‌ها نیز از روش‌های سنتی انجام می‌پذیرد که این نرم‌افزار درصدد حل این مشکل و ایجاد اطمینان خاطر در پرداخت حداقل جرایم رانندگی آنها پیاده‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه نرم‌افزار اعلام جرایم رانندگی در سه حوزه سامانه گویا، سامانه پیامکی و سامانه طراحی وب‌سایت با حمایت صحا پیاده‌سازی شده و دارای یک بخش نرم‌افزاری و یک بخش سخت افزاری است، ادامه داد: بخش سخت‌افزاری نرم افزار با توجه به نحوه کاربرد می‌تواند به عنوان رابطی (Interface)  میان نرم‌افزار و خطوط تلفن عمل کرده و داخل کامپیوتر صنعتی نصب می‌شود. بدیهی است هر چه ترافیک خطوط تلفنی بیشتر باشد، اولاً به خطوط بیشتر و در نتیجه به بردهای بیشتری نیاز خواهد بود.

فرتاش با اشاره به اینکه اطلاعات در کل محصول نرم‌افزاری در دو قالب اصلی گویش (Voice) و متن (Text)  قابل دسترسی است، تصریح کرد: محصول نرم‌افزاری طراحی شده از پنج بخش عمده پست صوتی، اطلاع‌رسانی گویا، اپراتوری خودکار، پرسش وپاسخ، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی و مراکز تماس تشکیل شده است.

وی در ادامه به توضیح پنج بخش نرم‌افزاری این طرح پرداخت و عنوان کرد: پست صوتی و مکتوب شامل صندوق‌های صوتی یا محفظه‌های صوتی هستند که به افراد مختلف در یک سازمان یا موسسه اختصاص داده می‌شوند. این صندوق‌ها همانند صندوق‌های پستی دارای نام (شماره اختصاصی) هستند و افراد به وسیله شماره‌گیر تلفن خود می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، ضمن اینکه برای صندوق‌ها می‌توان قابلیت‌ها و محدودیت‌های خاصی را در نظر گرفت. همچنین این صندوق‌ها علاوه بر قابلیت دریافت پیام‌های صوتی، قابلیت دریافت مکتوبات (Fax) را نیز دارا هستند.

فرتاش در ادامه به ویژگی اطلاع‌رسانی گویا و مکتوب این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: در این سیستم تمام اطلاعات لازم و مورد نیاز شهروندان یا به طور کلی مخاطبان سازمان، به صورت درخت اطلاعاتی در اختیار تماس‌گیرنده قرار می‌گیرد. در این قسمت می‌توان انواع اطلاعات را دسته‌بندی و سازماندهی کرد تا افراد بتوانند در یک تماس تلفنی ساده و به وسیله شماره‌گیر تلفن خود به اطلاعات مورد نیاز در زمینه جرایم رانندگی دست‌ پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت طراح این نرم‌افزار تاکید کرد: ساختار سیستم اطلاع‌رسانی گویا کاملاً انعطاف پذیر بوده و در هر لحظه با توجه به نیازها و شرایط موجود، قابل تغییر توسط مدیریت سیستم از طریق تلفن و یا نرم‌افزار کاربردی گرافیکی است؛ ضمن اینکه اطلاعات شاخه‌ها و اجزای این درخت اطلاع‌رسانی می‌توانند به راحتی تغییر کرده و به‌روز شوند. همچنین این سیستم به صورت شبانه‌روز، دریافت اطلاعات خارج از ساعات اداری را به صورت ساده و بدون ترافیک تلفن میسر می‌کند.

فرتاش در ادامه به ویژگی‌های بخش اپراتوری خودکار، پرسش وپاسخ (Q&A) و ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی (Access to DB) اشاره و اضافه کرد: در بخش اپراتوری خودکار، عمل اپراتوری به صورت خودکار توسط سیستم صوتی صورت خواهد گرفت. در این بخش، سیستم می‌تواند با انواع سوئیچ‌های داخلی و خارجی تلفیق شود و عمل انتقال مکالمه و نظارت بر آن را در دست گیرد. همچنین بخش پرسش وپاسخ (Q&A) در واقع تلفیقی از سیستم اطلاع‌رسانی گویا و پست صوتی است که به صورت قابلیت پرسش و پاسخ در خواهد آمد. در این بخش تماس گیرندگان پس از ارتباط با سیستم و مواجه شدن با گویش راهنما، سوالات خود را مطرح کرده و از طریق سیستم و به صورت اتوماتیک کدهای اختصاصی مربوط به هر سوال را دریافت کرده و می‌توانند پس از گذشت مدت زمان معین (که آن نیز توسط سیستم تعیین می‌شود) در تماس مجدد پاسخ خود را دریافت کنند.

..................

 

خبر: سی سالگی فایل گیف: ارائه قابلیت افزودن فایل گیف در کامنت‌های فیس‌بوک

فایل‌های گیف، نوعی از فایل‌های تصویری هستند که امکان تغییر دارند و در حقیقت با داشتن چند تصویر در دل خود، عملاً به شکل نوعی فایل تصویری متحرک نمایش داده می‌شوند.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک به تازگی اعلام کرده که در جدیدترین قابلیت خود، از فایل‌های GIF پشتیبانی می‌کند. مطابق آنچه از سوی این شرکت اعلام شده، این امکان در حال حاضر دست کم برای بخش کامنت‌های فیس‌بوک قابل استفاده است.

این خبر جذاب در حالی اعلام شده که سی سال از تولد این نوع فایل‌ها می‌گذرد و در حقیقت، فیس‌بوک با اعلام این قابلیت، تولید این دسته از فایل‌ها را جشن گرفته است.

گفتنی است که فایل‌های گیف، نوعی از فایل‌های تصویری هستند که امکان تغییر دارند و در حقیقت با داشتن چند تصویر در دل خود، عملاً به شکل نوعی فایل تصویری متحرک نمایش داده می‌شوند، از دید نرم‌افزاری، تصاویر موجود در این نوع فایل‌ها به ترتیب نمایش داده شده و شکل یک انیمیشن را تداعی می‌نمایند.

این نوع فایل‌ها از بدو تولد، به سرعت همه‌گیر شده و از سوی کاربران و سایت‌ها مورد استقبال قرار گرفتند، هر چند گاه و بیگاه در اینترنت مشکل‌ساز هم شده‌اند.

یکی از وجوه محبوبیت فراوان این نوع فایل‌ها این است که قادرند به شکل ایموجی متحرک مورد استفاده قرار گیرند و در نتیجه انواع احساسات مختلف ما را در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن به بیینده منتقل نمایند. همین شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل برای فیس‌بوک است که این ویژگی را به مجموعه شبکه خود بیفزاید تا انبوه کاربران در سراسر جهان بتوانند به سهولت از آن استفاده نمایند.

حتی به نظر برخی کارشناسان، می‌توان گفت که جایگاه اصلی این نوع فایل‌ها، در واقع شبکه اجتماعی فیس‌بوک است!

البته شایان ذکر است که پیام‌رسان‌های فیس‌بوک شامل "واتس‌اپ" و نیز "مسنجر"، مدت‌هاست که از این قابلیت برخوردارند، به طوری که مطابق آمار، سال گذشته در پیام‌رسان مسنجر، حدود ۱۳ میلیارد فایل گیف تبادل شده است.

همچنین واتس‌اپ نیز از سال گذشته به طور کامل پشتیبانی از این نوع فایل‌ها را آغاز کرد.

گفتنی است که سرویس پست الکترونیکی جیمیل، مدتی است امکان استفاده از این نوع فایل‌ها را به کاربران خود داده است. همچنین شبکه اجتماعی توئیتر نیز دکمه ویژه گیف را برای دستیابی سریع به مجموعه‌ای از تصاویر متحرک گیف و با دقت نسبتاً کم برای کاربرانش فراهم نموده است.

مطابق جزئیات اعلام شده، دکمه مخصوص گیف در فیس‌بوک، دسترسی به تصاویر متحرک و کتابخانه‌ای در این زمینه را ممکن خواهد کرد.

..................

 

خبر: نرم‌افزاری که افسردگی کاربر را تشخیص می‌دهد

محققان آمریکایی نرم افزاری را برای آیفون طراحی کرده اند که با ردیابی نحوه تایپ کردن کلمات توسط کاربر می تواند احتمال افسردگی وی را تشخیص دهد و یا پیش بینی کند.

نرم‌افزاری که افسردگی کاربر را تشخیص می‌دهد

این اَپ سلامت روان که توسط گروهی از روانپزشکان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو ابداع شد، با استفاده از کیت Apple’s Research و با آنالیز وضعیت تایپ صفحه کلید تلفن کاربر، می تواند حالت روانی و خلق و خوی وی را پیش بینی کند.

این فناوری که به طور خاص برای سیستم عامل iOS طراحی می شود، مولفه هایی را همچون سرعت تایپ، شدت فشار وارد شده به کلیدها و دفعات استفاده از دکمه 'بک اسپیس' و برنامه 'اسپل چک' (کنترل صحیح نویسی) رصد می کند؛ تمامی این خصیصه ها می تواند ابتلای احتمالی به افسردگی یا شیدایی را نشان دهد.

این اپ پس از کامل شدن، اولین ابزار از نوع خود برای مطالعه اختلالات خلق و خو و حتی اختلال های روانی مانند پارکینسون و بیماری آلزایمر توسط محققان خواهد بود.

..................

 

خبر: تصویری از آخرین مراحل حیات یک ستاره مشابه خورشید

سازمان ناسا تصویری از آخرین مراحل حیات یک ستاره مشابه خورشید منتشر کرد.

"سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) تصویری از یک "سحابی سیاره‌نما" که روزهای پایانی یک ستاره مشابه خورشید است، منتشر کرد.

"سحابی سیاره‌نما"(planetary nebula) نوعی سحابی منتشر شونده است که از گاز و پلاسما تشکیل شده‌ است. این نوع سحابی‌ها پس از مرگ ستارگان به وجود می‌آیند.

این نام از قرن هجدهم، هنگامی که به علت حلقوی بودن این سحابی‌ها(که خود به خاطر انفجار ستاره‌ است) در تلسکوپ‌های ضعیف به شکل یک سیاره دیده و اشتباه گرفته می‌شد، به وجود  آمده‌ است.

مدت عمر این سحابی‌ها کوتاه و حدود  10 هزار سال در مقابل با عمر چند میلیون ساله ستاره است.

نواحی روشن از گاز یونیده، نه تنها کنار ستارگان تازه متولد شده، بلکه اطراف ستاره‌هایی که آخرین مراحل تحول خود را سپری می‌کنند نیز دیده می‌شود.

سحابی سیاره‌ نما عبارت است از یک پوستهٔ گازی به دور یک ستاره آبی داغ و کوچک.

در زمان تحول ستاره و در مرحله هلیوم‌سوزی، ممکن است ناپایداری‌هایی بروز کند. برخی ستارگان شروع به تپش می‌کنند، در حالی که در دیگر ستاره‌ها ممکن است تمام اتمسفر بیرونی به فضا پرتاب شود. در حالت اخیر، یک پوستهٔ گازی که با سرعت 20 تا 30 کیلومتر بر ثانیه در حال انبساط است اطراف یک ستاره کوچک و داغ (دمای 50 هزار تا 100 هزار درجه کلوین) تشکیل خواهد شد.

این ستاره کوچک، هستهٔ ستارهٔ اولیه است. تابش فرابنفش ستاره مرکزی، گاز در حال انبساط را در سحابی سیاره‌ نما به یون تبدیل می‌کند.

فضای اطراف این ستاره در حال حاضر بسیار درخشان و زیبا به نظر می‌رسد و تا چند هزار سال آینده این اثرات که ناشی از انفجار ستاره است محو خواهد شد.

این ستاره در طی چند میلیارد سال آینده سرد شده و به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد.

مشابه این اتفاق در طی پنج میلیارد سال آینده در انتظار خورشید خواهد بود.

تعداد سحابی‌های سیاره‌ نما در کهکشان راه شیری، 50 هزار سحابی است. تاکنون حدود 2000 سحابی سیاره‌ نما رصد شده است.

..................

 

خبر: نقشه راه عملیاتی شدن پروژه «بیگ دیتا» تدوین شد

نقشه راه فناوری داده های عظیم (Big Data) و برنامه عملیاتی آن در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.

این سند راهبردی در راستای اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و در جهت تحقق هدف کمی «رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی» در حوزه کلان داده ها (بیگ دیتا) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.

این پروژه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ICT ابلاغ شده با هدف شناسایی ابعاد مختلف فناوری «کلان داده ها» و فراهم شدن بستری مناسب جهت ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری کلان داده ها و بهره گیری از ارزش های پنهان در کلان داده ها در کشور ، انجام شد.

این پروژه از چهار فاز اصلی تشکیل شده که فازهای اول و دوم آن به پایان رسیده که در این دو فاز، تدوین منشور پروژه مطابق استاندارد پژوهشگاه، تصویب منشور پروژه، تعیین مفاهیم اساسی کلان داده ها، گونه شناسی کلان داده ها از منظرهای فناوری، کسب و کار، امنیت، سرویس ها، کاربردها، استانداردها و قوانین و مقررات، تعیین معماری مرجع و  زنجیره ارزش کلان داده‌ها، انجام شده است وهم اکنون پروژه در فاز سوم خود قرار دارد که به تحلیل محیط و تعیین زیست بوم کسب و کار کلان داده ها و ذینفعان آن در ایران اختصاص دارد.

کلان داده ها (Big Data) به حجم زیادی از داده ها اطلاق می شود که پردازش آنها به وسیله پایگاه داده های سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیست و از یک جهت ارزش بالقوه نهفته در کلان داده ها آنقدر بالا است که در دهه آتی می توان آنرا به مثابه یک چاه جدید نفتی کشف نشده دانست به طوری که امروزه داده ها به عنوان یک دارایی ملی شناخته می شوند.

همچنین تحلیل و استفاده از داده ها به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد برای کلیه شرکت ها تبدیل شده و می تواند موجب مزیت رقابتی در اشتغال زایی، رونق کسب و کار، نوآوری و اثرات مثبت اجتماعی باشد.

..................

 

خبر: رباتی که آهنگ می سازد

یک دانشجوی دوره دکترا رباتی به نام شیمون ساخته که می تواند به کمک هوش مصنوعی آهنگسازی کند.

یکی از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه جورجیا تک،  رباتی به نام شیمون ساخته که می تواند موسیقی کلاسیک بنوازد. این ربات به وسیله هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری عمیق می تواند بیش از دو میلیون موتیف و ریف موسیقی را تحلیل و در نهایت شاهکار خود را بسازد.

..................

 

خبر: دستیابی ایران به فناوری تولید بذرهای هیبریدی سبزیجات

محققان ایرانی به پروتکل فناوری تولید بذرهای هیبریدی سبزیجات به روش اصلاح معکوس دست یافتند. با توسعه دانش فنی تولید بذر، سالانه ۲۰۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می شود.

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در شرایطی که بیش از ۹۸ درصد بذر مورد استفاده در کشت سبزی و صیفی جات در کشور وارداتی است، پس از سالها تحقیق به پروتکل فناوری تولید بذرهای هیبریدی دست یافته اند که در صورت توسعه این فناوری در کشور ضمن بی نیازی از واردات چند ده میلیون دلاری بذر، می توان بذرهایی متناسب با شرایط آب و هوایی ایران و مصرف آب بهینه تولید کرد.   

مهران عنایتی شریعت پناهی، مدیر گروه کشت بافت و سلول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در این باره اظهار داشت: با توجه به مشکلات و پیچیدگی های فنی و سودآوری فوق العاده بالای تولید بذرهیبرید، دانش تولید بذرهای هیبرید در انحصار  شرکت های خارجی است و لذا در تامین بذر مورد نیاز هیبرید ارقام کشاورزی به ویژه سبزیجات کاملا وابسته هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد بذور سبزی و صیفی جات کشور وارداتی است که سالانه طبق آمار رسمی حدود ۹۰ میلیون دلار و براساس آمار غیررسمی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات آنها می شود. علاوه بر ارزبری، بذرهای وارداتی برای شرایط آب و هوایی ایران اصلاح نشده اند و مصرف آب آنها بالاست.

شریعت پناهی خاطرنشان کرد: برای تولید بذرهای هیبرید باید به فناوری تولید لاین های مادری بذور دست پیدا کنیم که شرکتهای بزرگ خارجی به هیچ وجه چنین تکنولوژی را در اختیار ما نمی گذارند. البته راه میان بری هم برای رسیدن به لاین های مادری هست که اصلاح معکوس از طریق تولید گیاهان دابل هاپلوئید است.

وی افزود: براین اساس محققان بخش کشت بافت و سلول پژوهشکده با هدف تامین بذر هیبرید موردنیاز کشور با تحقیقات گسترده به پروتکل تولید گیاهان دبل هاپلوئید و تولید لاین های مادری موردنیاز تولید بذرهای هیبریدی دست یافته اند.

شریعت پناهی در توضیح این تکنیک گفت: گیاهان هاپلوئید گیاهانی هستند که تعداد کروموزوم های اصلی آنها به نصف کاهش یافته است. گیاهان هاپلوئید گیاهانی مستقل بوده و منشأ اسپوروفیتی دارند و آلل ­های نهفته به دلیل عدم وجود آلل غالب بروز خواهند کرد. بهنژادی از طریق گیاهان هاپلوئید فصلی جدید در برنامه های اصلاحی است که به دلیل تولید لاینهای کاملا خالص از نسل F۱ یک تلاقی خاص طی یک مدت بسیار کوتاه  بر روشهای سنتی کاملا برتری دارد. این کار با تولید گیاه هاپلوئید و بدست آوردن لاینهای کاملا خالص دبل هاپلوئید از طریق دو برابر کردن تعداد کروموزوم های آنها میسر است.

وی خاطرنشان کرد: در گیاهان دگرگشن (گونه هایی که دانه گرده یک گیاه روی کلاله گیاهان دیگر از همان گونه انتقال می یابد) مثل ذرت، خیار، سبزیجات، کلزا عمده درآمد شرکتهای بهنژادی و اصلاح نباتات از بذرهای F۱ است که یک بار مصرف هستند یعنی بذرهایی که از کشت بذر هیبرید آنها به دست می آید به هیچ وجه صفات برتر نسل F۱ را ندارد و کشاورز ناگریز از خرید مجدد آنها از شرکت تولیدکننده است.

مدیر گروه کشت بافت و سلول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در این پژوهشکده به طور خاص روی گیاه کلزا و سبزیجات کار کرده ایم که تاکنون توانایی تولید بذر آنها در کشور وجود نداشته و استفاده از روشهای کلاسیک تولید لاینهای اینبرد (خاص ژنتیکی) بسیار دشوار و زمان‌بر است.

شریعت پناهی تصریح کرد: برای تولید هاپلوئید از این گیاهان از روش کشت میکروسپور (آندوژنز) استفاده کرده ایم که یکی از کاراترین و معمولترین روش های ایجاد هاپلوئید است.بدین ترتیب که میکروسپور (دانه گرده‌ در مرحله ابتدائی نمو ) را در محیط درون شیشه قرار می دهیم و از طریق استرس دمایی، غذایی، شیمیایی و ...مسیر نمو آن را از تولید دانه گرده به جنین زایی و ایجاد گیاهچه هاپلوئید و در ادامه گیاه دبل هاپلوئید تغییر می‌دهیم. با این روش مهندسی اصلاحی معکوس در گیاه کلزا از بذر هیبرید به لاین‌های اینبرد رسیده ایم که با تلاقی آنها می توان انواع بذرهای F۱ با خصوصیات مطلوب را تولید کرد.

دانشیار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در گیاه خیار از روش دیگری برای تولید هاپلوئید استفاده میکنیم بدین صورت که دانه های گرده را با قرار دادن در معرض پرتوهای گاما در سازمان انرژی اتمی عقیم کرده و آنها را برای گرده افشانی گیاهان هدف استفاده میکنیم حاصل این فرایند جنین هاپلوئید خیار است که فاقد ژنوم گیاه پدری است. در ادامه جنین را اصطلاحا نجات می دهیم و با آن گیاه هاپلوئید تولید میکنیم که در تولید لاین قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: با تحقیقات انجام شده امکان تولید لاین های اینبرد و دبل هاپلوئید کلزا و صیفی جات از جمله  گیاه فلفل دلمه ای را هم داریم که آماده واگذاری به بخش خصوصی است تا هیبرید های مناسب مناطق مختلف کشور را معرفی کنند.

مدیر گروه کشت بافت و سلول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: اخیرا سیستم جدیدی برای تولید هدفمند لاینها از طریق مهندسی ژنتیک ابداع شده که فرایند مهندسی معکوس را با تعداد کمی لاین دبل هاپلوئید میسر میکند که با توسعه آنها درصددیم فرایند بهنژادی را در مدت زمانی کوتاهتر انجام دهیم.

..................

 

خبر: کولر قابل حمل با قابلیت پخش موسیقی از راه رسید

با گرم شدن شدید هوا، نیاز به استفاده از لوازم خنک کننده روز به روز در حال افزایش است و یک شرکت نوپا در سان فرانسیسکو به همین علت یک کولر قابل حمل جذاب تولید کرده است.

این کولر که Zero Breeze نام دارد نه تنها شما را خنک می کند، بلکه قادر به روشن کردن محیط اطراف بوده و با استفاده از بلوتوث می تواند موسیقی پخش کند. تامین برق دیگر محصولات الکترونیکی اطراف هم از جمله دیگر قابلیت های این کولر است.

کولر یاد شده مجهز به باتری های قابل شارژ است و پس از شارژ کامل تا ۵ ساعت قابل استفاده است. در کولر قابل حمل مذکور از فناوری خاصی برای ایجاد سرما موسوم به فناوری تبرید فشرده دوار استفاده شده است. این فناوری از جمله فناوری های دوستدار محیط زیست است که به لایه ازن هم آسیب نمی رساند.

کولر یاد شده بعد از روشن شدن می تواند محیطی به وسعت ۴.۶ متر مربع را در اطراف خود روشن کند و در فضای باز نیز به سادگی افرادی که در اطرافش نشسته اند را خنک می کند. با استفاده از این کولر در محیط های بسته می توان دمای محیط را تا ۷ درجه سانتیگراد کاهش داد.

باتری ۴۰ هزار میلی آمپری این کولر برای ۵ ساعت استفاده با سرعت پایین و سه ساعت و نیم استفاده با سرعت بالا قابل استفاده است. ابعاد این کولر ۴۶.۴ در ۱۶.۲ در ۹.۶ سانتیمتر و وزن آن ۴ کیلوگرم است و به راحتی قابل حمل و نقل است. بلندگوی بلوتوث، پورت های شارژ یو اس بی ۵ ولت و چراغ ال ای دی از جمله دیگر امکانات این بلندگوی قابل حمل است.

قرار است تولید انبوه این کولر قابل حمل در آینده نزدیک آغاز شود. قیمت این محصول برابر با ۳۴۹ دلار اعلام شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

27404