۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 30خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: تهران و اصفهان قطبهای اصلی فعالیت‌ هوایی در ایران 

دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: بیشترین فعالیت‌های هوایی و بالاترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوایی در دو استان تهران و اصفهان متمرکز است.

منوچهر منطقی در خصوص تمرکز فعالیت های  هوایی در کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این صنعت و همچنین زیرساخت‌های موجود، دو شهر تهران و اصفهان به عنوان دو هاب بزرگ و اصلی صنعت هوایی و هوانوردی کشور تعیین شده است که بیشترین فعالیت شرکت‌های هوایی را در خود جای داده‌اند. 

وی افزود: در کنار این دو قطب اصلی، برخی فعالیت‌ها نیز در شهرهای آذربایجان شرقی، قم، فارس، همدان،  یزد، گیلان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی، هرمزگان و مازندران انجام می‌گیرد.

به گفته منطقی، هاب از جمله تجهیزات سخت‌افزاری است که از آن به منظور برپاسازی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود؛ گرچه در اکثر شبکه هائی که امروزه ایجاد می‌شود از سوئیچ در مقابل هاب استفاده می شود؛ ولی ما همچنان شاهد استفاده از این نوع تجهیزات سخت‌افزاری در شبکه‌های متعددی هستیم.

..................

 

خبر: شیرین کردن آب دریا با قدرت خورشید  

یکی از قدیمی ترین روش های نمک زدایی از آب شور دریا، تقطیر آن است که شامل جوشاندن آب دریا و سرد کردن بخار حاصل در لوله های متراکم بوده است. اما حالا خورشید به کمک حل مشکلات این روش آمده است.

تقطیر آب به منظور نمک زدایی از آن مستلزم صرف انرژی فراوان است و نزدیک به  نیمی از انرژی ورودی تنها صرف به جوش آوردن آب می شود. اما حالا گروهی از محققان دانشگاه رایس در هوستون تگزاس روش جدیدی را بدین منظور به کار گرفته اند که نه تنها میزان انرژی مورد نیاز را کاهش می دهد، بلکه منبع مصرف انرژی را از برق به خورشید تغییر می دهد.

فناوری مورد استفاده برای این کار که نتیجه دو سال تحقیق و پژوهش است، "nanophotonics-enabled solar membrane distillation" یا NESMD نام دارد. در این روش جریان های آب گرم و سرد از طریق یک غشای نازک از هم جدا شده و بخار  آب از طرف گرم به طرف سرد غشا جریان می یابد. در نتیجه نمک آب از آن خارج می شود. استفاده از این روش مستلزم صرف انرژی کمتری است، زیرا برای استفاده از آن به آب گرم شده با استفاده از انرژی خورشید و نه آب جوش نیاز است.

محققان برای بهینه سازی این روش برخی انواع غشای تجاری موجود در بازار را با نانوذراتی که قادر به تبدیل نور به گرما هستند، ترکیب کردند. بنابراین غشای یاد شده قابلیت ایجاد گرما در درون خود در صورت تابش نور خورشید را پیدا کرده و دیگر نیازی به هدایت مداوم آب گرم به درون آن نیست.

با توجه به عدم نیاز به مصرف انرژی برای گرم کردن آب، تنها هزینه ضروری در این روش نصب پمپ برای هدایت آب است و با نصب چند صفحه خورشیدی بقیه امور انجام می گردد. با توجه به بازدهی بالای روش یاد شده می توان از آن برای تهیه آب شیرین در بسیاری از نقاط جهان با استفاده از آب دریا استفاده کرد.

..................

 

خبر: دوسوم جمعیت جهان موبایل دارند که نیمی از این کاربران در آسیا هستند

طبق تحقیقات جدید ۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر موبایل هستند این رقم بیش از دو سوم جمعیت جهان را شامل می شود. بیش از نصف این تعداد کاربر در قاره آسیا زندگی می کنند.

براساس گزارش جدید GSMA Intelligence، در سراسر جهان ۵ میلیارد  کاربر موبایل وجود دارد. این رقم حدود دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهد. طبق این گزارش بیش از نصف این رقم در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند. البته این جای تعجبی ندارد زیرا هند و چین دو بازار بزرگ موبایل به حساب می آیند.

در حقیقت تعداد کاربران موبایل چین بیش از یک میلیارد نفر است و در هند نیز حدود ۷۳۰ میلیون نفر از موبایل استفاده می کنند.

البته بیشترین میزان نفوذ موبایل در جمعیت به اروپا تعلق دارد. در این قاره ۸۶ درصد شهروندان از خدمات موبایل استفاده می کنند.

به هرحال GSMA Intelligence تخمین می زند تعداد کاربران موبایل در سال های آتی  به ۵.۷ میلیارد نفر می رسد و بخش اعظم این رشد به کشور هند تعلق دارد.

..................

 

خبر: بوئینگ به دنبال ساخت هواپیمای مسافربری سوپرسونیک

مدیر ارشد اجرایی بویینگ اعلام کرد این شرکت تا ۱۰ سال دیگر هواپیمای سوپرسونیک مسافربری می سازد.

دنیس مویلنبرگ مدیر ارشد اجرایی بویینگ در نمایشگاه هوایی پاریس اعلام کرد تا ۱۰ الی ۲۰۰ سال آتی هواپیماهای سوپر سونیک مسافربری خواهد ساخت.

او در این باره افزود: البته باید تقاضا برای سفر با چنین هواپیماهایی وجود داشته باشد. ما هنوز مشغول کار روی بخش تجاری هستیم.

هواپیماهای سوپرسونیک با سرعتی بیشتر از صوت سفر می کنند. به عبارت دیگر آنها می توانند با سرعت ۳۸۰۰ مایل برساعت حرکت کنند، مدت زمان سفر را به میزان قابل توجهی می کاهند.  به عنوان مثال سفر هوایی ۱۵ ساعته بین نیویورک و شانگهای با چنین هواپیمایی فقط در ۲ ساعت انجام می شود.

البته بویینگ تنها شرکتی نیست که قصد ساخت هواپیمای سوپر سونیک دارد. ناسا نیز اعلام کرده مشغول طراحی هواپیماهای مسافربری سوپرسونیک است. 

..................

 

خبر: آسیاتک برترین اپراتور حوزه ثابت کشور شد

نتایج رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر سال ۹۵ در حوزه‌های ثابت و سیار براساس الگوی بومی رگولاتوری اعلام شد.

محمدعلی یوسفی‌زاده مدیر عامل شرکت آسیاتک با اعلام این خبر، افزود: این موفقیت در راستای تبدیل شدن این شرکت به مطلوب‌ترین اپراتور ارائه دهنده خدمات ارتباطی به عنوان چشم انداز آسیاتک تا سال ۱۴۰۰ به‌دست آمده است.

وی با اشاره به تلاش مضاعف پرسنل آسیاتک، ارتقاء زیر ساخت‌ها، کسب و بومی‌سازی دانش و تخصص روز دنیا، جوان‌گرایی و استفاده از متخصصان داخلی به همراه به‌کارگیری آخرین فن‌آوری‌های موجود در دنیا به‌عنوان اصلی‌ترین دلایل کسب این عنوان افزود: سرعت رشد و به کارگیری شاخصه‌های علمی در شرکت آسیاتک به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است.

مدیر عامل شرکت آسیاتک ادامه داد: ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در حوزه‌های ثابت و سیار برای هفتمین سال پیاپی توسط سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مشارکت حداکثری اپراتورها و با تاکید بر معیارهای افزایش رضایت مشترکین، تعامل با رگولاتوری، ایجاد فضای رقابتی سالم، قانون‌مداری، رعایت الزامات پروانه‌ای و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۵ انجام پذیرفته است.

یوسفی‌زاده همچنین تاکید کرد: نقش رگولاتوری به عنوان برنامه ریز و ناظر اصلی این مدل، نقشی بی بدیل و انکار نشدنی است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اعمال ارزیابی‌هایی تخصصی متشکل از سه معیار توانمندساز (برنامه ریزی قانون مدار، فرایندهای سازمانی و بستر سازی ارتقای کیفیت سرویس) و سه معیار نتایج (رگولاتوری و جامعه، مشتریان و نتایج عملکردی) و ۲۱ زیر شاخص، یکی از به‌روزترین و جامع‌ترین مدل‌های کاربردی در این زمینه را ارائه و اجرا کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: کسب رتبه نخست در بخش دارندگان پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت(FCP)  توسط شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، برگ زرین دیگری در روند رو به رشد شرکت آسیاتک در سال های اخیر است. روندی که به زودی با اجرایی شدن عرضه سیم کارت های دیتای آسیاتک، راه اندازی رسمی بزرگ‌ترین و امن‌ترین دیتاسنتر کشور در برج میلاد و عرضه سهام این شرکت در بازار بورس رسمی کشور و چند پروژه مهم دیگر، در بین سایر شرکتهای فعال در این حوزه، بیش از پیش نمود خواهد داشت.

مدیر عامل آسیاتک در پایان ضمن اشاره بر ادامه‌دار بودن روند رو به رشد کیفیت خدمات این شرکت و به تبع آن ارتقای سطح ارتباطات و زندگی هموطنان، کسب رتبه اول به انتخاب مردم کشور بر اساس ارزیابی سراسری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۵ و همچنین کسب رتبه اول برترین شرکت در بین دارندگان پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) را به همکاران و مشترکین در سراسر کشور به‌عنوان سرمایه‌های اصلی شرکت انتقال داده‌های آسیاتک تبریک گفت.

..................

 

خبر: بلندگوی هوشمند آمازون خانه را خوشبو می کند

تا به حال کاربران می توانستند از بلندگوی هوشمند آمازون برای صدور فرامین صوتی به منظور روشن و خاموش کردن چراغ و قفل کردن در استفاده کنند. اما حالا خوشبو کردن خانه هم از این طریق ممکن شده است.

شرکت Prolitec اعلام کرده سیستم های عطری خود موسوم به Aera را با  بلندگوهای اکوی آمازون سازگار کرده و از این پس می توان به طور صوتی آنها را مدیریت کرد.

سیستم های Aera قادر به انتشار ۸ رایحه متفاوت هستند که تنوع فراوانی دارند. کپسول های عطر نصب شده در این دستگاه های کوچک در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل استفاده هستند و هر یک به مدت ۶۰۰ روز ذخیره کافی را در خود دارند.

کاربران برای فعال کردن دستگاه های Aera از این پس می توانند آنها را با صداکردن روشن کنند. سپس رایحه خاصی را با فرمان  صوتی انتخاب کرده و حتی سطح انتشار آن در هوا را به همین شکل مشخص کنند. برای دسترسی به این خدمات تنها کافیست به نسخه به روزشده برنامه موبایلی الکسا مراجعه شده و گزینه Aera skill در آن فعال شود.

در دو سالی که از عرضه بلندگوهای هوشمند شرکت آمازون می گذرد بسیاری از شرکت های سازنده لوازم خانگی و تفریحی تلاش کرده اند، تولیدات خود را با آن هماهنگ کنند تا مدیریت و کنترل آنها با صدای انسان و بدون نیاز به فشردن دکمه یا دخالت دست ممکن شود.

..................

 

خبر: حباب ایمن جایگزین چراغ راهنمایی خواهد شد

محققان سنگاپوری سیستمی برای کاهش ترافیک خودروهای خودران ساخته اند. این سیستم سرعت این نوع اتومبیل ها را درون یک حباب مجازی کنترل می کند به این ترتیب نیازی به کاهش سرعت یا ترمز نیست.

وسایل نقلیه خودران نه تنها زندگی انسان را ایمن تر می کنند بلکه راحتی بیشتری  نیز فراهم می کنند.

در آینده آنها می توانند با کاهش ترافیک شهری، کیفیت زندگی انسان را ارتقا دهند. در همین راستا محققان سنگاپوری الگوریتم جدیدی ساخته اند که به کاهش ترافیک شهری کمک می کند. با کمک این سیستم سرعت خودروهای خودران در تقاطع ها درون یک حباب مجازی ایمن کنترل می شود و نیازی به توقف خودرو نیست.

گروهی از محققان آژانس تحقیقات، فناوری و علوم سنگاپور این سیستم را ساخته اند. آنها معتقدند با ترکیب یک «سیستم هوشمند کنترل کروز» با سیستم ارتباط میان خودروها، می توان از شر چراغ راهنمایی در آینده نزدیک خلاص شد.

به گفته محققان چنین سیستمی براساس «نیروی انفجار تطبیقی» فعال می شود. به عبارت دیگر هنگامیکه فاصله میان دو خودرو کاهش می یابد و آنها سد راه یکدیگر می شوند، نیرویی آنها را از هم دور می کند اما این فرایند ربطی به ترمز کردن یا کاهش سرعت ندارد. بلکه سیستم  با توجه به اطلاعاتی که از سیستم ارتباطی میان خودروها نصب شده  می تواند مسافت و سرعت آنها در تقاطع ها کنترل کند.

اطلاعات تمام خودروها وارد الگوریتمی می شود که ناظر بر تقاطع های خاصی است. سپس یک مسیر امن را از طریق تنظیم خودکار سرعت برای خودرو ارائه می کند.

محققان در آزمایش های خود حتی با شبیه سازی تقاطع های پرترافیک و پیچیده، این الگوریتم را آزمایش کردند و متوجه شدند حتی در شرایط سخت نیز انطباق سرعت کار چندان مشکلی نیست.

..................

 

خبر: تولید هدست واقعیت مجازی با دقت چشم انسان

یک شرکت فنلاندی به نام Varjo تا به حال بی سروصدا در تلاش بوده تا هدست واقعیت مجازی تولید کند که از دقت و قدرتی به اندازه چشم انسان برخوردار باشد.

این هدست که فعلا ۲۰/۲۰ نام دارد، دارای نمایشگری است که می تواند تصاویر سه بعدی واقعیت مجازی را با دقت بیش از ۷۰۰ مگاپیکسل در برابر چشمان انسان نمایش دهد.

در مقام مقایسه باید گفت که هدست های واقعیت مجازی متداول در بازار مانند Oculus Rift  و  HTC Viveتنها می توانند تصاویر را با دقت ۱.۲ مگاپیکسل به نمایش بگذارند.

شرکت Varjo(به معنای سایه) می گوید به همین منظور فناوری منحصر به فردی را ابداع کرده که قادر به تقلید از کارکرد طبیعی چشمان انسان است و لذا تصاویر فوق دقیق و استثنایی خلق می کند. این شرکت می گوید برای تحقق این هدف از تخصص دانشمندانی استفاده کرده که قبلا به عنوان مدیران ارشد در شرکت هایی مانند مایکروسافت، نوکیا، اینتل، ان ویدیا و روویو مشغول به کار بوده اند.

اگر چه دقت تصاویر در این هدستها بسیار بالاست، اما زمینه دید تفاوتی با دیگر هدست ها ندارد و در حد ۱۰۰ درجه باقی می ماند. هدست های یاد شده از امکانات هدست های واقعیت افزوده هم برخوردار هستند و لذا می توان از آنها برای افزودن اشیا یا ابزار مختلف به صحنه واقعی استفاده کرد.

Varjo مدعی است این فناوری حداقل ده سال از زمان خود جلوتر است، هر چند هنوز مشخص نیست برنامه های این شرکت  برای تولید هدست های یاد شده چیست و آیا از آنها می توان در رایانه های فعلی استفاده کرد یا خیر.

..................

 

خبر: هشدار اپل به کاربران آیفون 5 و آیپد 4

گوشی‌های یادشده دیگر بازنشسته محسوب می‌شوند و امکان آپدیت سیستم عامل آنها تقریبا غیرممکن است!

شرکت اپل به کاربران گوشی‌های آیفون ۵ و ۵ سی و همین طور آیپد ۴ هشدار داده که نصب نسخه جدید سیستم عامل iOS بر روی آنها ممکن نیست.

این گوشی‌ها و تبلت‌ها از نظر شرکت اپل بازنشسته محسوب می‌شوند و کاربران دیگر نمی‌توانند سیستم عامل iOS آنها را به روز کرده و به نسخه ۱۱ سیستم عامل یاد شده مهاجرت کنند.

iOS11 که قرار است در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی برای استفاده عمومی عرضه شود، دارای امکانات متنوعی است که بر روی تولیدات قدیمی اپل قابل اجرا نخواهند بود.

این سیستم عامل تنها بر روی پردازنده‌های ۶۴ بیتی قابل اجراست و لذا با آیفون ۵ و ۵ سی که پردازنده‌های ۳۲ بیتی دارند سازگاری ندارد.

البته استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌های یاد شده کماکان ممکن خواهد بود، اما کاربران دیگر نمی توانند با استفاده از آنها برنامه‌های جدید بارگذاری کنند یا تنظیمات امنیتی خود را برای مقابله با هکرها و آسیب‌پذیری‌های امنیتی ارتقا دهند.

اپل پیش از این در زمان عرضه iOS10.3 هشدار داده بود که نسخه بعدی این سیستم عامل تنها با پردازنده‌های ۶۴ بیتی سازگاری دارد.

..................

 

خبر: استفاده از نور بجای الکتریسیته در ابررایانه‌ها

دانشمندان دانشگاه MIT به راه‌حلی رسیدند که می‌تواند برای تغذیه ابررایانه‌های صنعتی به جای الکتریسیته از نور استفاده نماید.

امروزه یادگیری عمیق ماشینی تقریبا در هر صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ سامانه‌های رایانه‌ای بر پایه شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی که مانند مغز انسان عمل می‌کنند و می‌توانند محاسبات پیچیده را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی انجام دهند.

یادگیری ژرف یا عمیق (Deep learning) به بیانی دیگر: (یادگیری ژرف ماشین، یادگیری ساختار ژرف یا یادگیری سلسله مراتبی) یک زیر شاخه از یادگیری ماشینی و بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است که در تلاش هستند مفاهیم انتزاعی سطح بالا در داده‌ها را مدل نمایند که این فرایند را با استفاده از یک گراف عمیق که دارای چندین لایه پردازشی متشکل از چندین لایه تبدیلات خطی و غیرخطی هستند، مدل می‌کنند. در حقیقت عبارت یادگیری عمیق، بررسی روش‌های تازه برای شبکه عصبی هوش مصنوعی است.

انجام محاسبات پیچیده با سرعت و قدرت بیشتر با تکیه کردن تنها بر الکتریسیته، ممکن نخواهد بود. به همین دلیل محققان "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) استفاده از نور را به جای الکتریسیته راه‌حل مناسبی می‌دانند.

یک گروه تحقیقاتی از MIT یک نوع رایانه فوتونی ساخته است که برای انجام محاسبات عصبی پیچیده از نور به  عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند.

به گفته محققان این سامانه شبکه عصبی نور محور، بسیار سریع‌تر و موثرتر از رایانه‌های سنتی که با الکتریسیته کار می‌کنند عمل می‌کند.

محاسبات شبکه عصبی پیچیده و متمرکز هستند، زیرا نیازمند ضرب چندین و چند ماتریس هستند که این‌گونه محاسبات برای رایانه‌های سنتی که از بردهای CPU و GPU استفاده می‌کنند، بسیار سنگین است.

اصول پایه کار چیپ‌های فوتونی مشابه هم است. در اصل، یک چیپ فوتونی می‌تواند در صورت توازن، محاسبات ماتریسی را بدون صرف انرژی انجام دهد.

محققان جهت امواج نور را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که با هم فعل و انفعال داشته باشند. این فعل و انفعالات الگوهای تداخلی تولید می‌کند که عملیات مورد نظر را به نتیجه می‌رساند.

به گفته گروه تحقیقاتی، چیپ‌های فوتونی در مقایسه با چیپ‌های الکترونیکی در عین اینکه از سرعت عمل بسیار بالاتری برخوردارند، کمتر از یک هزارم آنها انرژی صرف هر عملیات می‌کنند.

این پردازنده نانو فوتونی کاربردهای عملی فراوانی نظیر پردازش سریع‌تر سیگنال در انتقال داده، استفاده در سامانه‌های امنیتی، مراکز داده و حتی خودروهای خودران و پهپادها دارد.

البته این پردازنده نیاز به توسعه و تکامل بیشتری برای حصول بهترین عملکرد دارد.

این پژوهش در مجله "Nature Photonics" منتشر شده است.

..................

 

خبر: اپلیکیشنی برای نجات افراد از ایست قلبی

محققان انجمن قلب اروپا (EHRA) موفق به توسعه اپلیکیشنی شدند که افراد عادی آموزش دیده در زمینه "احیا قلبی ریوی"( CPR) را فورا به محل بیمارانی که دچار ایست قلبی (cardiac arrest ) شده‌اند می‌رساند.

این اولین اپلیکیشنی است که افراد آموزش دیده در زمینه ( CPR) را به سمت افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند هدایت می‌کند.

هنگامی که کسی دچار ایست قلبی می‌شود شانس زنده ماندن او با هر دقیقه 10 درصد کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، اگر فرد در این حالت باقی بماند پس از چهار دقیقه دچار آسیب مغزی خواهد شد.

به همین دلیل انجمن قلب اروپا (EHRA) اپلیکیشنی را توسعه داده است که با استفاده از آن می‌توان افراد عادی که در زمینه احیا قلبی ریوی آموزش دیده اند را پیدا کرد و آنها را به محل افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند هدایت کرد.

با توجه به آمار به دست آمده از (EHRA)، احیا قلبی ریوی (CPR) در حال حاضر توسط افراد مجرب و در حدود 30 تا 60 درصد در خارج از بیمارستان انجام می‌شود.

امید است که با استفاده از این اپلیکیشن کهFirst Responder App  نام دارد، این میزان 70 تا 90 درصد افزایش یابد.

افرادی که در زمینه (CPR)آموزش دیده اند، ابتدا از این برنامه برای ثبت تمایل خود برای کمک به اورژانس استفاده می کنند. سپس برنامه را بر روی گوشی خود نصب کرده و همیشه تلفن همراه خود را با خود به همراه دارند.

هنگامیکه فردی دچار ایست قلبی شود و اطرافیان وی با اورژانس تماس بگیرند، اپراتور فورا به یکی از این افراد آموزش دیده که نزدیکترین فاصله را با بیمار دارد اعلام خواهد کرد تا خود را به محل مورد نظر رسانده و عملیات احیا را آغاز کند.

این سیستم قبلا در شهر لوبک Lübeck ، آلمان مورد آزمایش قرار گرفته و یک کمپین در رسانه‌های اجتماعی در حدود 600 داوطلب آموزش دیده (CPR) را استخدام کرده است.

نکته جالب توجه این است که در 36 درصد از موارد گزارش شده از ایست قلبی، فرد آموزش دیده 3 دقیقه قبل از اورژانس خود را به بیمار رسانده است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

20740