۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 17 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: خودرویی که ذهن راننده را می خواند!

شرکت خودروسازی نیسان نخستین فناوری پیشرفته خود را در زمینه "ارتباط مغز راننده با خودرو"، در نمایشگاه محصولات و لوازم الکترونیکی CES2018 در لاس وگاس رونمایی میکند.

این سیستم نویدبخش نیسان که برای رانندگی بهتر و کارآمدتر طراحی شده است، با رمزگشایی از آنچه راننده به آن می اندیشد، چرخش ها و واکنش های لازم خودرو را نسبت به شرایط جاده پیش بینی می کند.

برای استفاده از این سیستم پیشرفته که "ارتباط مغز با خودرو" (B2V) نامیده می شود، راننده باید سرپوشی را بر سر بگذارد که فعالیت مغز را می خواند و همزمان دستورالعمل های لازم را به سیستم های هدایت، شتاب و ترمز خودرو، منتقل می کند.

راننده نیز کنترل خودرو، چرخش چرخ ها و گاز دادن خودرو را در دست دارد، اما خودرو با استفاده از خوانش های فعالیت مغز راننده در ترکیب با هوش مصنوعی، این حرکات را پیشبینی کرده و 0.2 تا 0.5 ثانیه زودتر واکنش نشان می دهد.

تکمیل این فناوری به 5 تا 10 سال دیگر زمان نیاز دارد.

..................

 

خبر: بزرگترین نمایشگر تاشدنی دنیا از راه رسید!

شرکت ال جی موفق به تولید یک نمایشگر تاشدنی 65 اینچی شده که بزرگترین محصول از این دست تلقی می شود و می تواند دنیای فناوری را متحول کند.

تولید این نمایشگر غول پیکر در قالب برند تازه ای به نام تین کیو صورت می گیرد که تمامی محصولات تولید شده در این حوزه از توانایی تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر برخوردار هستند.

قرار است این تلویزیون تاشدنی در نمایشگاه CES2018 در شهر لاس وگاس آمریکا در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد.

مدل تولید شده از این تلویزیون یک مدل اولیه محسوب می شود و پس از تولید یک نمایشگر 18 اینچی خم شدنی توسط ال جی در چند سال قبل پیشرفت قابل توجهی رو به جلو محسوب می شود.

یکی دیگر از مزایای این تلویزیون تجهیز آن به پنل OLED است که کیفیت و شفافیت تصویر را نیز به میزان چشمگیری ارتقا می بخشد.

زمان عرضه نهایی این نمایشگر به بازار و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

.................

 

خبر: ابداع یک عضله مصنوعی انعطاف‌پذیر با توان خود ترمیمی!

پژوهشگران موفق به ابداع یک عضله مصنوعی شده‌اند که علاوه بر استحکام و انعطاف‌پذیری، قابلیت ترمیم خود را دارد و بسیار کم‌هزینه است.

گفته می شود این عضله، استقامت یک فیل، سرعت یک مرغ مگس‌خوار و انعطاف بازوی اختاپوس را دارد.

در گذشته، بیشتر طراحی‌های ربات با مواد سخت و خشک انجام می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر، پژوهشگران، بیشتر به استفاده از مواد نرم تمایل پیدا کرده‌اند تا مواد مصنوعی انعطاف‌پذیرتر و احتمالا حتی شبه انسانی‌تر و اندام‌های مصنوعی ابداع کنند.

این ماده که "الکترواستاتیک خود درمانگر تقویت‌شده هیدرولیکی" یا (HASEL) نام دارد و در ساخت آن از عضله بیولوژیکی الهام گرفته شده، از پوسته‌های دونات شکلی ساخته شده که با مایع عایق‌شده الکتریکی پر شده‌اند.

این ماده می‌تواند تنها با دو سیم کنترل شود و هنگام جریان الکتریسیته در میان آن، تغییر شکل دهد؛ همچنین، هنگام شارژ با الکتریسیته منقبض و هنگام قطع الکتریسیته، منبسط می‌شود.

نسخه دیگری از این طراحی مبتنی بر مایع، از رساناهای یونی قابل کشش با لایه‌ای از مایع در میان آن ساخته شده است؛ این مایع لاستیک ‌مانند، می‌تواند هنگام شارژ شدن با برق، منبسط و منقبض شود و برای حمل یک گالن آب یا خم کردن یک بازوی رباتیک، به قدر کافی محکم است.

اگرچه HASEL برای رباتیک نرم ابداع شده، امروزه توانسته است استفاده‌های گوناگونی داشته باشد؛ به‌خصوص از زمانی که گفته شد قیمت آن از 10 سنت هم کمتر است.

در آینده، احتمالا اجازه ابداع ربات‌های شبه انسانی بیشتری داده خواهد شد اما امروز، ممکن است این ماده، کاربردهای عملی‌تری در بسته‌بندی و مدیریت مواد غذایی داشته باشد.

علاوه بر آن، این ماده می‌تواند در زمینه پزشکی به‌خصوص در ابداع اعضای مصنوعی برای افرادی که اعضای بدن آنها قطع شده و اندام های مصنوعی برای پزشکان در حال آموزش و دیگر درمان‌های پزشکی احتمالی در آینده هم مفید باشد.

..................

 

خبر: نازک ترین لپ تاپ دنیا ساخته شد!

شرکت ایسر قصد دارد در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی امسال یک نسخه ارتقا یافته از لپ تاپ "Swift۷" را رونمایی کند.

این دستگاه با ضخامت ۸.۹۸ میلی متر حتی از نسخه قبلی هم نازکتر است.

شرکت سازنده ادعا می کند این نازک ترین لپ تاپ دنیاست.

علاوه بر نازکی دستگاه، بقیه مشخصات آن نیز جالب هستند.

در "Swift۷" از نسل هفتم پردازشگرهای "Core i۷" استفاده شده اما بهتر است ایسر آن را به نسل هشتم ارتقا دهد.

همچنین دستگاه مجهز به ۸ گیگا بایت RAM و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره PCIe SSD است.

هر دو این مشخصات نیز بسیار مطلوب هستند اما رقبای Swift۷مشخصات بهتری را نیز ارائه می کنند.

نمایشگر دستگاه از ۱۳.۳ اینچ به ۱۴ اینچ ارتقا یافته اما کیفیت آن همچنان ۱۰۸۰ پیکسل است.

یکی از ویژگی های مطلوب Swift۷ که برای کاربران جالب خواهد بود، قابلیت اتصال ۴G LTE است که میان لپ تاپ های فعلی به ندرت دیده می شود.

این لپ تاپ با قیمت ۱۶۹۹دلار عرضه می شود.

..................

 

خبر: اروپا برای تامین برق جزیره مصنوعی می سازد!

قرار است با بودجه ۱.۳ میلیارد پوندی یک جزیره مصنوعی در دریای شمال ساخته شود که برق ۸۰ میلیون نفر از ساکنان قاره اروپا را با انرژی تجدیدپذیر تامین کند.

قرار است پروژه ساخت این جزیره از ۲۰۲۷ میلادی آغاز شود.

در اطراف این جزیره توربین های بادی ساخته خواهد شد.

در این جزیره که "North Sea Wind Power Hub" نام گرفته، چند مجموعه آپارتمان برای کارکنان ساخته می شود.

جزیره، الکتریسیته را به وسیله کابل های مسافت طولانی به انگلیس، هلند، دانمارک، آلمان، نروژ و بلژیک می رساند.

"North Sea Wind Power Hub"با بودجه ۱.۳ میلیارد پوند در منطقه Dogger Bank در شرق یورک شایر انگلیس ساخته خواهد شد.

منطقه مذکور شامل مسکن برای کارکنان، فرودگاه، شبکه کوچکی از جاده ها، فضای سبز و حتی یک دریاچه مصنوعی است.

اپراتور شبکه توزیع برق هلند این پروژه را پشتیبانی می کند و در این اواخر گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد ساخت این جزیره میلیاردها یورو ارزانتر از احداث مزرعه های بادی معمول و شبکه های کابل برق بین المللی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

17283