۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

جام جهانی و رسانه های نوین

لحظاتی هیجان انگیز که با برپایی کمپین هایی با هشتگ های مرتبط همراه شد و مردم و تیم ملی را در فضای مجازی همراهی کرد.

این همراهی ها به این کمپین ها محدود نشد بلکه بسیاری از شخصیت های عالی رتبه کشور نیز مانند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران فضای مجازی را در حساب اینستاگرامی خودشان همراهی کردند و به تشویق تیم ملی پرداختند؛ وی تصویری از خود به همراه خانواده را نیز حین تماشای فوتبال دو تیم در استوری قرار داده بود.

این نکته جالبی است که حتی مسئولان نیز به فناوری های نوین واقف باشند و با شناخت مناسب از کاربری های متنوع و مثبت آن مردم را همراهی کنند و به خوبی مایه دلگرمی برای جامعه باشند. این مساله زمینه را برای فرهنگ سازی های مستمر با جلب اعتماد عمومی فراهم می کند.

و اما همانند وی، بسیاری از مردم ایران به همراهی با موضوع جام جهانی، مسابقات فوتبال و خصوصا بازی تیم ملی ایران و مراکش پرداختند. آن ها به خوبی قبل، حین و پس از برگزاری بازی این دو تیم را تا اوج برد کشورمان و سپس کامنت ها و پیام های مختلف و متنوع، رسانه ای کردند و پوشش دادند.

این مساله در حالی رخ داد که هر فرد در قالب یک رسانه ایفای نقش کرد. هر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور یا در محل برگزاری مسابقات یا پشت قاب تلویزیون در منزل، به تهیه عکس های بازی و تصاویر مرتبط تا سلفی از خود و خانواده و جشن برد ایران مشغول شد و پیام های متعددی بود که یکی پس از دیگری فضای مجازی را مالامال از خود کرد.

فارغ از تهدیدهای فضای مجازی و میزان سواد رسانه ای کاربران در استفاده مفید از این فضا اما این میزان کاربری در حد توسعه یافته ای در ایران و میان کاربران ایرانی، نشان از بلوغ در این وادی دارد که البته با ملاحظات فرهنگی و آنچه در سطور فوق به آن اشاره شد مصداق آن در حوزه کاربری است.

که اگر به دنبال بلوغ در عرصه فکری و رسانه ای در فضای مجازی باشیم باید زمینه ها و زیرساخت های لازم برای آن را نیز فراهم آوریم.

در همین سطح و عرصه کاربری مردم در فضای مجازی، همراهی تیم ملی و برد کشورمان، به همان اندازه که در فضای سنتی شاهد آن بودیم و شادی ها را در اطرافمان می دیدیم در فضای مجازی نیز با ابعادی وسیع تر در اطلاع رسانی به اقصی نقاط جهان انجام شد.

این موضوع نه تنها فراتر از زمان و مکان مشخص بود بلکه آثار آرشیوی آن با خلق تصاویر و پیام های بیاد ماندنی در جهان جاودان شد.

بنابراین در دنیای امروز این مردم هستند که سکان فعالیت های رسانه ای را به دست گرفته اند و به پیش می روند. سرعت استفاده آنان نیز فزاینده و توقعات توام با بهره مندی از آن روزافزون است.

امروز هر فرد یک رسانه محسوب می شود و رسانه های نوین ابزار کلیدی برای بشر محسوب می شود. برای هدایت این روند نیاز به برنامه ریزی، سرمایه گذاری، فرهنگ سازی، همراهی مردم، توسعه زیرساخت ها، اعتمادسازی، آگاه سازی عمومی و افزایش سطح آن و سواد رسانه ای در میان آحاد جامعه است.

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

76799