۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 2 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: پیش‌بینی وضعیت آب و هوا با "هوش مصنوعی" 

محققان دانشکده مهندسی "کلمبیا" دریافتند که با استفاده از تکنیک "یادگیری ماشین" در "هوش مصنوعی" می‌توان وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کرد؛ آنها از این تکنیک برای نشان‌ دادن ابرها با وضوح بالاتر استفاده کردند.

با استفاده از این یافته جدید، مدل‌های جدید آب و هوایی در آینده فراهم خواهد شد.

محققان این فرآیند هوش مصنوعی جدید را (Cloud Brain" (CBRAIN" نامگذاری کرده اند.

این فرآیند بسیاری از ویژگی‌های ابرها از قبیل دما، رطوبت و ویژگی‌های تابشی را پیش‌بینی می‌کند که برای شبیه‌سازی مدل‌های آب و هوایی ضروری هستند.

.................

 

خبر: کنترل سلامت با حسگرهای پلاستیکی 

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی، حسگر ارزان قیمتی را از پلاستیک نیمه رسانا ساخته‌اند که می‌تواند برای تشخیص و نظارت بر طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، مانند عوارض جراحی یا بیماری‌های اضمحلال عصبی مورد استفاده قرار گیرد.

این حسگرها می‌توانند مقدار متابولیت‌های حیاتی مانند لاکتات یا گلوکز که در عرق، اشک، بزاق یا خون وجود دارند را اندازه‌گیری کنند.

زمانی که این حسگرها در یک دستگاه تشخیصی، ترکیب شوند، می‌توانند امکان نظارت بر مشکلات سلامتی را سریع، ارزان و دقیق فراهم آورند.

برای ساخت این حسگر از یک پلیمر تازه استفاده شده است که مانند یک سیم مولکولی عمل کرده و مستقیما، الکترون‌های تولید شده در حین واکنش‌های الکتروشیمیایی را می‌پذیرد.

زمانی که این ماده با مایعی مانند عرق، اشک یا خون تماس حاصل کند، یون‌ها را جذب کرده، متورم شده و با مایع ادغام می‌گردد؛ این امر سبب ایجاد حساسیت بالاتر در مقایسه با حسگرهای سنتی ساخته شده از الکترودهای فلزی می‌شود.

به علاوه، زمانی که این حسگرها در مدارهای پیچیده‌تری مانند ترانزیستورها قرار می‌گیرند، سیگنال‌ها تقویت شده و علی‌رغم اندازه کوچک دستگاه‌ها، به نوسانات بسیار کوچک در غلظت متابولیت‌ها پاسخ می‌دهد.

.................

 

خبر: قابلیت جدید بینگ شبیه به گوگل‌لنز

مایکروسافت به تازگی امکان جست‌وجوی تصویری (Visual search) را به پلت‌فرم موتور جست‌وجوی بینگ افزوده است تا کاربران این سرویس بتوانند با بهره‌مندی از دوربین گوشی هوشمند خود به جست‌وجوی تصاویر موردنظر خود بپردازند.

در صورتی که کاربران عکس را در این پلت‌فرم جست‌وجو کنند، لینک‌های مربوطه درباره عکس مذکور برای آن‌ها به نمایش درخواهد آمد.

این قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی است و می‌تواند اطلاعات تصویری و غیرمتنی را نیز جست‌وجو کرده و به دست کاربر برساند.

این قابلیت شباهت بسیار زیادی به سرویس گوگل لنز دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا با گرفتن دوربین گوشی مقابل اشیاء، مکان‌های پیرامون، فروشگاه‌ها و اماکن تاریخی، تفریحی و عکس گرفتن از آن‌ها، اطلاعات دقیق و جزئیات کلی آن را بدست آورند.

..................

 

خبر: کوچکترین رایانه جهان!

محققان دانشگاه میشیگان رکورد ساخت کوچکترین رایانه جهان را شکسته و نمونه ای عملیاتی به طول ۰.۳ میلی متر ساخته اند؛ این میکرو درایو از یک دانه برنج کوچکتر است.

رایانه یک در یک میلیمتری را به عنوان Think۲۰۱۸ چنان کوچک است که حتی آنتن های رادیویی معمول را نیز ندارد؛ در عوض اطلاعات را به وسیله نور دریافت و منتقل می کند. همچنین یک ایستگاه کوچک، نور را برای برنامه ریزی و دریافت اطلاعات فراهم می کند.

نور منتشر شده از دستگاه مرکزی و همچنین از ال ای دی  این دستگاه کوچک، می تواند امواجی در مدارهای کوچک ایجاد کند.

این دستگاه با استفاده از حسگر دقت ساخته شده است؛ بنابراین رایانه می تواند دما را در کوچکترین مناطق مانند خوشه ای از سلول ها ردیابی کند و با دقت ۰.۱ درجه سلیوس گزارش دهد.

محققان امیدوارند این دستگاه را بتوان در ارزیابی درمان های سرطان و همچنین انکولوژی بکار برد، زیرا دمای تومورها بیشتری از نقاط معمولی بدن است.

..................

 

خبر: جمع‌آوری خودکار زباله‌های اقیانوس با فناوری جدید

دو مخترع استرالیایی، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند زباله‌های موجود در اقیانوس را به صورت خودکار جمع‌آوری کند.

ابزار "سیبین" که به صورت مستقل کار می‌کند، همراه با جریان آب بالا و پایین می‌رود و در طول شبانه‌روز آب را از زباله پاک می‌کند.

در فرآیند پاکسازی، آب با یک پمپ زیرزمینی از سطح اقیانوس جذب و به مخزن داخل "سیبین" سرازیر می‌شود؛ سپس، آب به اقیانوس بازمی‌گردد و مواد زاید آن در مخزن که ظرفیت آن 20 کیلوگرم است، باقی می‌ماند.

محل مورد نظر برای عرضه این فناوری، تفریحگاههای ساحلی است تا به این شکل، ضایعات شناور در آب از جمله روغن، کاغذ، پلاستیک و مواد شوینده، جمع‌آوری شوند.  بدین منظور، مخترعان این ابزار، در حال ابداع یک فیلتر میکروفیبر نیز هستند.

نکته مثبت "سیبین" این است که مردم می‌توانند مراحل پاکسازی و مواد خارج شده از آب را ببینند. "سیبین"، قابلیت استخراج حدود نیم تن ضایعات را در سال دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

91094