۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 29 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

خبر: یوتیوب مینی پلیر خود را معرفی کرد

بالاخره یوتیوب مینی پلیر خود را برای مرورگر‌ کامپیوتر‌های رومیزی معرفی کرد؛ اکنون کاربران تمامی دیوایس‌ها می توانند از ویژگی جدید یوتیوب استفاده کنند و آسانتر از قبل به مشاهده‌ محتوای دلخواهشان بپردازند.

بر اساس این ویژگی، کاربر می‌تواند به مشاهده ویدیو بپردازد و در همین حال محتوای دیگری را در صفحه‌ اصلی سایت، جستجو کند.

بدین ترتیب ویدیوی در حال پخش به صورت کوچک با مینی پلیر این پلتفرم، پایین صفحه به نمایش در می‌آید و کاربر می تواند از باقی صفحه برای جستجو در یوتیوب استفاده کند.

این قابلیت به پخش کننده‌ ویدیو‌های فیسبوک شباهت زیادی دارد چراکه کاربر در این شبکه اجتماعی به شکل مشابهی می‌تواند در حین مشاهده‌ ویدیو با اسکرول کردن به بررسی فید خبری خود بپردازد.

مخاطبین می‌توانند لیست پخش، صف پخش و ویدیو‌های بعدی را در همین مینی پلیر‌ها انتخاب کنند و در صورت لزوم با فشردن کلید X یا اسکیپ روی کیبورد‌هایشان، از مینی پلیر مرورگر خود خارج شوند.

این بدین معنی است که اگر کاربری بخواهد ویدیو‌ی به خصوصی را در این پلتفرم پیدا کند، نیازی نیست پخش محتوای ویدیوی را متوقف کند و لیست یا صف پخش خود را تغییر دهد.

این قابلیت می توانند تاثیر شگرفی بر تجربه‌ کاربری افراد مختلف بگذارد و اتلاف وقت آنها برای پیدا کردن ویدیوی مناسب را کاهش دهد.

..................

خبر: امکان ارسال بو از طریق اینترنت!

محققان موسسه ایمجینیرینگ در مالزی روش جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند عطر محیط مجازی را در بینی کاربر بسازد و قصد دارند از آن در برنامه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده(AR) و مجازی(VR) استفاده کنند.

محققان این فناوری را بوی دیجیتال نامیده‌اند؛ در حال حاضر آنها با تداخل الکترودهای نازک در تماس با پوشش داخلی بینی انسان موفق به انجام این کار شده‌اند.

اولین نسخه این دستگاه شامل کارتریج‌های شیمیایی است که مواد شیمیایی را برای تولید بوها مخلوط و آزاد می‌کند.

این آزمایش نیاز به وارد کردن دو سیم در بینی کاربر دارد؛ الکترودها با فرستادن بار الکتریکی به ناحیه دریافت بو در بینی موجب تحریک بینی فرد برای احساس بوی مورد نظر می‌شود.

محققان هر دو عامل آمپر و فرکانس جریان را تغییر دادند تا تاثیر احساس بوهایی که ایجاد کرده‌اند را رصد کنند؛ برای بعضی از ترکیبات الکتریکی معین، بوی ادراک شده، خالص یا بوی شیمیایی موجود در طبیعت بود.

اکنون بخش بعدی تعیین پارامترهای دقیق برای ایجاد بوهای خاص است؛ همچنین تیم می‌خواهد دستگاه را دوباره طراحی کند تا کاربر در استفاده از آن راحت‌تر باشد.

تکمیل این تکنولوژی دارای امکانات بالقوه فراوانی است که به افراد مبتلا به اختلال بویایی کمک شایانی خواهد کرد.

حتی سازندگان محتوا با استفاده از شبیه سازهای مغناطیسی مستقیم در هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند امکان حس بوی محیطی که کاربران در حال دیدن آن هستند را فراهم کنند.

..................

خبر: دسترسی بهتر به محتوای وب برای افراد کم توان!

امکان دسترسی بهتر به محتوای وب برای افراد کم توان، با تصویب استاندار ملی در حوزه دسترس پذیری محتوای جهان وب، فراهم شد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای فعالیت های کارگروه مشورتی، مناسب سازی و توسعه دسترسی و بهینه سازی وضعیت دسترس پذیری افراد توان خواه به کمک فناوری های نوین به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، نسبت به ملی کردن استاندارد ISO/IEC ۴۰۵۰۰:۲۰۱۲ اقدام کرد.

دستورالعمل دسترسی به محتوای وب (۲.۰ WCAG) طیف گسترده ای از توصیه ها را برای آنکه محتوای وب برای توان خواهان، دسترس پذیرتر باشد، پوشش می دهد.

تبعیت از این دستورالعمل ها، دسترس پذیری به محتوای سایت ها را برای طیف وسیعی از افراد با معلولیت های نابینایی و کم بینایی، ناشنوایی و کم‌شنوایی، معلولیت های یادگیری، محدودیت های شناختی، حرکت محدود، معلولیت گفتاری، حساسیت به عکس و ترکیبی از این معلولیت ها فراهم می کند.

خبر: نفوذ هکرها به برنامه‌های پخش ویدیویی

پژوهشگران و محققان امنیتی به تازگی از کشف آسیب‌پذیری جدیدی در نرم‌افزارهای پخش ویدیو نظیر VLC و MPlayer خبر داده‌اند.

محققان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که در برخی از نرم‌افزارهای پخش ویدیو نظیر VLC و MPlayer یک ضعف امنیتی و آسیب‌پذیری وجود دارد که به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات موردنیاز خود از طریق نفوذ به دستگاه‌های الکترونیکی و رایانه‌های کاربران که توسط این برنامه‌های کاربردی فیلم و ویدیوهای خود را تماشا می‌کرده‌اند، دسترسی یابند.

نام و شناسه این حفره امنیتی به گفته این محققان LIVE۵۵۵ Streaming Media library است که توسط شرکت های توسعه دهنده نرم‌افزارهایی همچون VLC Player و MPlayer نیز بکار برده شده است.

بنابراین کشف این آسیب پذیری می تواند برای تمامی کاربرانی که از چنین برنامه هایی استفاده می کنند، تهدیدآمیز به شمار رود.

آسیب‌پذیری مذکور این اجازه را به هکرها می‌دهد تا تمامی اطلاعات مربوط به کاربر، حتی همه وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که رویت کرده است را جاسوسی کرده و به سرقت ببرند و موجبات سوءاستفاده از آنها را فراهم بیاورند.

..................

خبر: ساخت باتری با پرینتر سه بعدی!

محققان دانشگاه تگزاس با همکاری دانشگاه دوک بوسیله پرینتر سه بعدی طرح اولیه باتری را ارائه کردند که می توان آن را به اشکال مختلفی ساخت؛ به این ترتیب می توان باتری هایی با اشکال مختلف ساخت و این محدودیت در طراحی دستگاه ها  از بین می رود.

این محققان با استفاده از یک پرینتر سه بعدی ارزان قیمت از ماده PLA، یک باتری لیتیوم یونی ساخته اند. به طور معمول PLA برای چنین مقصودی کارآمد نیست زیرا رسانای قدرتمندی به حساب نمی آید؛ به همین دلیل دانشمندان با ترکیب یک محلول الکترولیت (حاوی اتیل متیل کربونات، کربونات پروپلین وپرکلورات لیتیوم ) قابلیت رسانایی آن را افزایش دادند.

علاوه بر آن برای افزایش رسانایی آنها در قسمت آند باتری از گرافن و در کاتد از نانوتوب های کربن استفاده کردند.

محققان به طور موفقیت آمیز سلول های باتری ساختند که قابلیت ذخیره  انرژی دارند.

آنها این باتری را در یک دستبند مجهز به چراغ ال ای دی تعبیه کردند.این باتری توانست چراغ ال ای دی را به مدت ۶۰ ثانیه روشن نگه دارد.

هرچند این میزان قابلیت حفظ شارژ چندان کافی نیست اما دانشمندان به دنبال روش هایی هستند تا ظرفیت باتری را افزایش دهند.

19226