۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

نخستین قطب‌نمای کوانتومی مستقل جهان رونمایی شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ایندیپندنت، محققان امپریال کالج لندن به‌همراه شرکت اسکاتلندی M Squared که در زمینه لیزر فعالیت می‌کند، موفق به‌ ساخت این دستگاه خاص و ویژه شده‌اند.
آنها برای ساخت این محصول بر بسیاری از مشکلات متداول در رابطه با سیستم‌های GPS، مانند عبور از موانعی از جمله ساختمان‌های بلند یا تداخل سیگنال‌ها فائق آمدند.

 

 
"گراهام مالکوم"، مدیرعامل شرکت اسکاتلندی درخصوص این فناوری گفت: این قطب‌نما کاملا قابل حمل و بی‌نیاز از هرگونه نیروی خارجی است و به همین دلیل می‌تواند برای ناوبری و هدایت کشتی‌ها و هواپیماها مفید و کارساز باشد.
وی افزود: در نهایت ما می‌توانیم به‌شکلی از این فناوری استفاده کنیم که حتی خودمان را هدایت کند؛ از طرف دیگر در مسیری قرار گرفته‌ایم که با به‌حداقل رساندن اندازه آن می‌توانیم قطب‌نمایی داشته باشیم که به‌راحتی داخل اسمارت‌فون‌ها جای بگیرد.
دستگاه مذکور نخستین شتاب‌سنج کوانتوم تجاری بریتانیا محسوب می‌شود و در واقع نسخه بسیار پیشرفته‌تری از شتاب‌سنج‌هایی است که این روزها در گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ایده استفاده از شتاب‌سنج‌ها برای هدایت و ناوبری اصلا جدید نیست، اما نکته مهم اینجاست که تا به‌امروز هیچ شتاب‌سنج دقیقی وجود نداشت که بتواند با فناوری‌های دیگر مانند GPS رقابت کند.
شتاب‌سنج کوانتوم به دقت و صحتی که با اندازه‌گیری اتم‌های فوق‌العاده خنک امکان‌پذیر می‌شود، تکیه دارد؛ به عبارتی در این حالت میزان وقوع اشتباه بیش از اندازه کوچک و غیرقابل مشاهده است.
"جوزف کاتر" از مرکز Cold Matter در کالج امپریال در سخنانش این‌طور عنوان کرد: وقتی اتم‌ها بیش از حد تصور سرد هستند می‌توانیم با استفاده از مکانیزم‌های کوانتومی نحوه حرکت آنها را شرح دهیم و همین امر باعث بروز پدیده‌ای می‌شود که به آن تداخل‌سنج اتم گفته می‌شود.

 

این دستگاه می‌تواند برای اولین بار در صنعت حمل بار کاربرد عملی داشته باشد؛ زیرا راه‌کارهایی ارائه می‌دهد که می‌تواند برخی از مشکلات مربوط به هدایت و ناوبری با GPS را از بین ببرد.
پروفسور "اد هیندس"، مدیر مرکز Cold Matter نیز در این باره اظهار داشت: ما بدون شک به گونه‌های جدیدی از سیستم ناوبری احتیاج داریم چرا که در حال حاضر دنیا وابستگی شدیدی به شبکه جهانی ماهواره‌ها دارد تا همه از مکان هم باخبر شوند؛ اما این سیستم جدید به‌راحتی شبیه‌سازی می‌شود و از طرفی تخمین زده می‌شود که اگر روزی برحسب حادثه سیستم ناوبری و هدایت از طریق ماهواره‌ها از کار بیافتد، کشور انگلستان چیزی حدود یک میلیارد پوند متضرر شود.
مالکوم در پایان خاطرنشان کرد: این تازه آغاز سفر ناوبری کوانتومی است؛ دانشمندانی مانند انیشتین و هایزنبرگ این ایده‌های کوانتومی را در نظریه‌های خود توضیح دادند، اما تا به‌امروز طول کشیده تا بتوانیم آنها را از نظر فیزیکی به واقعیت تبدیل کنیم. گام بعدی که این فناوری ارائه می‌دهد غیرقابل باور است. اول از همه آنالوگ بود، سپس دیجیتال و حالا گام بزرگ و مهم بعدی کوانتوم است.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

نظرات : 0

ثبت نظر

73575