۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

ایمپلنتی که مانع چاقی میشود!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کاری که این دستگاه انجام می‌دهد بسیار جالب است. با تحریک عصبی که رابط میان معده و مغز است توسط این دستگاه، معده به ‌مغز اطلاع می‌دهد که در حال حاضر پُر است؛ یعنی به‌همین سادگی مغز فریب می‌خورد.

 

 
روش های متعدد درمانی مانند جراحی برای رفع مشکل چاقی وجود دارد. هرچند که این روش‌ها مؤثر هستند اما می‌توانند علاوه بر اثرات جانبی، خطراتی را برای بیمار همراه داشته باشند. استراتژی جدیدتری که طی چند سال گذشته رواج داشته است، VNS یا "تحریک عصب واگ" نام دارد.
عصب واگ یک مجرای بزرگ است که کار آن ارسال و دریافت سیگنال‌ها بین مغز و بدن است. تحقیقات نشان داده که این مسیر ارتباطی یکی از راه‌هایی است که معده با ارسال سیگنال به ‌مغز به ‌آن اطلاع می‌دهد که پر شده است و به‌ این ترتیب میل خوردن غذا تحت تأثیر این فرمان از بین می‌رود.
نتایج آزمایش‌های مختلفی که در این خصوص انجام شده است، نشان می‌دهد با تحریک مصنوعی عصب واگ می‌توان حس گرسنگی را کاهش داد و در واقع به‌مغز اطلاع داد که دیگر میلی به ‌خوردن غذا وجود ندارد.
در سال 2015، طراحی و ساخت نخستین دستگاه کنترل چاقی با تکیه بر همین موضوع صورت گرفت که موفق به ‌دریافت تأییدیه از سازمان FDA شد.
این دستگاه با ایجاد اختلال در ارتباطات عصب واگ، روی اشتهای فرد موردنظر تأثیر می‌گذارد. این دستگاه به‌نام "Maestro" تا حدودی مؤثر بود اما سه نقطه ضعف عمده داشت: کار با آن سخت بود، حجم زیادی داشت و از طرف دیگر نیاز به اتصال دائمی به باتری‌های اکسترنال برای شارژ مجدد بود.
دستگاه جدید VNS نسبت به Maestro، جهش بسیار بزرگی محسوب می شود؛ اندازه آن خیلی کوچک است، هیچ نیازی به‌ باتری ندارد و در واکنش به حرکات بلادرنگ معده تحریکات الکتریکی خود را تولید می‌کند.
این دستگاه انرژی خود را از حرکات موجی دیواره معده تأمین می‌کند. یعنی اینکه نه تنها نیازی به باتری ندارد بلکه وقتی فرد موردنظر شروع به‌خوردن می‌کند در واکنش به آن شروع به‌تحریک عصب می‌کند.
دستگاه جدید ساخته شده هنوز روی انسان آزمایش نشده، با این‌حال محققان به‌تازگی تست‌های خود روی حیوانات را تکمیل کرده‌اند و نتایج به‌دست آمده فوق‌العاده نویدبخش بوده‌ است.
برنامه بعدی محققان، تلاش برای بهینه‌سازی و اصلاح بیشتر این دستگاه کاشتنی است.

 

 

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

94878