۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

کشف روش جدید برای احیای جوانی!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از نیواطلس، دانشمندان و محققان در تازه‌ترین کشف خود به روش جدیدی دست پیدا کرده‌اند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های پیر و ناکارآمد را از بدن پاک کند.
نتایج حاصل از آزمایش‌های اولیه‌ای که روی حیوانات انجام شده بسیار امیدبخش بوده است. دانشمندان با به‌کارگیری این روش در موش‌ها متوجه احیای خصوصیات جوانی در این موجودات شدند و به‌ این نتیجه رسیدند که بهبود سیستم نظارت بر ایمنی بدن می‌تواند یک روش درمانی بسیار مؤثر در برابر پیری و سالخوردگی باشد.
برای مدت‌های طولانی تمرکز اصلی دانشمندانی که روی سالخوردگی انسان‌ها کار می‌کردند سلول‌های پیر بوده است. با بالا رفتن سن، تعداد بیشتری از سلول‌ها رو به‌زوال می‌روند و با اینکه از نظر متابولیکی همچنان فعال باقی می‌مانند اما تکثیر نمی‌شوند. بسیاری از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن به انباشته شدن سلول‌های پیر ارتباط پیدا می‌کنند.
بعضی از دانشمندان در حال کار روی روش‌هایی هستند که باعث می‌شود روند پیر شدن سلول‌ها معکوس شود. یعنی اینکه آنها قصد دارند با انجام روش‌های مخصوص باعث تغییر رفتار سلول‌های پیر شوند، گویی مجددا جوان شده‌اند. برخی دیگر از دانشمندان نیز مشغول تحقیق روی نحوه از بین رفتن سلول‌های پیر در سیستم ایمنی بدن توسط خودِ بدن هستند.

 

 
تحقیق جدید Weizmann با هدف رسیدن به درک بهتر از نقش سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول‌های پیر آغاز شد؛ این تحقیق نشان داد که پروتئینی با نام Perforin نقشی اساسی در نظارت بر سیستم ایمنی بدن به‌خصوص در رابطه با پاک شدن بدن از سلول‌های پیر ایفاء می‌کند. به همین منظور، دانشمندان ژن پرفورین را در بدن موش از کار انداختند و بعد از آن متوجه ازدیاد و انباشته شدن سلول‌های پیر و تسریع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن شدند.
سپس، دانشمندان با ترزیق داروی ساخته شده جدیدی به‌نام ABT-737 در بدن این موش‌ها متوجه افزایش از بین رفتن سلول‌های پیر در موش‌های آزمایشگاهی و همچنین سایر حیوانات شدند؛ حیواناتی که با این دارو مورد درمان قرار گرفتند پیشرفت‌های فیزیکی و رفتاری خوبی از خود نشان دادند.
متأسفانه داروی ABT-737 برای انسان قابل استفاده نیست؛ این دارو در واقع برای مبارزه با سرطان و متوقف کردن پروتئین‌های ویژه‌ای که مرگ سلول‌ها را بلاک می‌کنند طراحی و تولید شد.
بعضی از سرطان‌ها از این پروتئین‌ها به‌عنوان راهی برای مخفی شدن از سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند؛ اما این دارو با اینکه نتایج بسیار خوبی را از خود نشان داد اما در کنار آن، اثرات جانبی آن نیز بسیار وحشتناک بود. 
به‌هر حال، شاید این روش درمانی با استفاده از داروی فوق، نوید مبارزه با سالخوردگی را همراه نداشته باشد اما کشف جدید نشان می‌دهد که با بهبود توانایی سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول‌های پیر، می‌توان امیدوار به راه درمانی مؤثر برای احیای جوانی در انسان بود.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

نظرات : 0

ثبت نظر

38519