۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

روش ژن‌تراپی جدید برای مقابله با آلزایمر

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کسی نمی‌داند که دلیل اصلی بیماری آلزایمر چیست؛ اما یک اصل درباره شرایط این بیماری غیرقابل انکار است. بسته به نوع ژنی با نام APOE که به‌ ارث می‌برید خطر اختلالات مغزی شما، نصف مقدار میانگین یا 12 برابر مقدار بیشتر می‌شود.
ژن APOE که گاهی "ژن فراموش کردن" نامیده می‌شود در سه مدل 2، 3 و 4 رایج است؛ نوع 2 خطر ابتلا را پایین‌تر می‌آورد، نوع 3 حد متوسط است و نوع 4 خطر ابتلا را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این خطر به‌قدری زیاد است که معمولا پزشکان از انجام تست APOE در افراد خودداری می‌کنند، زیرا یک نتیجه بد می‌تواند هولناک باشد و بیماری که هیچ کاری نمی‌توان برای وی انجام داد، هیچ درمانی ندارد و شما نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید.
شاید امروز نتوانیم ژن‌ها را تغییر دهیم، ولی پزشکان نیویورک سیتی می‌گویند از ابتدای ماه مه شروع به ‌تست یک روش ژن تراپی جدید خواهند کرد. در این روش به مغز افرادی که بدترین نوع ژن‌های APOE را دارند، دوز بسیار بالا از نسخه کم خطر تزریق می‌شود.
اگر این کار باعث کاهش روند پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به آلزایمر شود، می‌تواند در نهایت منجر به یافتن راهی برای جلوگیری از رشد این بیماری باشد.
این دوره آزمایشی بحرانی که در Weill Cornell Medicine در منهتن انجام می‌شود، یک تاکتیک جدید در برابر بیماری فراموشی و همچنین راهی تازه در ژن تراپی است.
بسیاری از تلاش‌های جایگزینی ژن با هدف برطرف کردن بیماری‌های نادر مانند هموفیلی صورت می‌گیرد؛ در این روش یک ژن معیوب با ژن دیگر جایگزین می‌شود.
اما موضوع آن است که بسیاری از بیماری‌های رایج فقط یک علت ندارند، به‌همین دلیل شاید ژن تراپی راه حل قطعی نباشد. با این حال تیم تحقیق معتقد است که نیاز به پیدا کردن راه‌های جدید برای مقابله با این بیماری‌ها بسیار حیاتی است.
اکنون باید دید که روش ژن تراپی جدید تا چه اندازه می‌تواند برای درمان بیماری آلزایمر مفید واقع شود.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

29498