۱۴۰۳ یکشنبه ۰۸ مهر

جایگاه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی در هوشمندسازی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، پنجمین دوره آموزش جامع IoT توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با همکاری ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از 27، لغایت 29 آذرماه سالجاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

 

 

در این دوره، شرکت کنندگان با اکوسیستم اینترنت اشیا در قالب اجرای گروهی و عملی سناریوهای مختلف هوشمندسازی آشنا شده و مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه را فراگرفتند.

این دوره در ده بخش مفاهیم و اقتصاد اینترنت اشیا، سخت افزار اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، کسب و کار و تجاری سازی اینترنت اشیا، ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، پلتفرم اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، هوش مصنوعی، امنیت اینترنت اشیا و بلاکچین اجرا شد.

در بخش مفاهیم ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا، تکنولوژی‏ های ارتباطی کوتاه برد، میان برد و برد بلند در اینترنت اشیا آموزش هایی ارائه شد.

پس از آن آموزش نحوه کار با ماژول WiFi و LoRa به شرکت کنندگان ارائه شد و شرکت کنندگان بر اساس موارد آموزش داده شده در هر دو بخش، اقدام به پیاده سازی این ماژول، ارسال و دریافت داده بر اساس سناریوهای هوشمندسازی خود کردند.

همانطور که از عنوان اینترنت اشیا برمی آید، ارتباطات اصل جدایی ناپذیر سیستم های مبتنی بر IoT است. این ارتباط است که همه مزایا و برتری های اینترنت اشیا را نسبت به سیستم های سنتی و حتی هوشمند رقم می زند.

امکان نظارت از هر مکان و در هر زمان و انجام واکنش های لازم به صورت بلادرنگ یا حتی پیشگیرانه، فقط در صورت وجود یک ارتباط همیشگی و پایدار بین بخش های مختلف اکوسیستم اینترنت اشیا میسر خواهد بود.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد این بخش، استانداردها و پروتکل های ارتباطی جدیدی به وجود آمده اند که مختص استفاده در سیستم های مبتنی بر اینترنت اشیاء هستند و نیازها و ویژگی های ارتباطی مستلزم موفقیت آنها را برآورده می سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به آدرس www.iotiran.com مراجعه کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

87871