۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

تصویب کلیات مقررات رمزپول در دستور کار شورای پول و اعتبار

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، هفتمین رویداد فناوری های مالی ایران (تراکنش 7) از روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰به مدت دو روز با حضور فعالان عرصه بانکی کشور آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد، مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به اولویت های این معاونت در بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی، گفت: هم اکنون هر ایرانی سالانه به طور متوسط 1500 تراکنش انجام می دهد و با بالارفتن ضریب نفوذ اینترنت در کشور، نسبت اسکناس به نقدینگی به زیر 2 درصد رسیده است.

وی بر لزوم حرکت بانکداری الکترونیکی به سمت بانکداری دیجیتال و حمایت از اقتصاد دیجیتال تاکید کرد و گفت: در کنار این موارد، نیازمند شفافیت و نظارت در بازار هستیم.

 

 

محرمیان با اظهار امیدواری از اینکه تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت با حضور بانک مرکزی، بخشی از گره های موجود در این حوزه را باز خواهد کرد، ادامه داد: برخی نگاهها و قوانین در این عرصه باید تغییر یابد.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه شفافیت لازمه اکوسیستم بانکداری است و منفعت عمومی به همراه دارد، گفت: پروژه ﻧﻬﺎب (ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻧﻈﺎم ﻫﻮﻳﺖ سنجی الکترونیک) با این هدف تعریف شده است. ما معتقدیم که اعتبارسنجی باید به معیار ارزیابی رفتار مالی و اجتماعی هر فرد تبدیل شود. در حوزه پروژه‌های هوشمند شناسایی تقلب و تخلف نیز شفافیت خوبی حاصل شده است.

محرمیان با اشاره به پروژه های مرتبط با اقتصاد دیجیتال از جمله رمزپول بانک مرکزی، « اپن مانی»، بانکداری باز و نئوبانک اظهار داشت: رمز پول های مرتبط با بانک مرکزی در دنیا نیز گسترش پیدا کرده است و در تقابل با رمزدارایی ها، این طیف از پول ها نیز نقش خود را ایفا می کنند. با وجود رمز پول بانک مرکزی، پرداخت برون مرزی و تبادل بین المللی تسهیل خواهد شد و این ابزار هوشمند، تسهیلگر اعمال سیاست های پولی دولت ها خواهد بود. به بیان دیگر رمز پول بانک مرکزی همان اسکناس است که در دنیای نوآوری و فناوری کشورها به سمت استفاده از آن حرکت می کنند.

وی گفت: هم اکنون قابلیت برنامه ریزی برای «اپن مانی» در حوزه پول دیجیتال وجود دارد و ما نیز به این سمت در حرکت هستیم. مطالعات در خصوص پیاده سازی با همکاری همه تیم های بانک مرکزی انجام شده است که همه جوانب زیرساختی و مقرراتی لحاظ گردیده است.

وی افزود: تدوین مقررات رمزپول و تصویب کلیات آن در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی بررسی مقررات مرتبط با رمزپول از جنبه های اقتصادی، فناوری، نظارتی، مالی و حقوقی، ایجاد زیرساخت های فنی مورد نیاز و مطالعه تطبیقی و پژوهشی در این زمینه را از جمله اقدامات در دست انجام عنوان کرد و افزود: در حوزه بانکداری باز اگرچه بانک های هنوز به بلوغ نرسیده اند اما پیش بینی ما این است که به تدریج فضای نوآوری در کشور در این زمینه باز می شود.

وی با اشاره به رویکرد کشورهایی مانند آمریکا، چین و اتحادیه روپا در بانکداری باز و ایجاد فضا برای فین تک ها گفت: در حوزه مقررات گذاری در این حوزه ما نیز پروژه ای را تعریف کرده ایم.

محرمیان به کاربرد نئوبانک ها در دنیای امروز تراکنش های مالی و بانکی اشاره کرد و گفت: در ایران تعریف نئوبانک هنوز با ابهاماتی روبرو است. ما با بررسی این حوزه و تسهیلگری به زودی اجازه می دهیم که خدمات پایه بانکی به صورت غیرحضوری ارائه شود.

وی تصریح کرد: باید قوانین را طوری کنترل و نظارت کنیم که محیط مجازی در بانک ها، محیطی امن از نقطه نظر بانک مرکزی و استفاده کنندگان باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

29737