۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

سفر بزرگترین فضاپیمای ناسا به مشتری آغاز شد

ICTPRESS - ناسا فضاپیمایی را برای بررسی امکان وجود حیات روی قمر مشتری پرتاب کرد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از رویترز، ناسا روز دوشنبه از فلوریدا فضاپیمایی را به فضا پرتاب کرد تا بررسی کند که آیا قمر مشتری، اروپا، شرایط مناسب برای پشتیبانی از حیات را دارد یا خیر.این مأموریت برای بررسی اقیانوس بزرگ زیرزمینی که تصور می‌شود زیر پوسته ضخیم یخی اروپا پنهان شده انجام می‌شود.

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا با انرژی خورشیدی از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال با یک موشک فالکون‌هِوی اسپیس ایکس پرتاب شد. یک کاوشگر رباتیک قرار است پس از طی حدود ۲.۹ میلیارد کیلومتر در ۵.۵ سال، در سال ۲۰۳۰ وارد مدار مشتری شود. این پرتاب برای هفته گذشته برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل طوفان میلتون به تعویق افتاد.

این بزرگ‌ترین فضاپیمایی است که ناسا برای یک مأموریت سیاره‌ای ساخته است، با طول حدود ۳۰.۵ متر و عرض حدود ۱۷.۶ متر با آنتن‌ها و آرایه‌های خورشیدی بزرگ‌تر از یک زمین بسکتبال و وزن تقریبی ۶ هزار کیلوگرم. اگرچه اروپا، چهارمین قمر بزرگ از ۹۵ قمر رسماً شناخته شده مشتری، فقط یک چهارم قطر زمین است، اما اقیانوس وسیع آب‌شور مایع آن ممکن است حاوی دوبرابر آب موجود در اقیانوس‌های زمین باشد.

اروپا، که قطر آن حدود ۳۱۰۰ کیلومتر و تقریباً ۹۰ درصد قطر ماه است، به‌عنوان یک زیستگاه برای حیات فرازمینی در منظومه شمسی دیده شده است. تصور می‌شود پوسته یخی آن ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر ضخامت داشته باشد و روی اقیانوسی به عمق ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر قرار گرفته است. جیم فری، معاون مدیر ناسا، در یک جلسه توجیهی قبل از پرتاب گفت که اروپا یکی از امیدوارکننده‌ترین محیط‌ها برای سکونت در منظومه شمسی است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

96641