محورهای توسعه گردشگری الکترونیکی
مبتني بر شبكه را نداشته باشد و مولفههاي آمادگي الكترونيكي نظير زيرساختها، شرايط اجتماعي و فرهنگي،دولت و شهروندان، در جامعه نهاديه نشده باشند تحقق شهر الكترونيك و زير مجموعه الكترونيك آن يعني گردشگري الكترونيك به سادگي امكان پذير نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، گردشگری الکترونیک حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی ، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است، اکنون بيش از 70 درصد خدمات خرید گردشگری در سطح بینالملل از طریق شبکههای اینترنتی صورت میگیرد و یکی از دلایل بسیار مهمی که دنیا و به ویژه کشورهای درحال توسعه تلاش میکنند تا از امکانات اینترنتی استفاده کنند، این است که از ابزار بینالمللی تبلیغات برخوردار نیستند و بزرگترین ابزاری که میتواند بهلحاظ بینالمللی به آنها کمک کند، سایتهای اینترنتیاند که با استفاده از آنها، ارزانتر و سریعتر در حوزه جهانگردی میتوان حضور یافت.
یکی از نکات اساسی توسعه گردشگری الکترونیکی، آموزش و فرهنگسازی برای بهرهبرداری از این سیستمهاست. این سیستم از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری میکند و سبب میشود، فعالیتها سریعتر و آسانتر انجام شوند، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، به این نتیجه رسیدند که بزرگترین ابزاری که میتواند به کشور کمک کند تا در شرایط بینالمللی حضور یابد و در دنیا رقابت مطلوبی داشته باشد، بهرهگیری از لوگوی اطمینان است، اگر سایتی آغاز به فعالیت کند و در آن، لوگوی اطمینان وجود داشته باشد، یعنی اینکه این سایت از سوی دولت حمایت میشود و اطلاعات و مراجعی که به آن اشاره میکند، مورد تأیید دولتاند و کشورهای دنیا اعتبار بیشتری برای آن سایت قائل خواهند بود.
يك مدرس دانشگاه گفت: یکی از محورهای توسعه گردشگری الکترونیکی، این است که در این زمینه، نداشتههای خود را به داشتهها برسانیم و داشتههای خود را تقویت کنیم؛ ما نمیتوانیم بگوییم، شرایطی را که در سطح بینالمللی وجود دارد، نداریم. به عبارت بهتر ما همه شرایط را داریم، اما در این شرایط، بسیار ضعیف هستیم و باید تلاش کنیم تا آن را تقویت کنیم تا یک نیروی توانمند در بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود و درصدی از خدمات خرید گردشگری از طریق اینترنت صورت گیرد.
مرتضي طالع درباره بهرهگیری از سیستم شبکههای الکترونیکی در صنعت گردشگری، گفت: مهمترین بخش، راهاندازی یک سایت نیست، بلکه پشتیبانی و نگهداری مستمر و دائمی روزانه است. یک شبکه به تقویت، بهروز کردن و سیستمهای جدید فنی نیاز دارد؛ یکی از ضعفهای بزرگی که در بخشهای دولتی و خصوصی در ایران حاکم است، این است که در حوزه بازار الکترونیکی گردشگری فکر میکنیم که اگر یک شبکه را راهاندازی کنیم، مشکل حل میشود. در صورتی که این فقط پنج درصد کار است و 95 درصد باقیمانده پشتیبانی و ارائه خدمات پس از راهاندازی و بهروز کردن اطلاعات بهشکل دایمی، مستمر و روزانه است.
او بسترسازی را از دیگر بخشهای توسعه گردشگری الکترونیکی دانست و ادامه داد: دستگاههای علمی ـ پژوهشی و اجرایی ـ عملیاتی باید در این زمینه فعال باشند و بخش خصوصی و دولتی نیز باید پایهها و اسلوبهایی را که سبب میشوند، موضوع گردشگری الکترونیکی در کشور به سطح عالی برسد، انجام دهند؛ بخش خصوصی متأسفانه خود به این موضوع کمتر پرداخته است. گرچه شرکتهایی در بخش خصوصی داریم که این موضوع را متوجه شدهاند که اینترنت ابزار مهمی برای فعالیتهای بازاریابیشان در صنعت گردشگری است.
نظرات : 0