۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

فناوری نانو براي ترمیم قدرت شنوایی و بینایی

به گزارش ICTPRESS به نقل از خبرگزاري هاي اروپا : سوء شنوایی به ویژه در سالمندان، می تواند باعث تنهایی و انزوا و در نهایت منجر به گوشه گیری، ترس از معاشرت و محروم ماندن از زندگی معمولی شود.
در چارچوب یک برنامه اروپایی درآزمایشگاهی در فنلاند، ذرات نانو در ابعاد مولکولی بسیار کوچک طراحی می شوند. کار آن ها، انتقال مستقیم دارو به سلول های آسیب دیده گوش میانی است.
هماهنگ کننده این برنامه در زمینه گوش نانو، امید وار است با کمک ذرات نانو، پزشکی گوش میانی را متحول کند .
هدف برنامه اروپایی گوش نانو بهبود و یا حفظ ظرفیت شنوایی افراد کم شنوا یا ناشنواست. این شیوه مبتنی بر استفاده از ذرات نانو است که ژن و دارو را به مقصد مورد نظر پزشکان در گوش انتقال می دهند.
اندازه بسیار کوچک و مولکولی ذرات نانو، عبور آنها از غشا سلول و انتقال دارو به هسته سلول های مورد نظر را ممکن می کند.
هماهنگ کننده این برنامه اروپایی می گوید: “برای عملی کردن این شیوه درمان، دارو های گوناگونی را آزمایش می کنیم. در صورت موفقیت و کسب نتیجه، در چند سال آینده این شیوه درمانی برای انسان عملی می شود.”
در پاریس کاربرد دیگری از فنآوری نانو، در زمینه ترمیم و ساختن شبکیه چشم مورد بررسی است.
ذرات نانو اطلاعات الکتریکی را به شبکیه انتقال می دهند. یک تراشه با ذرات بسیار ریز نانوی الماس پوشانده شده و بعد در چشم فرد نابینا پیوند زده می شود. در نتیجه فرد نابینا درصدی از بینایی را بدست می آورد.
یکی از کارشناسان این مرکز می گوید: “به ماده ای نیاز داریم که با فیزیولوژی بدن انسان سازگار باشد. ما با الماس کار می کنیم که یک نیمه هادی است. به عبارت دیگر ماده ای است که الکتریسیته را هدایت می کند اما نه به مقدار کامل. این ذرات می تواند محرک سلول های شبکیه باشد.”
الماس بکار رفته برای پوشاندن قطعه پیوندی الماس مصنوعی است.
قطعه پیوندی به اندازه سر یک سنجاق است و به یک منبع انرژی متصل است. این قطعه در آزمایشگاه پاریس در سلول های شبکیه مورد آزمایش قرار گرفته تا اطمینان حاصل شود با انتقال برق، سلول های شبکیه را تحریک می کند. این همان کاری است که بدن باید انجام دهد و اطلاعات بصری را به سلول های مغز هدایت کند.
با فنآوری های موجود در علم پزشکی، تا کنون رنگ ها و اشیا برای نابینایان به صورت محو قابل دیدن بودند. اما به مدد الماس های نانو دانشمندان وضوح تصاویر را از 60 تا 1000 پیکسل افزایش داده اند.
پزشکی نانو آینده بسیار روشنی را نوید می دهد در حالیکه در حال حاضر سوالات جدی در باره کاربرد عمومی آن در آینده مطرح است.
از جمله این سوالات، پیش بینی رفتار ذرات نانو در بدن انسان است و سئوال دوم این است که بعد از انتقال پیام، چه بر سر این ذرات می آید.

نظرات : 0

ثبت نظر

86981