۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

نقش شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی زلزله آذربایجان شرقی

فارغ از تعریف محدوده برای یک شبکه اجتماعی در مدل های محلی و توسعه یافته اما بسیاری از جلوه های ارتباطات اجتماعی در محاوره و بیان در کنار کاربردهای وبلاگ های فردی و اجتماعی ظهور یافته و کارکردهای امروزی شبکه های اجتماعی را نمایان ساخته است؛ کارکردهایی که ، اطلاع رسانی لحظه ای از رویدادهای بزرگ را در کنار بررسی مسائل خرد و کلان اجتماعی و درونی افراد جامعه بشری تعریف می کند.
شبکه های اجتماعی امروزه به خوبی می توانند آثار مفید و مخربی بر جامعه بگذارند.
اما کارکردهای اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی جنبه ای مثبت از آن است که در مدل حرفه ای و کاربر پسند آن همچون شبکه اجتماعی فیس بوک امروزه کاربران بسیاری یافته و جایگاه ویژه ای در اطلاع رسانی لحظه ای برای خود ایجاد کرده است.
شبکه های اجتماعی به دلیل فضای آزاد و غیر رسمی که برای کاربران ایجاد کرده اند همانند وبلاگ ها زمینه ای مناسب را برای بروز احساسات ، عواطف، بیان آسان ناراحتی ها و خوشحالی ها، اخبار و اطلاعیه ها، تذکرات، اتفاقات مختلف، جملات قصار، تبلیغ محصول یا حرفه، بازاریابی، رای گیری و ... فراهم کرده است.
به همین خاطر کاربران به راحتی و با اشتیاق ضمن عضو گیری در این فضا به بیان نقطه نظرات خود برای دیگران و از سویی اطلاع رسانی موارد مختلف یاد شده می پردازند.
جدا از زمینه سازی های رسانه ای و اقتصادی برای یافتن بانک های اطلاعاتی کاربران که به شکل زیرکانه ای از سوی صاحبان شبکه های اجتماعی و گردانندگان اتاق فکر آن ها برنامه ریزی و بهره برداری می شود اما کارکرد اطلاع رسانی دور از کذب و دروغ در این گونه شبکه ها مشهود به نظر می رسد.
اطلاع رسانی اخبار درست و به اشتراک گذاری آن برای کمک به افزایش سطح اطلاع یابی مخاطبان از طیف های مختلف اجتماعی در این گونه شبکه ها برقرار است.
نکته ای که در وبلاگ ها و سایت های بعضا رسمی همانند خبرگزاری ها نیز امروزه توام با برخی اخبار ناصحیح و کذب همراه است.
اطلاع رسانی زلزله آذربایجان شرقی یکی از مواردی است که با حجم بالایی از به اشتراک گذاری ها و ایجاد صفحات ویژه در شبکه های اجتماعی و از طریق توییت های خبری در فضای مجازی در 48 ساعت اخیر انجام شد.
نمی توان گفت که شبکه های اجتماعی در مسیر اطلاع رسانی از رسانه های صوتی و تصویری قوی تر عمل می کنند گرچه که نمایی از صدا و تصویر ثابت و متحرک را نیز به نمایش می گذارند.
شبکه های اجتماعی در ساعات گذشته توانستند جای خالی رسانه ملی را در اطلاع رسانی زلزله آذربایجان شرقی پرکنند.
اطلاع رسانی در این شبکه ها یک سویه نبوده و به شکلی تعاملی و دوسویه انجام شده است به طوری که کاربران هم اطلاع دادند و هم از اطلاعات ارائه شده استفاده کردند.
اگر شبکه های اجتماعی در فضایی امن به کاربرد توسعه یافته بپردازند و کنترل کارکرد های آن در مسیر صحیح موجبات اطلاع رسانی دقیق و فراهم سازی زمینه های فکری و علمی را در میان کاربران در کشور فراهم سازد تلنگری بر کارکرد رسانه های رسمی خواهد بود و در کنار فعالیت این رسانه ها می تواند جایگاهی را برای اطلاع رسانی کاربران غیرحرفه ای نیز تعریف کند تا به ارائه اطلاعات واقعی به صورت لحظه ای بپردازند.
آنچه که مورد اهمیت است کارکرد وسیع شبکه های رسانه ای نوین در مورد اطلاع رسانی رویداد دردناک و مهم زلزله در آذربایجان شرقی است که بیش از هر زمان دیگر نقش و اهمیت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی را پررنگ تر معرفی می کند.
شبکه های اجتماعی امروزه میزان خوبی برای رنک دهی به کارکرد رسانه های بزرگ در کنار هر مقوله دیگری است که نیاز به رای گیری دسته جمعی و اخذ آمار فراگیر از مخاطبان حرفه ای (متخصص) و غیرحرفه ای (عام) دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

97737