۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

آزمایش توربین های بادی در ارتفاعات بالا

در ارتفاع ۳۰۰ متری باد بسیار قوی است و منظم می وزد. توربین بادی می‌چرخد و کابلی که بالن را نگه می‌دارد، الکتریسته را به زمین منتقل می‌کند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از خبرگزاری اروپا ، این ابتکار پیش درآمد طرح‌های زیادی شده است. مانند بالن هایی که برای تولید الکتریسیته به دور خود می‌چرخند.
آنچه اینجا بیش از همه جالب است این است که پره‌های توربین بادی باعث پرواز موتور می‌شود. در ارتفاع بالا نیروی باد همه چیز را ممکن می‌سازد.
این بالن بالا و بالاتر می‌رود، تا ارتفاع بین ۶ تا ۱۵هزار متری جو زمین، اوج می گیرد، جایی که باد با سرعت شدیدی می‌وزد: بادهای بسیار سرد و منظم با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در اطراف و ۳۵۰ کیلومتر در ساعت در مرکز می‌وزند، پدیده ای که به آن «رودباد» می‌گویند.
طبق مطالعات اخیر انجام شده، بادهای سطح زمین می‌توانند معادل ۴۰۰ تراوات انرژی تولید کنند. در حالیکه انرژی تولید شده توسط «رودباد» تا ۱۸۰۰ تراوات است.
اما سوالی که پیش می‌آید این است: آیا بالا رفتن توربین‌های بادی تا ارتفاع «رود باد‌ها» بر تعادل جریانهای اتمسفری تاثیر خواهد گذاشت؟ در حال حاضر تحقیقاتی در این زمینه درحال انجام است. به ثمر رسیدن آن‌ها به زمان نیاز دارد. زیرا تکنولوژی توربین‌های بادی در ارتفاعات بالا، در آغاز راه است. تسخیر جریانهای اتمسفری همچنان رویایی دور به نظر می‌رسد.

نظرات : 0

ثبت نظر

15379