۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

GOLDEN NEWS/ خبرهاي طلايي چهارشنبه 24 دي ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  ثبت اولین جرقه خورشیدی 2015 با جزئیات جالب
ناسا از اولین جرقه چشمگیر خورشیدی در سال 2015 خبر داد که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی این سازمان شکار شده است.
این جرقه گروه M که دومین نوع جرقه نیرومند خورشیدی محسوب می‌شود، صبح روز گذشته (سه‌شنبه) در ساعت 4:24 به وقت گرینویچ رخ داد.
جرقه خورشیدی گروه X جزء قدرتمندترین جرقه‌های خورشیدی بوده 10 برابر نیرومندتر از نمونه گروه M محسوب می‌شود. روز گذشته یک جرقه M5.6 در خورشید منفجر شد. اعداد نشانگر قدرت جرقه‌ها بوده و برای مثال M2 دوبرابر شدیدتر از M1 است.
این جرقه تهدیدی برای زمین در بر نداشت اما تصویر آن بسیار خیره ‌کننده است.
جرقه‌های خورشیدی انفجارهای نیرومند تابش هستند، تابش مضر ناشی از جرقه نمی‌تواند از جو زمین رد شده و به انسان‌ها آسیب برساند اما در صورتی که به اندازه کافی شدت بگیرد، می‌تواند جو را در لایه‌هایی که سیگنال‌های جی ‌پی ‌اس و ارتباطی عبور می‌ کنند، آشفته کند.
جرقه خورشیدی زمانی رخ می‌دهد که انرژی مغناطیسی ایجاد شده در جو خورشید بطور ناگهانی در مناطق فعال اطراف لکه خورشیدی آزاد می‌شود. بسامد این جرقه‌ها از چندین بار در روز در زمان فعال شدن خورشید تا کمتر از یکبار در هفته در طول دوره‌های سکوت خورشیدی متغیر است.
تابش تقریبا در کل طیف الکترومغناطیسی از امواج رادیویی در انتهای طول موج طولانی گرفته تا تابش نوری و پرتوهای ایکس و گاما در طول موج کوتاه ساطع می‌شود.
میزان انرژی آزاد شده برابر با انفجار میلیون‌ها بمب هیدروژنی 100 مگاتن بطور همزمان است.
البته نباید جرقه‌های خورشیدی را با تخلیه تاج خورشیدی اشتباه گرفت، زیرا جرقه‌ها شامل تشعشع‌های نور از سطح خورشید هستند اما تخلیه تاج خورشیدی به انتشار واقعی مواد اشاره دارد که شبیه رشته‌هایی در سطح دیده می‌شوند. اگرچه این دو پدیده اغلب یکدیگر را همراهی می ‌کنند اما ارتباط بین آن‌ها هنوز شناخته نشده است.
...............................
خبر:  پرورش اولین عضله واکنشگر انسان در آزمایشگاه
محققان دانشگاه دوک برای اولین بار موفق به پرورش عضله اسکلت انسان در آزمایشگاه شدند که دقیقا مانند بافت بومی در برابر محرک هایی همچون پالس الکتریکی، سیگنال بیوشیمیایی و مواد دارویی، منقبض شده و واکنش نشان می ‌دهد.
این بافت آزمایشگاهی به زودی می ‌تواند به محققان در آزمایش داروهای جدید و بررسی بیماری‌ها درعضله کاربردی انسان در خارج از بدن کمک کند.
به گفته محققان، جالبی این دستاورد آن است که می‌توان به عنوان بستر آزمایشی برای کارآزمایی‌ های بالینی در ظرف آزمایشگاهی از آن بهره برد.
محققان با نمونه کوچکی از سلول‌های انسان کار خود را آغاز کردند که از مرحله سلول بنیادی رشد کرده اما هنوز به بافت عضله تبدیل نشده بود. آنها این پیش ‌سازهای میوژنیک (ماهیچه‌زا) را تا بیش از 1000 برابر گسترش داده و سپس آن‌ها را در یک چارچوب سه‌ بعدی محافظ پر شده با یک ژل مغذی قرار دادند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا الیاف عضلانی کاربردی و همسو را شکل دهند.
محققان سپس این عضله جدید را در معرض انبوهی از آزمایشات برای تعیین شباهت آن به بافت بومی درون بدن انسان قرار داده و دریافتند که این عضله در واکنش به محرک الکتریکی منقبض می‌شود. این واکنش برای اولین بار در یک عضله انسانی آزمایشگاهی مشاهده شده است.
آن‌ها همچنین دریافتند که مسیرهای سیگنال‌ دهی که به عصب‌ها اجازه فعال‌سازی عضلات را می‌ دهند، سالم و کاربردی بودند. این دانشمندان برای مشاهده امکان استفاده از دستاورد خود به عنوان نمونه‌ در آزمایشات پزشکی به بررسی واکنش‌های عضله آزمایشگاهی نسبت به داروهای مختلف از جمله نمونه‌های مورد استفاده در کاهش کلسترول و داروی clenbuterol که برای ارتقا عملکرد ورزشکاران کاربرد دارد، پرداختند.
یکی از اهداف محققان، استفاده از این روش برای ارائه پزشکی شخصی به بیماران بوده که بر اساس آن، نمونه‌ از هر بیمار برای پرورش عضلات مختلف در آزمایشگاه به عنوان نمونه آزمایشی و تشخیصی گرفته شده و داروی موثر بر هر فرد از این طریق تعیین می ‌شود.
نتایج این پژوهش در مجله eLife منتشر شده است.
.................................
خبر:  تولید میلیونی خودروهای برقی تا سال 2025
شرکت تلسا موتورز قصد دارد تولید خودروهای برقی خود را تا سال 2025 به چند میلیون واحد برساند.
این شرکت در سال گذشته کمتر از 40 هزار خودرو تولید کرد.
الون ماسک مدیر عامل این شرکت روز گذشته در سخنرانی خود در کنگره جهانی اتومبیل در دیترویت، تصریح کرد که شاید تلسا با در پیش گرفتن این روند تا سال 2020 به سودآوری نرسد، اما حرکت به سمت تولید خودروهای برقی ضرورت دارد.
وی همچنین اعلام کرد که میزان فروش این شرکت در چین در سه ماهه چهارم سال 2014 ضعیف تر از حد انتظار بوده است. وی علت این مساله را مشکلات مربوط به شارژ کردن خودروهای برقی در داخل شهرهای چین دانست.
مدیر عامل تلسا اظهار امیدواری کرده که این مشکل تا اواسط سال 2015 برطرف شود.
ارزش سهام این شرکت در سال 2014 در مجموع 48 درصد افزایش یافته، اما روز گذشته ارزش این سهام از 204 دلار به 190 دلار کاهش یافت.
الون ماسک افزود که این شرکت اولین خودروسازی خواهد بود که اتومبیل های کاملا خودکار تولید می کند. اما احتمال وقوع این رویداد تا قبل از سال 2020 را اندک دانست. او از عرضه خودروی ورزشی Model X در تابستان امسال و مدل ارزان قیمت Model 3 تا سال 2017 خبر داد.
این شرکت امیدوار است در سال 2020 قادر به فروش سالانه 500 هزار خودروی برقی باشد.
.................................
خبر:  اپل در اندیشه طراحی دوربین‌ های پوشیدنی
شرکت اپل اختراعی را در زمینه عرضه دوربین‌ های پوشیدنی به ثبت رسانده که دوربین ‌های مشابه و از جمله تولیدات شرکت GoPro را به چالش خواهد کشید.
در اسناد مربوط به ثبت این اختراع اطلاعات مفصلی در مورد سیستم دوربین اپل که روی کلاه ایمنی مورد استفاده در حین دوچرخه سواری یا ماسک های غواصی نصب می شود ارائه شده است.
با اعلام خبر ثبت این اختراع اپل ارزش سهام شرکت رقیب یعنی GoPro که دوربین ‌هایش روی قلاده سگ، دوچرخه و تخته‌های موج سواری قابل نصب هستند تا 15 درصد کاهش یافت.
دوربین اپل در زیر آب هم برای عکاسی و ضبط صدا قابل استفاده است و برای دیگر شرکت های رقیب و از جمله Polaroid Corp که دوربین های کوچک مکعبی شکل می‌سازد نیز نگرانی ایجاد کرده است.
کارشناسان معتقدند دوربین های پوشیدنی اپل در آینده نزدیک روانه بازار می شود و این در حالی است که شرکت مذکور مطابق همیشه در این مورد سکوت کرده است.
دوربین های GoPro توسط بسیاری از قهرمانان ورزشی برای ثبت لحظات هیجان انگیز به کار گرفته شدند و باید منتظر ماند و دید آیا دوربین‌های اپل هم به چنین محبوبیتی دست می‌یابند یا خیر.
..............................
خبر:  با موبایلتان لاغر شوید
آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال راه حلی برای لاغر شدن هستند؟ آیا می دانید در عصر تکنولوژی به سادگی و با کمک موبایل و اسمارت فون ها می توان لاغر شد.
مطالعات اخیر محققان امریکایی نشان می دهد که با استفاده از فناوری اسمارت فون ها و موبایل به سادگی می توان لاغر شد.
در سال ها اخیر، تکنولوژی و فناوری برای بخشیدن زندگی ساده تر و راحت تر به کمک انسان ها شتافته است. گجت ها لاغری، یکی از فناوری هایی هستند که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شدند. اما اکنون محققان معتقدند که با استفاده از اسمارت فون ها و اپلیکیشن هایی که حتی به صورت آفلاین نیز فعالیت می کنند، می توان وزن کم کرد.
مطالعات اخیر محققان امریکایی نشان می دهد، در عصر حاضر که به عصر فناوری اطلاعات مشهور شده و تمامی انسان ها حداقل یک تلفن همراه یا تبلت با خود به همراه دارند، به راحتی می توان وزن کم کرد.
" تانیکا کلی "، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: " استفاده از یکی از اپلیکیشن ها موبایل حتی به صورت آفلاین می تواند سهم عظیمی را در لاغری داشته باشد. برای مثال فرض کنید، پیام روزانه ای در ساعات مختلفی از روز به صورت یادآوری روی موبایل ظاهر شود و به شما یادآوری کند که رژیم دارید یا در حال حاضر بایستی یک عدد میوه یا چای سبز بنوشید. این آلارم ها با کاهش کالری مصرفی، افزایش فعالیت های روزانه همراه خواهد بود که به شما کمک می کند تا کاهش وزن داشته باشید. آلارم های پی در پی به شما اجازه می دهد تا رفتارهای خوب تغذیه ای خود را ادامه داده و همواره رژیم تان را حفظ کنید."
این تحقیق بر حدود 1377 شرکت کننده انجام شد و نتایج تحقیقات نشان داد، افرادی که چنین روندی را برای لاغر شدن پیش گرفته بودند پس از مدتی با کاهش وزن حداقلی در حدود 2 کیلوگرم روبرو شدند.
این اپلیکیشن روی همه سیستم عامل ها موبایل قابل راه اندازی است.
محققان معتقدند در روزگاری که اسمارت فون و تبلت ها تبدیل به جزئی جدا ناپذیر در زندگی انسان ها شدند، با استفاده از اسمارت فون ها می توان از افزایش وزن که با ناراحتی هایی مانند دیابت، چاقی مضر، کاهش سیستم ایمنی بدن و ... بروز می کند، کاست.
 ..............................
خبر:  نامه هشداردهنده دانشمندان برجسته جهان درباره تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر
تعدادی از دانشمندان و محققان برجسته جهان با امضا نامه‌، درخصوص خطرات رشد فزاینده هوش مصنوعی (AI) به عنوان تهدید جدی برای بشریت هشدار دادند.
حدود دو ماه قبل پروفسور " استفن هاوکینگ " فیزیکدان برجسته انگلیسی هشدار داد که تلاش برای ساخت ماشین‌ها هوشمند و متفکر، تهدید جدی برای بشریت محسوب می‌شود.
وی اعلام کرد که ماشین‌ها هوشمند به سرعت در حال اشغال کردن مشاغل انسانی هستند و طی چند دهه آینده میلیون‌ها شغل از این طریق از بین خواهند رفت.
موسسه Future of Life (آینده زندگی) به تازگی نامه‌ را به امضا شماری از دانشمندان، محققان و کارشناسان برجسته هوش مصنوعی جهان منتشر کرد که درخصوص خطرات هوش مصنوعی (AI) به مردم جهان هشدار داده است.
این نامه که به امضا پروفسور " استفن هاوکینگ "، " الون ماسک " بنیانگذار شرکت هوافضا اسپیس‌ایکس، " فرانک ویلچک " فیزیکدان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ و برنده نوبل 2004 و شمار دیگری از دانشمندان جهان رسیده است، عنوان می ‌کند که بدون ایجاد محدودیت در مسیر پرشتاب توسعه و حضور هوش مصنوعی در زندگی انسان، آینده تاریکی برای بشریت قابل تصور است.
باوجود منافع متعدد هوش مصنوعی (ربات‌ها) برای زندگی انسان شامل سیستم‌ها تشخیص صوت، آنالیز تصاویر، خودروها خودران و ربات‌ها مترجم، همین ربات‌ها هوشمند می‌توانند در کوتاه ‌مدت میلیون‌ها شغل را در اختیار گرفته و باعث بیکار شدن صدها هزار انسان شوند و در بلندمدت تهدید جدی برای امنیت و سلامت انسان‌ها ایجاد کنند.
 ..............................
خبر:  کشف قانون جهانی ابررسانایی
محققان دانشگاه ام ‌آی ‌تی مدعی شدند قانون جهانی را برای ابررساناها کشف کردند که در صورت تأیید دقیق‌ بودن آن، مدارها ابررسانا لازم برای محاسبات کوانتومی و نیازمند نیروی فوق‌العاده اندک را پیشرفت خواهد داد.
مواد ابررسانا هیچ گونه مقاومت الکتریکی در دماهای نزدیک به صفر مطلق ندارند و این بدین معناست که مقادیر بسیار کم انرژی برای ایجاد جریان‌ها الکتریکی درآن‌ها لازم است.
بنابراین، انتظار می‌رود ابزاری مانند پردازنده‌های محاسباتی که از این مواد ساخته می‌شوند، در مقایسه با مدارهای معمولی، از صدها برابر انرژی کمتری استفاده کنند.
با این حال، تا پیش از این، رابطه بین پارامترهای الکتریکی و فیزیکی ابررساناها عمدتا مبتنی بر فرضیات فیزیک نظری استاندارد بود و هیچ قانون منفردی برای این عملکردها به اثبات نرسیده بود.
رابطه ریاضیاتی ارائه‌ شده توسط محققان دانشگاه ام‌ آی ‌تی شامل ضخامت ماده، دما و مقاومت الکتریکی است و تاکنون برای تمامی ابررساناها صدق کرده است.تا پیش از تحقیقات انجام ‌شده در این دانشگاه، نظریات دیگر نشان داده‌ بودند دما فعالیت الکتریکی در یک ابررسانا تابعی از ضخامت فیلمی که از آن ساخته می‌شود، یا مقاومت الکتریکی آن در دمای اتاق است. با این حال، زمانی که تیم علمی ابررساناهایی را از اتم‌ها نیترید نیوبیم ساخت، این نظریات درباره آن‌ها صدق نکرد.
به منظور درک نا به هنجاری بین نظریه و عمل، محققان تعدادی از آزمایشاتی را با رشد دادن فیلم فوق ‌نازکی انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانند نتایج قاطع ‌تری در این زمینه ارائه دهند یا خیر. برای انجام این کار، آن‌ها ضخامت ماده یا مقاومت ورقه (مقامت ماده در هر ناحیه سطحی) را ثابت نگه داشتند.
تیم علمی سپس هر نوع تغییر در دمای بحرانی را با تغییر هر یک از این پارامترها اندازه‌گیری کرد و در نهایت، الگویی از رفتار تکرارشدنی حاصل شد. در فرمول جدید، ضخامت ورقه، d و دمای بحرانی Tc است و مقاومت ورقه نیز به شکل Rs نمایش داده شده است؛ در نتیجه دانشمندان فرمول جهانی ابررسانایی را ارائه دادند که عبارت است از (dTc(Rs.
محققان با استفاده از این فرمول توانستند ابزارهای بزرگ ‌تری بسازند که انجام این کار تا پیش از این ممکن نبود. فیلم‌های نازک از لحاظ علمی قابل ‌توجه‌اند زیرا دانشمندان را به انتقال ابررسانایی عایق نزدیک می ‌کنند.
تیم علمی مدعی‌ است تحقیقات جدید دیدگاه‌های بهتری درباره ابررسانایی فیلم نازک ارائه می‌دهد که این امر به نوبه خود موجب پیشرفت‌ در زمینه آشکارسازهای نوری و نیمه ‌رساناهای محاسباتی کوانتومی خواهد شد.
جزئیات این دستاورد مهم علمی در نشریه Physical Review B قابل ‌مشاهده است.
 ..............................
خبر:  گوگل و شرکت های آمریکایی درصدد ساخت 700 ماهواره برای پوشش جهانی امواج
بنیانگذار شرکت آمریکایی " اسپیس ایکس " و " تسلا " قصد دارد ماهواره های کوچکی به سازد تا با استفاده از آنها اینترنت را به گوشه ها دورافتاده جهان ارائه دهد.
ظاهرا این طرح مراحل اولیه خود را سپری می کند و " الون ماسک " و " گرگ ویلر " بنیانگذار شرکت مخابرات ماهواره ای تحت حمایت گوگل و مدیر اجرایی سابق گوگل با مقامات فلوریدا و کلورادو در خصوص احداث یک کارخانه ساخت ماهواره در حال مذاکره هستند.
ویلر پیش از این ریاست قسمت ماهواره ای گوگل را بر عهده داشت و اکنون بنیانگذار ماهواره های WorldVu است؛ این ماهواره ها دارای یک بخش از طیف رادیویی هستند که ماهواره ها می توانند از آن برای ارائه اینترنت استفاده کنند.
طرح فعلی شامل ساخت حدود 700 ماهواره می شود که هر کدام کمتر از 250 پوند (113.39 کیلوگرم) وزن دارد. این ماهواره ها بسیار سبک تر از ماهواره های سنتی چند تنی هستند.
ساخت هر ماهواره کمتر از یک میلیون دلار هزینه می برد که هنوز نسبتا گران است. این ماهواره ها با موشک های شرکت اسپیس ایکس به فضا ارسال می شوند.
در یک دهه اخیر گوگل وارد عرصه ساخت فناوری ها مختلف شده است. در تازه ترین اقدام در این زمینه گوگل موفق به ساخت خودروی بدون راننده شد، این خودرو با استفاده از حسگرهای رادار، دوربین های ویدئویی و مسافت یاب لیزری تاکنون توانسته است بیش از 224هزار کیلومتر حرکت کند.
گوگل با استفاده از فناوری نقشه برداری خود، این اتومبیل را در ترافیک سنگین شهرها و بزرگراه ها هدایت کرد.هدف از تعریف این پروژه افزایش ایمنی در جهانی است که سالانه بیش از 1میلیون نفر جان خودشان را در تصادف ها از دست می دهند.
محققان این شرکت می گویند: اگر زمانی این فناوری ها در تولید اتومبیل های آینده به کار گرفته شوند، می توانیم رانندگی کم تنش ، منظم با ترافیک روان تر را تجربه کنیم.
..............................
خبر:  اسپیکری اعجاب انگیز
اسپیکر معلق Air2، اسپیکر اعجاب انگیزی است که از دو بخش مجزا تشکیل شده است، بخشی ثابت و بخشی برای بلوتوث.
اسپیکر متفاوتی عرضه شده که به دلیل ظاهر شگفت انگیزش با استقبال بی شماری مواجه شده است. دو گوی با کمک آهنربایی قدرتمند روی یکدیگر قرار گرفتند. از قابلیت های این اسپیکر می توان به برقراری ارتباط صدا از طریق بلوتوث، پخش موسیقی و ... اشاره کرد.
این گوی شگفت انگیز به دلیل آهن ربایی که داخل آن به کار رفته روی سطوح مختلفی مانند یخچال و ... نیز نصب می شود.
این اسپیکر با کمک USB شارژ می شود.
.............................
خبر:  مشاهده بی‌سابقه اندام داخلی بدن با نسل جدید اسکنر
نخستین آزمایش بالینی نسل آینده اسکنر GE با قابلیت مشاهده اندام داخلی بدن مانند مغز، قلب، روده و عروق در بیمارستانی در جنوب فلوریدا انجام شد.
نخستین آزمایش بالینی اسکنر GE در بیمارستان وست‌کندال در جنوب فلوریدا روی چند بیمار مورد آزمایش قرار گرفت.
در این روش پرتوها ایکس وارد بدن بیمار شده و رایانه، تصویر بسیار دقیقی از هر بخش تهیه می‌کند، به طورمثال امکان تهیه تصویر کامل از قلب در مدت تنها یک ضربان قلب فراهم می‌شود.
این روش توموگرافی رایانه‌ای اشعه ایکس نیز نامیده می‌شود که اغلب در بیمارستان برای مشاهده تومورها، شکستگی استخوان و خونریزی داخلی استفاده می‌شود.
عروق، روده، قلب، مغز، استخوان‌ها با جزئیات منحصربه فردی به تصویر کشیده می‌شوند.
اسکنر GE برای بیمارانی که از ضربان‌ساز قلبی یا ایمپلنت‌های فلزی در داخل بدن استفاده می‌ کنند، کاملا ایمن و بی خطر است.
محققان امیدوارند که با کمک اسکنر GE، اسکن پزشکی ارزان‌تر، ساده‌تر و دقیق‌تر را در اختیار بیماران و پزشکان قرار دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

94288