۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

اولین کافه IT در ایران افتتاح شد

به گزارش ICTPRESS ، اوایل سال 93 ایده‌ای با عنوان "مرکز نوآوری و فناوری" با هدف توسعه فعالیت‎های نوآورانه از طریق حمایت از افراد نخبه و با استعداد شکل گرفت تا با حمایت این مرکز، افراد بتوانند طرح‎های خود را با تمرکز بر حوزه IT  گسترش دهند.
در این مرکز مراحلی برای تجاری‎ سازی ایده‎ ها در نظر گرفته شده که یکی از این مراحل در محلی به نام "کافه IT" شکل می گیرد که در واقع جایی برای شناسایی ایده‎ ها و طرح‎های صنعت فناوری اطلاعات و در نهایت تبدیل شدن آنها به یک کسب و کار است.
کافه IT ، مسئولیتی اجتماعی برای تحقق اهداف کسب و کار
مدیرعامل شرکت  فناپ در مراسم افتتاحیه کافه IT با طرح این سوال که چرا به سمت کافه IT حرکت کرده‌ایم، گفت: هرچند در دنیای کنونی، نوآوری بحثی مهم است اما مسائل و نیازهای مختلف و جدیدی ایجاد می شود که باید راه‌ حل‌هایی برای پاسخ  به این نیازها ارائه دهیم.
جوانمردی، دو شان در نظر گرفته شده برای تاسیس این کافه را توسعه نوآوری سازمانی و ایجاد فضایی مناسب برای تعامل نخبگان و صاحبان ایده دانست و تصریح کرد: توسعه نوآوری سازمانی عاملی محرک برای ایجاد انگیزه در همکاران و همچنین ایجاد کننده مزیت های رقابتی متداوم و آینده نگر کسب و کار فناپ بوده و از سویی دیگر این کافه فراهم کننده فضای مناسب تضارب آرا، تعامل نوآفرینان و فناوران برای کمک به فضای کسب و کار IT کشور در جهت تولید ثروت، کارآفرینی و توسعه پایدار ملی از منظر این صنعت است.
به گفته وی فناپ با ایجاد کافه IT فضایی را از جنس اتصال افراد به یکدیگر و کسب و کار از طریق مشاوره و مراقبت ایجاد کرده است تا با به حرکت درآوردن سریع‎تر چرخ نوآوری بر مسیری درست در کشور، بتواند در حوزه فناوری فرصتی را برای جایگزینی اقتصاد بدون نفت با استفاده از فناوری اطلاعات داشته باشد.
مصطفی نقی پور، مدیر ارشد مرکز نوآوری و فناوری فناپ نیز در بیان هدف از تاسیس کافه IT   گفت: برای بسیاری از طرح ها جایی برای نمایش وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم مکانی که منشاء تحول باشد را شکل داده و تیم های صاحب ایده و طرح، جایی برای ایده پردازی داشته باشند که در نهایت ایده کافه IT مطرح شد.
به گفته وی این کافه ظرف مدت 23 روز کار فشرده آماده و تاکنون درآن، چند سمینار با حضور اساتید و فعالان عرصه فناوری اطلاعات مقیم داخل و خارج کشور از شرکت های مطرحی چون گوگل در همین مدت کوتاه برگزار شده است.
از طرح ایده در کافهIT تا رسیدن به کسب و کار جدید
در فرهنگ توسعه کسب و کارهای نو، کافه IT را می‌ توان مرحله‌ پیش از شتاب دهنده دانست. حاضران در کافه، افراد با استعداد یا صرفاً صاحب ایده‌ای هستند که برای عملی کردن آنچه در ذهن دارند، به دنبال مکانی متناسب با نیازهای خود می ‌گردند. این افراد به صورت تکی و یا گروهی با ثبت نام در کافه، به عضویت آن درآمده و علاوه بر استفاده از فضای فیزیکی، می‌ توانند از امکاناتی مانند آموزش، اینترنت، هاست و دیتا سنتر، مشاوره ‌های فنی و حقوقی و حتی حمایت‌ های مالی نیز استفاده کنند. در حقیقت هدف کافه IT، کمک به بارورسازی ایده ها و آماده سازی آنها جهت ورود به فضای کسب و کار است.
تهیه‌ نسخه‌ اولیه‌ طرح کسب و کار و یا اجرای یک محصول اولیه، عملاً پایان حضور طرح‌ ها و ایده‌ ها در کافه IT است. در چنین شرایطی، تیم‌های کاری نیازهای دیگری دارند که لازم است در مکان دیگری برآورده شوند. با ارزیابی محصولات اولیه، فرصت انجام کار جدی‌ تر روی آنها فراهم شده و فرآیند تجاری سازی طرح‌ها آغاز می ‌شود.
برگزاری نشست های تخصصی در کافه IT
پیش ‌بینی برگزاری رویداد های آموزشی و نشست ‌های تخصصی در کافه IT صورت گرفته است. تقریبا هر روز در کافه یک نشست آموزشی برگزار می ‌شود که از جمله آنها می‌توان به "شنبه‌ ها با غیر متمرکزها" با محوریت فناوری ‌های مبتنی بر توافق جمعی و ارزهای نوپدید اشاره کرد. اعضای کافه نیز می ‌توانند از کافه برای برگزاری جلسات فردی یا گروهی خود استفاده کنند.
نحوه عضویت در کافه IT
به دلیل فعالیت ویژه‌ کافه IT، ورود به آن تنها با عضویت امکان ‌پذیر است. این کار با مراجعه به سایت www.it-cafe.ir و پر کردن فرم عضویت اینترنتی انجام می‌گیرد. افراد پس از عضویت در کافه و بسته به بلوغ طرح یا ایده‌ای که در حال کار کردن روی آن هستند، در یکی از سطوح پنج‌ گانه‌ موجود (که با رنگ‌ های مختلف مشخص می‌شود) قرار می‌ گیرند. هر سطح از عضویت، می‌تواند از امکانات کافه با شرایط متفاوتی استفاده کند.
عضویت‌های رنگی
چهار رنگ سفید، زرد، سبز و طلایی از رنگ هایی است که برای کارت های عضویت در نظر گرفته شده، به طور مثال کارت سفید برای افراد مستعدی است که با در نظر گرفتن درصدی از تخفیف، می خواهند از خدمات کافه استفاده کنند، به ایده ای برسند و یا در ایده ای مشارکت کنند.
 کارت زرد به افرادی داده می شود که پس از مطرح کردن ایده خود، در معرض خطر تایید نشدن آن هستند و باید با پیدا کردن تیم مورد نظر و افراد صاحب کارت سفید به مرحله بعد بروند و به کارت‌های دیگری چون بنفش، آبی و ... رسیده و خدمات دریافتی و تخفیفات بیشتری را کسب کنند.
علاوه بر این افراد، مراقبت کنندگان (منتورها) کارت سبز و نخبگان صنعت IT کشور کارت طلایی دریافت می‌ کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

92085