۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

GOLDEN NEWS/ خبرهاي طلايي چهارشنبه 1 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  اینترنت در مریخ راه اندازی می شود
ساکنان آینده مریخ نه تنها محو ناشناخته های این سیاره خواهند شد بلکه از سرگرمی زمینی خود نیز محروم نخواهند بود، " اینترنت ".
الون ماسک که همین چند روز پیش شرکت تحت امرش یعنی اسپیس ایکس، فضاپیمای باری دراگون را برای ادامه برنامه فضایی ناسا به سلامت به ایستگاه فضایی بین المللی رساند حالا به جاه طلبی تازه تری فکر می کند و آن راه اندازی شبکه اینترنت

در مریخ است.
وی در تازه ترین گفتگوی رسانه ای خود اعلام کرد: برای آنهایی که در آینده راهی مریخ می شوند این نکته بسیار مهم خواهد بود که ارتباطات جهانی خود را همچون گذشته ادامه دهند.
ماسک پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که نخستین سری از مسافران مریخ طی 10 تا 12 سال آینده وارد این سیاره مملو از راز و رمز شوند.
وی در نظر دارد با استفاده از نسل جدید راکت های قدرتمندی که با بهره گیری از به روزترین سطح از دانش راکتی ساخته می شود مسافران مریخ را راهی این سفر ماجراجویانه کند.
وی همزمان به توسعه شبکه اینترنت در گوشه و کنار فضا اطراف زمین به ویژه در مریخ هم فکر می کند.
مالک شرکت اسپیس ایکس برای تحقق ایده جاه طلبانه اش بودجه هنگفتی درحدود 10 میلیارد دلار در نظر گرفته است که شامل اعزام افرادی به مریخ و همچنین راه اندازی شبکه اینترنت در آن سیاره می شود.
البته وی گفته که نباید انتظار آن را داشت که تا 5 سال آینده این ایده محقق شود اما قطعا در آینده دورتر به واقعیت تبدیل می شود، جایی که ما شهری در مریخ خواهیم ساخت.
...............................
خبر:  تلفن هوشمندی که لپ تاپ می‌ شود
گرچه تلفن ‌های هوشمند بسیاری از فعالیت‌ هایی که با کمک لپ تاپ و رایانه ها انجام می‌ شدند را مرتفع کردند اما هنوز هم برای تایپ مقالات طولانی و سرچ‌ های گسترده در اینترنت به لپ تاپ ها نیازمندیم.
کمپانی های مختلف فناوری به دنبال ساخت و عرضه محصولاتی هستند که با کمک آنها نه تنها بتوانند رقبا خود را کنار زده بلکه نگاه مخاطبان بیشتری را نیز به خود جلب کنند.
اسمارت فون هایی که در سال های اخیر تولید و روانه بازار فناوری شدند معمولا بدون صفحه کیبورد بوده و لمسی هستند که استفاده طولانی مدت از آنها را کمی دشوار می کند اما مایکروسافت به دنبال ساخت محصول جدیدی است که این مشکل را

نیز حذف کند. محصول جدید مایکروسافت ترکیبی از " اسمارت فون و لپ تاپ " است.
پیش بینی می شود که کیبورد این تلفن همراه قابلیت جمع شدن یا چرخش را نیز داشته باشد. هنوز جزئیات بیشتری از این محصول منتشر نشده اما این محصول سخت افزاری مایکروسافت می تواند گام جدیدی به دنیای فناوری باشد.
............................
خبر:  سفرهای بین شهری با سرعت مافوق صوت!
در آینده ای نه چندان دور جابجایی انسانها در قالب سیستم حمل و نقل بین شهری با سرعتی بیش از سرعت صوت و حداکثر سرعت غول پیکرترین هواپیمای جهان یعنی ایرباس A380 صورت خواهد گرفت.
الون ماسک صاحب شرکت اسپیس ایکس که به سرمایه گذاری های کلان در زمینه ماجراجویی های علمی شهرت دارد اخیرا از طرحی خبر داده که طی آن مسیری تونل مانند برای حرکت کپسول هایی فوق مدرن حامل مسافران راه اندازی می شود.
کپسول هایی که در این مسیرها به کار گرفته می شوند با سرعت سرسام آور 1287 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند و این یعنی بالاترین سرعتی که تاکنون برای جابجایی افراد روی زمین و در قالب سیستم حمل و نقل زمینی ارائه شده است.
بر اساس طرح جاه طلبانه ای که از سوی الون ماسک مطرح شده مسیر حرکتی این سیستم نوین در حد فاصل سان فرانسیسکو تا لس آنجلس در غرب آمریکا راه اندازی می شود.
مسافران درون کپسول های آلومینیومی مخصوصی نشسته و درحالی که خیالشان از ایمنی سیستم حرکتی کاملا آسوده است تنها به مقصدی فکر می کنند که تا رسیدن به آن دقایقی بیشتر فاصله ندارند، هر چند مسافت زمینی که در این مدت طی می کنند

شاید صدها کیلومتر باشد!
قرار است نسخه ویژه حمل مسافرین با هزینه 6 میلیارد دلار و نمونه مخصوص حمل خودروها با صرف بودجه 7.5 میلیارد دلار طراحی و ساخته شود.
اوج خلاقیت به کار رفته در این نوآوری به شیوه حرکت کپسول ها روی مسیر طراحی شده مربوط می شود جایی که فاصله بسیار اندکی میان زیر کپسول و مسیر وجود دارد. درحقیقت کپسول ها با استفاده از سیستم پیش رانش روی لایه ای از هوا

سر می خورند. بدین ترتیب حرکت آنها با سرعتی فراتر از سرعت صوت خواهد بود.
اما چرا مسیر بین سانفرانسیسکو و لس آنجلس برای راه اندازی فاز اول این طرح انتخاب شده است؟ این مسیر یکی از پرتردد ترین مسیرهای بین شهری در آمریکاست که با استفاده از خودرو حدود 5 ساعت و نیم به طول می انجامد اما با این فناوری

جدید مسافران حتی وقت تماشای یک فیلم را هم نخواهند داشت چون سفرشان تنها 30 دقیقه به طول می انجامد. فاصله این دو شهر 613 کیلومتر است.
...............................
خبر:  تصفیه آب آشامیدنی با نانو ذرات
دانشمندان موسسه نانو فناوری دانشگاه تونته هلند در جدیدترین دستاوردشان از نانو ذرات برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده کردند.
یکی از شیوه ‌های حذف نیترات مضر از آب آشامیدنی استفاده از کاتالیزور برای تبدیل آن به نیتروژن است، با این حال، طی این فرآیند آمونیاک تولید می‌ شود. با این حال، تیمی از دانشمندان هلندی با استفاده از نانو ذرات پالادیم به عنوان کاتالیزور و

کنترل دقیق اندازه آن‌ها، این نقطه ضعف را از بین بردند.
به دلیل استفاده بیش از اندازه از کودها، آب‌های زیرزمینی با نیترات آلوده شده و چنانچه این مواد وارد منبع آب آشامیدنی شوند، مشکلات بهداشتی را به وجود خواهند آورد.
میزان آمونیاک تولید شده به شیوه به کاررفته برای پردازش پالادیم و همچنین به ساختار فیزیکی کاتالیزور بستگی دارد. تیم علمی حاضر در این تحقیق، از ذرات پالادیم برخوردی نانو متری استفاده کرد زیرا ابعاد آن‌ها را می ‌توان به آسانی کنترل کرد.

این ذرات طی فرآیند تصفیه به سطح می ‌چسبند و بنابراین در آب آشامیدنی وارد نمی‌ شوند.
دانشمندان توانستند از این نانو ذرات برای کاتالیز کردن نیترات مضر به نیتروژن استفاده کنند و طی این فرآیند آمونیاک اندکی تولید شد.
...............................
خبر:   تولید کاغذ ضد آب از بطری های پلاستیکی
یک گروه از کارآفرینان مکزیکی موفق به ابداع روشی شدند که بطری های پلاستیکی را به کاغذ ضد آب تبدیل می کند.
محققان ادعا کردند که این روش در تولید همین مقدار کاغذ به روش های سنتی، باعث حفظ 20 درخت می شود و حدود 56 هزار لیتر آب در هر تن تولید کاغذ صرفه جویی می شود. کاغذ ضد آب در چاپ کتاب، انواع لوازم التحریر و جعبه کاربرد

دارد.
مدیر این پروژه هزینه تمام شده تولید کاغذ به این روش را 15 درصد ارزان تر از مکانیسم های فعلی برآورد کرده است، البته اسپانیا و تایوان نیز از روشی مشابه برای تولید کاغذ استفاده می کنند ولی قیمت تمام شده روش محققان مکزیکی، یک چهارم

روش استفاده شده در دو کشور دیگر است.
سالانه حدود 700 هزار تن کاغذ برای تولید کتاب، دفتر، جعبه و دستمال توالت در مکزیک تولید می شود که هزینه های تولید و جنگل زدایی آن بسیار بالاست.
بطری های پلاستیکی استفاده شده در این فرآیند از جنس پلی اتیلن ترفتالات یا به اختصار PET هستند.
...............................
خبر:   تولید تی شرت ضد لک عاری از مواد شیمیایی سرطان زا
یک شرکت استرالیایی تی شرت جدیدی با استفاده از فناوری نانو به بازار عرضه کرده که نسبت به آلودگی و لک، مقاوم و عاری از مواد شیمیایی خطرناک و سرطان زا است.
نخ های مورد استفاده در این تی شرت ها با استفاده از فناوری نانو، آبگریز شده است، عاری بودن از مواد شیمیایی خطرناک وسرطان زا از مزیت های این فناوری نسبت به فناوری های مشابه آن است.
این تی شرت که جنس آن 100 درصد از نخ است با الهام از خاصیت ضد لک بودن نیلوفر آبی تولید شده است، به طوری که سطح این تی شرت بدون نیاز به شستشو، لکه و آلودگی را از خود دور می کند.
براساس اظهارات لوئیس پیچفورد از شرکت ترداسمیت، نخ مورد استفاده دربافت این تی شرت با استفاده از فناوری نانو به گونه ای تغییر یافته که خاصیت آبگریزی پیدا کند، معمولا قهوه و نوشیدنی ها باعث ایجاد لک روی لباس می شوند اما در این تی

شرت، قطرات مایع روی سطح تی شرت غلطیده و به زمین می افتند.
پیش ازاین گروه های مختلفی از فناوری آبگریزی برای تولید پوشاک ضد لک استفاده کردند. در این فناوری ها از ترکیبات آئروسل به صورت اسپری روی لباس استفاده می شده است، مشکل این فناوری ها آن است که معمولا ترکیبات افزوده شده به

پوشاک موجب زوال ساختاری آن ها شده و همچنین دارای ترکیبات سرطان زا است.
اما این فناوری جدید کاملا عاری از مواد شیمیایی خطرناک بوده و از ایمنی کافی برای تولید پوشاک برخوردار است. شرکت ترداسمیت امیدوار است که با کمک طراحان مختلف بتواند این فناوری را گسترش دهد به طوری که دایره استفاده از این فناوری

را به بخش پزشکی و ورزشی نیز تعمیم دهد.
...............................
خبر:  محققان به دنبال ارسال دانه گیاهان به فضا
تیمی از محققان جوان، سال 2018 دانه‌ها یی را با هدف رشد دادن نخستین گیاه روی مریخ به این سیاره ارسال خواهند کرد.
تیم Seed در رقابت بهترین طراحی‌ برای انجام آزمایشاتی روی مریخ که توسط شرکت هلندی مارس‌وان تدارک دیده شده بود، به عنوان برنده شناخته شد. محموله برنده روی فرودگر بدون ‌سرنشین مارس‌وان به سطح مریخ خواهد رفت.
تیم Seed متشکل از دانشجویانی از دانشگاه پورتو، دانشگاه ام‌ آی ‌تی و دانشگاه مادرید، از میان 35 طرح پیشنهادی دانشگاهی به عنوان برنده برگزیده شد و این نخستین باری است که عموم تصمیم گرفته چه محموله‌ ای شانس فوق ‌العاده فرود روی

مریخ را پیدا کند.
به گفته " آرنو ویلدرز"، یکی از موسسان شرکت مارس‌وان، این اولین بار است که یک گیاه روی مریخ پرورش داده خواهد شد.
تیم Seed نخستین دانه گیاه روی مریخ را با هدف مشارکت در توسعه سیستم‌ های پشتیبانی از حیات و ارائه درک عمیق‌ تر از رشد گیاهان روی مریخ رشد خواهد داد.
محموله این تیم شامل یک ظرف خارجی حفاظت ‌کننده از دانه‌ ها در مقابل محیط خشن و همچنین یک ظرف داخلی است که چندین دانه را در خود جای داده است.
این دانه‌ها از گیاه Arabidopsis thaliana که معمولا در مطالعات گیاهان فضایی به کار می‌رود، گرفته شدند.
پس از فرود روی مریخ، دانه ‌های مزبور رشد داده می‌ شوند و تصاویری از فرآیند رشد آن‌ها به زمین مخابره خواهند شد.
..............................
خبر: نخستین لیزر نیمه‌ رسانا ژرمانیوم، قلع جهان برای تراشه‌های سیلیکونی
محققان مرکز پژوهشی یولیش و مرکز تحقیقات پل شرر سوئد با همکاری شرکای بین‌المللی از اولین نیمه ‌رسانایی رونمایی کردند که تنها از عناصر گروه اصلی چهارم تشکیل شده است.
در نتیجه، لیزر ژرمانیوم، قلع می ‌تواند مستقیما روی یک تراشه سیلیکونی اعمال شده و پایه جدیدی برای انتقال داده به تراشه‌ های رایانه به وسیله نور ایجاد کند. این انتقال سریع‌ تر از سیم های مسی بوده و تنها به کسری از انرژی نیاز دارد.
انتقال داده بین چند هسته و همچنین بین عناصر منطقی و سلول های حافظه به عنوان گلوگاهی در فناوری به سرعت در حال رشد رایانه محسوب می‌شود. انتقال داده توسط نور می‌تواند پاسخی به درخواست برای جریان سریع و کارآمد داده به تراشه‌

های رایانه‌ای و همچنین بین اجزای مختلف بورد باشد.
برخی شبکه‌ های مخابراتی راه دور و مراکز محاسباتی برای چندین دهه است که از ارتباطات نوری استفاده می‌ کنند. آن‌ها از پهنای باند بسیار بالا برای فواصل دور نیز استفاده می ‌کنند. انتشار سیگنال از میان فیبرهای نوری تقریبا بدون اتلاف بوده و

بطور همزمان از طول موج های مختلف امکان‌پذیر است.
اساس ساخت تراشه، سیلیکون است که یکی از عناصر گروه اصلی چهارم جدول تناوبی محسوب می‌ شود. لیزرهای نیمه‌رسانا رایج برای سیستم ‌های مخابراتی به عنوان مثال از آرسنید گالیوم ساخته شده اما هزینه‌ بر بوده و از عناصر گروه‌های سوم یا

پنجم تشکیل می ‌شوند. این امر عواقب عمیقی بر خواص بلور دارد.
از این رو نمی ‌توان چنین اجزای لیزری را مستقیما روی سیلیکون اعمال کرد و باید با تلاش زیاد بطور جداگانه تولید شده و سپس به ویفر سیلیکونی چسبانده شوند.
البته عمر این گونه اجزا سر آمده زیرا ضرایب انبساط حرارتی این عناصر بسیار با سیلیکون متفاوت است.
این در حالیست که نیمه رساناهای گروه اصلی چهارم که ژرمانیوم و سیلیکون عضو آن هستند، می‌توانند بدون مشکل مهمی وارد فرآیند تولید شوند. اگرچه هیچ کدام از این عناصر از کارآمدی کافی به عنوان منبع نوری برخوردار نیستند و هر دو به

عنوان نیمه‌رساناهای غیرمستقیم شناخته شدند.
محققان مرکز پژوهشی یولیش اکنون برای اولین بار توانستند یک لیزر واقعی نیمه ‌رسانا مستقیم گروه اصلی چهارم را با ترکیب ژرمانیوم و قلع تولید کرده و سپس آن را به طور مستقیم روی یک ویفر سیلیکونی اعمال کنند.
در کنار تراشه‌ های رایانه ‌ای می ‌توان به حسگرهای گازی یا تراشه‌ های قابل کاشت برای کاربردهای پزشکی به منظور جمع ‌آوری اطلاعات از سطوح قند خون یا دیگر پارامترها توسط تجزیه و تحلیل طیفی در میان کاربردهای دیگر این لیزر جدید

اشاره کرد.
نتایج این پژوهش در مجله Nature Photonics منتشر شده است.
..............................
خبر:  پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زرد چوبه
تحقیقات نشان داده که یک ادویه مورد استفاده در کاری می ‌تواند به حذف خاطرات بد کمک کند.
ترکیب زرد رنگ کورکومین که در ریشه گیاه زردچوبه یافت می ‌شود، از ذخیره شدن خاطرات ترسناک جدید در مغز جلوگیری کرده و همچنین خاطرات ترسناک قدیمی را نیز از ذهن پاک می ‌کند.
امید است که این نتایج بتواند درمان‌ هایی برای مبتلایان به اختلالات روانی ایجاد کند.
محققان دانشگاه سیتی نیویورک موش‌ها را آموزش دادند که در برابر یک صدای خاص بترسند. دانشمندان بر این فرض بودند که موش ‌ها زمانی که بر جای خودشان خشک بشوند، می‌ترسند.
چند ساعت بعد هنگامی که همان صدا برای موشها پخش شد، گروهی که غذای عادی خورده بودند، ترسیدند. اما موش هایی که غذای مملو از کورکومین خوردند، در جای خود خشک نشدند که این اتفاق نشان می ‌داد خاطرات ترسناک آن‌ها پاک شده

است.
به گفته محققان، مبتلایان به اختلال تنش پس از ضربه یا اختلالات دیگر که مشخصه آن‌ ها خاطرات ترسناک است، ممکن است بتوانند از تغذیه غنی از کورکومین بهره ببرند.
خاطرات در مغز به شکل ارتباطات جدید بین نورون‌ها شکل می‌گیرند. آن‌ ها در ابتدا شکننده هستند اما به تدریج و با قرار گرفتن در حافظه طولانی مدت طی فرآیندی موسوم به تثبیت در مغز باقی می‌ مانند.
یادآوری خاطرات باعث بی ‌ثبات شدن آن‌ ها در مغز شده و برای مدتی مانند خاطرات جدید به نظر می رسند.
گفته می شود کورکومین از تاثیر ضد التهابی در بدن برخوردار بوده و این ممکن است توضیح‌ دهنده شیوه عملکرد آن روی خاطرات ترسناک باشد.
هنوز کاملا مشخص نیست که کورکومین چگونه خاطرات ترسناک را ترمیم کرده و تاثیری بر سایر خاطرات ندارد اما واضح است که سیستم‌ های خاطرات مختلف، خاطره‌ های گوناگون را کد گذاری می‌ کنند.
از این رو ممکن است خاطره رویداد در جای خود قرار داشته باشد اما خاطره ترس آن حذف شده باشد.
پژوهش های پیشین نشان داد بود که این ادویه ممکن است در درمان سرطان، بیماری ‌های قلبی و آرتروز مؤثر بوده و همچنین از تأثیر ضد افسردگی برخوردار باشد.
..............................
خبر:   ساخت حباب های شیشه ای توخالی با مقاومت بالا
محققان ایرانی موفق به ساخت حباب های شیشه ای توخالی شدند که این حباب ها مقاومت بالایی دارند و می توانند وزن زیادی را تحمل کنند.
مهدی دیانی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان " واکنش صنعت پارت " در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: این شرکت دانش بنیان جزء5 شرکتی است که می تواند شیشه های توخالی را تولید کند.
وی با بیان اینکه شیشه های تو خالی از جنس شیشه هستند ولی فشار بالایی را تحمل می کنند، عنوان کرد: این شیشه ها مقاومت مکانیکی و پایش و فشار دارند که می توان از آن در صنایع مختلف به عنوان پرکننده استفاده کرد.
دیانی اذعان داشت: میکروکره‏ های شيشه‌اي توخالي که میکروبالون یا حباب ‏های شیشه‏ ای نیز از آنها یاد می شود، مواد غيرفلزي معدني فوق ‌العاده سبك ‌وزن با ساختار توخالي و يك ماده‌ چند منظوره‌ جديد با كارايي بالا در قرن بيست و يكم هستند كه

در سال‌هاي اخير توسعه يافتند.
وی افزود: میکروکره‏ های شیشه ‏ای توخالی پودرهای سفید کاملاً سیالی هستند که اين مواد کوچک، با داشتن حجم بزرگ، وزن سبک، ترکیب بی‏ نظیر، اندازه قابل كنترل، دانسیته‌ی کم، ضریب هدايت حرارتي پايين، مقاومت ویژه‌ نسبتاً بالا در برابر تنش

فشاری و خواص دی‏ الکتریک، پراکندگی، تحرک و ... از جمله مواد منحصر به فرد و پايدار کروی شکل محسوب می‌ شوند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان " واکنش صنعت پارت " با بیان اینکه محصول فوق در مرحله پایانی فاز تحقیقاتی است، اذعان داشت:این مواد همچنین عایق حرارتی و صوتی مناسب، غیر قابل جذب، مقاوم در برابر خوردگی و تابش، بدون بو، بدون رنگ

و داراي عملکرد عالی هستند.

نظرات : 0

ثبت نظر

83271