۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

باید کتابخوانی در جامعه به "مد" تبدیل شود

به گزارش ICTPRESS، دومین نشست تخصصی نمایشگاه "یاد یار مهربان" با عنوان "بررسی روش های دسترسی به میزان سرانه مطالعه کوکان و نوجوانان" با حضور فتح اله فروغی عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب فروشان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک، کاظم حافظیان رضوی مدرس دانشگاه و عضو انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و سید صادق موسوی مدیر اداره کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار بوستان گفتگو برگزار شد.
در این نشست فروغی در خصوص موضوع ایجاد انگیزه در کودکان برای مطالعه گفت: ایجاد انگیزه به دو بخش تقسیم می شود به انگیزه بیرونی و انگیزه درونی که انگیزه بیرونی را محتوا کتاب، تصویر نگاری مناسب، طرح جلد و رنگ مناسب، قیمت مناسب و عواملی از این قبیل تشکیل می دهند اما انگیزه درونی را ایجاد فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تشویق کودکان به کتاب شکل می دهد که این دو انگیزه وابسته به هم و در هم طنیده هستند.
وی با اشاره به این سوال که اگر تمام انگیزه های بیرونی مناسب باشند آیا سرانه مطالعه در بین کودکان و نوجوانان افزایش خواهد یافت؟ افزود: یعنی اگر قیمت ها، محتوا، نقش نگاری ها، طرح روی جلد و غیره همگی مناسب باشند میزان مطالعه بیشتر خواهد شد؟ اما نه انگیزه درونی نقش مهم تر و تاثیر گذار تری را ایفا می کند، این دو انگیزه مکمل یکدیگر هستند و کودک باید از هر دو سو به مطالعه سوق داده شود که متاسفانه برنامه منسجمی برای تحقق این امر وجود ندارد و ما باید یک مهندسی فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه کودکان و نوجوانان ترسیم کنیم.
در ادامه این نشست دکتر کاظم حافظیان رضوی مدرس دانشگاه و عضو انجمن کتابداری و اطلاع رسانی درباره موضوع مورد بحث اظهار داشت: مبحث مورد گفتگوی ما، بحث تبدیل یک موضوع کیفی به کمی است که این بسیار دشوار به نظر می رسد.
وی ادامه داد: به عقیده من میزان سرانه مطالعه را باید در رفتار جامعه دید، فرهنگ پایه جامعه است و بهترین ابزار فرهنگ کتاب است، ما معتقدیم که کتاب کودک و نوجوان نقش اثر گذاری در تربیت فرهنگی و رشد جامعه دارد.
در ادامه سید صادق موسوی، مدیر اداره کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحول ادبیات کودک و نوجوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عرضه داشت: بحمدالله پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحول و پیشرفت بسیار چشمگیری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بودیم، مقوله افزایش سرانه مطالعه کودکان و نوجوانان را باید  به مقوله ی توسعه کشور پیوند داد.
وی تصریح کرد: آمار مطالعه در سطح یک کشور ارتباط مستقیمی با توسعه یافتگی آن کشور دارد، باید همانطور که دنبال توسعه اقتصادی هستیم دنبال توسعه فرهنگی هم باشیم.
مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید کتاب و کتابخوانی در بین نوجوانان به " مد " تبدیل شود و داشتن این فرهنگ سبب تفاخر نوجوانان در بین یکدیگر شود.
پس از آن حافضیان رضوی در خصوص موضوع ثبت میزان مطالعه در علم کتابداری گفت: در علم کتابداری روش هایی برای ثبت مطالعه وجود دارد اما هیچ کدام نمی توانند به طور واقع بینانه آن طور که در حوزه های دیگر، به عنوان مثال علم اقتصاد، ارزیابی صورت می گیرد، تحلیل دقیقی داشته باشند.
در پایان فتح الله فروغی عضو هیات علمی مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک با اشاره به الگو برداری از کشورهای توسعه یافته در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه گفت: ما باید به سوی برنامه محوری سوق پیدا کنیم که این امر مستلزم داشتن اطلاعات درست و کافی است و به دست آوردن این اطلاعات نیازمند تحقیق و پژوهش فراوان در این زمینه است.
وی ادامه داد: باید تحقیق کنیم و ببینیم  کشورها و دولت های توسعه یافته چگونه در این بخش اقدام کردند و سرمایه گذاری می کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

46998