۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

GOLDEN NEWS/ خبرهاي طلايي دوشنبه 6 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  تولید ارزان آب آشامیدنی از هوا
طراحان ایتالیایی موفق به تولید آب آشامیدنی سالم از هوا شدند
کمبود آب یک مسئله جدی در بسیاری از نقاط جهان است و صرفه جویی در مصرف آب بسیار توصیه می‌شود. تولید آب آشامیدنی از هوا بدون نیاز به زیرساخت‌ های گران قیمت به عنوان ناجی واقعی برای جهانیان محسوب می ‌شود که شرکت Architecture and Vision آن را عملی کرده است.
محققان با استفاده از ساخت برج ‌هایی از بامبو با نام Warka Water موفق به تولید آب آشامیدنی بدون نیاز به هزینه‌ های گزاف از طریق هوا شدند.
این شرکت وعده داده است تا روزانه صدلیتر آب (معادل 26.4 گالن) را جمع‌ آوری کرده و برای مصرف روزانه ارائه دهد.
برج Warka Water به ارتفاع 10 متر و با وزن 60 کیلوگرم است که با هشت طناب به زمین متصل شده‌ است. همچنین در داخل یک برج یک توری پلاستیکی قرار گرفته که از تبدیل آب جمع‌آوری شده به مه جلوگیری می‌ کند.
این برج که با استفاده از بامبو بافته شده، بسیار سبک است و با ساختاری که دارد، قطرات آب را در مخزن جمع‌آوری می ‌کند.
استفاده از آینه در این طراحی برای باز تاباندن نورخورشید و دور نگه داشتن پرندگان است. این ساختار را شش نفر در چهار روز تولید می‌ کنند و نیازی به تجهیزات سنگین و گران‌ قیمت ندارد.
هزینه برآورد شده برای این طراحی 1000 دلار است و با توجه به هزینه ‌های گران‌ قیمت در تولید آب آشامیدنی، هزینه بسیار پایینی محسوب می ‌شود.
این پروژه بسیار مهم و اساسی برای مناطقی است که انتقال آب با استفاده از لوله ‌کشی در آنجا امکان ‌پذیر نیست، خصوصا مناطق کوهستانی که احداث چاه نیز در آن مکان‌ ها امکان ندارد.
کارشناسان این طراحی افزودند: این فناوری نیازی به برق، تجهیزات و ماشین‌آلات ندارد و بسیار کم هزینه است.
...............................
خبر:   حرفه‌ای ‌ترین هدفون دنیا روانه بازار شد
هدفون HE1000 ساخت شرکت‌های فای من با کیفیتی استثنایی که صدایی کاملا شفاف و زنده را به کاربر ارائه می‌ کند، به زودی در دسترس علاقمندان قرار می ‌گیرد.
شرکت سازنده پیش از این هم هدفون EF1000 را عرضه کرده بود که وضوح صدای آن مورد توجه علاقمندان قرار گرفته بود.
علاوه بر کیفیت پخش صدا، نحوه طراحی این هدفون و سازگاری آن با سر و به خصوص گوش انسان که باعث آسب دیدن زخم شدن یا حتی قرمز شدن پوست نمی شود نیز از جمله دیگر مزایا آن است.
در هدفون مذکور از سطوح مسطح مغناطیسی و همین طور پرده های جدا کننده گوش از خود هدفون با ضخامت چند نانومتر استفاده شده تا صدا با حداکثر کیفیت ممکن به گوش انسان منتقل شود. شرکت سازنده مدعی است صدایی که از این هدفون به گوش می رسد کاملا جامع و دارای همه جزییات است.
وزن این هدفون 500 گرم است که البته نسبت به دیگر هدفون ها کمی سنگین تر است، اما طراحی مناسب آن جلوی خستگی گوش انسان را می گیرد. هنوز قیمت نهایی این محصول اعلام نشده است.
............................
خبر:  کاربران غرغروی توئیتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی
نتایج یک بررسی نشان می ‌دهد آن دسته از کاربران توئیتر که در پست‌ های خود مرتبا اظهار ناراحتی و نارضایتی می‌ کنند در مقایسه با دیگر کاربران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ‌های قلبی هستند.
تحقیق مذکور که توسط اساتید دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده از وجود رابطه مثبت میان ابتلا به بیماری‌ های قلبی و ارسال پست ‌های مکرر حاوی احساسات منفی توسط کاربران خبر می دهد.
محققان برای انجام این بررسی با دسترسی به سرورهای سایت توییتر، 826 میلیون پست توییتری را بررسی کرده و با بررسی موقعیت مکانی کاربران آنها را در 1300 دسته مختلف طبقه بندی کردند. هر دسته حاوی حداقل 50 هزار پست توییتری بوده است.
سپس وضعیت سلامت ارسال کنندگان این پست‌ ها و رابطه آن با وضعیت عاطفی و احساسی هر فرد بررسی شده و نتیجه فوق الذکر به دست آمده است. البته این تحقیق نشان می‌ دهد که میان افزایش سن، شدت چاقی و سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری های قلبی همبستگی وجود دارد. همچنین با افزایش آموزش احتمال ابتلا به بیماری ‌های قبلی کاهش می‌ یابد.
بررسی یاد شده در بازه زمانی ژوئن سال 2009 تا مارس سال 2010 صورت گرفته و متوسط سن کاربران توییتر در این زمان 31 سال بوده است.
...............................
خبر:  جمعیت آنلاین چین به 650 میلیون نفر رسید
دولت چین اعلام کرد که تعداد کاربران اینترنت در چین به عنوان بزرگترین جمعیت آنلاین جهان به نزدیک 650 میلیون نفر رسید.
بنابر گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، در پایان سال 2014،  جمعیت آنلاین این کشور 648 میلیون نفر اعلام شده است.
در این آمار که توسط مرکز اطلاعات و آمار شبکه اینترنت چین منتشر شده، افرادی که در شش ماه حداقل یک بار آنلاین بودند به عنوان کاربر اینترنت به حساب آمدند و این رقم افزایش 30 میلیون نفری را در آن تاریخ نسبت به 2013 نشان می ‌داد.
چین با برخورداری از بیشترین کاربران وب در جهان به عنوان بزرگترین بازار تجارت الکترونیک نیز مطرح است.
...............................
خبر:  خدمات بی سیم گوگل نان اپراتورها را آجر می ‌کند
گوگل اعلام کرده خدمات بی سیم و مخابراتی تازه این شرکت به مشترکان تلفن همراه امکان می‌ دهد تا به جای اتکا به تنها یک اپراتور بتوانند از میان آنها بهترینشان را انتخاب کنند.
کاربران این خدمات می ‌توانند در هر مکان و زمان کیفیت و قدرت سیگنال اپراتورهای مختلف تلفن همراه را با یکدیگر مقایسه کنند و از میان آنها بهترین کیفیت را انتخاب کنند.
اگر چه این مسئله به نفع مشترکان تلفن همراه است، اما مشکلات جدی برای اپراتورهای مخابراتی ایجاد می کند که نمی توانند در تمامی نقاط خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه کنند. همچنین ابهاماتی در مورد نحوه محاسبه هزینه ها وصدور قبض های تلفن همراه به این شکل وجود دارد.
گوگل فناوری مورد نیاز برای ارائه خدمات یاد شده را با همکاری اسپرینت و تی موبایل فراهم آورده و امیدوار است مشترکان از این طریق بتوانند به بهترین سرویس های تماس همراه، پیامک و داده دسترسی پیدا کنند.
قرار است خدمات مذکور از نیمه اول سال 2015 به علاقمندان ارائه شود و احتمالا کل شهروندان آمریکایی می توانند از آن بهره مند شوند. گوگل خود جزییات بیشتر در این زمینه را طی هفته های آینده به اطلاع علاقمندان خواهد رساند.
...............................
خبر:  دستگیری جوان آمریکایی به دلیل تهدید پلیس با شکلک‌ های فیس‌ بوکی
یک جوان آمریکایی که در صفحه شخصیش در فیس‌ بوک از شکلک های موسوم به emoji برای شوخی با نیروهای پلیس استفاده کرده بود، دستگیر شد.
این جوان شکلکی تفنگ به دست را در صفحه اش ترسیم کرده بود که دارد به شکلک های چند پلیس شلیک می‌ کند. اما این اقدام او به مذاق نیروهای امنیتی خوش نیامد و وی به را جرم تهدیدات تروریستی دستگیر کرد..
وکیل این جوان می گوید او قصد تهدید پلیس را نداشته و تنها خواسته تفریح کند. ولی اداره پلیس نیویورک نشان داد که با این جوان 17 ساله که Osiris Aristy نام دارد و در Bushwick بروکلین زندگی می کند اصلا شوخی ندارد.
ظاهرا سوابق این فرد هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است. پلیس اعلام کرده که وی قبلا به علت دزدی، توهین و تملک غیرقانونی اسلحه 12 بار سابقه دستگیری داشته است. با این حال به نظر نمی رسد توسل به دو شکلک اینترنتی دلیل محکمی برای دستگیری مجدد این فرد باشد.
کارشناسان معتقدند پلیس صفحه فیس بوک این فرد را به طور مرتب زیرنظر داشته و با توجه به اینکه اتهام تهدید تروریستی متوجه او شده، ممکن است به علت تهدید امنیت عمومی، امنیت پلیس و ایجاد هراس و مزاحمت مدت قابل توجهی در بازداشت باقی بماند.
گفتنی است در ماه های اخیر و پس از درگیری های گسترده در شهر فرگوسن آمریکا و همین طور کشتار دو پلیس در شهر نیویورک، نیروهای امنیتی شبکه های اجتماعی را به طور جدی برای پی بردن به تهدیدات بر ضد پلیس زیر نظر گرفتند.
...............................
خبر:  جشن 11 سالگی ربات "فرصت" در قله مریخ/ یک دهه اضافه کاری در فضا
مریخ نورد "فرصت" با ارسال تصویری بی نظیر از این سیاره یازدهمین سال فعالیتش در سیاره سرخ را جشن گرفت.
این مریخ نورد در 24 ژانویه سال 2004 بر روی سیاره سرخ فرود آمد و این درحالی بود که دو قلوی آن یعنی "روح" چند هفته پیشتر از آن با فرود آمدن روی مریخ به شهرتی تاریخی رسیده بود.
از ابتدا اینگونه برنامه ریزی شده بود که این دو مریخ نورد تنها برای سه ماه و در قالب مأموریتی که تمام جزئیات آن از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود به بررسی مناطقی از سطح مریخ بپردازند.
هدف اصلی از این مأموریت تاریخی کشف نشانه هایی از وجود آب در گذشته سیاره سرخ بوده است.
هر دوی این مریخ نوردها انبوهی از اطلاعات ارزشمند کشف و به زمین ارسال کردند. با این حال ادامه فعالیت آنها تا مدتها پس از پایان مدت زمان از پیش تعیین شده نکته ای بی نظیر و تقریبا بی سابقه در تاریخ اکتشافات فضایی به شمار می آید.
تصویر پانارومایی از مریخ که ناسا به مناسبت یازدهمین سالگرد فعالیت مریخ نورد "فرصت" منتشر کرده است.
مریخ نورد روح در سال 2010 ارتباط خود با زمین را از دست داد و تقریبا یک سال بعد مرگ آن رسما اعلام شد اما دوقلوی آن همچنان پرقدرت و با نشاط روی مریخ حرکت می کند.
این ربات از آگوست سال 2011  دیواره گودال Endeavour را که قطر دهانه آن 22 کیلومتر عنوان شده است مورد بررسی دقیق قرار داده و اخیرا نیز از منطقه ای موسوم به Cape Tribulation بالا رفته است.
این مریخ نورد تاکنون تصاویر متعددی با استفاده از دوربین پانارومای خود از مریخ ثبت و راهی زمین کرده است که از جمله آنها می توان به تصاویری اشاره کرد که از قله Cape Tribulation گرفته شده است.
دانشمندان ناسا این تصاویر را در قالبی یکپارچه در کنار هم قرار داده و تصویر جامعی از مریخ منتشر کردند. آنها بهانه این کار را 11 ساله شدن مأموریت فرصت در سیاره سرخ اعلام کردند.
..............................
خبر:  سنگاپور و هلند پیشگام استفاده از پول دیجیتالی
در کشورهای توسعه یافته جهان پول دیجیتالی دیگر یک نمایش فانتزی از فناوری های نوظهور محسوب نمی شود و جالب اینکه در سنگاپور و هلند بیش از آنکه از پول نقد استفاده شود تبادلات دیجیتالی حکم فرما شده است.
از چند دهه پیش استفاده از پول دیجیتالی و تبادلات مالی که در آن خبری از پول نقد نیست به رویه ای عادی تبدیل شده است. درحقیقت در بسیاری از کشورهای اروپایی و قاره آمریکا مردم به مراتب کمتر از گذشته به پول های کاغذی دست می زنند.
روزانه انبوهی از تراکنش های مالی در قالب انتقال الکترونیکی پول از حساب افراد به بانک ها صورت می گیرد. با این حال تازه ترین بررسی ها گویای آن است که به رغم توسعه نقل و انتقال الکترونیکی پول در دنیا هنوز 85 درصد تبادلات مالی جهان مبتنی بر پول کاغذی و سکه است.
درحالی که به لطف توسعه فناوری های نو ظهور ارتباطاتی و اطلاعاتی در کشورهایی نظیر سنگاپور و هلند استفاده از پول نقد به ندرت صورت می گیرد اما در کشورهایی مانند هند، مکزیک، ایتالیا و تایوان در بیش از 90 درصد موارد از پول نقد در تبادلات مالی استفاده می شود.
برپایه مطالعه ای که اخیرا توسط MasterCard Advisors انجام شده حتی در آمریکا که زیر ساختارهای توسعه تبادلات الکترونیکی پیشرفت خوبی داشته است هنوز حدود 55 درصد از نقل و انتقالات مالی مبتنی بر پول نقد است.
در حال حاضر چالش جهانی میان پول نقد و تبادلات مالی وجود دارد و در این میان فناوری های نو ظهوری نظیر کیف پول دیجیتالی و تبادلات مالی از طریق تلفن همراه کفه ترازو را به سمت توسعه پول دیجیتالی سنگین می کنند.
در این میان فناوری هایی مانند Apple Pay و LoopPay به توسعه زیرساختارهای تبادلات مالی دیجیتالی کمک می کنند. این فناوری ها به کاربران تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل iOS یا اندروید کمک می کنند تا بدون استفاده از پول نقد از فروشگاههای مختلف خرید کنند.
..............................
خبر:  کاهش تصادفات رانندگی شبانه با کمک فناوری
هرساله انسان های بسیاری به دلیل تصادف و برخورد با خودروها محکوم به مرگ می شوند اما در سال های اخیر، تصادفات شبانه آمار صعودی به خود گرفتند.
تصادفات شبانه آمار بیشتری را نسبت به دیگر ساعات روز به خود اختصاص دادند و چرایی آن را می توان در دید محدود و ناکافی رانندگان دانست. سالانه در حدود 4 هزار نفر عابر پیاده در تصادفات محکوم به مرگ می شوند.
به همین دلیل خودرو سازان به دنبال تغییرات گسترده در محصولاتشان هستند تا نه تنها بتوانند آمار تصادفات را کاهش دهند بلکه نوآوری های جدیدی را نیز ارائه کرده باشند.
خودروهای امروزی مجهز به دوربین و رادارهایی هستند که نه تنها می توانند عابرین پیاده و موانع را تشخیص دهند بلکه دید گسترده تری از اطراف را نیز به رانندگان می بخشند.
..............................
خبر:  استفاده از فناوری امواج مغزی در خلق هنر
در حال حاضر فناوری هایی نظیر فرمان صوتی اپل (سیری) و کینکت مایکروسافت و فرمان صوتی گوگل وجود دارند که کار کاربر در دادن فرمان به رایانه‌ها را ساده‌ تر کنند.
آرزوی بشر در کنترل فناوریها با کمترین تلاش ادامه دارد. اگرچه در سال 2015 بشر هنوز نتوانسته سیستمی را ارائه کند که به طور کامل ذهن را بخواند، اما در حال نزدیک شدن به سیستمی است که به امواج مغز واکنش نشان می ‌دهد.
این ایده اکنون در ذهن بسیاری از دانشمندان وجود دارد. تابستان گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه بشر در آینده قادر خواهد بود اشیایی نظیر تلفن همراه، رایانه، ضبط خودرو، کنسول بازی، چراغ های داخل منزل و غیره را با استفاده از افکار خود کنترل کند.
امروز کاربرد عملی این فن آوری یک ایده وسوسه انگیز به نظر می‌رسد. اما " نظریه خواندن امواج مغزی " اکنون بیشترین پیشرفت را در بخش غیرمنتظره " هنر" داشته است. این امر ممکن است چندان عملگرایانه به نظر نرسد.
اما معنی رابط کاربری امواج مغزی دقیقا چیست؟ این بحث آنطور که به نظر می‌رسد چندان هم علمی تخیلی نیست. فرایندهای عادی مغز به فعالیت الکتریکی منجر می شود که دانشمندان چند دهه است که توانستند آن را اندازه گیری و نظارت کنند. ثبت این فعالیت الکتروانسفالوگرافی (اتصال انبوهی از حسگرهای سیمی به سر) نامیده می ‌شود.
شرکتهایی نظیر ایموتیو و نورواسکای این حسگرهای سیمی را به یک "هدست نورونی" تبدیل کردند. هر زمان دستگاهی ساخته شود که بتواند فعالیت مغز را به صورت دیتا ثبت کند، اطلاعاتی ورودی وجود خواهد داشت که میتوان آن را به نوعی اطلاعات خروجی تبدیل کرد.
چند ماه پیش لیزا پارک از یک هدست ایموتیو برای انتقال اطلاعات به یک الگوریتم تفسیرکننده امواج مغزی استفاده کرد و خود را با اسپیکرهای متصل به ظرف های فلزی کم عمق پر از آب احاطه کرد.
این اسپیکرها به اطلاعات مغزی در شرایط احساسی متفاوت واکنش نشان دادند به این معنی که صداها و آب مواج داخل ظروف به نوعی افکار وی را بازتاب می ‌دادند.
موسیقی و پروژه‌های صوتی در مراحل اولیه این نوآوری امواج مغزی تقریبا با اقبال مواجه شدند.
برای مثال پیشتر کاتینکا کلیجن با یک هدست EEG با صداهای تبدیل شده از شرایط ذهنی خود برنامه اجرا کرد و موفق شده در یک وضعیت بسیار عادی با افکار و ذهنیات خود موسیقی تولید کند.

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

55476