۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

آغاز چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک

به گزارش ICTPRESS، در راستا گسترش بانکداری الکترونیک، چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌ های پرداخت که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار کننده آن است، صبح امروز، دوشنبه ۶ بهمن ماه، در مرکز همایش ‌های برج میلاد، رسما افتتاح شد.
در آغاز این همایش دو روزه، دکتر فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی بیانیه افتتاحیه این همایش را قرائت کرد.
در ادامه برت کینگ، یکی از مدعوین خارجی این همایش، در مورد جهانی شدن، فناوری ‌های مالی و آینده بانکداری سخنرانی کرد. محور بحث وی پیرامون پیش بینی آينده‌ تکنولوژی به طور عام و بانکداری به طور خاص بود.
برت کینگ اظهار داشت: آینده‌ بانکداری بیش ‌تر مربوط به تکنولوژی است تا بانکداری.
وی در ادامه گفت: شاید در آینده سیستم بانکداری نوین، از لحاظ  جغرافیایی در جایی ظهور کند که هیچ کس انتظارش را ندارد.
همچنین اسد جعفری از پاکستان، سخنرانی خود را در مورد دورنمای صنعت مالی ایران ارائه کرد.
وی تصریح کرد: بخش خدمات مالی ایران می‌تواند به موتور رشد اقتصادی این کشور بدل شود.
جعفری در ادامه، ارکان مهم بخش خدمات را برشمرد:
1. نکات منفی موجود در دسترسی به خدمات از منظر ذی نفعان
2. بررسی آن‌ چه که صنعت خدمات مالی به جامعه ارائه می‌کند
3. تنظیم چشم انداز صنعت خدمات مالی در راستا اسناد بالادستی
4. بررسی انتظارات صنعت خدمات مالی بین المللی
وی همچنین اهداف پروژه چشم انداز صنعت خدمات مالی را این‌ گونه شرح داد:
پشتیبانی از رشد اقتصادی
بانک مرکزی قدرتمند و مستقل
در ادامه روز اول این همایش، پنلی تخصصی با حضور علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و با مدیریت احمد عزیزی، صاحب نظر پولی و بانکی برگزار شد.
طیب نیا ضمن اشاره به شرایط خطیری که در حال حاضر در کشور برقرار است، اظهار داشت: در نتیجه سیاست ‌های نادرستی که در دهه‌ گذشته اتفاق افتاد و همچنین شرایط تحریم اقتصادی، شرایطی به وجود آمد که موجب ظهور رکود تورمی شد.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ما از ادوار گذشته تا کنون، مشکلات و چالش ‌های نظام بانکی است که در نهایت به ظهور تنگنای اعتباری منجر می ‌شود.
طیب نیا در این راستا گفت: یکی از محور‌های عمده سیاست‌ های فعلی دولت، مقابله با تنگنای اعتباری است.
وی با اشاره به کاهش استفاده از مسکوکات و اسکناس‌ نزد مردم، اظهار داشت: این امر نشان دهنده این است که بانک‌ ها توانستند بدون کمک بانک مرکزی، مردم را تامین مالی کنند.
علی طیب نیا در انتها اظهار داشت: در شرایط رفع تحریم‌ ها، در صورتی که ارکان نظام به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل کنند، رشد اقتصادی ایران به بالاتر از ۸ درصد می‌ رسد.
در ادامه این پنل، ولی الله سیف، واسطه گری وجوه و خدمات بانکی را دو وظیفه عمده بانک مرکزی برشمرد.
وی گفت: همه‌ بانک ‌ها تلاش دارند با حداکثر امکان سپرده‌ های بیشتری را جذب کنند. افزایش نرخ سپرده‌ ها به نوبه‌ خود به افزایش نرخ تسهیلات نظام بانکی و این امر نیز به کاهش سرمایه گذاری منابع در تولید مولد منجر می‌ شود.
در پنل تخصصی دیگر با حضور حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی، حسن معتمدی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، مسئولیت نظارتی بانک مرکزی بررسی شد.
همچنین در روز اول چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک، در حاشیه این همایش کارگاه‌های تخصصی بانکداری برگزار شد. از جمله این کارگاه‌ها، ارزیابی ریسک اعتباری اشخاص حقوقی، ریسک‌های کلیدی در قراردادهای IT  بانکی، ترازیابی سامانه‌های بانکداری اینترنتی در کشور و کارگاه‌های تخصصی دیگر در این حوزه بود.
چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، به تصدی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، طی دو روز، ۶ و ۷ بهمن ماه، در محل همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

25352