۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

GOLDEN NEWS/ خبرهاي طلايي چهارشنبه 8 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:   تولید نانو ذرات جایگزین آنتی‌ بیوتیک‌ها
محققان سوئیسی نانو ذراتی از جنس لیپید ساختند که می ‌تواند جایگزین آنتی ‌بیوتیک‌ها شود و بدون ایجاد مقاومت دارویی، عفونت باکتریایی را از بین ببرد.
پژوهشگران دانشگاه برن موفق به ساخت ماده‌ ای شدند که می‌ تواند عفونت ‌های باکتریایی را بدون نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک، از بین ببرد. مزیت این ماده جدید آن است که مانع بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بیماران می‌شود.
این ماده جدید نوعی نانو ذرات لیپیدی معروف به لیپوزوم است که ساختاری شبیه به مواد تشکیل دهنده غشای سلول ‌ها دارد. نانو لیپیوزم‌ها می ‌توانند اثرات سمی باکتری ‌ها را از بین ببرند و آن‌ها را خنثی کنند.
از 90 سال پیش تاکنون که پنی ‌سیلین کشف شده‌ است، این ماده به‌ عنوان یک درمان طلایی علیه عفونت‌ های باکتریایی بوده است. هر چند طی سال‌های اخیر، سازمان بهداشت جهانی هشدارهایی مبنی بر بروز مقاومت در برابر آنتی ‌بیوتیک‌ها منتشر کرده است. در صورتی که این مقاوت آنتی‌ بیوتیکی گسترش یابد، آنگاه بیماری سینه ‌پهلو نیز می‌تواند کشنده باشد.
بنابراین، باید به دنبال روش‌ های درمانی جدید بود، روش‌ هایی که بدون ایجاد مقاومت دارویی، بتواند باکتری‌ ها را از بین ببرد.
محققان سوئیسی برای حل این مشکل اقدام به ساخت نانو ذراتی کردند که دارای ساختار لیپیدی است. این نانو ساختارها می‌ توانند مواد سمی باکتری‌ها را خنثی کنند. در نتیجه باکتری بدون سم باقی خواهد ماند که آن هم توسط سلول ‌های میزبان از بین خواهد رفت.
از آنجایی که در این روش خود باکتری به‌ صورت مستقیم هدف قرار نمی‌ گیرد، بنابراین مقاومت دارویی نیز ایجاد نمی‌ کند. این گروه تحقیقاتی، این دارو را روی موش ‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند. نتایج نشان داد که باکتری‌ ها بدون نیاز به آنتی ‌بیوتیک از بین رفتند.
این گروه یافته‌ های خود را در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Biotechnology منتشر کردند.
............................
خبر:   استفاده از دانش جلیقه ضدگلوله در باتری هایی که آتش نمی گیرند
نسل جدیدی از باتری ها ساخته شده که آتش نمی گیرند. این نوآوری در صنعت هواپیما سازی و جایی که آتش گرفتن باتری ها یکی از عوامل زمین گیرشدن هواپیماهاست از ارزش زیادی برخوردار است.
آتش گرفتن باتری یک فروند هواپیمای بوئینگ 787 در سال 2013 یکی از چند حادثه مشابهی است که هر سال در گوشه و کنار جهان روی می دهد. اما با  نوآوری که درحقیقت به کارگیری مانع حفاظتی پیشرفته ای در بین الکترودهای باتری لیتیوم یونی است، باتری هایی که به این شکل ساخته می شوند آتش نمی گیرند.
ماده ای که برای این مانع حفاظتی به کار رفته از نانوفیبرهای کربنی استخراج شده از "کلوار" تهیه شده است. کلوار ماده ای بسیار سختی محسوب می شود که یکی از مهمترین کاربردهای آن استفاده در جلیقه های ضدگلوله است.
کاری که این مانع حفاظت کننده انجام می دهد جلوگیری از مشکل ساز شدن ریزذرات فلزی است که به طور ناخواسته تبدیل به گذرگاه هایی برای شکل گیری جریان الکتریکی و در نهایت آتش گرفتن باتری می شوند.
این فناوری جدید در دانشگاه میشیگان ابداع شده و به نظر می رسد به زودی بخش قابل توجهی از نگرانی های موجود در صنعت هواپیماسازی را برطرف کند.
گفته می شود از اواخر سال آینده میلادی باتری هایی از این دست وارد بازار و همچنین خط تولید هواپیماها خواهد شد.
برخلاف برخی مواد بسیار مستحکم نظیر نانولوله های کربنی که هم اکنون در باتری ها و تجهیزاتی از این دست به کار گرفته می شوند، کلوار غیر رساناست و این مزیتی بزرگ برای باتری هایی محسوب می شود که با این ماده ساخته می شوند.
به کارگیری این ماده در باتری هایی که به زودی ساخته می شوند از ایجاد مدار کوتاه یا همان مفهوم رایج اتصالی جلوگیری می کند.
............................
خبر:  تولد جزیره ای که تنها چند ماه مهمان زمین است
با فعالیت آتشفشان خستگی ناپذیر Hunga Tonga جزیره ای تازه به جزایر زمین اضافه شد. البته نکته جالب توجه این است که این جزیره تنها چند ماه مهمان زمین است.
این جزیره جدید در اقیانوس آرام و به لطف فعالیت شدید کوه آتشفشانی Hunga Tonga شکل گرفته است. این آتشفشان طی ماه های اخیر فعالیت مستمری داشته که نتیجه آن شکل گیری این جزیره بوده است.
مهمان جدید خشکی زمین در مجمع الجزایر Tonga گروهی از جزایر جنوب شرق فیجی واقع شده است و دانشمندان به تازگی آن را کشف کردند. طی بیش از یک ماه گذشته فعالیت کوه آتشفشانی زیر آن ادامه داشته و در نتیجه این جزیره به تدریج سر از اقیانوس درآورده است. در حال حاضر این آتشفشان خاموش است.
بخش قابل توجهی از این جزیره نوپا از خاکستر بوده و درحقیقت می توان آن را بخشی از آتشفشان زیر آن به شمار آورد. عرض این جزیره نزدیک به یک کیلومتر است.
دانشمندان با مقایسه تصاویر قبل و بعد از پیدایش این جزیره کوچک متوجه شکل گیری این بخش جدید از زمین شدند که در حقیقت از دو بخش مجزا اما در کنار هم تشکیل شده است.
شکل گیری این دست از جزایر در گوشه و کنار اقیانوس ها فرآیندی طبیعی اما دیدنی است که البته اکثر آنها پس از شکل گیری بر اساس فرسایش ناشی از آب اقیانوس ها از بین می روند. با این حال برخی از آنها به جهت بزرگی و مقاومت در برابر فرسایش، به شکل جزایری دائمی ماندگار می شوند. از جمله جزایر آتشفشانی اقیانوسی که ماندگار شده جزیره ای در ژاپن است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی در سال 2013 به وجود آمد و اکنون بخشی از جزیره " نیشینو شیما " این کشور به شمار می آید.
محققان پیش بینی می کنند جزیره نوپایی که به وسیله آتشفشان Hunga Tonga به وجود آمده طی چند ماه از بین برود.
............................
خبر:  قایقرانی فضایی روی بادهای خورشیدی
یک شرکت غیرانتفاعی آمریکایی قصد دارد فضاپیمایی را با استفاده از بادهای خورشیدی به فضا ارسال کند و اولین آزمایش آن در ماه مه رخ خواهد داد.
 قایق‌رانی کردن با بادهای خورشیدی از مدتها قبل آرزوی دانشمندان سازنده موشک بوده است. شرکت The Planetary Society اکنون اعلام کرده که قصد دارد یکی از دو فضاپیمای کوچک خود را برای آزمایش فناوری قایقرانی خورشیدی در تابستان سال آینده در کنار چند ماهواره کوچک دیگر بر روی یک موشک اطلس 5 به مدار پرتاب کند.
ویلیام نای، مدیرعامل شرکت The Planetary Society اظهار کرد: ما قویا بر این باوریم که این فناوری می‌تواند بخشی از ماموریت‌های میان‌ سیاره‌ای باشد. این فناوری در نهایت می‌ت واند ماموریت‌های زیادی را به مسیرهای دور ببرد.
هنگامی که فوتون‌ها از یک سطح درخشان منعکس می‌شوند، حرکت کوچکی منتقل می‌شود، اثری که مستقیما از معادلات الکترومغناطیسی جیمز کلرک ماکسول، فیزیکدان دهه 1860 آمده است. در کتاب «از زمین به ماه» وی، شخصیت داستان برای اولین بار درمی ‌یابد که می‌توان این نیرو را در سفر درون منظومه شمسی جمع‌آوری کرد. بمباران نور خورشید روی یک منطقه بزرگ می‌تواند به تدریج و بطور مداوم فضاپیما را به جلو بفرستد.
فضاپیمای LightSail در زمان پرتاب به اندازه یک تکه نان  10x10x30 سانتیمتر است که در مدار برای یک ماه ورد آزمایش قرار گرفته و سپس چهار بادبان مثلثی چهار متری آن باز شده تا یک قایق مربع 32 متر مربعی را تشکیل دهند.
پرواز این فضاپیما در ماه مه برای بررسی عملکرد این قایق و سایر سیستم‌های طراحی شده است. اگرچه هنوز ارتفاعی که این قایق خورشیدی در آن به پرواز درخواهد آمد هنوز مشخص نشده زیرا محموله اصلی موشک اطلس 5 یک ماهواره نظامی است.
فشار هوایی که با این قایق برخورد خواهد کرد بسیار بیشتر از فشار نور خواهد بود و فضاپیما طی چند روز از مدار خارج شده و خواهد سوخت.
سال آینده میلادی، فضاپیمای دوم LightSail توسط موشک فالکون اسپیس‌ایکس به ارتفاع 724 کیلومتری ارسال خواهد شد. این پرواز اولین نمونه برای نمایش قایقرانی کنترل‌شده خورشیدی در مدار اطراف زمین خواهد بود.
............................
خبر:  درمان کچلی موشها با سلول بنیادی انسان
کشف درمانی برای کچلی به هدف ایده ‌آلی برای دانشمندان در سراسر جهان تبدیل شده و اکنون محققان موسسه تحقیقات پزشکی سانفورد برنهام در گامی به سوی درمان طبیعی، توانستند موی جدید را با استفاده از سلول‌های بنیادی انسان روی موش‌ها پرورش دهند.
این دستاورد در پی تحریک سلول‌ های بنیادی برای تبدیل شدن به سلول های پاپیلای پوست که برای شکل‌گیری فولیکول حیاتی هستند، حاصل شد.
سلولهای پاپیلای پوست دو لایه بالایی پوست را تشکیل داده و باعث می‌ شوند که سلول ‌های اطرافشان، فولیکول مو را ایجاد کنند. ریزش مو در زمان توقف عملکرد پاپیلا رخ می ‌دهد.
دانشمندان پیش از این تلاش کرده بودند که سلول‌های پاپیلای پوست سالم را از یک فولیکول مو جدا کرده و پس از افزایش تعداد آن‌ها توسط کشت آزمایشگاهی، سلول‌های پاپیلای جدید را در پوست قرار دهند.
مشکل این روش آن است که پاپیلای پوست انسان پس از تکثیر در خارج از بدن انسان، توانایی خود در تحریک رشد مو را از دست می ‌دهند.
محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی انسان توانستند بر این مانع فائق آمده و مو را روی پای یک موش بالغ پرورش دهند.
گام بعدی این محققان، پیوند سلول‌های پاپیلای پوست مشتق شده از سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی انسان در بدن داوطلبان انسانی است.
............................
خبر:  ساخت ربات پرنده با الهام از خفاش
محققان سوئیسی با الهام از خفاش خون‌آشام، رباتی طراحی کرده‌اند که از قابلیت پرواز و حرکت بر روی زمین برخوردار بوده و می تواند در عملیات امداد و نجات مورد استفاده قرار گیرد.
مشکل اصلی محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در ساخت ربات DALER طراحی بال ‌های این ربات پرنده بود، بال‌های بزرگتر به معنای عملکرد بهتر در هنگام پرواز هستند، اما بال‌های کوچکتر امکان حرکت روی زمین را فراهم می ‌کنند.
محققان با الهام از بال‌های انعطاف‌پذیر خفاش خون‌آشام، بال‌هایی طراحی کردند که هنگام پرواز باز شده و در هنگام حرکت روی زمین جمع می‌شوند.
بال‌ها دارای ساختار اسکلتی انعطاف‌پذیری هستند که از طریق لولا به بدنه اصلی متصل می‌شوند، قابلیت تغییر شکل و جمع شدن بال‌ها، عملکرد دوگانه پرواز و حرکت روی زمین را برای ربات امکان پذیر می ‌کند.
کل بدن و بال‌های ربات با پارچه پوشش داده می ‌شوند و ربات می‌تواند با سرعت 72 کیلومتر در ساعت در هوا و 6.5 سانتی‌ متر در ثانیه روی زمین حرکت کند.
از ربات خفاش DALER می ‌توان در مأموریت‌ های امداد و نجات، شناسایی زمینی و هوایی، محل هایی که امکان حضور ربات‌های زمینی وجود ندارد، استفاده کرد.
نتایج این دستاورد در مجله Bioinspiration & Biomimetics منتشر شد.
............................
خبر:  ورود انرژی خورشیدی به طراحی داخلی ساختمان‌ها
شیوه جدید چاپ‌کردن گرافیک تزئینی و اجزای کاربردی روی پنل‌ های خورشیدی، انرژی خورشیدی را وارد حوزه طراحی داخلی می‌کند.
روش ارائه‌ شده توسط مرکز فناوری VTT فنلاند، در پس فرآیند جدیدی است که امکان جمع‌آوری انرژی خورشیدی از نور داخل ساختمان و همچنین خود خورشید را برای نیرودهی ابزار و حسگرهای کوچک خورشیدی فراهم می‌کند.
در فرآیند معرفی‌ شده، سرعت 100 متر فیلم لایه ‌بندی ‌شده (متشکل از پنل‌های خورشیدی) در هر دقیقه تولید می ‌شوند.
رهبر تیم تحقیقاتی به نام " تاپیو ریتوونون " مدعی است، این فرآیند از یک لایه چاپ‌ کننده صفحه چرخان و دو لایه چاپگر حکاکی روی لایه پلاستیکی بهره می ‌برد.
لایه‌های کاربردی بین فویل‌های لاستیکی چاپ می‌شوند، پنل‌ های خورشیدی ارگانیک به کاررفته در این روش فقط 0.2 میلی‌متر ضخامت دارند و شامل الکترودها و لایه‌های پلیمری هستند که در آنها نور جمع‌آوری می‌شود.
این پنل‌ها را می ‌توان روی سطوح داخلی یا خارجی مانند پنجره‌ها، دیوارها، ماشین ‌ها یا ابزار مختلف قرار داد و چنین موضوعی رویکردهای جدید هنری و کاربردی را پیش روی پنل‌ های خورشیدی می ‌گشاید.
محققان این فرآیند را با چاپ‌کردن سلول‌های فتوولتائیک به شکل برگ آزمایش کردند که دویست مورد از این سلول‌ها سطح پنل خورشیدی به مساحت یک متر مربع را خلق می ‌کنند.
تولید پنل ‌های ارگانیک به کاررفته در این روش مقرون‌ به ‌صرفه بوده و ماده کمی نیاز دارد، این پنل‌ها همچنین ارتجاع ‌پذیر و قابل ‌بازیافت هستند.
............................
خبر:  25 میلیارد وسیله در جهان به اینترنت متصلند/آسیب‌پذیری امنیتی 70 درصد اینترنت اشیا
از نظر کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا با همه گیر شدن اینترنت اشیا امنیت و حریم شخصی افراد بیش از گذشته در معرض خطر قرار می‌گیرد.
بر اساس گزارش تازه این نهاد صاحبان مشاغل باید اقدامات مفصلی را به منظور حفاظت از حریم شخصی و امنیت شهروندان آمریکایی در این شرایط انجام دهند.
بر اساس گزارش این کمیسیون هم اکنون 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان به اینترنت متصل هستند و با استفاده از امکانات ارتباطی و حسگرهای خود به جمع آوری اطلاعات می پردازند. این اطلاعات روی اینترنت و در فضای مجازی به سادگی قابل دسترس است.
با گسترش اینترنت اشیا و افزایش تعداد وسایل متصل به اینترنت که تقریبا همه چیز را شامل می شود، جهان به شدت دگرگون شده و شاهد ابداع روش های جدیدی برای افزایش بهداشت و درمان، کنترل وضعیت سلامت، ارتقا امنیت بزرگراه ها، هوشمند سازی منازل و خودروها و محل های کار و ... خواهیم بود.
اما از این طریق جمع آوری جزئی ترین اطلاعات در مورد اشخاص هم ساده تر شده و این اطلاعات به سادگی ممکن است به دست هکرها و کلاهبرداران اینترنتی بیفتد. در چنین شرایطی جبران تخریب های وارده بسیار دشوار و حتی ناممکن است چون با جان انسان ها ارتباط پیدا می کند و لذا شرکت های فناوری و دیگر کسب و کارها باید چارچوب های امنیتی خاصی را از هم اکنون تعریف کنند.
بر اساس بررسی های واحد تحقیقات شرکت اچ پی 70 درصد از محصولات سازگار با اینترنت اشیا دارای آسیب پذیری های امنیتی جدی هستند و اطلاع رسانی و ارائه آموزش های عمومی در این زمینه اهمیت فراوانی دارد.
جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به سرویس ها وسیستم ها و طراحی یک برنامه عمل جامع برای مقابله با مشکلات احتمالی بخش دیگری از توصیه های کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در این زمینه است.
............................
خبر:  هشدار در مورد افزایش وسعت و شدت حملات سایبری
همزمان با آغاز سال جدید میلادی گمانه زنی در مورد آینده دنیای سایبر و میزان امنیت آن نیز آغاز شده است. بر این اساس اکثر محققان در این زمینه احساس نگرانی می‌کنند.
گزارش جدیدی که در این زمینه منتشر شده نشان می دهد که حمله به وب سایت های اینترنتی در حال افزایش است و هم حجم و هم گسترده و شدت حملات مذکور بیشتر شده است و هیچ نشانه ای از کاهش این خطرات وجود ندارد.
یکی از این نوع حملات که امنیت فضای مجازی را به طور جدی به خطر انداخته denial-of-service (DDoS) است که از طریق آن با افزایش ترافیک سایت های اینترنتی به شکل غیرعادی تلاش می شود آنها از دسترس خارج شوند.
در حالی که گفته می شود برخی اختلالات روزهای اخیر در سایت هایی همچون فیس بوک و اینستگرام ناشی از این نوع حملات بوده مدیران این سایت ها چنین مساله ای را انکار می کنند. در مقابل هکرهای عضو گروه Lizard Squad مسئولیت حملات یاد شده را بر عهده گرفتند.
گزارش موسسه آربرو نتورکس همچنین حاکیست میزان حملات DDoS در سال 2014 از نظر تعدد، پیچیدگی و وسعت حدود 50 درصد افزایش نشان می دهد. جالب اینکه امروزه انگیزه های سیاسی به برترین دلیل هک کردن سایت ها و سرویس های آنلاین مبدل شده است.
بزرگترین حمله DDoS گزارش شده در سال 2014 با افزایش ترافیک در حد 400 گیگابیت در ثانیه رخ داد. این در حالی است که معمولا از ایجاد ترافیک 100 تا 300 گیگابیتی در ثانیه به این منظور استفاده می شود. 10 سال قبل میزان این ترافیک تنها 8 گیگابیت در ثانیه بود.
روند تازه شکل گرفته دیگر حمله به سرویس های کلود است که با توجه به افزایش محبوبیت آنها در حال تبدیل شده به امری متداول است. علاوه بر افزایش حمله به خدمات کلود، شاهد حملات مکرر به دیتاسنترها هم هستیم که درآمد سالانه آنها را تا 44 درصد کاهش داده است.
............................
خبر:  چاپ سه ‌بعدی غضروف برای ترمیم نای
محققان آمریکایی با استفاده از فناوری چاپ سه ‌بعدی موفق به تولید غضروفی برای ترمیم یا جایگزین ‌کردن نای شدند.
آسیب به نای ممکن است ناشی از تومور یا جراحات دیگر باشد و راهکارهای کنونی دارای محدودیت‌هایی هستند، به همین علت محققان بدنبال استفاده از روش‌های جایگزین از جمله استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی هستند.
محققان موسسه تحقیقات پزشکی فاین‌استاین طی یک سال گذشته به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که آیا می‌توان از فناوری چاپ سه‌ بعدی و مهندسی بافت برای ترمیم و جایگزین کردن نای استفاده کرد؟
غضروف چاپ سه‌بعدی باید به اندازه‌ای سخت باشد که سرفه‌ها، عطسه‌ها و تغییرات فشار دیگر را تحمل کند، همچنین باید به اندازه‌ای ارتجاع ‎‌پذیر باشد که به گردن اجازه حرکت آزادانه را بدهد.
موفقیت اخیر با استفاده از چاپگر سه بعدی آزمایشی MakerBot Replicator 2X حاصل شد.
این چاپگر سه‌بعدی می‌تواند داربست‌هایی تولید کند که با ترکیبی از کلاژن و سلول ‌های غضروفی پوشیده می‌شوند و محصول نهایی به شکل غضروف رشد می‌کند.
جزئیات این دستاورد پزشکی در پنجاه‌ و‌ یکمین نشست سالانه انجمن جراحان قفسه سینه در سن ‌دیه‌ گو ارائه شد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

11717