۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

پرداخت الکترونیک موجی نوگرایانه و با انعطاف بالا است

به گزارش ICTPRESS، در این جلسه، مدیرعامل فناپ روندهای آتی صنعت پرداخت، روندهای اصلی اثرگذار بر صنعت پرداخت، تغییر نگاه از گذشته تا آینده پراخت های فرامرزی و چالش های پیش روی این صنعت را مورد بررسی قرار داد.
از دیدگاه وی اگر چه در گذشته، کاربران خرد و یا کلان با مشکلات پرداختی گوناگونی چون انتقال پول در فضاهای بین المللی مواجه بودند، اما در حال حاضر موضوع پرداخت های فرامرزی، چالش ها و راهکارهای این عرصه اهمیت یافته که صنعت بانکی به عنوان دغدغه ای جدی به آن می پردازد.
دکتر جوانمردی با تاکید بر در هم تنیدگی دو مبحث پرداختی و بانکی در گذشته گفت: اگر چه در گذشته شعب بانکی فعالیت های جدی را در حوزه پرداخت ایفا می کردند، اما در سال های اخیر با توسعه بانکداری همراه و الکترونیک، اهمیت استراتژیک شعب دچار تغییر شده و از طرفی دیگر در فضای جهانی، استارتاپ ها به حوزه های پرداخت ورود کرده و سرمایه گذاری های گستردهای را انجام دادند.
وی موج پرداخت الکترونیک را بسیار نوگرایانه و با انعطاف بالا دانست و افزود:  برای اینکه بانک ها با این موج همراه و به حوزه پرداخت های نو وارد شوند، بایستی هم در تفکرات و هم به لحاظ قانونی این آمادگی در آنها ایجاد شود.
مدیرعامل فناپ با بیان اینکه امروزه سهم استارتاپ ها برای نقش آفرینی در صنعت پرداخت در فضای نوآورانه کشور بالا رفته است گفت: با افزایش جمعیت جوامع، شکل و چیدمان تقاضاهای مردم عوض شده که در ایران نیز با توجه به تغییرات جدی در میانگین درآمدی، رفتار مالی، ریسک پذیری پایین تر، تمایل به بیمه شدن و تامین آتیه، بانک ها بایستی خود را با این تغییرات هم سو کنند.
وی گفت: پرداخت های همتا به همتا به صورت جدی در دنیا پیگیری می شود و آنچه که نقش مقابل بانکداری سنتی را ایفا می کند، توسعه شبکه های مجازی و ... است که برای توسعه مرزهای نوپدید نقش خودش را در نظام پرداخت ایفا می کند، هرچند نظام بانکی در ایران تمایل چندانی به ارزهای نوپدید نشان نمی دهد.
مدیرعامل فناپ جمع این اتفاقات را تغییر اکوسیستم پرداخت دانست و تصریح کرد:  ما از مرحله انتظارات فزاینده به مرحله روشنگری وارد شدیم و ورود بازیگران جدیدی چون سوپرمارکت های زنجیره ای به عرصه نظام های پرداخت جالب است.
دکتر جوانمردی پرداخت های انجام شده در شبکه های اجتماعی چون فیسبوک، کیف پول همراه و استارتاپ ها را نشان از حرکت به سمت نظام موبایلی دانست و گفت: در آینده شبکه تلفن همراه به شبکه ای برای پاسخگویی به نیازهای مختلف تبدیل می شود و در حال حاضر پرداخت موبایل شانه به شانه پرداخت کارتی پیش می رود که در آینده به دلایلی چون سهولت و سادگی استفاده، هویت سنجی و سایر موارد به سرعت از آن پیشی می گیرد.
همگرایی در روش های پرداخت
دکتر جوانمردی همگرایی در روش های پرداخت را به دلیل حرکت  پرداخت های خرد و کلان به سمت پرداخت های فوری و غیر فوری، موضوعی مهم دانست و افزود: در حال حاضر پرداخت های خرد و کلان به ویژه در شبکه های اجتماعی به سمت پرداخت های فوری سوق پیدا کرده و موضوع نقل وانتقال پول، بخصوص برای افرادی که خارج از کشور خودشان مشغول به کار هستند مطرح است.
وی افزود: در سال 2008، 400 میلیون دلار توسط نیروهای محلی و کارگران کشورهای مختلف از  آمریکا به خارج منتقل شده که تنها ده درصد از آنها توسط سیستم بانکی و بیشتر آنها به روسیه، آلمان، فیلیپین و غیره منتقل شده است.
مدیرعامل فناپ همچنین معتقد است که روند های آینده چون بحث خریدهای خرد بر بستر اینترنت در ایران مخاطبان بسیاری پیدا کرده که این خود نشان از تغییر ذائقه مشتریان بوده است.
بنابراین گزارش، در پایان این پنل فعالان و صاحب نظران حوزه پرداخت و بانکداری، سوالاتی را در خصوص توسعه پرداخت های فرامرزی با تکیه بر پرداخت های خرد مبتنی بر کارت، آمادگی ایران از حیث زیرساختی و سایر موارد مطرح کردند.

نظرات : 0

ثبت نظر

64683