۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

کیف پول همراه در ایران باید رایگان ارائه شود

به گزارش ICTPRESS، در نحوه استفاده از خدمات کیف پول همراه نیز باید این گونه باشد که دسترسی رایگانی به کیف پول توسط ارایه دهنده خدمات داده شود تا مردم با علاقه به سمت استفاده از این خدمات بیایند.
ژولین دواد شلنست مدیر شرکت مشاوره آرتور دی لیتل در زمینه نوآوری و استراتژی‌ های بازار در همایش بانکداری الکترونیکی سخنرانی می ‌کرد با بیان اینکه سهم تراکنش ‌های الکترونیکی با شیب خوبی در حال رشد است، گفت: رشد یک تا پنج درصدی به شکل سالانه تا سال 2017 برای این صنعت وجود خواهد داشت.
وی عنوان کرد: پرداخت همراه بدیع‌ ترین شیوه بانکداری در سال ‌های اخیر است و اگر کل تراکنش‌های بانکی را به سنتی و الکترونیکی تقسیم کنیم که یکی بر مبنای ارتباطات سیمی و دیگری بدون سیم است، این نحوه بانکداری در قالب الکترونیکی قابل تعریف است.
او در ارتباط با واقعیت بخشی پیش‌ بینی‌های آینده در حوزه بانکداری الکترونیکی و همراه گفت: User base (کاربر محور) بودن، راه‌حل ‌های تکنولوژیک در شبکه تجاری و نهایتا داشتن مقررات شفاف در این حوزه می ‌تواند منجر به تحقق پیش‌بینی ‌ها شود.
ژولین با بیان اینکه برای تمامی چالش‌‌ های پیش و روی حوزه بانکداری همراه از این نظر که بانک‌ها و اپراتورهای مخابراتی شریک می‌شوند باید راهکارهایی مجزا داشته باشیم، افزود: ممکن است از منظر بانک و به قولی طرف تجاری، کاربر محور بودن و ارتباط با واسطه به مشتریان مشکل باشد اما بد نیست که به چشم ‌انداز صنعت بانکداری همراه نگاهی شود تا ببینیم بانک ‌ها و اپراتورها چطور با یکدیگر کنار آمدند.
وی افزود: بانک‌ها دنبال جذب سرمایه ‌های بیشتر هستند و هرچه گستره پوشش آنها بیشتر باشد، این امر محقق می ‌شود، کمپانی موبیتو در جمهوری چک در سال 2012 با سرمایه ‌گذاری مشترک سه اپراتور موبایل شکل گرفت و توانستند در زمینه خدمات بانکداری همراه به درآمدهای خوبی برسند.
مدیر شرکت آرتور گفت: این گروه بعد از چند سال تأمین کننده فنی را عوض کردند و نتوانستند با بودجه بازاریابی کم، به موفقیت‌های قبلی دست پیدا کند.
وی تجربه فرانسه را در این زمینه نیز ناموفق دانست که نهایتا دولت مجبور شده اپراتورهای فعال در زمینه خدمات بانکداری همراه را خریداری کند تا بتواند به خدمات مورد نظر دست یابد.
او با تأکید بر اینکه اپراتورهای موبایل دارایی ‌های ارزشمندی هستند، عنوان کرد: در چرخه بانکداری که نیاز به مشتریان بیشتر است اگر اپراتورهای موبایل را واسط بدانیم تا این مهم را تحقق بخشند، در یک طرف ابزارها و گواهی ‌های بانکی وجود دارد و در طرف دیگر نیز اپراتورهای موبایل و دروازه بانان که سیم‌های ارتباطی هستند، قرار دارند و نهایتا مشتریان انتهای چرخه هستند.
ژولین گفت: بانک‌ها برای جامعه هدف خود باید هر چه زودتر ارتباط خود با اپراتورهای موبایل را تحکیم بخشند، تجربه NFC در بسیاری از کشورها پیاده ‌سازی شده و همچنان با موفقیت به کار خود ادامه می‌دهد.
در این روش سیم‌کارت‌هایی با قابلیت NFC یا تگ ‌هایی برای گوشی‌های بدون این قابلیت عرضه می‌شود تا مشتریان خریدهای خرد خود را بتوانند ساماندهی کنند.
او افزود: تکنولوژی QR نیز در طرف دیگر قرار دارد و ستون فقرات آن، پرداخت است.
وی عنوان کرد: دوکوموی ژاپن، دیجی ‌کش در لوکزامبورگ و سه اپراتور در آمریکا از جمله مواردی است که تکنولوژی ‌های یاد شده را به کار گرفتند و این در حالی است که گوگل هم مایل است با توجه به تجربه اپراتورهای آمریکایی با آنها همکاری کند.
ژولین درباره اینکه اپراتورهای موبایل و موسسات مالی چه نقش‌هایی را باید بین خود تقسیم کنند، گفت: سبد خدمات، به این معنی که موارد قابل عرضه در بازار و طرق مختلف پرداخت و استراتژی برای خدمات با ارزش افزوده را شناسایی کنند.
وی افزود: مدل قیمت‌گذاری و نحوه جذب مشتری برای خدمات بانکداری الکترونیکی است. روال کار در سیستم‌های NFC و جاری کنونی این است که بابت استفاده از خدمات رقمی از مشتری نهایی گرفته شود نه اینکه در ابتدای امر هزینه‌ ای بر دوش او تحمیل شود.
او گفت: راه‌ های مختلفی برای پرداخت بابت استفاده از خدمات الکترونیکی وجود دارد مانند پرداخت از سمت بانک، ارائه کننده کیف پول همراه یا مصرف کننده نهایی، با توجه به اینکه در ایران کاربر نهایی بابت استفاده از POS پول اضافی پرداخت نمی ‌کند در بانکداری همراه نیز باید نگاه‌ همان به سمت اپراتورها یا بانک باشد.
ژولین گفت: به نظر من بهتر است در ایران نحوه استفاده از خدمات کیف پول همراه این گونه باشد که دسترسی رایگانی به کیف پول توسط ارائه دهنده خدمات داده شود تا مردم با علاقه به سمت استفاده از این خدمات بیایند.
وی خاطر نشان کرد: نقش بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده روابط، تنها باید مشارکت باشد و به نوعی رهبری را در دست گیرد تا نهایتا مردم و شرکت های تجاری مالیات‌های خود را از طریق موبایل که منجر به کاهش هزینه ‌های دولت می‌ شود، پرداخت کنند.
او افزود: برای مهاجرت به سمت خدمات بانکداری همراه باید نقشه راه الکترونیکی داشت، بهتر است برنامه‌ های کاربردی (App) که ارائه می‌ شود رایگان باشد اما به فکر درآمدزایی از محل پرداخت‌های مردم باشیم.
وی در ارتباط با اینکه آیا بهتر نیست اپراتورهای مجازی به سمت ارائه خدماتی خاص نظیر پرداخت همراه بیایند، گفت: اپراتورهای مجازی بسیار انعطاف پذیرند اما بیشتر به شرکت آی ‌تی شبیه‌ هستند تا اپراتور موبایل و از این برای گستره پوشش ‌دهی آنها محدود است و منجر به خطر افتادن سرمایه‌گذاری ‌ها می‌ شود زیرا بانکداری همراه در همه جا باید قابل دسترس باشد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

54687