۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

خبرهاي طلايي دوشنبه 13 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  "بزرگترین کشف قرن"، اشتباه از آب درآمد
دانشمندانی که سال گذشته مدعی شناسایی نخستین الگو در آسمان شده بودند که از انبساط فوق سریع فضا در کسری از ثانیه پس از انفجار بزرگ باقی مانده بود، به اشتباه خود اقرار کردند.
نتایج تحقیقات جدید با همراهی تیم آمریکایی BICEP2 حاکی از آن است که این سیگنال با نور منتشر شده از گرد و غبار در کهکشان راه‌شیری آمیخته شده است.
پی بودن به اشتباه بودن نتایج تیم BICEP2 مسئله دور از انتظاری نبود، خود محققان پیش از این از کاهش اطمینان خود در مورد تشخیص الگوی مذکور خبر داده بودند، اما مقاله جدید بسیار چشمگیر است، زیرا دانشمندان رقیب (محققان کنسرسیوم پلانک ) نیز در آن همکاری کردند.
محققان گفتند، اکنون محدودیت بیشتری درباره اندازه احتمالی سیگنال واقعی باید اعمال شود. این امر برای پژوهش‌ های آینده اهمیت خواهد داشت که ممکن است بتوانند به یکی از بزرگترین اکتشافات علم مدرن دست یابند.
پژوهش BICEP2 از آشکارسازهای بسیار حساس در یک تلسکوپ قطبی برای بررسی نور لبه جهان مرئی ، تابش زمینه کیهانی (CMB) ، استفاده کرده بود. محققان در این بررسی ‌ها به دنبال چرخش ‌های درون قطبش نور بودند.
این الگو در کیفیت برای CMB، پیش‌ بینی بنیادی مفهوم " انبساط " است که بر اساس آن، تنها در کسری از ثانیه پس از انفجار بزرگ یک انبساط فوق سریع رخ داده است.
چرخش‌ های موسوم به حالت‌های B، نشانه‌ای از انرژی امواج گرانشی هستند که احتمالا با این رشد ناگهانی شدید در حدود 14 میلیارد سال قبل همراه بودند اما این سیگنال بسیار کهن، حتی در صورت وجود داشتن، بسیار ظریف بوده و برخی دانشمندان به محض اعلام نتایج گروه BICEP2 در مارس 2014، در مورد صحت آن‌ ابراز تردید کردند.
در این نتایج، پیچیدگی ‌هایی وجود دارد، یکی از آن‌ها این اثر است که در آن یک سیگنال حالت B ساختگی می‌ تواند با عبور تابش زمینه کیهانی از میان اجسام غول ‌پیکری مانند کهکشان‌ های بزرگ در آسمان ایجاد شود. این تاثیر عدسی گرانشی باید در نتایج مدنظر قرار بگیرد.
اما دومین و مهمترین مسئله، نقش گیج ‌کننده غبار پس ‌زمینه در کهکشان راه شیری است.
غبار در حال گردش در کهکشان ما می‌تواند الگوی قطبش مشابهی تولید کرده و این اثر باید حذف شود تا نمایش بدون ابهامی از سیگنال پس زمینه بسیار کهن به دست بیاید.
گروه BICEP2 از همه اطلاعات غباری در بخشی از آسمان که از قطب جنوب به مشاهده آن پرداخته بود، استفاده کرد اما آن ‌ها به داده ‌های غباری به دست آمده توسط تلسکوپ فضایی پلانک که آسمان ریزموج را فرکانس‌های بسیار بیشتری نسبت به BICEP2 رصد می‌کرد، دسترسی نداشتند.
این امر به محققان پلانک احازه داد تا غبار را آسانتر توصیف کرده و اثر مخدوش‌ کننده آن را تشخیص دهند. کنسرسیوم پلانک در تابستان با همکاری با گروه BICEP2 موافقت کرد و اطلاعات فرکانس بالای آن‌ها با داده‌های بیشتر از آرایه تلسکوپ کک در قطب جنوب ترکیب شد.
اگرچه نتایج این همکاری حاکی از آن است که حتی در صورت تشخیص سیگنال BICEP2، جداسازی آن از تاثیرات مخرب در هر سطح قابل توجهی ممکن نیست، به عبارت دیگر رصدهای اولیه همگی نشانگر آن است که امواج گرانشی قدیمی وجود ندارند.
این نتایج نشانگر پایان پژوهش نیست و بررسی‌های دیگر هنوز به دنبال سیگنال حالت B با استفاده از فناوری‌ های آشکار‌ساز و تلسکوپ ‌های دیگر هستند.
نتایج این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر خواهد شد.
............................
خبر:  انتخاب حیاتی، موبایل یا تبلت؟
برای بسیاری از کسانی که به تازگی پا به دنیای تکنولوژی ‌های مدرن ارتباطی گذاشتند انتخاب بین اینکه یک تبلت با صفحه بزرگ برای آن‌ها مناسب‌تر است یا یک تلفن‌همراه هوشمند کار دشواری است.
اگرچه ممکن است داشتن همزمان یک تلفن هوشمند با قابلیت ‌های بی ‌شمار در کنار تبلت کارایی بیشتری داشته باشد و حالت ایده‌آل به حساب بیاید اما داشتن این شرایط چندان ارزان تمام نخواهد شد، بنابراین بسیاری باید بین دو گزینه تبلت و تلفن همراه هوشمند تنها یکی را انتخاب کنند.
برای انتخاب بین موبایل و تبلت ویژگی ‌های بی ‌شماری باید مورد توجه قرار بگیرد اما از این بین پاسخ به چند سوال کلیدی می‌تواند در تصمیم نهایی موثر باشد.
بر اساس گزارشی از وب سایت techradar این سوالات شامل مواردی از این دست می‌شود که موبایل یا تبلت برای چه کسی خریداری می‌شود؟ از آن بیشتر برای چه هدفی استفاده خواهد شد؟ چه قدر هزینه برای خریدن یک دستگاه هوشمند در نظر گرفته شده است و اینکه چه سایز صفحه‌ای برای هدف اصلی فرد مناسب است؟
بزرگترین تفاوت بین یک تلفن هوشمند و تبلت در سایز صفحه نمایش آن‌ها است. اما همین تفاوت اساسی و مهم باعث شده‌است که تلفن‌های هوشمند پا را از گلیم خود درازتر کرده و هرچه بیشتر تلاش کنند که به دنیای صفحه‌های 7 اینچی تبلت‌ها وارد شوند.
اما اگر مهمترین کاری که می خواهید با دستگاه هوشمند خود انجام دهید این است که در آن کتاب بخوانید، فیلم تماشا کنید و در اینترنت پرسه بزنید، تلفن‌ های هوشمند هرقدر هم صفحه نمایش بزرگی داشته باشند نمی ‌توانند گزینه‌های مناسبی به حساب بیایند بنابراین بهتر است سراغ یک تبلت بروید.
اگرچه کاربر می‌تواند تمام این فعالیت‌ها را از طریق یک تلفن ‌همراه هوشمند نیز انجام دهد اما صفحه نمایش کوچک‌تر از منظر فعالیت‌های چشمی چندان گزینه مناسبی نیست درحالیکه موبایل‌ها به دلیل همین ویژگی جمع و جورتر بودنشان برای گوش کردن به موسیقی کارایی بیشتری نسبت به تبلت دارند.
با توجه به ویژگی مهم سایز و اندازه، برای کسانی که بیشتر وقت خود را در خیابان‌ ها می ‌گذرانند و به قابلیت حمل، به اندازه ویژگی ‌های دیگر یک دستگاه اهمیت می‌دهند، خرید یک تلفن هوشمند پیشنهاد می‌شود.
تبلت‌ها نیز روز به روز تلاش می ‌کنند قابل حمل ‌تر و سبک ‌تر باشند اما هیچ چیز نمی‌ تواند جای ویژگی مهم تلفن‌های همراه یعنی جا گرفتن در جیب لباس را بگیرد.
تلفن ‌های همراه گزینه ‌های بهتری برای فرستادن پیام هستند بنابراین اگر جز آن دسته از افرادی هستید که همیشه در حال فرستادن پیامک و چک کردن ایمیل و جواب دادن به آن‌ها هستند بهتر است سراغ یک تلفن‌همراه هوشمند بروید.
اگرچه تبلت‌ها هم می‌توانند درست به اندازه موبایل‌ها ایمیل‌های مختلف را پشتیبانی کنند و بسیاری از برنامه‌های ارسال پیامک و پیام رسانی قابلیت نصب روی این دستگاه‌ها را دارد اما در هر حال موبایل‌ها در این رقابت برنده می‌شوند.
اما گرفتن عکس و کیفیت عکس امروزه در بین طرفداران تکنولوژی‌های قابل حمل اهمیت بیشتری می‌ یابد، چون که دیگر کسی مایل نیست یک دوربین عکاسی بزرگ و سنگین را با خودش به مسافرت‌های خارج از شهر ببرد و در عین حال همه انتظار دارند مهمترین لحظات زندگی‌شان را با کیفیت قابل قبولی به ثبت برسانند.
بنابراین اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به عکاسی کردن علاقه‌مند است بهتر است سراغ تلفن‌های همراه هوشمند بروید. موبایل‌ها معمولا به دوربین‌های عکاسی بهتر و باکیفیت ‌تری مجهزند و از سوی دیگر برای حمل در مسافرت ‌ها نیز نسبت به تبلت سبک ‌تر و کوچک ‌ترند.
خبر:  افزوده شدن تماس صوتی به واتس آپ برای کاربران منتخب
طراحان برنامه واتس آپ برقراری تماس صوتی را برای عده‌ای از کاربران منتخب ممکن کردند و قرار است به روز رسانی‌هایی در این برنامه به همین منظور صورت بگیرد.
با اعمال این تغییرات برنامه های رقیب WhatsApp مانند وایبر که مدتهاست تماس صوتی رایگان را برای کاربران ممکن می کنند مزیت رقابتی خود را از دست می دهند.
خدمات مذکور اولین بار روی سیستم عامل Android Lollipop با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته و برخی تصاویر این تماس های آزمایشی در اینترنت هم منتشر شده است.
طراحان واتس آپ می گویند در این به روزرسانی سهولت برقراری تماس، گفتگو و افزودن تماس های مختلف را نیز مدنظر قرار دادند. هنوز مشخص نیست عموم کاربران چه زمانی به این خدمات دسترسی خواهند داشت.
پیش از این قرار بود این به روز رسانی در اکتبر سال 2014 صورت بگیرد، اما به دلایل نامعلومی به سه ماهه اول سال 2015 موکول شد. تعداد کاربران فعال واتس آپ که چندی قبل توسط فیس بوک خریداری شد، در سراسر جهان از مرز 700 میلیون نفر گذشته است.
خبر:  بازگشت مجدد شبکه بوت نت خطرناک بعد از شش ماه غیبت
شبکه بوت نت خطرناک ZeroAccess بعد از شش ماه سکوت مجددا فعال شده و بسیاری از کاربران را در معرض خطر سرقت اطلاعات قرار داده است.
ZeroAccess که به Sirefef هم شهرت دارد، در اوج فعالیت خود در سال 2013 توانسته بود بیش از 1.9 میلیون رایانه را آلوده کند و با استفاده از آنها شبکه‌ای گسترده را برای نفوذ به دیگر رایانه‌ها، سرقت اطلاعات، دزدی آنلاین و خرابکاری به وجود آورده بود.
سرانجام شناسایی آسیب پذیری مورد سوءاستفاده در این شبکه بوت نت از سوی محققان شرکت امنیتی سمانتک مقابله با آن را ممکن کرد. این حفره به ZeroAccess امکان می داد تا فایل ها، اطلاعات و دیگر داده ها را در فضای مجازی منتقل نماید، بدون آنکه برای این کار نیازی به کسب اجازه و کنترل سرورهای فرمان و کنترل باشد.
تا جولای سال 2013 نیم میلیون رایانه آلوده به این بوت نت پاکسازی شدند و در دسامبر همان سال اف بی آی و پلیس بین الملل اروپا موسوم به یوروپل با همکاری مایکروسافت و چند شرکت امنیتی دیگر عملیات جدیدی را برای خنثی سازی این شبکه بوت نت انجام دادند که ظاهرا موفقیت آمیز بود، اما حالا این شبکه مجددا فعال شده است.
ظاهرا طراحان این شبکه طی ماه های مارس، آوریل، می و جولای سال 2014 بی سروصدا شبکه یاد شده را بازسازی و مجددا فعال کرده  و حملات خود را از 15 ژانویه از سر گرفتند. روی رایانه های آسیب پذیر در برابر eroAccess آگهی هایی به نمایش درمی آید که کلیک روی آنها موجب نصب یک بدافزار خطرناک شده و از این طریق حجم زیادی از داده ها سرقت می شوند.
بر طبق بررسی های جدید بیشترین میزان آلودگی به ZeroAccess به ترتیب مربوط به کشورهای ژاپن، هند، روسیه، ایتالیا، آمریکا، برزیل، تایوان، روسیه، ونزوئلا و آلمان است.
خبر:  ابداع بازی ویدئویی برای افزایش فروش لوازم خانگی
یک شرکت فروشنده مبلمان منازل برای افزایش میزان فروش به روش جدیدی متوسل شده و آن طراحی بازی‌های ویدئویی است.
این بازی ویدئویی که Home Improvisation نام دارد به کاربران امکان می‌دهد مبلمان و لوازم خانگی خریداری شده از شرکت سوئدی Ikea را به طور مجازی باز کرده و سرهم کند.
Ikea از معدود شرکت‌ های منطقه اسکاندیناوی است که مبلمان خانگی و اداری آن در بازارهای جهانی از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است.
طراحان این بازی آن را مفرح‌ترین و جالب ‌ترین تجربه نصب و سرهم کردن مبلمان دانستند. برای اجرای این بازی کافیست با کلیک کردن، چرخاندن و کشیدن قطعات مبل و صندلی ها و میزها آنها را روی هم سوار کنید.
اجرای این بازی به طور آنلاین هم ممکن است و کاربران می توانند از حداکثر سه دوست دیگر برای این کار دعوت کنند. البته انجام بازی یاد شده به طور تک نفره هم ممکن است.
بازی یاد شده در جریان یک مسابقه طراحی بازی های ویدئویی به نام  Global Game Jam و تنها در عرض 48 ساعت توسط یک گروه طراح بازی به نام The Stork Burnt Down ابداع شده است. کاربران رایانه های شخصی و مک می توانند به رایگان از این بازی استفاده کنند.
خبر:  تبلت سرفیس موفق به تسخیر بازار نشد
ظاهرا سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری مایکروسافت در زمینه طراحی و عرضه تبلت سرفیس 2 چندان موفق نبوده و این امر هم به تجربه ای شکست خورده برای مایکروسافت مبدل شده است.
کاهش عرضه آنلاین این محصول از سوی مایکروسافت و دیگر سایت ها و شرکت های خرده فروشی نشان می دهد این تبلت نتوانسته در جلب رضایت کاربران موفق عمل کند.
مایکروسافت بعد از به فروش رسیدن مدل های موجود تصمیمی برای عرضه مدل های تازه و جایگزین تبلت سرفیس نگرفته و ظاهرا برنامه روشنی هم در این زمینه ندارد.
رخداد دیگری که احتمال توقف ساخت و عرضه تبلت سرفیس 2 مایکروسافت را تقویت می کند، این است که مایکروسافت برنامه‌های خود برای به روزرسانی به ویندوز 10 برای این تبلت و دیگر تبلت های تولیدی خود را اعلام نکرده و لذا به نظر می رسد عمر این تبلت به رونمایی از ویندوز 10 نخواهد رسید. ویندوز 10 قرار است در ماه های پایانی سال 2015 عرضه شود.
این شرکت بارها پرسش‌های خبرنگاران در مورد آینده تبلت سرفیس 2 را بی پاسخ گذاشته و باعث شده تحلیل گران به این نتیجه برسند که تبلت سرفیس 2 و ویندوز آر تی ماه‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کنند. برخی از این افراد می‌گویند مشکلات فنی و ناکارآمدی ویندوز آر تی نیز در این مساله بی تاثیر نیست و باید منتظر ماند تا مایکروسافت به طور رسمی خبر مرگ تبلت سرفیس 2 و ویندوز آرتی را اعلام کند.
خبر:  امکان تماشای آنلاین فیلم سینمایی/ راه اندازی شبکه اجتماعی پخش فیلم
شبکه اجتماعی پخش فیلم و سریال بر بستر وب و اینترنت ، OTT ، به صورت آنلاین راه اندازی شد.
سرویس اشتراک ویدئوی کشور ، آپارات ، شبکه اجتماعی پخش آنلاین فیلم سینمایی را راه اندازی کرد.
این شبکه اجتماعی که بر بستر OTT عرضه می شود و اپلیکیشنی برای موبایل، رایانه شخصی، تبلت و تلویزیون های هوشمند خواهد بود امکان پخش فیلم های سینمایی ایران و جهان را فراهم می کند.
سرویس پخش آنلاین فیلیمو، امکان مشاهده فیلم های مورد علاقه کاربر را با استفاده از اینترنت روی تلفن همراه، رایانه شخصی، تبلت و تلویزیون های هوشمند ممکن می کند و کیفیت پخش را با توجه به سرعت اینترنت کاربر به صورت هوشمند تنظیم می کند، با استفاده از این فناوری کاربر فیلم ها را بدون مواجه شدن با بافرینگ یا هرگونه قطعی در پخش، به صورت نرم و روان خواهد دید.
علاوه بر پخش فیلم های سینمایی که با رعایت حق کپی رایت مولفان انجام می شود به زودی سریال های تلویزیونی و برنامه های شبکه خانگی نیز بر بستر www.aparatfilimo.com قابل رویت خواهد بود.
خبر:  رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی با نانوحامل مغناطیسی
محققان نانوحامل مغناطیسی ساختند که می‌تواند داروی شیمی‌ درمانی را به سلول ‌های سرطانی وارد کند، این نانوحامل موجب می‌شود که اثرات جانبی داروهای شیمی‌درمانی کاهش یابد.
پژوهشگران دانشگاه ویچیتا روی سیستم جدیدی کار می ‌کنند که می ‌تواند اثرات جانبی داروهای ضدسرطان را کاهش دهد. این گروه تحقیقاتی اقدام به طراحی و ساخت نانوحاملی کردند که می‌تواند داروی شیمی‌ درمانی را به درون سلول‌های سرطانی وارد کند، با این کار اثرات منفی جانبی این داروها روی بدن کاهش می‌ یابد. این نانوحامل روی بیماران مبتلا به سرطان پوست و پستان مورد آزمایش قرار گرفته است.
محققان این پروژه می ‌گویند: با استفاده از این نانوحامل، بیماران سرطانی در معرض دز کمتری از داروهای شیمی‌درمانی قرار گرفته و اثرات جانبی کمتری گریبانگیر آن‌ها خواهد شد.
این نانوحامل در حال حاضر هم در محیط آزمایشگاهی و هم در محیط زنده (روی موش‌ها) آزمایش شده‌ است که در هر دو نوع آزمایش نتایج مثبتی به‌ دست آمده است. محققان مراحل پایانی ثبت پتنت مربوط به این روش درمانی را پشت سر می‌گذارند و در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این نانوحامل روی انسان هستند.
این نانوحامل، یک میکرو کره مغناطیسی است که داروهای شیمی‌ درمانی مبتنی بر پروتئین را با خود حمل می ‌کند. این نانو کامپوزیت از جنس آلبومین و پلیمر زیست ‌تخریب ‌پذیر است.
با تزریق این نانوحامل به بدن، با استفاده از میدان مغناطیسی می‌ توان نانوحامل را به محل مورد نظر (تومور) برد. در رو‌ش‌ های شیمی ‌درمانی رایج، باید مقادیر بالایی از دارو را به بدن بیمار تزریق کرد که این دارو در تمام بدن پخش می ‌شود و علاوه بر تومور، به سلول‌های سالم نیز آسیب وارد می‌کند. بیمار در این روش‌ها درد بسیاری را تحمل می‌کند. اما در این روش جدید، دز دارو کاهش یافته و دارو تنها وارد سلول سرطانی‌ می‌ شود.
خبر:  خم‌کردن امواج الاستیک با متامواد
محققان دانشگاه میسوری متاماده‌ای تولید کردند که از قابلیت امکان خم کردن امواج الاستیک برخوردار است.
امواج الاستیک با حرکت در سطح و یا از میان مواد بدون ایجاد تغییرات پایدار، آرایش آنها را تغییر می‌دهند، در گذشته دانشمندان با استفاده از ترکیب موادی مانند فلز و لاستیک امواج الاستیک را شکسته و کنترل می ‌کردند.
محققان متاموادی تولید کردند که قادر به کنترل و خم کردن این امواج است، این متامواد از ورق‌های فولاد منفرد با حکاکی لیزری برای ایجاد ساختار میکروسکوپی ساخته شدند.
" هوانگ گولیانگ هونگ " سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: روش کنترل و دستکاری امواج اکوستیک و الکتریکی بسیار دشوار است، در این تحقیق متامواد پیشرفته‌ ای طراحی کردیم که اگر در ساخت دستگاه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرند، قادر به دریافت امواج صوتی و الاستیک هستند.
خم کردن امواج الاستیک از طریق متامواد در بخش‌های نظامی، پزشکی و تجاری کاربرد فراوانی خواهد داشت، محققان قصد دارند از این مواد برای تولید دستگاه‌های هوشمندی مانند تراشه‌های ریز و قابل کنترل استفاده کنند.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شد.
خبر:  ساخت پهپادی که مانند گلوله توپ عمل می کند
گروهی از مهندسان امور نظامی در چین پهپادی را ساختند که همچون گلوله توپ پرتاب شده و با نزدیک شدن به هدف، از ابزار لیزری خود در کمک به نابودی آن استفاده می کند.
این فناوری جدید نظامی در زمره نو ظهورترین نوآوری های مرتبط با دانش پهپادها در حوزه نظامی قرار می گیرد.
شرکت Chengdu Aviation Corporation که همواره به طراحی و ساخت بزرگترین هواپیماهای بدون سرنشین چین شهرت داشته حالا از این جایگاه برای معرفی پهپادی کوچک اما کاربردی و مرگ آور استفاده کرده است.
پهپاد جدید مهندسان چینی به راحتی از توپخانه 155 میلیمتری یا پرتاب کننده راکت، مانند گلوله توپ شلیک می شود و در کسری از زمان خود را به نزدیکی نیروهای دشمن رسانده که در این مرحله چترنجات مخصوص آن باز می شود تا سرعت نزدیک شدن پهپاد به زمین بسیار کم شود.
مهندسان چینی این پهپاد را طوری طراحی کردند که در حین فرود آمدن چهار ملخ آن که به شکل پره های بالگرد هستند باز شده و حرکت آرام و کنترل شده آن را موجب می شوند.
به محض رؤیت نیروهای دشمن، سیستم لیزری پیشرفته پهپاد عمل کرده و از این طریق توپخانه نیروهای خودی محل دقیق تحرکات نظامی دشمن را تشخیص می دهد و در این مرحله عملیات اصلی برای نابودی آنها آغاز می شود.
با توجه به اینکه این پهپاد ابعاد کوچکی دارد و از فناوری لیزری برای تشخیص تحرکات نظامی نیروهای دشمن استفاده می کند، پیش بینی می شود به زودی کاربرد گسترده ای در امور نظامی پیدا کند.