۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

خبرهاي طلايي سه شنبه 14 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  خودروی سرعتی جدید در راه جذاب ترین پیست جهان
جذاب ترین پیست خودروهای سرعتی جهان امسال پذیرای خودرویی جدید از نیسان است که توجه تمام کارشناسان صنعت خودروسازی را به خود معطوف کرده است.
پیست Le Mans فرانسه از یک نظر با تمام پیست های جهان متفاوت است: خودروهایی که وارد این پیست طولانی و پرفراز و نشیب می شوند باید به مدت 24 ساعت و بدون وقفه حرکت کنند. از این طریق کیفیت خودروها سنجیده شده و قطعات مختلف آن از جمله بخش های مربوط به سیستم ترمز، تایرها و میزان مصرف سوخت به دقت محاسبه می شود. از این رو خودروهایی که از این پیست سربلند بیرون بیایند در زمره باکیفیت ترین خودروهای سرعتی جهان شناخته می شوند.
نگاهی به 90 سال فعالیت این پیست نشان از آن دارد که پورشه در بیشتر رقابتها سربلند بوده است اما امسال نیسان در نظر دارد تا با GT-R LM Nismo نگاه ها را معطوف خود کند.
محصول جدید این شرکت خودروساز ژاپنی نسخه جدیدی از پرچمدار این روزهای نیسان است یعنی GT-R.
برخلاف سنتی که در این دسته از خودروهای نیسان حاکم بوده، در GT-R LM Nismo موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد و در حقیقت نیروی محرکه تولید شده توسط موتور خودرو به چرخ های جلویی آن منتقل می شود.
خودرو مجهز به موتور 6 سیلندر 3 لیتری است. مهندسان نیسان برای این خودرو موتور توربو بنزینی طراحی کردند که در جلوی راننده تعبیه شده است. آنها سیستم منحصربه فرد احیای انرژی نیز برای این خودرو در نظر گرفتند که قدرت آن را افزایش می دهد.
جدای از به روزرسانی هایی که معمولا در این نوع خودروها صورت می گیرد، نیسان چرخ های بزرگتری را در مقایسه با چرخ های عقبی برای محصول جدیدش ارائه کرده است.
خودرو از جعبه دنده 6 سرعته و سیستم تغییر پدال هوایی برخوردار است. بدنه GT-R LM Nismo از فیبر کربن بوده و جالب اینکه کل وزن خودرو تنها 880 کیلوگرم است.
............................
خبر:  سونی واحد تفریحات آنلاین خود را فروخت
سونی واحد تفریحات آنلاین خود موسوم به Sony Online Entertainment را به یک شرکت سرمایه گذاری در نیویورک فروخت.
با خرید این مجموعه توسط Columbus Nova نام آن نیز به Daybreak Game Studio تغییر کرده است.
Sony Online Entertainment وظیفه طراحی و عرضه بسیاری از بازی های آنلاین شرکت سونی را بر عهده داشته است که از جمله آنها می توان به بازی تیراندازی Planetside 2، بازی تازه تولید شده zombie MMO H1Z1 و EverQuest Next اشاره کرد که دومی به زودی روانه بازار می شود.
شرکت خریدار این بازی می گوید قصد دارد آن را به مجموعه شرکت های خود که در حوزه فناوری، رسانه و تفریحات فعال هستند بی افزاید و از این فرصت برای رشد توانمندی های خود در حوزه بازی های ویدئویی استفاده کند.
Sony Online Entertainment در سال های اخیر موفقیت ها و شکست های فراوانی داشته و علت آن وجود رقبای فراوان در بازار بازی‌ های آنلاین و چند نفره است.
این مجموعه در سال 1995 توسط استیو کلوور تاسیس شد و در سال های اولیه فعالیت موفقیت های زیادی داشت، اما در سال های اخیر و با تشدید بحران اقتصادی مجبور به اخراج صدها کارمند خود گردید.
............................
خبر:  کاهش مجدد سهم گوگل در بازار جستجوگرهای اینترنتی در رقابت با یاهو
بر اساس بررسی‌های موسسه StatCounter، سهم یاهو در بازار جستجوگرهای اینترنتی در آمریکا افزایش و در مقابل سهم گوگل کاهش یافته است.
سهم گوگل در بازار یاد شده با کاهش دو درصدی در ماه ژانویه در آمریکا به 74.8 درصد کاهش یافت.
رتبه دوم در این زمینه به موتور جستجوی بینگ مایکروسافت با سهم 12.4 درصدی رسیده است. رتبه سوم هم از آن یاهو با 10.9 درصد است. هر دو شرکت در ماه های اخیر موفق به افزایش سهم خود از بازار جستجوهای اینترنتی شدند.
نکته جالب این است که علت اصلی این تحول به ضرر گوگل، تفاهم یاهو با فایرفاکس و تبدیل این جستجوگر به جستجوگر پیش فرض در مرورگر فایرفاکس بوده است. البته این تفاهم محدود به آمریکا بوده و گوگل در دیگر کشورها هنوز هم موتور جستجوی پیش فرض مرورگر اینترنتی فایرفاکس محسوب می شود.
بر اساس تازه ترین آمار موجود هم اکنون 14 درصد از کاربران اینترنت در آمریکا از مرورگر اینترنتی فایرفاکس استفاده می ‌کنند و استفاده آنها از یاهو به عنوان مرورگر پیش فرض به ضرر گوگل تمام شده است.
............................
خبر:  سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری اپل برای ایجاد دیتاسنتر جدید
اپل قصد دارد با صرف مبلغ دو میلیارد دلار یک کارخانه ورشکسته تولید شیشه های نشکن صنعتی را در آریزونا به یک دیتاسنتر مبدل کند.
اپل قبلا در سال 2013 با شرکت GT Advanced Technologies Inc برای راه اندازی این کارخانه همکاری کرده بود تا بتواند شیشه‌های نشکن و مقاوم در برابر خش  را برای استفاده در تولیدات اپل بسازد.
اما GT Advanced Technologies Inc در اکتبر گذشته دچار ورشکستگی شد و این کارخانه نیز تعطیل شد. با توجه به مالکیت اپل بر کارخانه یاد شده این شرکت می خواهد کاربرد جدیدی برای آن پیدا کند.
راشل ولف سخنگوی اپل در این مورد گفته است: ایجاد دیتاسنتر در این کارخانه یکی از طرح های چند میلیارد دلاری شرکت اپل و از جمله بزرگترین سرمایه گذاری های آن است.
صرف دو میلیارد دلار در این زمینه ظرف مدت 10 سال صورت می گیرد و اپل به مدت سی سال فعالیت این تاسیسات دیتاسنتر را تضمین خواهد کرد.
این مجموعه نه تنها به دیتاسنتری بزرگ برای اپل مبدل می شود، بلکه وظیفه مدیریت دیگر دیتاسنترها و شبکه های اپل را نیز بر عهده خواهد داشت و از این طریق به وضعیت ترافیکی سرویس هایی مانند آی تیونز، آی کلود و سیری رسیدگی می شود.
با راه اندازی این دیتاسنتر 600 موقعیت شغلی برای مهندسان و ساختمان سازان ایجاد می شود. بخش عمده انرژی این مجموعه با استفاده از نور خورشید تامین خواهد شد.
............................
خبر:  کاهش عرضه تبلت برای اولین بار از زمان تولید این محصول
بعد از عرضه آی پد در سال 2010 میزان فروش این نوع رایانه ‌های لوحی به طور مرتب در حال افزایش بوده، اما برای اولین بار استقبال از آنها در سه ماهه چهارم سال 2014 کاهش یافت.
بخش عمده این بازار در کنترل دو شرکت اپل و سامسونگ است که میزان فروش هر دوی آنها کاهش نشان می دهد.
به عنوان مثال میزان فروش آی پد در سه ماهه چهارم سال 2014 به 21.4 میلیون واحد کاهش یافت که به معنای کاهش 18 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. البته فروش تبلت تنها بخش کوچکی از درآمد اپل را به خود اختصاص می دهد.
بررسی های موسسه آی دی سی نشان می دهد که سامسونگ هم افول مشابهی را تجربه کرده و میزان عرضه تبلت های آن با کاهش 18.4 درصدی از 13.5 میلیون واحد به 11 میلیون واحد کاهش یافته است. 
ایسوس هم با کاهش 25 درصدی تنها 3 میلیون واحد تبلت در سه ماهه چهارم سال 2014 به فروش رسانده است.
در این میان بازنده اصلی آمازون بوده که سقوط 70 درصدی را تجربه کرده و از عرضه 5.8 میلیون واحد تبلت در سه ماهه چهارم سال 2013 به عرضه تنها 1.7 میلیون واحد تبلت در سه ماهه چهارم سال 2014 رسیده است.
در این میان رتبه پنجم متعلق به لنوو است که بر خلاف سایر رقبا رشدی 9.1 درصدی را تجربه کرده است.
علیرغم این کاهش که برای کلیه شرکت ها به طور متوسط 3.2 درصد بوده، فروش کلی تبلت در سال 2014 رشدی 4.4 درصدی داشته است.
............................
خبر:  ساخت نانوسیالی با هدایت گرمایی بالا برای صنایع پتروشیمی
پژوهشگران موفق به ساخت نانوسیالی شدند که با افزایش دما به 400 درجه سانتیگراد، هدایت گرمایی آن بهبود می ‌یابد.
محققان اسپانیایی اخیراً نانوسیالی ساختند که بدون نیاز به صرف هزینه اضافی، با افزایش دما تا 400 درجه سانتیگراد، هدایت گرمایی آن بهبود می‌ یابد. این نانوسیال که در مرکز تحقیقات سیالات چند فازی دانشگاه جومه (Jaume) ابداع شده‌ است، به راحتی در دماهای بالا کار کرده و خواص رسانایی گرمایی آن تا 30 درصد افزایش می ‌یابد.
یکی از مزایای این نانوسیال آن است که در دماهای بالا پایدار است. این ویژگی موجب می‌ شود تا بتوان از این سیال بدون نیاز به نصب و زیرساخت‌ های خاصی برای استفاده از آن در سیستم‌ های مختلف استفاده کرد. هزینه ساخت این نانوسیال مشابه سیالات رایج است، زیرا در آن از نانوذرات و پایدارکننده‌هایی استفاده می‌شود که هزینه بسیار کمی دارند.
بنابراین، این محصول جدید برای استفاده در صنایع بسیار مناسب است. این دستاورد جدید اهمیت زیادی در بخش انرژی، شیمیایی و پتروشیمی دارد.
این گروه تحقیقاتی پس از تولید و پتنت کردن این محصول جدید، رایزنی با شرکت‌های مختلف را آغاز کردند. آن‌ها به دنبال یک شریک تجاری برای انتقال این فناوری به صنعت هستند. همچنین به دنبال شرکت‌هایی هستند که بتوانند به‌ صورت مشترک روی کاربردهای این نانوسیال کار کنند.
سیالات مبادله کننده گرما، در صنایع مختلف کاربرد دارند. این سیالات برای انتقال انرژی گرمایی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر به‌ منظور ایجاد صورت دیگری از انرژی یا ذخیره ‌سازی آن استفاده می‌ شوند. معمولا از آب، اتیلن گلیکول، برخی روغن‌ها و نمک ‌های گداخته شده برای این کار استفاده می ‌شود. همه این ترکیبات از هدایت گرمایی پایینی برخوردار هستند، بنابراین، کاربرد آن‌ها بسیار محدود می ‌شود.
محققان در این پروژه، نانوذرات کربنی و چند افزودنی دیگر به سیال دی‌ فنیل/اکسید دی‌ فنیل افزودند. با این کار در عین حال که دمای کار روغن حفظ می‌ شود، هدایت گرمایی آن نیز افزایش می ‌یابد. در این روش ویسکوزیته سیال اندکی افزایش یافته، به طوری که در عملکرد پمپ کردن سیال مشکلی ایجاد نمی ‌شود.
............................
خبر:  بازسازی چهره مظنونان با استفاده از دی ‌ان‌ ای
محققان آمریکایی شیوه‌ جدیدی را برای بازسازی چهره افراد مظنون با استفاده از دی‌ ان ‌ای به جا‌مانده از وی در صحنه جنایت ابداع کردند.
پیش از این، دی ‌ان ‌ای به جامانده در صحنه جنایت فقط زمانی کارآمد بود که این اطلاعات از قبل در یک پایگاه داده ذخیره شده بودند و این داده‌ها با اطلاعات فرد مظنون مطابقت داشتند.
دی‌ ان ‌ای دارای اطلاعات ژنتیکی منحصر به فردی درباره مشخصه‌های جسمانی فرد است و مجموعه‌ای گسترده ‌ای از چهره‌ها را خلق می‌ کند.
در روش جدید که توسط محققان پزشکی قانونی آمریکا ابداع شده است، چهره شخص از جمله چشم و رنگ پوست وی با استفاده از 50 پیکوگرم (0.05 نانوگرم) دی‌ ان ‌ای به جای مانده در صحنه جرم، با دقت بالا بسیار بالایی بازسازی می ‌شود.
تعیین چهره با استفاده از دی ‌ان‌ ای که " فنوتیپ دی‌ان‌ای " نام دارد، در واقع، پیش‌بینی ظاهر فیزیکی فرد با استفاده از دی ‌ان ‌ای است.
روش ارائه ‌شده توسط آزمایشگاه‌های نانو پارابن (Parabon)، " پزشکی قانونی تصویری " نام گرفته و می ‌توان از آن برای بدست آوردن سرنخ‌هایی در پرونده‌ های جنایی استفاده کرد که در آنها هیچ مظنون یا اطلاعاتی در پایگاه داده دی ‌ان‌ ای وجود ندارد.
با استفاده از این روش می ‌توان نمونه‌ های مورد نیاز دی ‌ان ‌ای را به سادگی از اثر انگشت گرفت، همچنین پیش‌ بینی دقیق دودمان ژنتیکی، رنگ چشم، رنگ مو، رنگ پوست و اندازه چهره افراد متعلق به هر پیش ‌زمینه قومیتی با این روش امکانپذیر است.
این آزمایش همچنین با استفاده از دودمان ژنتیکی فرد، نشانگرهای دیگر و با استفاده از تمامی اطلاعات بدست آمده، شکل احتمالی چهره فرد را بصورت دیجیتالی تهیه و در اختیار محققان قرار می‌ دهد.
............................
خبر:  پرتاب اولین بیلبورد فضایی در سال 2016
سازمان فضایی اروپا و محققان بلژیک با همکاری یکدیگر قصد دارند اولین بیلبورد فضایی را در سال 2016 به فضا پرتاب کنند.
اولین بیلبورد فضایی شامل پیامهای شخصی و تبلیغاتی از شرکت‌های مشهور مانند مایکروسافت خواهد بود که توسط دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک ساخته می‌شود.
این بیلبورد در بخش خارجی یک کیوب‌ست " ماهواره‌ای کوچک به اندازه پاکت شیر " قرار خواهد گرفت که جایگزینی ارزانتر و سریع تر برای ماهواره‌ های سنتی هستند.
اندازه این بیلبورد تقریبا 8*8 سانتیمتر بوده و از 400 مربع برای فروش برخوردار است. این بیلبورد برای 10 در مدار زمین باقیمانده که طی آن، 15 بار در روز به دور سیاره می‌ چرخد.
برای دیدن این بیلبورد باید به وب ‌سایت آن مراجعه کرده و پیامها یا لگوهای روی ماهواره را مشاهده کرد. همچنین تنها شرکت‌ها نیستند که می ‌توانند روی این بیلبورد به تبلیغ بپردازند، بلکه همه علاقمندان می ‌توانند تنها با هزینه یک یورو برای هر حرف، پیام مورد علاقه خود را روی آن بنویسند.
کیوب‌ست حامل این بیلبورد پس از ورود به فضا بر تحقیقات گرم‌شدن جهانی تمرکز خواهد کرد. حمایت‌های مالی سرمایه‌گذاری شده روی این بیلبورد برای گسترش تحقیقات روی ماهواره ‌های کوچک در دانشگاه لوون مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
............................
خبر:  درک جدید از چگونگی شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌ها در اوایل جهان
نتایج مطالعه صورت گرفته توسط اخترشناسان، بینش عمیق ‌تری درخصوص نحوه شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌ های غول‌پیکر در مراحل ابتدایی جهان ارائه می‌کند.
دو تیم از محققان به سرپرستی دانشگاه کمبریج، وضعیت شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌ها در 13 میلیارد سال قبل (مراحل ابتدایی شکل‌گیری جهان ) را مورد بررسی قرار دادند.
برای این تحقیق، از داده‌های تلسکوپ‌های رادیویی پرقدرت و شبیه‌سازی ابررایانه‌ای استفاده شد.
محققان دریافتند که یک کوازار، گاز سردی را با سرعت دو هزار کیلومتر در ثانیه به فاصله 200 هزار سال نوری دورتر پرتاب می‌کند که بسیار دورتر از رصدهای قبلی است.
این گاز سرد، ماده خام برای شکل ‌گیری ستارگان در کهکشان‌ها است، اما نحوه سرعت گرفتن آنها بی ‌پاسخ مانده بود.
از طریق رصدهای جدید با کمک تلسکوپ‌های رادیویی و شبیه‌سازی توسط ابررایانه‌ها، محققان موفق به درک چگونگی این فرآیند شدند، گاز از طریق انرژی آزاد شده توسط سیاه چاله‌ ابر پرجرم که انرژی کوازارها را تأمین می‌کند، ابتدا تا چندین میلیون درجه گرم می‌شود.
محققان سپس با استفاده از شبیه‌سازی ابررایانه ‌ای دریافتند، در مسیر خروج از کهکشان والد، زمان کافی برای سرد شدن گاز داغ فراهم می‌شود که امکان رصد آن را توسط تلسکوپ‌های رادیویی فراهم می ‌کند.
نتایج این تحقیق در مجله Royal Astronomical Society and Astronomy and Astrophysics منتشر شد.
...............................
خبر:  افزایش سرعت تشخیص تومورهای سرطانی با شیوه جدید
دانشمندان در آمریکا شیوه جدیدی از تصویربرداری ارائه کردند که سرعت شناسایی تومورهای سرطانی در بافت‌ های متراکم پستان را چهار برابر می‌ کند.
تصویربرداری مولکولی پستان (MBI) که توسط " کلینیک مایو " ارائه شده، نوعی فناوری تصویربرداری مکمل است که به یافتن تومورهایی که در تصویربرداری ماموگرام، از بافت متراکم پستان قابل‌ تشخیص نیستند.
تومورها و بافت متراکم پستان در ماموگرام به رنگ سفید ظاهر می ‌شوند و این موضوع تشخیص تومورها را از بافت پس ‌زمینه، در زنان دارای بافت متراکم پستان غیرممکن می ‌کند.
با این حال، شیوه تصویربرداری مولکولی جدید، سرعت شناسایی سرطان‌های تهاجمی پستان را در صورت استفاده با ماموگرافی غربال کننده معمولی، بیش از 360 درصد افزایش می ‌دهد.
تصویربرداری مولکولی پستان از دوربین ‌های گامای کوچک و نیمه‌ رسانا محور، پس از تزریق نوعی رهگیری ‌کننده رادیویی و قابل‌ جذب توسط تومورها استفاده می ‌کند، در این شیوه ایمن، بیمار در معرض میزان پایینی از تشعشع قرار می‌ گیرد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Roentgenology قابل‌مشاهده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

51024