۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

خبرهاي طلايي چهارشنبه 15 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  ابری با قابلیت‌های متفاوت/ از انجام کارهای شخصی تا حرفه ای
اپلیکیشن های متفاوتی تولید و روانه بازار فناوری می شوند که برخی از آنها به دلیل اینکه از چندین قابلیت متفاوت برخوردارند، نگاه های بیشتری را به خود جلب می کنند.
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که کارهای شخصی، اداری یا تجاری خود را با چندین ایمیل انجام می دهید CloudMagic به دلیل داشتن های قابلیت های متفاوت می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
با کمک این اپلیکیشن می توانید از حساب های کاربری مختلفی مانند Yahoo,Google,Hotmail,Outlook ,Aol,Email  و ... در یک زمان واحد برخوردار شده و برخی از آنها را در اولویت قرار داده یا هر گونه اتفاق جدیدی در این باکس های خود را در بالای نوار ابزار اسمارت فون ها قرار دهید تا به محض دریافت هر گونه میلی، نوتیفیکیشن متفاوتی بر اسمارت فون شما ظاهر شود.
از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن می توان به مواردی مانند سیستم یادآوری، یادداشت نویسی و ذخیره کردن مطالب مورد علاقه کاربران اشاره کرد.
............................
خبر:  کاربران اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس هدف یک حمله سایبری
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای اعلام کرد: کاربران اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس هدف یک حمله سایبری قرار دارند.
در پی اصلاح نشدن آسیب پذیری آخرین نسخه برنامه فلش پلیر، مرکز ماهر اعلام کرد: کاربران ویندوز و مکینتاش که از مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده می کنند هدف حملات drive-by download قرار دارند.
این مرکز در توضیح این خبر آورده است: " آسیب پذیری اصلاح نشده در فلش پلیر می تواند باعث شود تا کنترل یک ماشین آسیب پذیر در اختیار یک مهاجم قرار گیرد."
شرکت ادوبی یک هشدار امنیتی برای آسیب پذیری امنیتی نامعلوم در فلش پلیر منتشر کرده است، براساس اعلام این شرکت این آسیب پذیری zero-day در آخرین نسخه فلش پلیر، نسخه 16.0.0.296 و نسخه های پیش از آن وجود دارد و در صورتی که مورد سوء استفاده واقع شود می تواند باعث ایجاد خرابی شده و به مهاجم اجازه دهد تا کنترل یک سیستم آلوده را در اختیار بگیرد.
کاربران ویندوز و مکینتاش و همچنین کاربران لینوکس نسخه 11.2.202.440 و نسخه های پیش از آن تحت تاثیر این آسیب پذیری قرار دارند.
شرکت ادوبی وجود این آسیب پذیری را تایید می کند و اعلام کرده که از گزارشات منتشر شده در خصوص سوء استفاده فعال از این آسیب پذیری علیه کاربران IE و فایرفاکس باخبر است.
شرکت ترند میکرو که در همکاری با شرکت مایکروسافت در حال یافتن این آسیب پذیری است در بلاگ خود نوشت که کاربران باید تا زمان انتشار اصلاحیه و برطرف شدن این آسیب پذیری، فلش را غیرفعال کنند.
پیش بینی می شود تا آخر هفته جاری این مشکل برطرف شود اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.
............................
خبر:  استفاده از سیستم‌عامل تایزن سامسونگ در محصولات پوشیدنی و دیجیتال
سامسونگ اعلام کرد: به زودی سیستم‌عامل تایزن را در طیف گسترده‌تری از محصولات پوشیدنی و دیجیتال این شرکت مورداستفاده قرار خواهد داد.
سامسونگ اعلام کرد: طی پنج سال آینده، بخش عمده‌ای از دستگاه‌های دیجیتال و اینترنت اشیا (IoT: Internet of Things)  را به سیستم‌عامل تایزن مجهز خواهد کرد.
سامسونگ مدعی شد، تایزن در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌های موجود، قدرت پردازش منابع و سرعت دستگاه را افزایش می‌دهد و به همان نسبت برای کاربران قابل‌درک و ساده است.
تایزن را می‌توان برای دستگاه‌های مختلفی مانند انواع تلویزیون‌ها و لوازم هوشمند، اتومبیل‌ها و سخت‌افزارهای صنعتی به کار گرفت.
110 شرکت مختلف از جمله اینتل (Intel)، پاناسونیک (Panasonic)، ای ‌بی (E-Bay)، زد‌.تی.ای (ZTE) و فوجیتسو  (Fujitsu)در این پروژه حضور خواهند داشت.
تایزن یک سیستم‌عامل بر پایه HTML5 است و در قالب یک پلتفرم متن باز (Open-source) به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا از آن برای خلق برنامه‌های جدید استفاده کنند. علاوه بر این، سرعت بالای تایزن موجب افزایش بهره وری و عملکرد بهتر دستگاه‌ها می‌شود.
در حال حاضر تایزن روی بخشی از محصولات پوشیدنی سامسونگ مثل Samsung Gear2، Samsung Gear2 Neo و Samsung Gear S و برخی دوربین‌ها مانند NX300M,NX Mini و NX1 نصب شده و به تازگی نیز جدیدترین گوشی هوشمند سامسونگ با سیستم‌عامل تایزن به نام زد.وان (Z1) به بازار عرضه شده است.
علاوه بر گوشی زد.وان (Samsung Z1)، قرار است از امسال بیشتر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیز به این سیستم‌عامل مجهز شوند.
............................
خبر:  کتابی که از روی جلد، شما را قضاوت می‌کند
تاکنون باورها بر این بوده که نباید از روی جلد کتاب در مورد آن قضاوت کرد، اکنون یک شرکت خلاق هلندی راهی را برای جلوگیری از این کار طراحی کرده که طی آن، کتاب در مورد ما قضاوت می‌کند.
استودیو طراحی Moore در آمستردام، یک پوشش جلد را طراحی کرده که زمانی که کاربر هیچ قضاوتی در مورد کتاب نشان نمی‌دهد، باز می ‌شود.
این جلد از یک دوربین یکپارچه و سیستم شناسایی چهره برای اسکن صورت کاربر استفاده کرده و تنها زمانی باز می‌شود که حالت صورت وی خنثی باشد.
هرگونه حالت دیگر و حتی نشانه‌های هیجان‌زدگی باعث قفل ماندن کتاب می‌شود.
این کتاب پیش‌ساخت موسوم به " پوششی که شما را قضاوت می‌کند " در حال حاضر با کار خلاقانه باشگاه مدیران هنر هلند پوشیده شده است.
دوربین در بالای این جلد و روی نمایشگری قرار گرفته که تصویر را در زمان شناسایی چهره بازپس می‌ فرستد.
حالت خنثی باعث تحریک ریزکنترلگر آردوینو و در نهایت باز کردن قفل می‌شود.
............................
خبر:  ابداع روشی جدید برای تولید انبوه فسفر سیاه
محققان ایرلندی موفق به یافتن روشی برای تولید نانو ورق‌های فسفر سیاه در مقادیر بالا شدند که در ساخت نسل‌ آینده دستگاه‌ های نانوالکتریک کاربرد خواهند داشت.
تولید فسفر سیاه در مقادیر بالا بسیار دشوار است. در فرم فله، فسفر سیاه مانند گرافیت از لایه‌های متعددی ساخته شده است و یک راه برای جدا کردن ورق‌های منفرد، تراش است.
محققان کالج ترینیتی در دوبلین موفق به یافتن روشی برای تولید تولید نانو ورق‌ های فسفر سیاه دارای ابعاد در مقادیر بالا شدند.
محققان از این خصوصیت تازه کشف شده برای آزمایش کاربردهای مختلف مانند ساخت حسگر گاز، سوئیچ نوری و تقویت مواد کامپوزیت استفاده کردند.
اما در روش جدید، توده فسفر سیاه در یک حلال مایع موسوم به ان سیکلوهگزیل ۲ پیرولیدون (CHP) قرار داده شد و سپس محققان اقدام به بمباران آن با امواج صوتی کردند، درنتیجه توده به تعدادی از ورق‌های بزرگ تقسیم شد که اندازه آنها با استفاده از سانتریفیوژ قابل تنظیم است.
نتایج این دستاورد در مجله Applications Beyond Electronics منتشر شده است.
............................
خبر:  نتایج مثبت عملکرد نانوحامل ضد سرطان در موش‌ها
محققان با استفاده از پلی ‌اتیلن ‌گلیکول، نانوحاملی برای رساندن هدفمند دو نوع داروی شیمی‌ درمانی به سلول ‌های سرطانی ساختند، نتایج آزمایش روی موش‌ها نشان داد که این داروها کاملاً درون تومور جمع شده و به سلول‌های سالم آسیبی نمی ‌رسانند.
پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیوجرسی موفق به ساخت ترکیبی برای مبارزه با سرطان شدند. این ماده که ساختاری شبیه به گل آفتابگردان دارد، یک نانوحامل دارویی است. با تزریق این نانوحامل، میلیون‌ها عدد از آن‌ها وارد سلول‌های سرطانی شده و محتویات دارویی خود را رهاسازی می‌کنند.
این روش بسیار دقیق‌تر از روش‌های رایج است. با این روش می ‌توان مطمئن شد که محتویات دارویی به‌ صورت کنترل شده وارد سلول سرطانی می‌شوند.
محققان این پروژه می‌ گویند: با استفاده از این نانوحامل می‌توان دو نوع دارو را حمل کرد، به طوری که اثربخشی آن‌ها افزایش یابد. این نانوحامل موجب می‌شود تا دز مورد نیاز داروی شیمی‌ درمانی کاهش یابد.
این نانوحامل از جنس پلی‌اتیلن گلیکول است که داروی شیمی ‌درمانی کاپتوتسین به آن متصل می ‌شود. این دارو همانند دانه‌های انگور روی پلیمر قرار گرفته‌ است. دومین داروی شیمی‌ درمانی، دوکسوروبیسین است که روی سطح پلی ‌اتیلن ‌گلیکول شناور است.
هر دوی این داروها آبگریز هستند، در حالی که پلی‌ اتیلن ‌گلیکول آب ‌دوست است. زمانی که این دارو در معرض آب قرار می‌گیرد، کشیده شده و سطح تماس آن افزایش می‌یابد، درحالی که کاپتوتسین به سمت داخل دارو کشیده می‌شود و پلی‌ اتیلن‌ گلیکول از آن محافظت می‌کند. این تغییر ساختار موجب می‌شود تا این نانوحامل دارویی ساختاری شبیه به گل آفتابگردان داشته باشد.
ایده تولید این نانوساختار از تا خوردن پروتئین‌ها گرفته شده‌ است. در طبیعت اسید های آمینه می ‌توانند با تغییر ساختار به اشکال مختلفی در آیند. این نانو حامل دارویی به محض تزریق به بدن، وارد گردش خون شده و با استفاده از جریان خون خود را به سلول‌های سرطانی می ‌رساند. این سلول ‌ها به قدری تخلخل دارند که نانو حامل بتواند وارد آن‌ها شود. وجود پوسته پلی‌ اتیلن‌ گلیکول موجب می ‌شود تا دارو از گزند عوامل خارجی حفظ شود.
وجود دو نوع داروی شیمی ‌درمانی موجب می ‌شود تا اثربخشی آن‌ها افزایش یابد. محققان این نانوحامل را روی موش‌ها آزمایش کرده و نشان دادند که داروی شیمی ‌درمانی به جای تجمع در سلول‌های سالم، کاملاً وارد سلول‌های سرطانی می‌شود.
............................
خبر:  میکروبی که از دو میلیارد سال قبل تکامل نیافته است
تیمی بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی نوعی میکروارگانیسم در اعماق دریا شدند که طی بیش از دو میلیارد سال، هیچ تکاملی نیافته‌ است.
در این تحقیق که به سرپرستی محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس ‌آنجلس انجام شد، باکتری ‌های سولفور بسیار ریزی با قدمت 1.8 میلیارد سال درون سنگ‌ های مناطق ساحلی غرب استرالیا شناسایی شدند.
با استفاده از فناوری پیشرفته مشخص شد که این باکتری‌ها درست مشابه باکتری ‌های همان منطقه با قدمت 2.3 میلیارد سال هستند، این بدان معناست که این باکتری طی بیش از دو میلیارد سال دستخوش هیچگونه تغییری نشده است و عدم‌ تکامل این موجود، از نظریه تکامل داروین پشتیبانی می‌کند.
هر دو مجموعه باکتری باستانی، از باکتری سولفور مدرن که در گل و لای سواحل شیلی شناسایی شدند، متمایز نیستند.
"جی ویلیام شوپف" متخصص علوم زمین، سیارات و فضا دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده ارشد این تحقیق تأکید کرد: قانون زیست ‌شناسی این است که تا زمانی که شرایط فیزیکی و زیستی تغییر نکند، تکاملی رخ نمی ‌دهد، محیطی که این میکروارگانیسم‌ها در آن زندگی می‌کنند، از حدود سه میلیارد سال بدون تغییر مانده است.
"شوپف" گفت، این باکتری‌ها به خوبی خود را با محیط بسیار ساده، باثبات و زیستی‌شان وفق دادند و اگر آنها در محیطی زندگی می‌کردند که بدون تغییر می ‌ماند، اما خود آنها دچار تکامل می ‌شدند، درک محققان از تکامل داروین اشتباه بود، با این حال یافته‌های جدید با نظریات داروین مطابقت دارند.
قدمت فسیل ‌های این باکتری‌ها به دوران افزایش قابل‌توجه سطوح اکسیژن زمین به نام رویداد اکسایش بزرگ (Great Oxygenation Event) برمی‌گردد و دانشمندان معتقدند، این رویداد بین 2.2 تا 2.4 میلیارد سال پیش رخ داده است.
چنین رویدادی همچنین موجب افزایش قابل‌توجه افزایش سولفات و نیترات شده که این باکتری‌ها را قادر به تکثیر کرده است؛ نیترات و سولفات، تنها مواد مغذی هستند که میکروارگانیسم‌ها برای بقا در محیط گل‌آلود آب دریا به آن نیاز دارند.
محققان از شیوه‌های مختلف برای تحلیل فسیل‌ها از جمله طیف‌سنجی رامان و اسکن میکروسکوپی لیزری هم‌کانون استفاده کردند. این نوع اسکن، فسیل‌ها را در شکل سه ‌بعدی بازیابی می‌ کند و طیف ‌سنجی رامان نیز به دانشمندان امکان مشاهده دقیق درون صخره‌ها برای تعیین ترکیبات و فرآیندهای شیمیایی آن‌ها را فراهم کرد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم قابل ‌مشاهده است.
............................
خبر:  پرورش بافت کاربردی مغز در ساختار سه‌بعدی
محققان مرکز زیست‌شناسی رشد ریکن در ژاپن موفق به تحریک سلول‌های بنیادی جنینی انسان برای خودسازماندهی به شکل یک ساختار سه‌ بعدی شبیه به مخچه شدند که سرنخ وسوسه‌ انگیزی را در تلاش برای بازخلق ساختارهای عصبی در آزمایشگاه نوید می‌دهد.
یکی از اهداف اولیه تحقیقات سلول بنیادی، توانایی جایگزین کردن بخش‌های آسیب ‌دیده بدن با بافت‌های پرورش یافته از سلول‌های متمایز نشده است. برای سیستم عصبی، این یک چالش خاص است، زیرا نه تنها نورن‌های خاص باید تولید شوند، بلکه همچنین باید به شیوه‌های بسیار ویژه نیز به هم مرتبط شوند.
محققان ریکن در پژوهش جدید خود با این چالش مقابله کرده و با اعمال پی‌درپی چندین مولکول علامت‌دهنده به کشت‌های سه بعدی سلول‌های بنیادی انسان توانستند سلول‌ها را به شکل نورون‌های کاربردی مخچه تبدیل کنند که خود را برای تشکیل طرح خلفی/قدامی و ساختار چندلایه موجود در مخچه طبیعی در حال رشد مجددا سازمان‌دهی کند.
آنها با گسترش پژوهش‌های قبلی روی موش‌ها، برای نخستین‌بار نشان دادند که تحت شرایط خاص، کاشت سلول‌های بنیادی جنینی انسان با فاکتور رشد فیبروبلاست 2(FGF2) طی سه هفته منجر به تمایز عصبی خاص ناحیه مغز میانی/پس مغز (محل مخچه) شد و پس از پنج هفته، نشانگرهای سلول‌های نورو اپیتلیال صفحه مخچه، بخش سیستم عصبی در حال توسعه خاص مخچه، ابراز شدند.
این سلول‌ها همچنین نشانگرهای زودهنگامی را نمایش دادند که ویژه تولید سلول‌های پورکنژ، سلول‌های گرانول یا نورون‌های برآمده عمیق مخچه ( همه انواع نورون‌های موجود در مخچه ) هستند.
محققان سپس به بررسی نورون‌های بالغ مخچه پرداختند و دریافتند که سلول‌های درمان شده با FGF2 نشانگرهای سلول پورکنژ را دیرتر بیان کرده و ساختار مشخصه این سلول‌ها را ایجاد کردند.
سوابق الکتروفیزیولوژیک این سلول‌ها پس از کاشت حدود 15 هفته‌ای، واکنش‌های مناسبی را به جریان و به مهار گیرنده‌های مورد نیاز برای سیگنال‌دهی مخچه طبیعی نشان دادند که نشانگر توسعه عملکرد همراه با ساختار است.
برخی سلول‌های مهندسی شده با FGF2 همچنین نشانگرهایی را برای لب لوزی بیان کردند. لب لوزی ساختاری است که سلول‌های گرانول از آن ساخته شده و مهاجرت می‌کنند و همچنین در هفته هفتم به مهاجرت پیش سازهای گرانول اختصاص دارد.
جایی که این نورون‌ها شکل گرفته و چگونگی جاگیری آن‌ها در ارتباط با یکدیگر، در مغز در حال رشد اساسی است. در اوایل رشد مخچه، انواع سلول‌های خاص به طور یکنواخت از بالا به پایین توزیع شده و یک تفکیک خلفی/قدامی ایجاد می‌کنند.
نتایج این پژوهش در مجله Cell Reports منتشر شده است.
" یوشیکی ساسای " یکی از مولفان ارشد این پژوهش، در اوت 2014 در پی بازپس‌گیری بسیار علنی دو مقاله مرتبط از مجله نیچر که وی از مولفان آن‌ها بود، خود را به دار آویخت. این رویداد پس از تشخیص جعلی بودن اطلاعات درون پژوهش‌ها توسط یک هیات دولتی ژاپن اتفاق افتاد، اگرچه محققان به شدت تخلف عمدی را تکذیب کردند.

نظرات : 0

ثبت نظر

27902