۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

خبرهاي طلايي يکشنبه 19 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر :   حس ششم مغناطيسي با کمک پوست الکترونيک
دانشمندان آلماني و ژاپني نوعي حسگر مغناطيسي انعطاف‌پذير، نازک و درعين حال محکم طراحي کرده‌اند که مي‌توان آن را روي پوست و حتي ارتجاعي‌ترين بخش کف دست مورد استفاده قرار داد.
حسگري مغناطيسي (Magnetoception)، حسي است که به باکتري‌ها، حشرات و حتي مهره‌داراني مانند پرندگان و کوسه‌ها امکان شناسايي ميدان‌هاي مغناطيسي براي جهت‌يابي و راهبري را مي‌دهد؛ با اين حال، انسان‌ها قادر به درک طبيعي ميدان‌هاي مغناطيسي نيستند.
دانشمندان موسسه تحقيقات مواد لايبنيتس (IFW Dresden) و دانشگاه فناوري شمنتيس آلمان با همکاري دانشگاه‌هاي توکيو و دانشگاه اوزاکا ژاپن، اين " پوست الکترونيکي " مجهز به آرايه‌اي از عناصر حساس به مغناطيس را طراحي کرده‌اند که گيرنده را مجهز به نوعي حس ششم مي‌کنند؛ اين حس ششم امکان درک وجود ميدان‌هاي مغناطيسي استاتيک و ديناميک را فراهم مي‌کند.
حسگر مغناطيسي جديد با شعاع کمتر از سه ميکرومتر به شدت خم مي‌شود و بدون کاهش عملکرد حسگري، مانند کاغذ چروک مي‌خورد.
اين نوع حسگر مغناطيسي و پوشيدني فوق‌نازک داراي استحکام مکانيکي فوق‌العاده‌اي است و براي جهت‌يابي و سيستم‌هاي ناوبري بسيار کارآمد خواهد بود.
.............................
خبر :  تشخيص اچ‌آ‌ي‌وي ظرف 15 دقيقه با ابزار تلفن همراه هوشمند
دانشمندان دانشگاه کلمبيا در نيويورک، دانگل گوشي هوشمندي ارائه داده‌اند که فقط با استفاده از گرفتن خون از انگشت، ظرف 15 دقيقه قادر به شناسايي سه نشانگر بيماري‌هاي عفوني ايدز و سيفليس، خواهد بود.
دانگل (dongle) يک وسيله سخت‌افزاري کوچک که به رايانه يا تلفن همراه متصل مي‌شود.
اين سامانه از نوارهاي پلاستيکي يکبار مصرف حامل موادي موسوم به واکنش‌گر (reagent) استفاده مي‌کند که اين مواد، آنتي‌بادي‌هاي اچ‌آي‌وي و آنتي‌بادي ويژه باکتري ترپونما پاليدوم (نوعي باکتري مارپيچي) براي تشخيص سيفليس و آنتي‌بادي‌هاي غيرترپونما براي تشخيص عفونت فعال سيفليس را شناسايي مي‌کنند.
ابزار جديد مي‌تواند جايگزين شيوه آزمايشي سنتي 18 هزار دلاري موسوم به ايمونوسوربنت متصل به آنزيم (ELISA) براي تشخيص چنين نشانگرهاي بيماري شود؛ در مقايسه، محققان هزينه توليد ابزار ابداعي در شيوه جديد را فقط 34 دلار برآورد کرده‌اند.
کاربران با فشاردادن انگشت‌ شست‌ مي‌توانند به طور مکانيکي اتاقک فشار منفي دانگل گوشي را فعال کنند؛ اين اتاقک سپس تعدادي از واکنش‌گرهاي از پيش ذخيره‌شده را بر روي يک نوار فعال مي‌کند و نياز به وجود يک پمپ الکتريکي را برطرف مي‌سازد.
همچنين اين سيستم براي تامين نيروي الکتريکي مورد نياز اندک خود، به جک صوتي گوشي متصل مي‌شود در حالي که همزمان امکان انتقال داده ‌را فراهم مي‌کند.
اين سامانه آزمايشات لازم را در کشور رواندا را طي کرده و محققان مدعي هستند که 97 درصد بيماراني که از اين ابداع استفاده کرده‌اند، آن را به دليل سرعت تشخيص 15 دقيقه‌اي، ماهيت ساده و شناسايي چندين بيماري مناسب ارزيابي کرده‌اند.
خبر :  تسريع در کشف داروها با ربات دانشمند حوا
يک ربات دانشمند داراي هوش مصنوعي توسط دانشمندان ابداع شده که که از ويژگي‌هاي ضد سرطان برخوردار بوده و مي‌تواند در مبارزه عليه مالاريا نيز مورد استفاده قرار بگيرد.
ربات دانشمند حوا (EVE) مي‌تواند اکتشافات دارو را سريعتر و بسيار ارزانتر کند.
دانشمندان رباتيک مي‌توانند بطور خودکار به ايجاد و آزمايش فرضيه‌هايي براي توضيح مشاهدات، انجام آزمايش با استفاده از آزمايشگاه رباتيک، تفسير نتايج براي اصلاح فرضيه خود و سپس تکرار اين چرخه بپردازند.
در سال 2009 ربات دانشمند ادم (Adam) که توسط محققان دانشگاه هاي آبريستويث و کمبريج طراحي شده بود، به اولين ماشيني تبديل شد که بطور مستقل دانش علمي جديد را کشف مي‌کرد.
همان تيم اکنون ربات حوا (Eve) را با هزينه يک ميليون دلار در دانشگاه منچستر با هدف تسريع فرآيند کشف دارو و اقتصادي‌تر کردن آن ساخته‌اند.
به گفته محققان، حوا از هوش مصنوعي خود براي يادگيري از موفقيت‌هاي اوليه در غربالگري‌هاي خود استفاده کرده و ترکيباتي را انتخاب مي‌کند که از احتمال فعال شدن بيشتر در برابر هدف دارويي منتخب برخوردار است.
در اين فناوري از يک سيستم غربالگري هوشمند مبتني بر مخمر مهندسي‌شده استفاده شده است که به حوا اجازه مي‌دهد ترکيباتي را که براي سلول‌ها سمي هستند، جدا کرده و آن‌هايي را انتخاب کند که فعاليت پروتئين انگل را متوقف کرده و به پروتئين‌هاي انساني صدمه نمي‌زنند.
خبر :  ابداع نازکترين ترانزيستور جهان به ضخامت يک اتم
 در دستاوردي که مي‌تواند صنعت فناوري را متحول کند، دانشمندان دانشکده مهندسي دانشگاه تگزاس در آستين موفق به ساخت ترانزيستورهايي از يک ماده مبتني بر سيليکون شده‌اند که تنها يک اتم ضخامت دارد.
اين ماده نازکترين ماده نيمه‌رساناي ساخته شده محسوب مي‌شود که رؤياي طولاني‌مدت صنعت تراشه‌سازي است و مي‌تواند راه را براي ساخت تراشه‌هاي رايانه‌اي سريعتر و کارآمدتر هموار کند.
ماده سيليسين از اتمهاي سيليکون ساخته شده اما در گذشته کار با آن به دليل نوسانات آن در مواجهه با هوا بسيار مشکل بود.
اکنون محققان با همکاري دانشمندان ايتاليايي به ساخت لايه‌اي از سيليسين در ميان يک بلوک نقره و يک ورق آلومينيوم پرداخته‌اند که سپس براي توليد تراشه سيليسيني خراشيده و بدون لايه مي‌شود.
به گفته محققان، دستاورد بزرگ آن‌ها، توليد و ساخت کارآمد و با حرارت کم دستگاه‌هاي سيليسين براي نخستين‌بار است.
خبر :  گام جديد دانشمندان به سوي درمان سرماخوردگي با شکستن يک کد
 محققان انگليسي در گام مهمي بسوي درمان سرماخوردگي، موفق به توسعه روشي براي شکستن کدي درون ويروس‌هاي سرماخوردگي شده‌اند که اجازه تکثير را به اين ويروس‌ها مي‌دهد.
پزشکي مدرن پني‌سيلين را کشف و از ژنوم انسان نقشه‌برداري کرد، اما علي‌رغم چنين پيشرفت‌هاي قابل‌توجهي، محققان هنوز در درمان سرماخوردگي ناتوان هستند.
محققان دانشگاه‌هاي ليدز و يورک به تازگي از کدي موسوم به ماشين انيگما (Enigma machine) رمزگشايي کرده‌اند که موجب تکثير گروه بزرگي از ويروس‌ها از جمله ويروس سرماخوردگي و ويروس فلج اطفال مي‌شود؛ آن‌ها نشان داده‌اند که با مسدودکردن اين کد مي‌توان اجتماع ويروس را مختل و از بروز بيماري جلوگيري کرد.
اين کشف مي‌تواند مانع از بروز سرماخوردگي در بدن و انتقال آن از شخصي به شخص ديگر شود؛ با اين حال، دستاورد جديد هنوز در حد نظريه است و در صورت عملي‌شدن، طيف وسيعي از بيماري‌ها را ريشه‌کن خواهد کرد.
دانشمندان از تحليل رايانه‌اي براي آشکارسازي اين کد استفاده کردند که در رشته‌هاي ماده‌اي ژنتيکي آر‌ان‌اي موجود در درون راينو‌ ويروس‌ها  رايج‌ترين عامل سرماخوردگي  پنهان شده‌ است؛ اين ويروس‌ها شامل ويروس سرماخوردگي و نورو ويروس عامل استفراغ در زمستان، هپاتيت C، آنسفاليت يا التهاب مغزي ناشي از گزش کنه و حتي اچ‌آي‌وي هستند.
محققان اميدوارند با شکستن اين کد، داروهايي را توليد کنند که مانع از تکثير ويروس‌ها شده و به نابودشدن آنها در انزوا کمک کند.
دانشمندان اين کد را به نام " ماشين انيگما " نام‌گذاري کردند که در طول جنگ جهاني دوم، پيغام‌هاي آلماني‌ها را کدگذاري مي‌کرد. گام بعدي محققان، اثبات نظريه‌ جديد در حيوانات است و در صورت موفقيت، محققان داروهايي را طراحي و آزمايش‌هاي باليني را آغاز خواهند کرد.
خبر :  پاسخي به روياي حيات ابدي با ساخت کلون ذهني در يک ربات انسان‌نما
 يک پيشگام راديوي اينترنتي قصد دارد حيات ابدي را با آپلود خاطرات، افکار و شخصيت انسان در يک رايانه طي 10 تا 20 سال آينده عملي سازد.
تخيلي توسط " مارتينه روتبلات " کارآفرين آمريکايي ارائه شده که در حال حاضر يک ربات شبيه‌سازي شده انساني بسيار واقعي را طراحي کرده است.
" روتبلات " اميدوار است که ربات " بينا 48 " که از روي دوست وي، بينا، ساخته شده، بتواند پيش‌ساختي از فناوري مطلوبش در آينده باشد.
اين ربات ظاهرا ايده‌ها وشخصيت بينا را با ايجاد پايگاه داده‌اي از خاطرات، عقايد و افکار وي در کنار اطلاعات بدست آمده از تعاملات رسانه‌هاي اجتماعي و وبلاگ‌هاي مورد استفاده او به اشتراک مي‌گذارد.
اين امر به بينا 48 اجازه مي‌دهد تا مانند يک انسان واقعي عقايد خود را ابراز کرده و در بحث‌ها شرکت کند.
روتبلات 60 ساله بر اين باور است که اين کلون‌هاي ذهني مي‌توانند در نهايت براي ارائه تعاملات اجتماعي به افراد تنها يا کمک به بازسازي شخصيت افراد پس از مرگ آن‌ها مورد استفاده قرار بگيرند؛ وي به عنوان يکي از پردرآمدترين زنان مدير آمريکايي مدعي است که در نهايت انسان مي‌توانند کلون‌هاي ذهن خود را بر روي تلفن همراه هوشمندشان حمل کند.
به گفته وي، کلون ذهن يک نسخه ديجيتالي از ذهن در خارج از بدن است که شبيه آواتاري بر روي يک نمايشگر عمل مي‌کند.
روتبلات پنج سال پيش براي اولين بار کار شبيه سازي دوست خود را آغاز کرد. وي با همکاري شرکت مهندسي Hanson Robotics به ساخت سر اين ربات پرداخته و بيش از 100 ساعت زمان براي گردآوري خاطرات، احساسات و عقايد بينا در يک پايگاه داده رايانه‌اي وقت صرف کردند.
اين کار به ربات بينا 48 اجازه داد تا اين اطلاعات را براي شرکت کردن در گفتگوها مورد استفاده قرار دهد.
اگرچه افرادي که سعي در گفتگو با اين ربات داشتند، آن را کاري خسته‌کننده خواندند؛ آن‌ها دريافتند که ربات اغلب از پرسش‌ها اجتناب کرده يا پاسخ‌هاي گيج‌کننده ارائه مي‌دهد.
اگرچه روتبلات تنها فردي نيست که براي شناسايي راهي به منظور حفظ ذهن انسان بر روي رايانه تلاش مي‌کند.
شرکت‌هايي مانند Lifenaut، MyLifeBits و eterni.me نيز در تلاش براي استفاده از کلون‌هاي ذهني به منظور ايجاد نسخه‌هاي ديجيتالي از افکار هستند.
رندال کوئن، مخترع اهل سان‌فرانسيسکو نيز در حال ساخت سيستمي براي آپلود مغزش در آن است. رويکرد وي با کاهش مغز به شکل مجموعه‌اي از محاسبات است که به شکل کد قابل بازتوليد هستند.
" ري کورزويل " رئيس بخش مهندسي گوگل نيز بر اين باور است که طي 32 سال آينده انسان‌ها قادر به آپلود کل مغز خود بر روي رايانه‌ها خواهند بود.
اگرچه چنين رويکردي بسيار چالش‌برانگيز است، زيرا مغز انسان از حدود 85 ميليارد نورون برخوردار بوده که توسط حدود 10 هزار سيناپس به يکديگر مرتبط هستند.
تلاش اخير براي شبيه‌سازي تنها يک ثانيه از فعاليت مغزي به يکي از سريع‌ترين ابررايانه‌هاي جهان، يک پترابايت(يک ميليون گيگابايت) از حافظه رايانه و نزديک به 83 هزار پردازشگر نياز پيدا کرد.
خبر :  پيشرفته ترين ربات آتش نشان جهان ساخته شد
فناوري هاي نوين به تازگي رباتي ساخته شده که تخصص آن خاموش کردن آتش است. اين ربات آتش نشان تازه ترين تلاش در زمينه ارائه ربات هاي کاربردي محسوب مي شود.
محققان نيروي دريايي ارتش آمريکا اين ربات جديد را طراحي و ساخته اند. آنها عنوان SAFFIR را براي اين ربات آتش نشان برگزيده اند.
آنها کاربرد اصلي اين ربات را در کشتي ها يا زيردريايي هايي عنوان کرده اند که معمولا فاصله زيادي با خشکي و امکانات گسترده اطفاي حريق دارند. به عقيده محققان وقوع آتش سوزي در چنين سيستم هاي دريايي حکم يک کابوس را خواهد داشت، به خصوص اگر چنين اتفاقي در يک زيردريايي روي دهد جايي که اکسيژن همواره به ميزان محدودي وجود دارد.
ربات SAFFIR قابليت حرکت بر روي سطوح مختلف از جمله سطوح ناهموار را دارد. ربات پس از نزديک شدن به آتش مي تواند به راحتي و بر اساس مکانيسمي جالب توجه خود را با سطح گستردگي آن تطبيق دهد.
پس از اين مرحله به سراغ شلنگ مخصوص اطفاي حريق رفته و با در دست گرفتن آن، با بهترين زاويه و فاصله شروع به خاموش کردن آتش مي کند. بدين ترتيب ربات در مقايسه با نيروهاي انساني با کيفيت و سرعت بهتري اقدام به اطفاي حريق خواهد کرد.
از جمله ويژگي هاي اين ربات مي توان به حسگرهاي مختلفي اشاره کرد که در بخش هاي گوناگون آن تعبيه شده است. ربات با اطلاعاتي که از اين طريق  به دست مي آورد در کسري از زمان منشأ آتش سوزي را شناسايي کرده و اقدام به اطفاي آن مي کند.
محققان نيروي دريايي ارتش آمريکا با همکاري انستيتو فناوري ويرجينيا اين ربات حرفه اي را ساخته اند و به نظر مي رسد به زودي در بخش هاي مختلف نيروي دريايي اين کشور به کار گرفته خواهد شد.
خبر :  کبوترها باهوشتر از تصورات پيشين هستند
 کبوترها يکي از ساکنان دائمي شهرها در سراسر جهان هستند و مغز آن‌ها تنها به اندازه نوک انگشت سبابه انسان است، اما پژوهش‌هاي جديد نشان داده که اين موجودات باهوش‌تر از تصورات قبلي هستند.
 دانشمندان از مدت‌ها قبل کبوتران را باهوشتر از ساير پرندگان يا بسياري از ساير حيوانات مي‌دانستند؛ آن‌ها در ميان ساير استعدادهاي خود، از يک غريزه خانگي برخوردارند که به آن‌ها در شناسايي خانه‌شان از صدها کيلومتر دورتر و حتي با چشم بسته کمک مي‌کند. بينايي کبوتر از انسان بهتر بوده و توسط گارد ساحلي آمريکا براي شناسايي جليقه نجات نارنجي افراد گمشده در دريا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
تحقيقات جديد محققان دانشگاه آيوا نشان داده که کبوترها مي‌توانند اجسام طبيعي و ساخت دست بشر را طبقه‌بندي کرده و نام‌گذاري کنند؛ اين پرندگان توانستند 128 تصوير را به طور همزمان در 16 گروه طبقه‌بندي کنند.
به گفته محققان، اين يافته‌ها مي‌تواند نشانگر شباهت بين يادگيري معادل کلمات توسط کبوترها و کودکان باشد.
محققان از يک نسخه رايانه‌اي بازي اسم و فاميل استفاده کردند که در آن به سه کبوتر تعداد 128 تصوير سياه و سفيد از اجسامي در 16 گروه پايه کودک، بطري، کيک، خودرو، تردک، سگ، اردک، ماهي، گل، کلاه، کليد، خودکار، تلفن، برنامه، کفش و درخت نمايش داده شد. اين پرندگان بايد بر روي دو نماد متفاوت نوک مي‌زدند که يکي براي تصوير درست و ديگري براي تصوير نادرست که تصادفا از ميان 15 گروه باقي مانده انتخاب شده بود، در نظر گرفته شده بود.
کبوترها زماني که بر روي تصوير درست نوک مي‌زدند، غذا دريافت مي‌کردند؛ آنها نه تنها اين کار را ياد گرفتند، بلکه همچنين توانستند چهار تصوير جديد از هر 16 گروه را ياد بگيرند.
خبر : تازه نگه داشتن ميوه و سبزي بدون يخچال
 با استفاده از دستگاه جديدي که با انرژي خورشيدي کار مي‌کند بدون نياز به يخچال مي‌توان ميوه و سبزي را تازه نگه داشت.
در بسياري از کشورها دماي هوا بالا است و انرژي الکتريکي مورد نياز براي خنک شدن بسيار بالاست. در حال حاضر Wakati روشي براي حل اين مشکل يافته است.
دستگاه اين طراح امريکايي با پانل‌هاي خورشيدي سه واتي کار مي‌کند و با استفاده از تهويه، رطوبت لازم براي انواع ميوه و سبزي و نگهداري طولاني مدت آنها تامين مي‌شود.
بدون داشتن سردخانه و مکان سرد محصول بسياري از کشاورزان طي دو تا سه روز بعد از برداشت از بين مي‌رود.
وي بدون نياز به يخچال نيازهاي کشاورزان را با دستگاه خود بر طرف کرده است. با اين دستگاه کشاورزان به مدت 10 روز محصولات خود را سالم و تازه حفظ مي‌کنند.
اين دستگاه از تشکيل اسيدها و آنزيم‌ها درون ميوه پيشگيري کرده و آنها را تازه نگه مي‌دارد.
با اين دستگاه ضايعات ميوه و سبزي کمتر شده و از نظر اقتصادي نيز با توجه به هزينه نگهداري در مراکز مخصوص مقرون به صرفه خواهد بود.
خبر :  توليد باکتري که از آزمايشگاه فرار نمي کند
 محققان آمريکايي براي نخستين‌بار موفق به توليد باکتري شده‌اند که تنها درصورت دسترسي به موادي که در طبيعت وجود ندارند، زنده مي‌ماند.
منطقه?خوزستان، دو گروه تحقيقاتي مستقل موفق به توليد باکتري اشرشياکلي (E.coli) شده‌اند که براي حفظ حيات به آمينواسيدهاي مصنوعي نياز دارد.
تمامي گونه‌هاي حيات روي زمين از 20 آمينواسيد بعنوان بلوک‌هاي سازنده پايه استفاده کرده و با ترکيب آنها، پروتئين توليد مي‌کنند.
محققان دانشکده پزشکي هاروارد از آمينواسيد bipA که بزرگتر از آمينواسيدهاي طبيعي هستند، در تحقيقات خود استفاده کردند. محققان دانشگاه ييل نيز از سه نوع آمينواسيد مصنوعي متفاوت استفاده کردند؛ آمينواسيد‌هاي مصنوعي حاوي حروف مصنوعي در کدهاي ژنتيکي خود هستند.
ساختار باکتري به نحوي دستکاري ژنتيکي شد که (باکتري) براي ادامه فعاليت، به آمينواسيد مصنوعي که در طبيعت وجود ندارد، وابسته شد؛ همچنين اين باکتري تنها با افزودن آمينواسيد مورد نظر به محيط کشت آزمايشگاهي رشد مي‌کند.
کشت حدود 100 ميليارد سلول ها در طول 20 روز در آزمايشگاه نشان داد که هيچ کدام از اين سلول ها بدون استفاده از پروتئين مصنوعي توليد شده، قادر به زنده?ماندن در محيط خارج از محيط آزمايشگاه نيستند.
محققان معتقدند که باکتري هاي توليدشده به هيچ وجه قادر به تبادل DNA خود با ساير گونه‌هاي مشابه در طبيعت نيستند؛ درحاليکه باکتري هاي موجود در طبيعت توانايي تعويض بخشي از DNA خود را با ساير سويه هاي مشابه دارند و همين امر سبب گسترش، تکثير و ايجاد جهش?هاي بسياري در گونه?هاي طبيعي مي شود که در نهايت مقاومت به داروها و ايجاد برخي بيماري هاي غيرقابل درمان را به دنبال دارد.
همچنين باکتري دستکاري ژنتيکي شده در برابر حمله ويروس ها بسيار مقاوم تر از ساير باکتري هاي طبيعي است که اين مقاومت به دليل عدم تطبيق ماده ژنتيکي بين ويروس و باکتري مي باشد.
محققان قصد دارند در ادامه تحقيقات به جاي استفاده از يک آمينو اسيد، از 7 آمينو اسيد مصنوعي براي کنترل بيشتر باکتري‌ها استفاده کنند.