۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي دوشنبه 20 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر :   پرتاب ماهواره از فرودگاه به فضا!
دانشمندان ایده جاه طلبانه ای را مطرح کردند که طی آن از جت ها برای پرتاب ماهواره به فضا استفاده می شود.
آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) در نظر دارد انقلابی تازه در پیوند صنعت فضا و دستاوردهای نوین فضایی ایجاد کند که بر این اساس برنامه ای موسوم به ALASA را دنبال می کند.
بر اساس این برنامه از فرودگاه ها برای پرواز جت ها استفاده می شود که قابلیت حمل ماهواره ها را تا ارتفاعی قابل توجه دارند. در این برنامه اینگونه تصور شده است که ماهواره ها سوار بر سیستمی فوق مدرن با رسیدن جت به ارتفاعی معین و از پیش تعریف شده از آن جدا شده و در این مرحله به پشتوانه سیستم پیش رانش تعبیه شده در ماهواره بر تا ارتفاعی بیشتر اوج بگیرند.
به عقیده دانشمندان اگرچه بیش از 60 سال از پرتاب نخستین ماهواره ها به فضا می گذرد اما فرآیند پرتاب آنها در این مدت تغییر چندانی نداشته است و حالا نوبت آن فرا رسیده که با صرف هزینه ای به مراتب کمتر و بهره گیری از فناوری های نوظهور، تحولی در این عرصه ایجاد شود.
لزوم استفاده از راکت های بزرگ و محدودیت های مکانی درخصوص جغرافیای پرتاب آنها، از جمله چالش های مربوط به توسعه فناوری پرتاب ماهواره ها به شمار می آید.
اما در این ایده جدید طراحی و ساخت پرتابه منحصربه فرد و از همه مهمتر ارزان قیمتی در نظر گرفته شده که سوار بر جت های رایج می شود. بدین ترتیب می توان ماهواره هایی به وزن 45 کیلوگرم را به همراه پرتابه مخصوص با هزینه ای تنها درحدود یک میلیون دلار به فضا پرتاب کرد.
پیش بینی می شود در سال 2016 نخستین پرتاب ماهواره ها به این شکل جدید انجام شود.
.............................
خبر :  اپلیکیشنی مختص دانش‌آموزان و دانشجویان ریاضی
اپلیکیشن های متنوع و متفاوتی تولید و روانه بازار فناوری می شوند که برخی از آنها جنبه سرگرمی داشته اما برخی نیز مثل PhotoMath مختص دانش آموزان و دانشجویان است.
برنامه ها و اپلیکیشن های متفاوتی تولید می شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند، در این میان اپلیکیشن های متنوعی برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان نیز تولید می شوند که از میان آنها می توان به برنامه PhotoMath اشاره کرد.
کاربران با گرفتن اسمارت فون خود در برابر مسائل ریاضی می توانند پاسخ ها را در کسری از ثانیه دریافت کنند. اما در رابطه با چگونگی عملکرد این برنامه باید گفت، اپلیکیشن PhotoMath روی اسمارت فون نصب می شود سپس با کمک دوربین اسمارت فون مسائل و معادلات ریاضی تصویر برداری می شوند تا در چند ثانیه به جواب ها دست پیدا کرد.
اما این برنامه قادر به انجام معادلات و مسائل ساده ریاضی است و نمی توان از این برنامه حل و انجام معادلات سخت و پیچیده ریاضی را طلب کرد.
............................
خبر :  اعتراف سامسونگ به استراق سمع با تلویزیون‌های هوشمند
سامسونگ اعلام کرده که سیستم تشخیص صدای تلویزیون‌های هوشمندش علاوه بر دریافت فرامین کاربران قادر به ضبط مکالمات خصوصی آنها در منزل و ارسال آنها برای اشخاص و شرکت‌های ثالث است.
این اولین بار است که یک شرکت سازنده تلویزیون‌های هوشمند با چنین شفافیت و صراحتی به نقض حریم شخصی کاربران و استراق سمع از آنها اعتراف می‌کند.
اطلاعاتی که سامسونگ در ارتباط با سیاست حریم شخصی این تلویزیون‌ها منتشر کرده حاکی است که تولیدات جدید آن از هوشمندی بی‌همتایی برخوردارند که عملا تلویزیون های مذکور را به یک جاسوس مبدل می کند.
سیستم تشخیص صدای این تلویزیون کاربران و ساکنان منازل را از فشردن دکمه‌های کنترل از راه دور بی نیاز می‌کند، اما دستورات صوتی افراد خطاب به تلویزیون و متن مرتبط را ثبت و ذخیره سازی کرده و در اختیار دیگران قرار می‌دهد. سامسونگ مدعی است این کار با هدف ارتقا قابلیت مذکور و ارزیابی کیفیت سیستم تشخیص صوتی صورت می‌گیرد.
این شرکت صراحتا هشدار داده که " لطفا آگاه باشید که اگر صحبت های شما حاوی اطلاعات شخصی یا دیگر اطلاعات حساس باشد، این اطلاعات در میان داده‌های ضبط شده و منتقل شده به افراد ثالث از طریق این سیستم قرار خواهد داشت."
در حالی که انتشار این خبر موجب نگرانی های جدی شده، سخنگوی سامسونگ در واکنش از تعهد این شرکت به حفاظت از حریم شخصی کاربران، توجه به استانداردهای امنیتی و رمزگذاری اطلاعات و جلوگیری از جمع آوری بدون مجوز داده ها سخن گفته است.
به منظور جلوگیری از وقوع مشکل می توان قابلیت دریافت فرامین صوتی را روی این تلویزیون ها غیرفعال کرد. در صورتی که علامت میکروفون از روی تلویزیون خذف شود در این مورد نگرانی وجود نخواهد داشت.
............................
خبر :  استفاده انگلیس از اطلاعات هک شده برای جاسوسی
ستاد ارتباطات دولت انگلیس برای جاسوسی از سوژه‌های مورد نظر، به اطلاعات مسروقه از ایمیل‌های این افراد توسط هکرها متوسل می‌شود.
اسناد تازه افشا شده نشان می دهد که این ستاد موسوم به GCHQ در قالب برنامه‌ای موسوم به Intolerant به اطلاعات هک شده افراد مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند. در واقع این ستاد از توانایی‌های هکری دیگر افراد برای رسیدن به اهداف خود سو استفاده می‌کند.
در بخشی از این سند آمده است: هکرها اطلاعات ایمیل های برخی از اهداف مدنظر ما را می دزدند. ما با جمع آوری آنچه که هکرها به دست آوردند می توانیم  به ایمیل های آنها دسترسی پیدا کنیم و دریابیم چه کسی هک شده است.
در بخش دیگری از سند یاد شده آمده است: افرادی که ضمائم نامه‌های ارسالی افراد ناشناس را باز می‌کنند یا به ایمیل هایی که در آنها درخواست پول شویی مطرح شده پاسخ می دهند تنها کسانی نیستند که در اینترنت هک می شوند. برخی از اهداف ما هم توسط نیروهای خارجی، هکرهای آزاد یا مورد حمایت دولت ها هک می‌شوند.
ستاد ارتباطات دولت انگلیس از همین طریق توانسته اطلاعاتی را از نیروی دریایی هند و تبتی‌های ناراضی از دولت چین به دست آورد. این سازمان جاسوسی حتی تلاش کرده از تخصص و اطلاعات رد وبدل شده 60 هکر فعال در توییتر برای پیشبرد اهداف خود بهره برداری کند.
از جمله افرادی که به این شیوه به ستاد یاد شده یاری رساندند می توان به میکو هیپونن از شرکت امنیتی اف، سکیور و کوین میتنیک هکر مشهور اشاره کرد. بررسی پست های ارسالی  این افراد در توییتر بسیار به جاسوسان انگلیسی کمک کرده است.
........................
خبر :   ساخت میکروسکوپ فلورسانس در ابعاد تلفن همراه
پژوهشگران موسسه نانوسیستم کالیفرنیا موفق به ساخت میکروسکوپ فلورسانس کوچکی هم اندازه تلفن همراه شدند که قادربه تعیین طول رشته های منفرد دی ان ای است، این ابزار با تلفن همراه جفت شده و اطلاعات لازم برای محاسبات طول رشته را از یک سرور دریافت می کند.
ستادویژه توسعه فناوری نانو، با استفاده ازمیکروسکوپ های فلورسانس می توان از مولکول های دی ان ای تصویربرداری کرد، کاری که ازعهده میکروسکوپ های نوری بر نمی آید، این قابلیت موجب می شود تا بتوان بیماری هایی نظیر سرطان و اختلالات عصبی نظیر آلزایمر را با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس شناسایی کرد.
این میکروسکوپ ها با برچسب زنی مولکول های فلورسانسی کار می کنند که با استفاده از تابش لیزر برانگیخته می شوند، با این کار رنگ های مختلفی تولید شده که با میکروسکوپ نوری قابل شناسایی است.
میکروسکوپ های فلورسانس ابزارهایی گرانقیمت و حجیم اند که پیچیدگی های زیادی دارند بنابراین، این دستگاه ها را تنها درآزمایشگاه های پیشرفته می توان یافت.
پژوهشگران موسسه نانوسیستم کالیفرنیا اخیرا دستگاه کوچک وسبکی ساختند که می تواند مولکول های منفرد دی ان ای را شناسایی کند، این ابزارمی تواند تلفن همراه هوشمند را تبدیل به یک میکروسکوپ فلورسانس پیشرفته کند.
این میکروسکوپ قابل حمل، ابزار ارزان قیمتی است که امکان چاپ سه بعدی تصاویرگرفته شده از رشته های منفرد دی ان ای را داراست.
این دستگاه دارای یک لنز ارزان قیمت است که می تواند تصاویر میدان تاریک با کنتراست بالا ایجاد کند، همچنین فیلترهای تداخلی لایه نازک و دیودهای لیزری در این دستگاه وجود دارد که موجب برانگیختگی مولکول های دی ان ای برچسب خورده می شود.
این دستگاه دارای یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) بوده که موجب اتصال تلفن همراه به سروردانشگاه می شود، با این کار امکان اندازه گیری دقیق طول مولکول های منفرد دی ان ای فراهم می شود، این برنامه امکان انتقال تصاویرخام گرفته شده توسط دوربین را به سرور فراهم می کند که با این کاراندازه گیری طول دی ان ای انجام می گیرد، نتیجه اندازه گیری انجام شده روی صفحه نمایشگر تلفن همراه نمایش داده می شود.
" اوزجانف " رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: اگر بتوان این روش را برای دیگر میکروسکوپ ها نیز به کاربرد، آنگاه امکان پدیدارشدن کاربردهای مختلف برای میکروسکوپ ها فراهم می شود.
آزمایشگاه تحقیقاتی اوزجان روی تصویربرداری محاسباتی، ادوات تشخیصی و حسگری برای بخش پزشکی کار می کند. این گروه تحقیقاتی پیش از این روی آزمایش مواد غذایی برای یافتن ترکیبات آلرژی زا، آزمایش آب برای تشخیص فلزات سنگین و آزمایش نمونه های خونی با استفاده از عینک گوگل کار کرده است.
نتایج یافته های اخیر در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
............................
خبر :   ساخت نانوکامپوزیت سرامیکی برای تولید استخوان مصنوعی
پژوهشگران موسسه تحقیقاتی مواد پیشرفته مکزیک، با استفاده از نانوذرات موفق به تولید ترکیبات سرامیکی و زیست سازگاری شدند که می توان از آنها در ساخت دندان و استخوان مصنوعی استفاده کرد.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این طرح یکی از طرح های پژوهشی این موسسه است که با هدف تولید موادی که بتوان از آنها در ساخت لوازم کاشتنی در بدن استفاده کرد، اجرا می شود.
آنا ماریا از محققان این موسسه معتقد است که چالش اصلی در این مسیر، بهبود انطباق پذیری ساختار فلزات با بافت استخوانی انسان است.
کامپوزیتی که محققان مکزیکی تولید کردند، دارای ساختار پیچیده ای است، از آنجایی که قرار است این مواد در زانو و آرنج استفاده شود، باید مقاومت مکانیکی بالایی داشته و در برابر خستگی مقاوم باشند.
بنابراین محققان از یک آلیاژ تیتانیومی به عنوان پوشش این ماده استفاده کردند و در عین حال به دنبال استفاده از زیست ماده های پلیمری برای سازگارتر کردن این ترکیبات هستند.
ماریا در این مورد توضیح داد: مرحله بعدی اجرای این طرح تحقیقاتی سنتز کردن ترکیبات به دست آمده در محیط زنده و آزمایش روی آنها در محیط آزمایشگاهی است. همچنین باید آزمون های استاندارد برای تعیین انطباق پذیری این ترکیبات انجام شود.
............................
خبر :  امید تازه مبتلایان به سندرم نترتون با پیوند ژنتیکی جدید
کودکان مبتلا به یک بیماری نادر و غیرقابل درمان که باعث التهابات پوستی مزمن می‌شود، می‌توانند به یک درمان در آینده به شکل یک پیوند مهندسی‌شده امیدوار باشند.
سندرم نترتون بیماری است که پوست، مو و سیستم ایمنی را درگیر می‌کند و کودکانی که با این بیماری متولد می‌شوند، از پوست قرمز شبیه به سوختگی برخوردارند که براحتی کنده می‌شود؛ این بیماری همچنین بر سیستم ایمنی و رشد مو تاثیر گذاشته و منجر به موهای شکننده و دارای رشد کند می‌شود.
کودکان مبتلا، مستعد از دست دادن آب بدن، عفونت و آلرژی‌ها بوده و از کودکان سالم، کوچکتر و سبک‌تر هستند، از هر 800 هزار نفر یک نفر به این سندرم مبتلا می‌شود و از هر 10 کودک مبتلا، یک کودک قبل از تولد یک سالگی ‌اش می‌ میرد.
بیماری مادام‌العمر سندرم نترتون معمولا با افزایش سن فرد بهبود یافته و استفاده از برخی داروها در کنار شستشوی مرتب و مرطوب نگهداشتن پوست می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.
کودکان مبتلا به بیماری دردناک پوستی سندرم نترتون فاقد یک ژن موسوم به Spink5 هستند و کارآزمایی‌هایی برای درمان این بیماری شامل جایگزین کردن این ژن گمشده در حال انجام هستند.
یک بخش کوچک از پوست بیمار گرفته شده و در آزمایشگاه یک ژن حاوی پروتئین lekti به آن افزوده می‌شود، این پروتئین نقش مهمی در سیستم ایمنی با تولید لمفوسیت‌ها ایفا می‌کند که به بدن در واکنش به عفونت کمک می‌کنند.
محققان بیمارستان‌های گریت اورموند استریت و گای و سنت توماس امیدوارند که این پروتئین منجر به محکم و سالمتر شدن پوست شده و سطوح این پروتئین را در سراسر بدن افزایش دهد.
پزشکان امیدوارند که کارآزمایی‌های در حال انجام بتواند تسکینی برای مبتلایان به این سندرم باشد.
پیوند جدید شامل برداشتن یک نمونه پوست 0.6 سانتیمتری از داخل بازوی بیمار است، این نمونه در آزمایشگاه مورد پرازش قرار گرفته و ژن گمشده به آن افزوده می‌شود. پوست تصحیح شده ژنتیکی سپس به اندازه چهار تمبر پستی پرورش داده شده و به ساق پای بیمار پیوند زده می‌شود.
امید است که این ژن در زمان قرار گرفتن در بدن به تولید پروتئین lekti در پوست پیوندی پرداخته و به افزایش سطوح آن در سراسر بدن منجر شود.
این پروتئین نقشی اساسی در ایجاد سطح محکمتر بیرونی پوست ( استراتوم کورنیوم ) ایفا کرده که مانند سدی بین بدن و محیط بیرونی عمل می‌کند.
کارآزمایی‌ها که انتظار می‌رود تا حداقل دو سال دیگر ادامه یابد، ابتدا درمان را روی برگسالان و سپس روی کودکان آزمایش خواهد کرد.
ژنتیک‌شناسان کالج دانشگاهی لندن که ژن Spink5 ابتدا 15 سال پیش در آنجا به عنوان عامل سندرم نترتون شناسایی شده بود، همچنین در این کارآزمایی‌ها حضور دارند.
............................
خبر :  طراحی بدافزار خاص برای سو استفاده از ضعف نرم‌افزار فلاش
هکرها با سوءاستفاده از یک آسیب پذیری ویژه در نرم افزار فلاش تلاش دارند تا رایانه ها را به بدافزاری خطرناک موسوم به BEDEP آلوده کنند.
یافته های موسسه امنیتی ترندمیکرو نشان می دهد که هکرها کمتر از یک هفته پس از عرضه بدافزاری برای نفوذ به برنامه چندرسانه ای فلاش مجددا حفره‌ای را برای سو استفاده از این نرم افزار پرطرفدار یافتند.
آسیب پذیری تازه فلاش که دوم فوریه شناسایی شده هنوز برطرف نشده و کارشناسان در مورد سوءاستفاده از آن از طریق حملات مکرر هشدار می دهند. به نظر می رسد هکرها پس از نصب بدافزار BEDEP بر روی رایانه کاربران تلاش می کنند سیستم آلوده شده را به یک شبکه بوت نت مخرب پیوند بزنند.
از این شبکه برای سرقت اطلاعات، انتشار آگهی های ناخواسته، بارگذاری بدافزارهای دیگر و دیگر سوءاستفاده ها بهره گرفته می‌شود. پیش از این در ماه ژانویه هم آسیب پذیری مشابهی در برنامه فلاش شناسایی شده بود.
............................
خبر : هزاران سایت وردپرس در معرض آسیب‌پذیری خطرناک
بیش از 23 درصد از 10 میلیون وبسایت برتر دنیا که از پلتفورم سایت وردپرس استفاده می کنند در معرض آسیب‌پذیری جدی قرار دارند.
وردپرس یکی از مشهورترین پلتفورم‌های بلاگینگ در سراسر جهان است و آمار نشان می‌دهد که این پلتفورم توسط بیش از 23 درصد از 10 میلیون وب‌سایت برتر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای ( ماهر ) از خطر آسیب پذیری جدی برای بیش از نیم میلیون کاربر پلاگین Fancybox وردپرس خبر داده است.
هزاران وب‌سایت در معرض خطر سو استفاده از طریق یک آسیب‌پذیری جدید در یکی از پلاگین‌های وردپرس قرار دارند که به گفته محققان می‌تواند برای تزریق کد خرابکار به وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
این نقص امنیتی در Fancybox که یک ابزار مشهور نمایش تصویر است قرار دارد. به گفته محققان Sucuri، بدافزارها یا اسکریپت‌های دیگر می‌توانند از طریق این نقص به یک وب‌سایت آسیب‌پذیر افزوده شوند.
این محققان می‌گویند: "ما می‌توانیم تأیید کنیم که این پلاگین یک آسیب‌پذیری جدی دارد و به طور گسترده مورد سوء استفاده قرار گرفته و منجر به آلودگی بسیاری از سایت‌ها شده است".
وردپرس اخیراً این پلاگین را از مخزن پلاگین‌های خود حذف کرده است. ولی محققان هشدار دادند که با بیش از نیم میلیون کاربر این پلاگین که در معرض خطر قرار دارند، کاربران باید این پلاگین را از روی سایت‌های خود حذف کنند.
هنوز مشخص نیست که چه تعداد وب‌سایت از طریق این نقص امنیتی مورد سو استفاده قرار گرفتند.
وردپرس نرم‌افزاری تحت وب است که از آن برای ساختن سرویس وبلاگ دهی، وبسایت یا وبلاگ استفاده می شود.
............................
خبر :  قیچی ویبره ای هوشمند برای معلولان ساخته شد
یک مخترع ایرانی موفق به ساخت راحت بر برقی (قیچی) شد که معلولان می توانند به راحتی از این قیچی ها بدون خطا استفاده کنند.
علی محمد علی کلاکی- مخترع  "راحت بر برقی" گفت: این راحت بر به صورت مکانیکی کار می کند و می توانند به جای قیچی استفاده شود.
وی افزود: راحت بر برقی هوشمند است و در صورتی که انگشتان دست در میان آن قرار بگیرد به هیچ عنوان به دست آسیبی نمی رساند.
وی با اشاره به اینکه کیفیت برش این راحت بر همانند تیغ است، اظهار داشت: راحت بر برقی به صورتی است که می توانیم انواع کاغذ، پارچه، تخته و مقوا را به هر حالتی برش بدهیم.
کلاکی با اشاره به اینکه راحت بر با باتری کار می کند، خاطرنشان کرد: تیغه راحت بر برقی به هیچ عنوان کند نمی شود. تکنولوژی به کار رفته قیچی به صورت ویبره است و می توان از آن به عنوان نسل جدیدی از قیچی ها یاد کرد.
وی تاکید داشت: استفاده از این قیچی برای معلولان و جانبازان آسان است و ضریب امنیتی بالایی دارد.
کلاکی افزود: بنا داریم تا در صورت تولید انبوه از لیزر برای مشخص کردن خط برش استفاده کنیم تا برش به صورت دقیق و بدون خطا باشد.
راحت بر برقی در بنیاد ملی نخبگان به ثبت رسیده و دارای سطح سه است.

نظرات : 0

ثبت نظر

69517