۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي سه شنبه 21 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر :  احتمال وجود حیات در اعماق زمین
دانشمندان با کشف ردپای باکتری هایی در عمق 19 کیلومتری زمین در کمال شگفتی از احتمال ادامه حیات در اعماق زمین خبر دادند.
زمین به مراتب بیشتر از اعماق فضا برای دانشمندان ناشناخته مانده است و حالا با کشف این نکته که دسته ای از باکتری ها توان ادامه حیات در عمق 19 کیلومتری زمین را دارند، بر پیچیدگی کلاف معماگونه اعماق زمین افزوده شده است.
تا پیش از این دانشمندان تصور می کردند که امکان ادامه حیات در سراسر سطح زمین و اعماق اقیانوس ها وجود دارد اما حالا آنها ایده ادامه حیات در اعماق زمین را نیز مطرح می کنند.
دانشمندان دپارتمان زمین شناسی و فیزیک زمین شناسی دانشگاه یل ردپایی از باکتری ها را در عمق 19 کیلومتری زمین به دست آورده اند. این عمیق ترین بخشی از زمین است که بشر تاکنون مورد بررسی قرار داده است.
تا پیش از این اکثر مطالعاتی که در دنیای زمین شناسی انجام شده بود حکایت از آن داشت که نهایتا تا عمق چند کیلومتری زمین اشکال مختلفی از حیات وجود دارد.
اما با کشف جدیدی که صورت گرفته دانشمندان چشم انداز نوینی فراروی مطالعات خود ترسیم می کنند.
نتایج این یافته جدید در نشست سالانه انجمن زمین شناسی آمریکا ارائه شده و با استقبال چشمگیر کارشناسان نیز همراه شده است.
دانشمندان دانشگاه یل در این بررسی به سراغ نمونه هایی از صخره های جزیره لوپز در شمال غربی واشنگتن رفتند. آنها ضمن بررسی دقیق نمونه هایی که از اعماق زمین استخراج شده است متوجه ترکیبات کربنی بسیار سبکی شدند که معمولا توسط میکروب ها تولید می شود.
از این رو آنها به امکان ادامه اشکالی از حیات در اعماق زمین امیدوار شدند.
.............................
خبر :  حمله هکرها به آی کلود برای سرقت اطلاعات مالی کاربران
هکرها باز هم خدمات کلود شرکت اپل را هدف حملات خود قرار دادند و با ارسال پیام‌های فیشینگ برای کاربران به دنبال سرقت اطلاعات مالی آنها هستند.
بررسی‌های موسسه امنیتی سوفوس نشان می‌دهد پیام‌های ارسالی هکرها به گونه‌ ای طراحی شدند که مشابه با پیام‌های هشداردهنده شرکت های بزرگ امنیتی باشد تا کاربران آنها را باور کنند.
در متن این پیام فریبنده چنین آمده است: حساب کاربری شما در معرض خطر است. لطفا شماره سفارش زیر را لغو کنید: WZEYMHCQVWZ20
ما در بررسی های تازه امنیتی خود در شرکت اپل متوجه شدیم که تلاش ناصحیحی برای ورود به حساب کاربری شما صورت گرفته است. برای بازگشت حساب کاربریتان به حالت عادی به اینجا بروید تا جزییات را تکمیل کنید.
کاربران در صورت کلیک روی لینک یاد شده به صفحه ای منتقل می شوند که متعلق به هکرهاست. در این صفحه کاربران باید اطلاعات شخصی خود را برای لغو دسترسی غیرمجاز وارد کنند. اما این کار در عمل دسترسی به سرویس آی کلود هر شخص را تسهیل می‌کند.
بررسی ‌ها نشان می ‌دهد سرورهای سارق اطلاعات کاربران در کشورهای کانادا و سوییس قرار دارد. تلاش برای شناسایی عوامل این حمله در جریان است.
............................
خبر :  توافق سامسونگ با مایکروسافت بر سر حق اختراعات قدیمی
دو شرکت مایکروسافت و سامسونگ بر سر مبلغی که سامسونگ باید برای استفاده از حق اختراعات ثبت شده مایکروسافت بپردازد، به توافق رسیدند.
مبلغ این توافق فاش نشده، اما دو طرف سالها بود در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.
مایکروسافت سال گذشته سامسونگ را به علت نقض توافق دو طرف در این زمینه تحت پیگرد قضایی قرار داد. به غیر از سامسونگ شرکت‌های دیگری مانند زد تی ای، ال جی و اچ تی سی هم با چنین مشکلی مواجه بودند.
بخش عمده اختلاف نظرها در این زمینه بین دو طرف پس از خرید واحد تولید گوشی های هوشمند شرکت نوکیا از سوی مایکروسافت در سپتامبر سال 2013 به وجود آمد.
پس از این رویداد سامسونگ مدعی شد که با این کار توافقات قبلی دو طرف نقض شده و دیگر حاضر به پرداخت مبالغ مورد توافق دو طرف برای نیمه دوم سال 2013 نشد. در مقابل مایکروسافت اعلام کرد سامسونگ با توجه به خسارتی که از این بابت به بار آورده باید بیش از یک میلیارد دلار به این شرکت بپردازد.
در یک سال اخیر دو طرف بارها بر سر همین موضوع شکایاتی را در دادگاه های مختلف آمریکا بر ضد یکدیگر طرح کردند که در نهایت منجر به توافقی محرمانه بین دو طرف برای پرداخت پول از سوی سامسونگ به مایکروسافت و ختم این پرونده شده است.
کارشناسان این توافق را به سود دو طرف می دانند. زیرا از یک سو سامسونگ می تواند از فناوری های مورد نظرش در تولیداتش استفاده کند و از سوی دیگر مایکروسافت قادر خواهد بود زمینه را برای تولید گوشی ها و تبلت های مجهز به سیستم عامل ویندوز فون از سوی سامسونگ فراهم آورد.
............................
خبر :  خبری از ارتقا دوربین در مدل‌ های جدید آیفون نیست
در حالی که گفته می ‌شد ممکن است در آیفون 6 اس و آیفون 7 شاهد ارتقا دوربین 8 مگاپیکسلی باشیم، اما ظاهرا اپل هیچ برنامه عملی در این زمینه ندارد.
ارتقا دوربین آیفون در شرایطی ضرورت می یابد که بسیاری از شرکت‌های رقیب در حال ارائه گوشی هایی با دوربین های بسیار قدرتمند و در حد حرفه ای هستند و حتی برخی از آنها گوشی هایی با دو دوربین در عقب و یک دوربین در جلو عرضه کردند که عکس برداری حرفه ای با عمق و وضوح مناسب را ممکن می کند.
علیرغم این مسائل، منابع خبری نزدیک به اپل می گویند آیفون 6 اس قطعا با دوربین قدیمی 8 مگاپیکسلی روانه بازار می شود. این شرکت اولین بار در سال 2011 موفق به طراحی دوربین 8 مگاپیکسلی برای گوشی آیفون شد که در آن زمان موفقیتی چشمگیر محسوب می شود، اما در شرایط فعلی از رقبا خود عقب افتاده است.
هم اکنون برخی گوشی های موجود در بازار مجهز به دوربین های 13 و حتی 20 مگاپیکسلی هستند. کارشناسان معتقدند بی توجهی اپل به این مساله ممکن است بازار آن را در ماه ها و سال های آینده تحت تاثیر قرار دهد.
........................
خبر : هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری مایکروسافت برای خرید تقویم همراه
شرکت نرم ‌افزاری مایکروسافت در راستای تعریف ماموریت‌های جدید برای خود به خرید شرکت‌های نوپا و خلاق روی آورده است.
این شرکت در همین راستا قصد دارد با صرف هزینه ای 100 میلوین دلاری شرکت سان رایز سازنده برنامه همراه تقویم را خریداری کند.
این شرکت برنامه های متنوعی را برای کاربران همراه و همین طور رایانه های رومیزی عرضه می کند که با آیفون، آی پد، آندروید و ... سازگاری دارد. این برنامه ها برای کاربران ویندوز و مک هم قابل دسترس است.
دسترسی به این تقویم ها از طریق گوگل، آی کلود و Microsoft Exchange و همین طور طیف گسترده ای از برنامه های ثالث ممکن است. امکانات متنوع این تقویم ها موجب محبوبیت آنها در میان کاربران علاقمند شده است.
به نظر می رسد هدف مایکروسافت از این خرید افزایش پشتیبانی از پلاتفورم های رقیب در تولیدات و محصولاتش است. مایکروسافت اولین بار با عرضه نسخه ای از آفیس که با iOS سازگار بود این رویه تازه اش را به اثبات رساند. آخرین بار مایکروسافت با پرداخت 200 میلیون دلار برای خرید Acompli امکانات برنامه های این شرکت را به نسخه همراه اوت لوک افزود.
خریدهایی از این دست از سرمایه گذاری سنگین مایکروسافت در حوزه محصولات همراه خبر می دهد. شرکت سان رایز که در سال 2012 تاسیس شده با جمع آوری 8.2 میلیون دلار سرمایه از شرکت های مختلف سرمایه گذاری کار خود را آغاز کرد.
............................
خبر :  معرفی برترین صفحات خورشیدی جهان
استفاده از صفحات خورشیدی گسترش قابل توجهی یافته به طوری که در بسیاری از کشورهای دنیا برق تولید شده به این روش نیاز بسیاری از خانه ها را تأمین می کند.
صفحات خورشیدی از این نظر که هزینه انرژی خانواده ها را تا حد چشمگیری کاهش می دهند و در عین حال فناوری دوست دار محیط زیست نیز به شمار می آیند از ارزش قابل توجهی برخوردار است.
سلول های خورشیدی که در پیوند به یکدیگر صفحات خورشیدی را تشکیل می دهند، نور خورشید را از طریق مواد فوتوولتائیک نظیر سیلیکن به الکتریسیته تبدیل می کنند. زمانی که نور خورشید به این مواد می تابد، انرژی درونی آن جذب شده و موجب می شود الکترون های درون سیلیکن از موقعیت خود بگریزند. الکترون های رها شده در ادامه به دام افتاده و بدین ترتیب جریان الکتریسیته تولید می شود.
برآورد شده که تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته میلادی بیش از 17 هزار و 500 مگاوات برق خورشیدی در آمریکا تولید شده که برای تأمین برق بیش از 3.5 میلیون خانه کافی بوده است.
در این میان تولید و به کارگیری صفحات خورشیدی ویژه استفاده های مسکونی با رشد خیره کننده ای همراه بوده است به طوری که رشد 58 درصدی در این بخش گزارش شده است.
از سوی دیگر انتخاب بهترین صفحات خورشیدی موجب می شود تا تولید برق به این روش با صرف هزینه ای کمتر و با راندمان بالاتر صورت گیرد.
درحال حاضر صفحات خورشیدی Kyocera KD315GX-LPB در زمره بهترین و مؤثرترین صفحات خورشیدی جهان به شمار می آید. بازده کاری این صفحات اگرچه 16 درصد است اما طرفداران زیادی دارد. این صفحات طول عمر زیادی داشته و تا 5 سال نیز ضمانت دارند.
همچنین صفحات خورشیدی Canadian Solar CS6X-305M نیز در دنیا طرفداران زیادی دارد.
درحال حاضر صفحات خورشیدی تولید شده در این شرکت در 50 کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحات از حیث کارایی و زیبایی در زمره 10 صفحات خورشیدی برتر جهان قرار دارند. بازده کاری این صفحات 15.9 درصد است.
............................
خبر :   رمزگشایی از ویروس آنفلوآنزا در دنیای مجازی
برای نخستین بار در جهان محققان علوم پزشکی با تولید ویروس مجازی به رمزگشایی از ویروس آنفلوآنزا می پردازند.
گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد دست به ابتکارعمل جالب توجهی زدند. آنها با ترکیب داده های آزمایشگاهی بلورنگاری پرتوی ایکس، طیف نگاری NMR، cryoelectron microscopy و lipidomics یا دانش مطالعه شبکه های چربی سلولی، موفق به تکمیل مدلی از پوشش خارجی نوعی از ویروس آنفلوآنزا شدند.
این نگرش جدید که تحت عنوان "شبیه سازی دینامیک مولکولی درشت بافت" مطرح شده به محققان این امکان را می دهد تا ضمن ترسیم ساختاری روشن از اجزای چربی ویروس، به درک بهتری از ویژگی های آن دست یافته و در عین حال ترکیبات غشایی این ویروس را نیز با دقت موشکافانه تری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
بدین ترتیب محققان این امکان را خواهند داشت تا ضمن افزایش اطلاعات خود درباره این ویروس و نحوه ادامه حیات آن، شیوه های مؤثری برای مقابله با آن ارائه کنند.
شبیه سازی رایانه ای محققان از این ویروس با ترسیم آن در ابعادی نسبتا بزرگ آغاز می شود که تقریبا به شکل توپی از چربی های درهم فشرده شده به بزرگی 73 نانومتر است.
در ادامه این توپ در مدت زمانی درحدود 300 نانوثانیه، که زمان بسیار ناچیزی محسوب می شود، به مدل ابعاد 59 نانومتر تبدیل می شود. در ادامه نیز پروتئین ها به آن افزوده می شود تا شکل و شمایل یک ویروس واقعی را به خود بگیرد.
بدین ترتیب درحالی که بررسی فرآیند رشد و تکثیر چنین ویروسی نیاز به زمان قابل توجهی دارد، می توان فرآیند مورد نظر را در اندک زمانی مشاهده کرده و آن را با جزئیات کامل در دنیای مجازی دنبال کرد.
............................
خبر :  ساخت نانولایه‌ای با قابلیت همزمان پخش تصویر و ذخیره‌سازی انرژی
پژوهشگران دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی با استفاده از مواد نانوساختار موفق به ساخت لایه نازکی شدند که هم ذخیره‌ سازی انرژی را انجام داده و هم می‌تواند به عنوان نمایشگر مورد استفاده قرار گیرد.
نمایشگر و باتری‌ کامپیوترها معمولاً دو بخش مجزا هستند، اما نتایج یافته‌های کی هوافان، دانشیار دپارتمان علوم کامپیوتر و مهندسی برق نشان می‌دهد که می‌توان این دو بخش را با هم ادغام کرد. هوافان و همکارانش موفق به ارائه روشی برای ساخت ارزان قیمت نوعی ابرخازن شدند که قابلیت ذخیره‌سازی انرژی را داشته و از سویی به دلیل بهره‌ مندی از فناوری پلاسما می‌تواند به عنوان نمایشگر نیز عمل کند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از مواد نانوساختار، لایه‌های نازکی تولید کردند که ذخیره‌سازی انرژی را انجام داده و می‌تواند نقش نمایشگر را نیز ایفا کند.
هوافان سال گذشته از وزارت انرژی آمریکا حمایت مالی برای تحقیق روی بیوچار (نوعی ترکیبات جامد استخراج شده از پسماندهای زیستی استخراجی با کاربردهای مختلف زدایش گاز CO2) دریافت کرد.
وی در این پروژه قصد داشت تا امکان استفاده از بیوچارها را در حوزه ساخت الکترود برای ابرخازن‌ها مورد بررسی قرار دهد. او در این پروژه از همکاری مراکز تحقیقاتی مختلف استفاده کرد تا بتواند مسیری برای تجاری‌سازی فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر پیدا کند.
مقدار انرژی ذخیره‌ شده در ابرخازن ‌ها به مساحت سطحی الکترودهای آن بستگی دارد. بیوچارها دارای مساحت سطحی بسیار بالایی هستند. او با استفاده از یک روش پتنت شده توسط شرکت Applied Nanofilmes، بیوچارها را روی یک بستر لایه نشانی کرد. این شرکت در حوزه ساخت نمایشگر صاف برای لپ‌تاپ‌ها کار می‌کند.
هوافان در این پروژه روشی بسیار سریع برای تغییر ذرات بیوچار ارائه کرد. منظور از تغییر، ایجاد حفره‌هایی در سطح بیوچار بود که موجب افزایش مساحت سطحی آن می‌شود.
این گروه با استفاده از فناوری پلاسما، بیوچار را در مدت پنج دقیقه فعال‌سازی کردند، این در حالی است که با استفاده از روش CVD رایج این کار چند ساعت زمان نیاز دارد. همچنین این فعال سازی با روش پلاسما در دمای اتاق انجام شد، اما در روش CVD نیاز به حرارت دادن تا دمای 1760 درجه فارنهایت وجود دارد. بنابراین یکی از مزیت ‌های این روش، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.
هوافان می‌گوید: از همین روش می‌توان برای تغییر بیوچار و تولید ساختاری با قابلیت نمایش تصاویر استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی در حال ساخت نمونه اولیه سیستم پلاسمایی هستند که هم ذخیره‌ انرژی را انجام می‌دهد و هم می‌تواند نقش نمایشگر را ایفا کند.
............................
خبر : شکار کربن با دوغاب نانوحفره‌ای
محققان با استفاده از پودرهای آلی فلزی دارای نانوحفره، موفق به ساخت دوغابی شدند که قادر به جذب گاز دی‌اکسید کربن است، مزیت این روش سهولت کاربرد، مصرف انرژی کمتر و امکان پیاده‌سازی در حجم بالا است.
پژوهشگران یک تیم تحقیقات بین‌ المللی موفق به ارائه فرآیندی شدند که با استفاده از آن می‌توان کربن را به دام انداخت. محققان برای این کار دوغابی حاوی پودرهای متخلخل در فاز گلیکول ارائه کردند که می ‌توان آن را در مقیاس صنعتی تولید کرد. یکی از مزیت‌های این روش، هزینه پایین و کارایی بالای آن است.
گیراندازی کربن فرآیندی است که با استفاده از آن می‌توان دی‌ اکسید کربن منتشر شده توسط کارخانه‌ها را کنترل کرد و مانع گرم شدن زمین شد. برای این کار دو راهبرد مختلف وجود دارد، اول استفاده از یک پودر جذب کننده دی ‌اکسید کربن است و روش دوم استفاده از یک جذب کننده سیال است. به دلیل هزینه ‌های بالا هنوز این روش‌ها موفق نبودند.
این گروه تحقیقاتی اقدام به ادغام این دو راهبرد کرده و یک دوغاب جاذب ساخته‌ است که از مزیت هر دو روش بهره‌مند می‌شود.
چارچوب‌های آلی فلزی (MOFs) پودرهای بسیار ریزی هستند که در آن‌ها یک هسته فلزی توسط لیگندهای آلی محاط شده است. این ساختار سه بعدی دارای نانوحفره‌هایی است که مولکول‌های دی ‌اکسید کربن به آنها متصل می‌شود. این گروه تحقیقاتی MOFهای موسوم به ZIF-8 را درون سیالی 2-متیل ایمیدازول گلیکول وارد کردند تا دوغابی تشکیل شود.
دلیل استفاده از این سیال، بزرگتربودن ابعاد آن نسبت به نانوحفره‌های MOF است. اگر از سیال دیگری استفاده می‌ شد که ابعادی کوچک داشتند، آنگاه مولکول‌ های سیال وارد نانوحفره‌ها شده و آنجا را مسدود می‌کردند. ولی این سیال امکان وارد شدن به نانوحفره‌ها را ندارد و نانوحفره‌ها تنها توسط دی ‌اکسید کربن اشغال می‌شوند. ZiF-8 پایداری شیمیایی و گرمایی بالایی دارد، بنابراین می‌توان از آن به کرات استفاده کرد.
ایده این پروژه بسیار جالب توجه است، زیرا پمپ کردن دوغاب بسیار ساده‌تر از پودرهای جاذب است. از سوی دیگر جدا کردن دی‌اکسیدکربن جذب شده در این روش ساده بوده و نیاز به مصرف انرژی (نظیر جوشاندن سیال) نیست.
نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
............................
خبر :  توییتر مسئولیت کم‌ کاری هایش را پذیرفت
مدیرعامل توییتر مسئولیت کم‌ کاری این شرکت در رسیدگی به موارد سو استفاده‌ از این سرویس اجتماعی را برعهده گرفت.
دیک کاستولو، مدیرعامل توییتر در جمع کارکنان این شبکه اجتماعی گفت: صراحتا از عملکرد ضعیف شرکت درباره این موضوع در دوران تصدیم خجالت می‌کشم.
وی گفت: تمام مسئولیت‌ کوتاهی‌ ها در این زمینه را برعهده می‌ گیرم.
مدیرعامل توییتر این سخنان را در پاسخ به سوالی در یک نشست داخلی مربوط به قضیه لیندی وست که در توییتر هدف بدرفتاری و سو استفاده قرار گرفته مطرح کرد.
وی در پاسخ به سوال یکی از کارکنان شرکت که گفت آیا شرکت می‌توانسته تلاش بیشتری انجام دهد، گفت: ما تمام تلاش خود را برای مقابله با سو‌ استفاده‌ها در این شبکه به کار گرفتیم و سالها در این زمینه تلاش کردیم. هیچ موضوع محرمانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و تمام دنیا درباره‌ آن هر روز صحبت می‌کنند. ما با نپرداختن به این مسائل ساده که کاربران هر روز با آن مواجه هستند، کاربران خود را روز به روز از دست دادیم.
مدیرعامل توییتر خاطر‌نشان کرد که به زودی برای بیرون کردن سو ‌استفاده‌ کنندگان از این سرویس اقدام خواهد کرد و اطمینان داد که وقتی آنها حملات مضحک خود را انجام دهند هیچ کس متوجه نخواهد شد.
کاستولو همچنین در یادداشت دیگری تاکید کرد که تمام مسئولیت‌های عملکرد ضعیف توییتر برای مقابله با این مشکل را می ‌پذیرد و اطمینان داد که پشتیبانی لازم برای حل این مشکل انجام خواهد شد.
وی خاطر‌نشان کرد: ما قصد داریم این مشکل را حل کنیم و من تمام مسئولیت‌های آن را برعهده می‌گیرم و تضمین می‌دهم که کارکنان شرکت شبانه ‌روز در حال کارند تا منابع لازم برای پرداختن به این مشکل را به دست آورند.
شبکه اجتماعی توییتر به خاطر عدم رسیدگی به موارد سو استفاده آزار و بدرفتاری در این سرویس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که توییتر متعهد شده تا به این مشکلات رسیدگی کند، اما هنوز مواردی از کاربران هستند که مورد بدرفتاری و تهدید قرار می‌گیرند.

نظرات : 0

ثبت نظر

17469