۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي شنبه 25 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  ساخت دقیق‌ ترین ساعت جهان با دقت 16 میلیارد ساله
محققان ژاپنی موفق به ساخت ساعت‌های شبکه نوری فوق دقیق شدند که هر 16 میلیارد سال تنها یک ثانیه از دست می‌دهد.
این ساعت که با استفاده از اتم‌های فوق سرد در شبکه‌ای از پرتوهای لیزری ساخته شده، حدود 1000 برابر دقیق‌ تر از ساعت های اتمی مورد استفاده کنونی برای تعریف زمان است.
محققان گفتند، آزمایشگاه مترولوژی کوانتومی مرکز فوتونیک پیشرفته ریکن در ژاپن، ساعت های با این درجه دقت می ‌توانند حوزه‌ های جدیدی از علم را با اندازه‌گیری تغییرات کوچک نوسانات در نیروی گرانش ایجاد کنند.
این امر بدان دلیل است که زمان در یک میدان گرانشی قوی بسیار آهسته ‌تر از میدان ضعیف حرکت می‌کند، انبساط زمان ناشی از گرانش در نظریه نسبیت عام انیشتین پیش ‌بینی شده بود.
با قرار دادن این ساعتهای فوق دقیق در اعماق مختلف در سراسر جهان می‌ توان تغییرات کوچک در گرانش زمین را اندازه ‌گیری کرد.
این کار به زمین ‌شناسان در درک برخی فرآیندهای عامل رویداد هایی مانند زمین ‌لرزه کمک کرده و حتی پیش‌ بینی آن‌ها را امکان‌پذیر خواهد کرد.
محققان گفتند، این ساعت همچنین می‌تواند استاندارد بین‌المللی جدیدی را برای ثانیه ایجاد کند.
در حال حاضر ثانیه‌ها توسط ساعت بین‌المللی اتمی تعریف می‌شوند که از نوسانات الکترون‌های درون یک اتم سزیم در زمان سردسازی آن تا حدود صفر مطلق استفاده می‌کند. این الکترون‌ها در زمان نوسان، ریزموج هایی منتشر می‌کنند که قابل اندازه‌گیری هستند.
دقت بهترین ساعتهای اتمی سزیم به حدی است که هر 100 میلیون سال یکبار حدود یک ثانیه جابجا می‌شوند.
اما محققان ژاپنی با استفاده از اتم های استرونتیوم که در یک شبکه لیزری به شکل جعبه تخم‌مرغ نگه داشته شدند، دو ساعت شبکه نوری ساختند.
یک اتم در هر پیاله شبکه و درون مخزنی با سرمای منفی 180 درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود. دانشمندان با اندازه‌گیری فرکانس نور جذب شده توسط میلیون‌ها اتم توانستند از آن برای اندازه‌گیری زمان استفاده کنند.
محققان در سالهای اخیر بسیار تلاش کردند تا دقت این ساعت ها را ارتقا بخشند اما تاکنون تولید نمونه‌ای که بتواند از ساعت‌های اتمی کنونی عملکرد بهتری ارائه کند، مشکل بوده است.
اکنون دانشمندان ژاپنی دریافتند که با استفاده از لیزر یک طول موج خاص و سردسازی اتم ها می‌توان برای ارتقا دقت این ساعتها استفاده کرد.
آن‌ها دو نمونه از این ساعتها را برای یک دوره زمانی یک ماهه برای تائید دقت نظریه خود استفاده کردند.
دانشمندان گفتند، اگر ساعتهای آن‌ها از زمان آغاز جهان در 13.8 میلیارد سال قبل آغاز بکار کرده بودند، اکنون تنها یک ثانیه از دست داده بودند.
............................
خبر :  تامین انرژی ۶۰ هزار منزل مسکونی با پنل‌های خورشیدی اپل
اپل به عنوان یکی از کمپانی های مشهور فناورانه شناخته می شود اما این کمپانی فناوری فعالیت های جدیدی را در زمینه انرژی های پاک و همین طور مزرعه خورشیدی آغاز کرده است.
کمپانی اپل به ارائه فناوری های روز دنیا مانند تبلت، اسمارت فون های هوشمند، لپ تاپ و غیره شناخته می شود اما اکنون کمپانی اپل به احداث مزرعه های خورشیدی روی آورده است.
استفاده از انرژی های تجدید پذیر یکی از موارد مهمی است که در جهان امروز به آن پرداخته می شود. انرژی های تجدید پذیر یا انرژی برگشت پذیر به انواع انرژی هایی گفته می شود که قابلیت بازگشت مجدد به طبیعت را دارا هستند. نیروگاه های آبی، انرژی های بادی، خورشیدی و سوخت های زیستی را می توان جزو انرژی های تجدید پذیر دانست.
اپل ساخت مزرعه خورشیدی را با سرمایه ای در حدود۸۴۸ میلیون دلار را در "مونتری کانتی" در ایالت کالیفرنیا آغاز کرده است. پروژه فتوولتائیک، Photovoltaics، یکی از راه هایی است که با کمک آن می توان به تولید برق از انرژی خورشید دست یافت.
تیم کوک، مدیر عامل اپل پیش بینی می کند که این نیروگاه خورشیدی می تواند انرژی الکتریکی بیش از ۶۰ هزار منزل مسکونی و تمامی دفاتر و ساختمان های اپل در این منطقه را تامین کند. ساخت این مزرعه خورشیدی در حالی است که اپل چندی پیش در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در کارولینای شمالی پروژه مشابهی را آغاز کرده بود.
با کمک این مزرعه خورشیدی می توان انرژی در حدود ۱۳۰ مگاوات در اختیار داشت و ۱۵۰ مگاوات انرژی تولید شده نیز به بخش گاز و انرژی پاسیفیک فروخته خواهد شد.
.............................
خبر:  اپل خودروی برقی می‌سازد
غول فناوری اپل سرگرم کار برای ساخت یک خودروی برقی تحت برند خود است.
منابع آگاه اظهار کردند نام این پروژه تایتن است و طراحی آن به یک مینی ون شباهت دارد.
شرکت اپل چند صد کارمند را به کار در این پروژه گمارده و اگرچه ممکن است حاصل این پروژه یک خودرو نباشد اما بعضی از مدیران اپل به اتریش رفته و با تولیدکنندگان قراردادی خودروهای پیشرفته دیدار کردند.
اپل در مدیریت یک زنجیره تامین گسترده تخصص داشته و فناوری در اختیار دارد که می ‌تواند برای ساخت یک خودروی برقی مورد استفاده قرار دهد.
این شرکت مدت‌ها در زمینه فناوری باتری برای استفاده در محصولات آیفون، آی پد و مک خود تحقیق کرده است و سیستم نقشه که در سال 2012 معرفی کرد می‌تواند برای هدایت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد.
این شرکت سال گذشته سیستم نرم افزاری CarPlay را برای خودروسازان معرفی کرد که آی تیونز، نقشه، پیام رسانی و برنامه‌های دیگر را یکپارچه می‌کند.
فیل شیلر، نایب رئیس بازاریابی اپل در سال 2012 گفته بود این شرکت حتی پیش از اینکه آیفون را ساخته و در سال 2007 روانه بازار کند، سال‌ها ایده طراحی یک خودرو را در سر داشته است.
میکی درکسلر، عضو هیات مدیره اپل و رئیس شرکت جی کرو گروپ هم در سال 2012 گفته بود استیو جابز فقید، یکی از دو بنیانگذار اپل می‌خواست یک خودرو بسازد.
سخنگوی اپل حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشد اما روزنامه فایننشیال تایمز گزارش داد که اپل کارشناسان خودرو را برای کار در یک آزمایشگاه تحقیقاتی جدید استخدام کرده است.
شرکت‌های دیگر سیلیکون والی هم خودرو ساختند. گوگل سرگرم کار روی یک خودروی بدون راننده است و تسلا موتورز هم خودروهای برقی می‌سازد. این شرکت حداقل 150 کارمند سابق اپل را استخدام کرده که بیشتر از هر شرکت دیگری حتی خودروسازان است.
الون ماسک، یکی از بنیانگذاران تسلا موتورز و مدیرعامل این شرکت حتی گفته است اپل تلاش کرده با پیشنهاد حقوق و مزایای خوب کارمندان این شرکت را استخدام کند.
اپل طی سال‌های گذشته به استخدام مدیران صنعت خودرو پرداخته است.
استیو زادسکی، نایب رئیس طراحی محصول آیفون اپل و کسی که بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مسئول پروژه تایتن است 16 سال قبل از فورد موتور به اپل پیوست.
طی دو سال گذشته هم اپل هاران آراساراتنام از فورد را به عنوان مهندس باتری استخدام کرده است و در ژانویه هم رابرت گوف را برای کار در پروژه‌های ویژه به این شرکت آورد. وی چهار سال در شرکت قطعه سازی اتولایو در پروژه‌هایی شامل طراحی رادار و فناوری حسگر ایمنی کار کرده است.
............................
خبر :  بهترین آنتی ویروس‌ها برای اپل
درست به همان اندازه که کامپیوترهای شخصی ممکن است هر لحظه در معرض خطر ورود بدافزارها و ویروس‌ها باشند، موبایل‌ها نیز با این خطر مواجهند و لازم است هر یک از کاربران یکی از برنامه‌های آنتی‌ویروس را روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود نصب کنند.
با توجه به قابلیت‌های رو به افزایش تلفن‌های هوشمند و محبوبیت تبلت‌ها، بسیاری از کاربران حجم بالایی از اطلاعات خود را روی این دستگاه‌های کوچک و جیبی حمل می‌کنند و این امر فرصت جدیدی را در اختیار هکرها و یا ویروس‌ها قرار می‌دهد که به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و یا تلفن‌های هوشمند را تحت کنترل خود بگیرند و آن را از کار بیندازند.
وب‌سایت The Fuse Joplin با اشاره به این موضوع لیستی از بهترین آنتی‌ویروس‌های طراحی شده برای تلفن‌ها و تبلت‌های اپل را منتشر کرده‌ است که با استفاده از آن‌ها کاربران این گونه دستگاه‌ها می توانند با امنیت بیشتری در فضای مجازی و اینترنت فعالیت کنند.
Avira : نسخه‌های متعددی از این آنتی ویروس وجود دارد که علاوه بر آیفون قابل نصب روی رایانه‌های شخصی با سیستم عامل ویندوز نیز هست.
این آنتی ویروس جلوی ورود بدافزارها و فعالیت آن‌ها در تلفن و یا تبلت فرد را می‌گیرد و علاوه بر آن با شناسایی کاربر اجازه دزدی اطلاعات فرد را نیز به نرم‌افزارهای مختلف نمی‌دهد.
McAfee: این آنتی ویروس یکی از قوی‌ترین برنامه‌ها در زمینه مقابله با بد افزارها به حساب می‌آید که در واقع جلوی فعالیت هرگونه بد افزار، ویروس و حتی اشکالات برنامه‌های نصب شده در آیفون را می‌گیرد.
این آنتی ویروس که به طور مداوم به روزرسانی می‌شود از جمله برنامه‌های بود که در سال 2014 بیشترین تعداد دانلود را داشت.
Avast: این برنامه یک آنتی‌ویروس شناخته شده‌ است که علاوه بر محافظت از موبایل و تبلت اپل در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها از این دستگاه‌های هوشمند در مقابل وب‌سایت‌های ناامن در فضای اینترنت نیز محافظت می کند.
Norton Security: این برنامه پیش‌تر به عنوان یک آنتی ویروس برای کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل ویندوز شناخته می‌شد اما امروز به عنوان یک آنتی ویروس موبایلی توانسته است جایگاه خود را محکم‌تر کند.
آنتی ویروس نورتون در صورت دزدیده شدن تلفن همراه، برای صاحب موبایل و یا هر کسی که در اطراف شخص سارق قرار دارد یک صدای آژیر پخش می‌کند.
در کنار این چهار اپلیکیشن آنتی ویروس برتر برای تلفن‌ها و تبلت‌های ساخت کمپانی اپل برنامه‌های مشابهی از جمله Lookout mobile security و WaveSecure ، Antivirus Detective ،‌ Virus Barrier نیز وجود دارد که هر کدام با قابلیت های منحصر به فردی از دستگاه‌های هوشمند در مقابل فعالیت‌های هکری و بدافزارها محافظت می‌کند.
.............................
خبر :   خبر خوش برای طرفداران ویندوز تلفن
وقتی از تکنولوژی‌های پوشیدنی به ویژه ساعت‌های هوشمند صحبت به میان می‌آید، طرفداران سیستم عامل ویندوز موبایل که از تلفن‌های همراه با این سیستم عامل استفاده می‌کنند، گزینه‌های بسیار محدودی برای انتخاب دارند.
تکنولوژی‌های پوشیدنی طراحی شده با سیستم عامل اندروید تنها می‌توانند با موبایل‌های هوشمند اندرویدی کار کنند و ساعت‌های اپل نیز تنها با تلفن‌های ساخت این شرکت که سیستم عامل iOS دارند، همخوان می‌شود.
با اشاره به این نکته در گزارش خود آورده است کسانی که از تلفن‌های همراه با سیستم عامل ویندوز موبایل استفاده می‌کنند، نسبت به دارندگان تلفن‌های هوشمند اپل و اندرویدی در زمینه تکنولوژی‌های پوشیدنی با انتخاب‌های محدودتری مواجهند.
در واقع دارندگان تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل ویندوز تنها می‌توانند از دستبندهای مایکروسافت استفاده کنند که به شکل محدود در فروشگاه‌های مایکروسافت آمریکا فروخته می‌شود.
بنابراین این محصولات در سایر کشورها نیز چندان قابل دسترس نیست.
اما شرکت ساعت‌سازی سوآچ خبرهای خوشی برای طرفداران سیستم عامل ویندوز تلفن‌های هوشمند دارد.
بنابر این گزارش سوآچ در حال طراحی ساعت‌های هوشمندی است که قابلیت همخوانی و کار با سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز موبایل و ویندوز 10 را دارند.
این ساعت‌های هوشمند قرار است از طریق تکنولوژی NFC (ارتباط حوزه نزدیک) برای برقراری ارتباط بین موبایل و ساعت استفاده کند. این تکنولوژی درواقع گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصله‌های کوتاه (حداکثر چند سانتی‌متر) کاربرد دارد.
همچنین به نظر می‌رسد این ساعت‌های هوشمند طراحی شده از سوی سوآچ با باتری سلولی کوچک کار کند که همین امر نیاز این ساعت را به شارژ شدن از بین می‌برد.
بنابر اعلام سایت بلومبرگ ساعت هوشمند سوآچ طی سه ماه آینده آماده خواهد بود و در چندین رنگ متنوع وارد بازار می‌شود.
........................
خبر:  استقبال اندک از پوشیدنی‌های اندرویدی در سال 2014
اگر چه تبلیغات رسانه‌ای فراوانی در مورد پوشیدنی ‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید ویر به عمل می‌آید، اما در سال 2014 تنها 720 هزار وسیله از این نوع به فروش رفت.
از جمله معروف‌ترین این وسایل می‌توان به عینک گوگل و مچ‌بندها و ساعت‌هایی اشاره کرد که برای دریافت اطلاعات تماس و پیام های تلفن همراه، کنترل مولفه های حیاتی و کمک به حفظ تناسب اندام و ... قابل استفاده هستند.
علیرغم تنوع این محصولات و سیستم عامل‌های مختلف آنها مانند اندروید ویر، تایزن سامسونگ و ... استقبال چندانی از آنها در سال 2014 به عمل نیامده است.
بررسی‌ها نشان می دهد که در سال 2014 تنها 720 هزار واحد از این نوع ساعت ها و مچ بندها به فروش رفته و مشخص نیست که عرضه ساعت اپل تغییر چندانی در بازار یاد شده ایجاد کند.
البته همه ناظران بازار در این حد بد بین نیستند و برخی از آنها معتقدند حتی ممکن است پس از عرضه ساعت هوشمند اپل در ماه آینده تا 26 میلیون واحد از آنها به فروش رود.
از جمله استدلال های افراد بدبین در این زمینه عمر پایین باتری ساعت های اپل است. همچنین آنها می گویند بعید به نظر می رسد این ساعت ها نسبت به نمونه های تولید شده قبلی امکانات بیشتر و چشمگیرتری داشته باشند و نظر مساعد خریداران را به خود جلب کنند. آنها همچنین هشدار می دهند که دغدغه های مربوط به امنیت و حریم شخصی کاربران در مورد این ساعت ها هم وجود خواهد داشت.
................................
خبر :  استخراج طلا از فضا با کمک میکروب ها
ایده ای هیجان انگیز و عجیب رنگ واقعیت به خود می گیرد: استفاده از میکروب ها برای حفاری در سیارک ها و استخراج منابع طبیعی ارزشمند و حتی طلا
از زمانی که ایده دستیابی به سیارک ها و توسعه فرآیند استخراج در آنها مطرح شده است، راهکارهای مختلفی برای عملیاتی شدن این ایده مطرح شده و در تازه ترین مورد آنها استفاده از میکروب ها به فکر دانشمندان خطور کرده است.
شرکت "صنایع اعماق فضا" که با نام اختصاری DSI شناخته شده است، این روزها درحال بررسی امکان تزریق میکروب های مهندسی شده به عمق صخره های فضایی است تا در کمترین زمان و مؤثرترین شیوه ممکن فرآیند استخراج از آنها را آغاز کنند.
ژوزف گریس از مرکز تحقیقات ایمز ناسا که با شرکت صنایع اعماق فضا نیز همکاری دارد، می گوید: بر اساس ایده استفاده از میکروب ها، می توان حجم قابل توجهی از منابع طبیعی موجود در سیارک ها را در قالب موادی که از پیش و توسط میکروب ها ، مورد پردازش قرار گرفتند مورد بهره برداری قرار داد.
وی مدت زمان لازم برای تأثیرگذاری میکروب ها بر سیارک ها را چیزی بین 10 تا 20 سال عنوان می کند.
دانشمندانی که روی این ایده کار می کنند پرتاب کاوشگری کوچک به فضا را متصور شدند که شرکت صنایع اعماق فضا هم اکنون درحال ساخت آن است. این کاوشگر Mothership نام دارد و قرار است راهی سیارکی در اطراف زمین شود.
کاوشگر این شرکت چندین ریز بسته مکعبی تحت عنوان CubeSats را به فضا برده که یکی از آنها با رساندن خود به سطح سیارک مورد نظر و انجام حفاری اولیه، مایعی حاوی میکروب های مهندسی شده را وارد بدنه سیارک می کند.
این میکروب ها به گونه ای مهندسی شدند که به مرور زمان ترکیبات ارزشمند اعماق سیارک را در هم خرد کرده تا بدین ترتیب شرایط برای استخراج آنها در سالهای بعد و در نهایت انتقالشان به زمین امکان پذیر شود.
............................
خبر :  تولید نانوحامل داروی ضد سرطان با استفاده از لایه‌های گرافنی
پژوهشگران موفق به ساخت نانوحاملی از جنس گرافن شدند که می‌تواند دو داروی ضدسرطان را درون تومور سرطانی رهاسازی کند. نتایج آزمون‌های انجام شده روی موش‌ها کاملاً موفقیت آمیز بوده است.
یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ارائه روشی برای رهاسازی داروی ضد سرطان شده است. در این روش از لایه‌های گرافنی استفاده شده به طوری که می‌توان دو داروی ضدسرطان را به سلول‌های سرطانی وارد کرد، این روش شباهت زیادی به قالیچه پرنده دارد و نسبت به روش‌هایی که در آن یکی از این داروها به تنهایی استفاده شده، اثربخشی بیشتری خواهد داشت. این گروه تحقیقات نانوحامل جدید خود را روی موش‌ها آزمودند و درصدد انجام آزمون‌های بالینی برای مبارزه با سرطان ریه هستند.
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در کنار این یافته‌های خود دریافتند که پروتئین ترایل (TRAIL) می‌تواند به عنوان مولکول فعال به سطح سلول‌های سرطانی متصل شود، چیزی که پیش از این در جایی گزارش نشده است.
در این پروژه محققان دو داروی ترایل و دوکسوروبیسین را روی لایه‌های گرافن قرار دادند.
 ترایل زمانی مؤثر است که به سطح بیرونی غشاء سلول سرطانی متصل شود در حالی که دوکسوروبیسین در صورت وارد شدن به هسته اثربخش خواهد بود.
محققان قصد داشتند تا هر یک از این داروها را در جای مناسب خود رهاسازی کنند. برای این منظور دوکسوروبیسین به صورت فیزیکی و ترایل با استفاده از یک زنجیره پپتیدی به ورق گرافنی متصل شد.
ژن گو از محققان این پروژه می‌گوید: "این ورق‌های گرافنی غنی از دارو وارد جریان خون شده و همانند فرش‌های پرنده نانومقیاس در سیستم گردش خون به حرکت در می‌آیند."
در صورت وجود تومور سرطانی این نانوحامل وارد تومور می شود و ترایل را به گیرنده‌های سطح تومور متصل می‌کند. به دلیل وجود برخی آنزیم‌ها در سطح سلول سرطانی، گرافن حاوی دوکسوروبیسین جذب سلول سرطانی می‌شود.
قالیچه پرنده بلعیده شده توسط سلول به دلیل وجود محیط سرطانی دچار تغییر ساختاری شده و دوکسوروبیسین از گرافن جدا می‌شود، در نتیجه فرآیند مرگ این سلول‌ها کلید می‌خورد. نتایج اولیه آزمایش شده روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده و شرایط را برای آزمون‌های بالینی هموار می‌کند.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Furin-Mediated Sequential Delivery of Anticancer Cytokine and Small-Molecule Drug Shuttled by Graphene در نشریه Advanced Materials منتشر کردند.
............................
خبر :  ارائه نانوذراتی برای درمان عفونت باکتری منجر به زخم معده
اخیراً نانوذرات لیپیدی حاوی اسید لینولنیک برای درمان عفونت هلیکوباکتری روی موش‌ها آزمایش شده است، این نانوذرات غیرسمی اثربخشی بیشتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها داشته و هیچ‌گونه مقاومت دارویی ایجاد نمی‌کنند.
هلیکوباکتری نوعی باکتری است که منجر به زخم معده و سرطان می‌شود.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه نانوذرات درمانی شدند که حاوی اسید لینولنیک بوده و برای درمان عفونت این باکتری مناسب است. اسید لینولنیک یکی از اجزای روغن‌های گیاهی است. این نانوذرات از نظر ایمنی خطری برای بدن نداشته و از آنتی ‌بیوتیک‌های استاندارد کارایی بالاتری دارند.
لیانگفانگ ژانگ از محققان این پروژه می‌گوید: در حال حاضر روش درمان آنتی‌بیوتیک برای مبارزه با عفونت هلیکوباکتری با چالش مقاومت آنتی‌بیوتیک روبه رو است. هدف ما از این پروژه آن است که نانوذراتی ارائه کنیم که بتواند در شرایط بسیار خشن معده دوام آورده و این باکتری را از بین برده و همچنین مقاومت دارویی ایجاد نکند.
این نانوذرات از جنس چربی بوده که امکان حمل اسید لینولینک را داراست. زمانی که این نانوذرات با هلیکوباکتری روبه رو می‌شود، با دیواره سلولی آن جوش خورده و در نهایت محتویات خود را که اسید لینولنیک است، وارد باکتری می‌کند. این اسید می‌تواند غشای سلولی باکتری را از بین برده و باکتری را نابود کند.
ژانگ و همکارانش این نانوذرات را با مولکول‌های فلورسانس برچسب زده و آن را وارد بدن موش‌ها کردند. مشاهدات آن‌ها نشان می‌دهد که این نانوذرات درون معده موش پخش شده و در آنجا به انتظار باکتری‌ها می ‌مانند. نتایج نشان می‌دهد که این نانوذرات نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها اثربخشی بیشتری دارند. از سوی دیگر ترکیبات مورد استفاده در این نانوذرات غیرسمی بوده و هیچ مقاومت دارویی ایجاد نمی‌ کنند.
ژانگ می‌گوید: این اولین گام به سوی تأئید ایمنی و اثربخشی درمان با این نانوذرات است. ما با این روش مانع از گسترش باکتری در سیستم گوارشی شدیم و در حال حاضر روی بهبود عملکرد آن کار می‌کنیم تا پایداری و اثربخشی آن را افزایش دهیم.
........................
خبر :  کشف کهکشان کوتوله جدید در نزدیکی کهکشان راه‌شیری
دانشمندان به رهبری موسسه فناوری روچستر در نیویورک، نور کم‌سوی کهکشانی تقریبا نامرئی و غول‌پیکری به نام Galaxy X را در مجاورت کهکشان راه‌شیری یافتند.
این کهکشان مرموز عمدتا از ماده تاریک تشکیل شده و پیش‌تر فقط با استفاده از کشش گرانشی عظیمش قابل‌شناسایی بود. تیم علمی به تازگی چهار ستاره جوان این کهکشان کوتوله را در فاصله 300 هزار سال نوری مشاهده کرده است.
این ستارگان جوان، در واقع، متغیرهای قیفاووسی هستند که منجمان از آن‌ها برای اندازه‌گیری فواصل نجومی استفاده می‌کنند. 
محققان اعلام کردند، این ستارگان، دوردست‌ترین متغیرهای قیفاووسی هستند که نزدیک صفحه کهکشان راه شیری شناسایی شدند.
ستارگان مزبور با این کهکشان کوتوله‌ مرتبط هستند و دانشمندان وجود این کهکشان را سال 2009 بر اساس تحلیل شیارهای موجود در دیسک خارجی کهکشان راه‌شیری پیش‌بینی کرده بودند. تشعشع این ستارگان متغیر قیفاووسی به تیم علمی امکان یافتن فواصل دقیق و مکان کهکشان X را داد.
این ستاره‌ها نمی‌توانند بخشی از کهکشان راه شیری باشند زیرا دیسک راه‌شیری در فاصله 48 هزار سال نوری به اتمام می‌رسد.
دانشمندان قبلا پیش‌بینی کرده بودند که علی‌رغم این که کهکشان X عمدتا از ماده تاریک تشکیل شده، دارای ستارگان تاریکی است، اما یافتن این ستارگان دشوار بود، زیرا کهکشان X در همان صفحه‌ای قرار دارد که دیسک کهکشان راه‌شیری قرار گرفته است.
کشف ستارگان متغیر قیفاووسی نشان می‌دهد شیوه یافتن مکان کهکشان‌های کوتوله متشکل از ماده تاریک، کارآمد است و این دستاورد می‌تواند به دانشمندان در یافتن اجزای تشکیل‌دهنده ماده تاریک کمک کند.
ذرات نامرئی موسوم به ماده تاریک، 23 درصد جرم جهان را تشکیل می‌دهند و دانشمندان تاکنون قادر به درک آن‌ها نشدند. آگاهی بیشتر از کهکشان X می‌تواند گامی بزرگ در تصحیح درک جامعه علمی از چگونگی تشکیل‌شدن جهان از ماده و همچنین انفجار بزرگ (Big Bang) باشد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

41665