۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي یکشنبه 26 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  هشدار پدر اینترنت در مورد عصر تاریک دیجیتال
وینت سرف مشهور به پدر اینترنت در مورد از دست رفتن حجم گسترده‌ای از داده‌های دیجیتال به علت تغییر مداوم فرمت‌های ذخیره سازی آنها هشدار داد.
وی که این هفته در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا شرکت کرده بود گفت که تحول سریع فناوری ممکن است باعث منسوخ شدن بسیاری از داده‌های دیجیتال و عدم امکان بازیابی آنها در سال های آینده شود.
سرف افزود: فایل هایی که ما امروزه به سرعت ذخیره می ‌کنیم ممکن است در سال آینده با سخت افزارهای جدید ناسازگار باشند و لذا از دست رفته و دیگر قابل دسترسی نباشند. وی خواستار ابداع ابزاری برای نگهداری از فناوری های قدیمی شد تا فایل های کهنه و ظاهرا منسوخ قابل بازیابی و مشاهده باشند.
سرف از اجرای طرحی موسوم به اولیو در دانشگاه کارنگی ملون به همین منظور خبر داد. این طرح که توسط Mahadev Satyanarayanan استاد دانشکده رایانه همین دانشگاه در حال اجراست فناوری مورد نیاز برای نگهداری از نرم افزارها، بازی ها و دیگر محتوا قدیمی را فراهم می آورد.
پدر اینترنت خواستار تحرک بیشتر برای حل این چالش جدی شد تا به قول وی آیندگان برای بررسی مقاطع تاریخی مختلف با کمبود اسناد و مدارک و عدم امکان مشاهده و دسترسی به آنها مواجه نشوند.
.............................
خبر :  استفاده از کنسول بازی برای کمک‌های خیریه
سونی با طراحی برنامه خاصی برای کنسول بازی PS4 به طرفداران بازی‌های مختلف ویدئویی امکان می‌دهد تا بتوانند کمک‌های مالی انسان دوستانه انجام دهند.
این برنامه که PlayStation Heroes  نام دارد، از 24 فوریه در دسترس است و به کاربران PS4 امکان می دهد تا محتوای دیجیتال خریداری کرده و شانس بازی با افراد مشهور را در شبکه بازی آنلاین شرکت سونی پیدا کنند. سونی می گوید 90 درصد از مبالغ پرداختی در قالب این سرویس در اختیار سازمان‌های خیریه شناخته شده قرار می‌گیرد.
از جمله خیریه‌های تایید شده برای اجرای این طرح می توان به Make-A-Wish، the USOو The V Foundation‌ اشاره کرد.
سونی با صدور اطلاعیه ای در این مورد گفته است: ما از اینکه علاقمندان به بازی های ویدئویی، اشخاص مشهور نهادهای خیریه را در قالب یک ابتکار عمل گرد هم آوردیم شادمانیم و امیدواریم با واکنش دلگرم کننده ای برای تحقق اهدافی والا مواجه شویم.
از جمله اشخاص مشهوری که در قالب این طرح با کاربران سرویس بازی آنلاین سونی همبازی می شوند می توان به طراحان برخی بازی های مشهور ویدئویی و برخی چهره های مشهور دنیای موسیقی اشاره کرد.
.............................
خبر:  تعطیلی یکی دیگر از خدمات نامحبوب گوگل
گوگل با خدمات هلپ اوتس خود وداع کرد. این سرویس برای دریافت ویدئوهای درخواستی تخصصی و علمی راه اندازی شده بود.
گوگل رسما اعلام کرده که خدمات یاد شده را از 20 آوریل سال 2015 یعنی 5 روز دیگر برای همیشه از دسترس خارج خواهد کرد. با این حساب Helpouts هم به جمع دیگر خدمات بازنشسته شده گوگل شامل ریدر، لتیتیود، Schemer و ... خواهد پیوست.
گوگل Helpouts را کمتر از دو سال قبل راه اندازی کرده بود تا کاربران با پرداخت پول بتوانند توصیه ها و راهنمایی هایی را در قالب درس های مختلف از متخصصان حوزه های مختلف دریافت کنند. بخشی از این خدمات هم به صورت رایگان ارائه می شد.
از جمله حوزه های درسی سرویس Helpouts عبارت بودند از عکاسی، سخنرانی، ریاضیات، علوم تجربی، هنر و ... بعد از مدتی حتی توصیه های پزشکی هم به این سرویس اضافه شد، اما تمامی این اقدامات نتوانست باعث افزایش محبوبیت و تعداد کاربران خدمات مذکور شود.
گوگل پس از محبوبیت برنامه های همراه برنامه اختصاصی این سرویس را هم عرضه کرد، اما تخصصی بودن بیش از حد آن باعث شد تا استقبال شایانی از آن به عمل نیاید. این شرکت خود در بیانیه ای که به همین منظور صادر کرده عدم استقبال کافی را دلیل تعطیلی helpouts دانسته است.
کارشناسان دسترسی رایگان به انبوه ویدئوهای تخصصی در یوتیوب را از جمله دیگر دلایل مهم تعطیلی این سرویس و عدم استقبال از آن دانستند. کاربران می توانند ویدئوهای خود در این سرویس را حداکثر تا تاریخ اول نوامبر دانلود کنند و بعد از این تاریخ همه آنها از سرورهای گوگل حذف می شوند. 
............................
خبر :  واکنش مدیر اپل به درخواست اوباما برای اشتراک ‌گذاری اطلاعات
پس از اظهارات اوباما رئیس ‌جمهور آمریکا در مورد لزوم به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر توسط شرکت‌های خصوصی، مدیر عامل اپل در واکنشی غیرمستقیم بر لزوم حفظ حریم شخصی کاربران تاکید کرد.
تیم کوک ضمن اظهار نارضایتی از نابرابری های اجتماعی در سطح جهان، بر لزوم حفظ آزادی بیان تاکید کرده و گفت: اگر افراد صاحب مسئولیت از توان خود برای حفظ حریم شخصی استفاده نکنند، ما با خطر از دست دادن چیزی ارزشمند تر از پول مواجهیم. ما شیوه زندگیمان را به خطر می اندازیم. حریم شخصی مسئله مرگ و زندگی است.
رابطه میان اوباما و مدیران شرکت های بزرگ فناوری در یک سال و نیم اخیر به علت افشاگری های ادوارد اسنودن و مشخص شدن همکاری های اطلاعاتی و جاسوسی دو طرف به ضرر امنیت و حریم شخصی کاربران تیره شده است.
اپل، گوگل و دیگر شرکت های بزرگ که اعتماد کاربران را از دست دادند به کد گذاری داده های آنها روی آوردند و این امر موجب نارضایتی اف بی آی و آژانس امنیت ملی آمریکا شده است که برای سرقت اطلاعات خصوصی کاربران با دشواری های بیشتری مواجه هستند.
این شرکت ها ظاهرا با تسهیل دسترسی مقامات اطلاعاتی و امنیتی به این داده ها مخالفت می کنند، اما کارشناسان می گویند هنوز هم راه هایی برای مشاهده داده های یاد شده وجود دارد.
.............................
خبر :  ابتکار عمل مایکروسافت برای افزایش کاربران آفیس 365
شرکت مایکروسافت با هدف افزایش کاربران آفیس 365 اعلام کرده که دانش آموزان مدارس نیویورک می ‌توانند به رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.
این خدمات شامل همه دانش آموزان و معلمان این مدارس بوده و دسترسی رایگان به سرویس آفیس 365 پرو پلاس را در برمی‌گیرد.
تمامی افرادی که نامشان به عنوان دانش آموز در این مدارس ثبت شده باشد می‌تواند از حداکثر 5 رایانه و 5 وسیله همراه به رایگان به آفیس 365 متصل شوند.
هدف از این ابتکار عمل این است که دانش اموزان برای استفاده از آفیس 365 تنها محدود به رایانه های مدارس خود نباشند و بتوانند از نقاط مختلفی به این سرویس متصل شوند.
یکی از دلایل اصلی تمرکز مایکروسافت بر شهر نیویورک علاوه بر اهمیت آن، تلاش گوگل برای تسخیر مدارس این شهر است. چندی قبل مقامات این شهر از موافقت خود با استفاده از نوت بوک های کروم بوک در مدارس خبر دادند که همراه با ارائه خدمات رایگان گوگل داریو نیز هست.
در صورت تداوم این وضعیت نسل جدید مردم شهر نیویورک دیگر از ویندوز و آفیس استفاده نکرده و به استفاده از سیستم عامل کروم و محصولات گوگل روی می آورند و لذا مایکروسافت مجبور به مقابله به مثل شده است.
........................
خبر:  تایید صلاحیت دو مرحله‌ای برای دو نرم افزار اپل
اپل اعلام کرد از این پس کاربران نرم افزارهای ارسال پیام و چت ویدئویی این شرکت می‌توانند از سیستم تایید صلاحیت دو مرحله‌ای استفاده کنند تا از مزاحمت های هکرها در امان بمانند.
این سیستم تایید صلاحیت دو مرحله ای برای نرم افزارهای iMessages  و  FaceTime و روی رایانه های مک و همین طور تبلت آی پد و گوشی آیفون قابل استفاده است.
با این تغییر یک لایه جدید امنیتی به برنامه های یاد شده اضافه می‌شود تا کاربران نگران سرقت اطلاعات خود نباشند. در این سیستم کاربران ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور وارد سرویس های یاد شده می شوند و پس از آن باید یک کد امنیتی دیگر را نیز برای تایید حساب های خود در این دو سرویس وارد کنند.
اپل پیش از این امکانات یاد شده را در مارس سال 2013 به سرویس‌ های آی تیونز و آی کلود افزوده بود. عموم کاربران از این تغییرات در اپل اظهار خرسندی کردند، به خصوص که این شرکت در ماه های گذشته هدف حملات گسترده هکری بوده است.
................................
خبر :  برتری نسخه تازه اندروید بر آی او اس 8 در زمینه اجرای موفق برنامه‌ها
بررسی و مقایسه سیستم عامل اندروید 5 (لالی‌پاپ) با iOS 8 نشان می‌دهد، نسخه تازه اندروید کمتر دچار اختلال و قطع ناگهانی می‌شود.
گزارش تازه Crittercism نشان می‌دهد که قطع ناگهانی برنامه های در حال اجرا در اندروید 5 هم کمتر از iOS 8 رخ می‌دهد.
بر همین اساس میزان اختلال در اجرای برنامه ها در iOS 8 برابر با 2.18 درصد و در iOS 7‌برابر با 2.02 درصد است که یک پسرفت برای اپل محسوب می شود. در مقابل میزان اختلال در اجرای برنامه ها در اندروید 5 برابر با 2.15 درصد است که اندکی کمتر از iOS 8  است.
نکته مهم در این میان پیشرفت قابل ملاحظه اندروید در این زمینه است. در نسخه های قبلی اندروید و از جمله کیت کت میزان اختلال در اجرای برنامه های برابر با 2.76 درصد بود. این درصد در نسخه های قدیمی تر آندروید بیش از این است.
بنابراین گزارش، بیشترین میزان اختلال در برنامه های همراه در میان گوشی های آیفون مربوط به مدل های آیفون 4 اس و آیفون 6 است که به طور اختصاصی برای مشترکان اپراتور وریزون طراحی شدند. در میان گوشی های اندرویدی مطرح هم بیشترین میزان اختلال برنامه ها مربوط به گلکسی اس 5 و S III است.
............................
خبر:  کفشی که بندش را خودش می‌بندد
دانشمندان دانشگاه فرایبورگ آلمان کفشی طراحی کردند که بندهای آن بسته به شکل پا، به طور خودکار بسته می‌شوند.
حسگرهای فشار این کفش تشخیص می‌دهند که کاربر چه زمانی کفش را پوشیده است، در این شرایط نوعی ریز موتور موجود در پاشنه به کار انداخته می‌شود تا بند کفش را متناسب با اندازه پا محکم ببندد.
زمانی که شخص می‌خواهد کفش را از پایش بیرون بیاورد، می‌تواند دو بار روی پاشنه ضربه بزند و این موتور نوعی فنر موجود در زبانه کفش را آزاد می‌کند، این فنر، بندهای کفش را به اندازه‌ای شل می‌کند که کاربر به راحتی بتواند کفش را از پایش بیرون بیاورد.
کفش جدید برای شارژ شدن نیازی به برق یا باتری ندارد، زیرا نیروی مورد نیاز را از طریق راه‌رفتن کاربر تامین می‌کند، این فناوری که هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد، انرژی راه‌رفتن کاربر را با استفاده از آهنرباهای موجود در هر لنگه کفش دریافت می‌کند.
کفش از این نیرو برای شارژ باتری استفاده می‌کند و یک ساعت راه‌رفتن برای بستن یک بار بندهای آن کفایت می‌کند، اما برای بازکردن بند نیازی به هیچ نیرویی نیست، زیرا این عمل صرفا به فنر متکی است.
دانشمندان در حال طراحی گجتی هستند که بتوان در کفش جاسازی کرد تا به عنوان نوعی سیستم راهبری عمل کند. این ابزار از قطب‌نما، سرعت‌سنج و ژیروسکوپ (برای تعیین جهت) به منظور رهگیری حرکات کاربر استفاده خواهد کرد و طراحان امیدوارند چنین ویژگی در مواقع اضطراری به راهبری تیم‌های نجات در ساختمان‌های ناآشنا کمک کند.
استفاده از این کفش برای افراد سالمند، معلول و کودکان بسیار مناسب است.
جزئیات این فناوری در مجله Smart Materials And Structures منتشر شده است.
...........................
خبر :  ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان
دانشمندان با همکاری تیمی از محققان انگلیسی در حال ساخت نوعی تلسکوپ خورشیدی 344 میلیون دلاری به نام "دانیل کی آنویه" (DKIST) برای تصویربرداری از سطح خورشید با جزئیات بی‌سابقه هستند.
این تلسکوپ که به منجمان در پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی درباره فیزیک خورشیدی کمک خواهد کرد، سال 2019 آماده بهره ‌برداری می‌شود.
ساخت این تلسکوپ با حضور کنسرسیومی از هشت دانشگاه و یک شرکت تجاری انگلیسی برای تولید دوربین‌های این تلسکوپ، وارد مرحله جدیدی شده است.
تلسکوپ DKIST در اصل "تلسکوپ خورشیدی فناوری پیشرفته" نامیده می ‌شد، اما در دسامبر 2013 نام آن به احترام سناتور فقید آمریکایی به نام "دانیل کی آنویه" تغییر یافت.
این تلسکوپ دارای آینه‌ای اصلی به عرض 4.24 متر و ضخامت 75 میلی‌متر خواهد بود و زمانی که این آینه با یک سیستم نوری سازگار و همچنین یک آینه ثانویه بسیار کوچک‌تر ترکیب شود، امکان بررسی سطح خورشید را با دقت بی ‌نظیری ممکن خواهد ساخت.
قدرت زوم این تلسکوپ معادل دیدن سکه‌ای کوچک از فاصله 100 کیلومتری است.
اندازه بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان بزرگتر از رصدخانه خورشیدی دب اکبر در کالیفرنیا و تلسکوپ خورشیدی اروپا (با اندازه 4.07 متر) است که اکنون در دست ساخت است.
پروفسور "میهالیس ماتیوداکیس" گفت: از مرکز تحقیقات فیزیک نجومی در دانشگاه کوینز بلفاست (در ایرلند شمالی) و رهبر ارشد این پروژه، خورشید مهم‌ترین شی نجومی برای بشر به شمار می‌ آید و فعالیت آن اثرات عمیقی بر آب‌ و‌ هوای جهانی و ارتباطات فناوری‌ محور دارد.
برای درک عمیق اثرات خورشید بر حیات زمینی، دانشمندان نخست باید دیدگاه‌هایی درباره جزئیات ریز آن بدست آورند و تلسکوپ DKIST به همین منظور ساخته می‌شود.
............................
خبر :  تولید ارزان سوخت هیدروژنی با فناوری برگ مصنوعی
محققان سنگاپوری با استفاده از شبکه‌ای از نانوسیم‌ها موفق به ارائه روشی برای تولید ارزان قیمت سوخت هیدروژنی شدند، این روش قابلیت تولید انبوه را دارا بوده و نسبت به روش‌های قبلی به ادوات جانبی کمتری نیاز دارد.
سال‌هاست که دانشمندان به دنبال فناوری برگ مصنوعی هستند، روشی که در آن به تقلید از گیاهان، می‌توان سوخت هیدروژنی تولید کرد. برگ درخت با دریافت نور خورشید، آن را به صورتی از انرژی تبدیل می‌کند. اخیراً محققان مقاله ‌ای در نشریه ACS Nano منتشر کردند که در آن سیستمی با امکان تولید انبوه و با قیمت پایین برای تولید هیدروژن ارائه شده است.
محققان این تحقیق، در این مقاله توضیحاتی درباره این سیستم ارائه کردند که در آن مولکول‌های آب در اثر تابش نور خورشید شکسته شده و هیدروژن تولید می‌شود. با این فناوری می ‌توان پیل سوختی برای خودروهای برقی تولید کرد که به جای انتشار گاز دی‌اکسید کربن، آب تولید می‌کنند.
در روش‌های فعلی برای تولید هیدروژن از جریان الکتریسیته استفاده می ‌شود. برای تولید این جریان الکتریسیته به سوخت فسیلی نیاز است که در نهایت به انتشار گاز دی ‌اکسید کربن می‌انجامد. در صورت شکستن مولکول آب با نور خورشید می‌توان سیستمی ارزان قیمت و پاکیزه برای تولید هیدروژن ارائه کرد که زیست‌سازگار بوده و امکان تأمین انرژی خانه‌ها را دارد.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوسیم‌های نیمه‌هادی جاذب نور خورشید اقدام به ارائه این فناوری کردند. نانوسیم‌ها درون آب غوطه‌ور شده و در صورت تابش نورخورشید، هیدروژن تولید می‌کنند. محققان این پروژه معتقدند که با این روش می‌توان پیل سوختی را با هزینه کم به تولید انبوه رساند. هر چند هنوز چالشی در بخش افزایش کارایی این سیستم وجود دارد، اما در این روش برخلاف روش‌های مشابه نیاز به ادوات جانبی خاصی نبوده و کاملاً زیست‌ سازگار است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

50092