۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي دوشنبه 27 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  وقتی DNA مغز محاسبات آینده می شود
محاسبات بیولوژیکی آینده علم پزشکی را دگرگون می کند، از این رو محققان خود را برای نسل جدیدی از سیستم های محاسباتی و پزشکی آماده می کنند.
دانشمندان از هم اکنون به طراحی و ساخت رایانه هایی فکر می کنند که مبنای عملکرد آنها بر اساس DNA است.
برای بیش از 20 سال محققان به مطالعه این موضوع پرداختند که چگونه می توان از DNA به عنوان ماده ای ویژه برای انجام محاسبات استفاده کرد.
دانشمندان به این نگرش جدید امیدهای زیادی بستند زیرا از یک نکته مهم مطمئن هستند و آن چیزی نیست جز چگالی خیره کننده داده ها در DNA.
آنها از مدتها پیش متوجه شدند که DNA تمامی اطلاعات و دستورالعمل های مورد نیاز برای رشد و نمو بدن انسان را در خود ذخیره سازی می کند. برخی محققان با آگاهی از این موضوع تلاش کردند تا متون طولانی را در دل DNA کدگذاری کنند.
همچنین گروه های دیگری نیز بودند که به فکر استفاده از این مولکول ها برای تولید مدارها و گیت های منطقی ساده برای سیستم های محاسباتی رایانه ای افتادند. این مدارها را می توان به عنوان بلوک های سازنده سیستم های محاسباتی در نظر گرفت.
اما اگر قرار باشد از DNA برای انجام محاسبات به این روش استفاده شود، سرعت عمل فرآیندها بسیار کند خواهد بود.
محققان پیش بینی می کنند در آینده ای که نه چندان دور خواهد بود، محاسبات مبتنی بر DNA در دل سلول های زنده به کار گرفته خواهد شد تا روش های جدید تشخیص بیماری ها و احتمالا شیوه های نوین درمانی ارائه شود.
در عین حال پیش بینی می شود فناوری محاسبات مبتنی بر DNA جایگزین رایانه های سیلیکنی فعلی خواهد شد. اما در بازه زمانی 5 تا 10 ساله رایانه هایی از این دست به طور آزمایشی برای انجام امور پزشکی به کار گرفته خواهد شد.
.............................
خبر : سلاح های آینده فکر می کنند
دانش طراحی و ساخت سیستم های نظامی به چنان سطحی رسیده که در آن تانک های فوق مدرنی تولید می شود که قابلیت تصمیم گیری و حتی "صحبت کردن" دارند.
بدون شک هیچ فناوری نظامی بحث برانگیزتر و هیجان انگیزتر از ماشینی نخواهد بود که مجهز به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی بوده و قادر به اتخاذ تصمیم باشد. البته این نگرشی است که در بسیاری از فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی دیده می شود و در دنیای واقعیت ها نیز پهپادها به عنوان نمایشی کوچک از این نگرش دیده می شود.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که پهپادهای نظامی نیز توسط انسان ها کنترل می شوند.
خودمختاری تسلیحات نظامی آینده ( جایی که یک سلاح مانند تانک یا چیزی شبیه آن قابلیت برنامه ریزی شدن داشته باشد و بتواند هدف مورد نظر را تشخیص و از پای درآورد ) در نهایت جای خود را در جنگ های آینده پیدا خواهد کرد.
درحقیقت روزی فرا خواهد رسید که این فناوری پا به عرصه حیات بگذارد.
گزارش جدید مرکز تحقیقاتی "امنیت جدید آمریکا" در واشنگتن ضمن پرداختن به این واقعیت در تلاش است تا ابعاد مختلف این موضوع را برای مردم باز کرده و درک ما را از آینده ماشین آلات نظامی آینده که توان فکر کردن دارند افزایش دهد.
در این گزارش آمده است: خودمختاری، فرآیندی پیچیده است اما زمانی که درباره ماشین آلات صحبت می کنیم مهمترین نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که اعمال کنترل انسان ها بر این فناوری چگونه خواهد بود و ماشین های هوشمندی از این دست تا چه سطحی قابلیت اتخاذ تصمیم گیری دارند؟
نکته مهم اینجاست که هیچ فرمانده عالی رتبه نظامی علاقه ندارد تفنگی به دست چنین ماشین آلاتی داده شده تا آنها جنگ ها را هدایت کنند.
دانشمندان علوم نظامی معتقدند تنها با حضور نیروهای انسانی است که می توان نسبت به بی خطر بودن عملکرد این نوع ربات های نظامی آسوده خاطر بود.
.............................
خبر:  آیفون با ضربان قلب بازی می‌کند
یک شرکت برنامه‌نویسی هلندی برنامه‌ای را برای آیفون طراحی کرده‌ که با استفاده از ضربان قلب کاربر کنترل می‌شود.
Skip a Beat (پرش با ضربه) نام بازی است که از قابلیت اپل برای سنجش ضربان قلب کاربر استفاده می‌کند. این قابلیت درست مشابه برنامه Cardiio و یا سنسور تشخیص ضربان در مدل گلکسی S5 سامسونگ است.
کاربر در این بازی پیش از ورود به هر مرحله باید انگشت خود را روی دوربین و نور فلش موبایلش قرار دهد و نور فلش با عبور از پوست نبض، ضربان قلب وی را اندازه‌گیری می‌کند.
Skip a Beat یک بازی بی‌پایان است که در آن بازی‌کننده باید با پرش از روی قورباغه‌ها بدون اینکه به پرنده‌ها و سایر اجسام فضایی برخورد کند، حرکت کرده و امتیازهای مورد نیاز را جمع‌آوری کند.
چالش مهم این بازی این است که ضربان قلب کاربر در هر مرحله باید در رنج تعیین شده قرار گیرد و بنابراین هرقدر که ضربان قلب بازی‌ کننده بالاتر برود، سرعت بازی و پرش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.
بر این اساس بازی‌کننده‌ای موفق به جمع‌آوری امتیازات بیشتری است که بتواند ضربان قلب را کنترل کرده و آن را پایین نگه دارد.
مدیر عامل شرکت تولید کننده این بازی هدف از تولید آن را " آگاه کردن بازی‌کننده از ضربان قلب خود" می‌داند.
وی گفت: در واقع این بازی می‌خواهد به کاربر نشان دهد که اگر مقدار زیادی کافئین مصرف کند و یا دچار مشکل بدخوابی باشد، چه اتفاقی برای قلب وی خواهد افتاد.
این بازی به طور متناوب ضربان قلب کاربر را اندازه‌گیری می‌کند و به همین دلیل کاربر در هر لحظه نبض خود را در دست خواهد داشت.
مدیر عامل این شرکت نرم‌افزاری معتقد است همین امر باعث می‌شود افرادی که دچار مشکلات قلبی بوده و ضربانشان نامتناسب است از این مشکل خود آگاه شوند.
اینس بازی با قیمت 1.99 دلار در اپ استور قابل خریداری است و بنا به اعلام شرکت تولید کننده، هنوز تصمیم برای تولید یک بازی مشابه برای کاربران اندرویدی گرفته نشده است.
............................
خبر :  انتقاد از گوشی نکسوس 6 به علت ضعف دوربین
کارشناسان می‌گویند اگر چه گوشی هوشمند نکسوس 6 از قابلیت‌های خوبی برخوردار است، اما مانند نمونه‌های قبلی و از جمله نکسوس 5 عکس‌های ضعیفی می‌گیرد.
گوگل مدعی بود این گوشی که جایگزین نکسوس 5 می شود از امکانات خوبی برخوردار بوده و می تواند به گوشی محبوب توسعه دهندگان و برنامه نویسان مبدل شود. اما برخی ضعف های آن کاربران را ناراضی کرده است.
بنابراین گزارش، نکسوس 6 از صفحه نمایش 5.96 اینچی با دقت 1440 در 2560 پیکسل و تراکم پیکسلی 493ppi بهره می‌ برد. پردازنده‌ چهار هسته‌ای 2.7 گیگاهرتزی اسنپ‌دراگون 805 ساخت کوالکام با 3 گیگابایت RAM مهم ترین ویژگی سخت افزاری آن است.
همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 420 برای نکسوس 6 در نظر گرفته شده است. این گوشی هوشمند در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی ارائه شده است. دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال در نمای پشتی این گوشی و دوربین 2 مگاپیکسلی در بخش جلویی آن تعبیه شده است. باتری این گوشی نیز 3220 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد.
علیرغم اینکه دوربین نکسوس 6 ظاهرا توانمندی های مناسبی دارد، اما توانایی نسبتا ضعیف آن برای فوکوس و عدم حذف لرزش هنگام فیلمبرداری دو مشکل جدی گوشی یاد شده است. همچنین در زمان تغییر فوکوس، فرآیندی شبیه به پرش به وجود می‌آید.
بنابراین برای ضبط ویدئو با استفاده از نکسوس 6، به کاربران توصیه می‌شود که از سه پایه بهره ببرند.
............................
خبر:  اتهام ال جی به تخریب عمدی ماشین‌ لباسشویی سامسونگ
درگیری حقوقی میان ال جی و سامسونگ بر سر تخریب عمدی ماشین لباسشویی‌های تولیدی سامسونگ وارد مرحله جدیدی شده است.
وکلای ال جی می‌گویند شواهد کافی برای اثبات اینکه تخریب یاد شده عمدی بوده وجود ندارد، اما سامسونگ این مساله را رد می کند.
بر اساس شکایت سامسونگ جو سئونگ جین مدیر واحد لوازم خانگی ال جی، به آسیب زدن عمدی به ماشین لباس شویی هوشمند Crystal Blue سامسونگ در جریان برگزاری یک نمایشگاه تجاری در برلین در سپتامبر سال گذشته متهم شده است. به دو مدیر دیگر ال جی هم اتهامات مشابهی وارد شده است.
اگر چه ال جی می گوید حاضر به پرداخت غرامت به سامسونگ است، اما سامسونگ با شکایت از این شرکت علاوه بر دریافت خسارت خواستار محکومیت مدیران ارشد ال جی نیز شد و این ماجرا را وارد مرحله جدیدی کرد.
هام یون کئون وکیل ال جی می گوید در حالی که کارکنان سامسونگ در کنار این ماشین‌های لباسشویی حضور داشته اند شواهد کافی برای اثبات عمدی بودن تخریب وجود ندارد. سامسونگ قصد دارد این ماشین لباسشویی هوشمند را به زودی با قیمت 2700 دلار روانه بازار کند.
...........................
خبر :  شیائومی وارد آمریکا می‌شود
شرکت چینی شیائومی، تولیدکننده تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی وارد بازار ایالات متحده آمریکا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، معاون شرکت چینی "شیائومی" در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد ابتدا محصولاتی نظیر هدفون، دستبندهای هوشمند متصل به اینترنت بنام می بند به بازار ایالات متحده وارد می شود. سایت اینترنتی نیز برای این منظور راه اندازی خواهد شد.
اما در حال حاضر بدلیل موانع تکنیکی و قانونی فروش تلفنهای همراه در آمریکا برای این شرکت میسر نیست.
شیائومی که در حال حاضر سومین تولیدکننده بزرگ تلفن های همراه در دنیا محسوب می شود در نظر دارد علاوه بر آمریکا خود را در بازارهای پررقابت آسیا، برزیل و روسیه نیز مطرح کند.
............................
خبر :  تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه با آزمایش تنفس
محققان دانشگاه لستر به دنبال ارزیابی عملکرد نوعی ابزار انقلابی هستند که قادر به تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه در یک روش غیرتهاجمی با انجام آزمایش تنفس از بیمار است.
سرطان ریه یکی از پنج سرطان با میزان بقای پایین است، اما در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی، می‌توان وضعیت بیمار را تا حد قابل ‌توجهی ارتقا داد.
فرآیندهای تشخیصی کنونی مانند اشعه ایکس قفسه سینه، سی ‌تی ‌اسکن و برونکوسکوپی هزینه‌ بر هستند و استفاده از آن‌ها خالی از خطر نیست، بنابراین نیاز به رویکردهای ارزان‌تر و غیرتهاجمی به وضوح احساس می‌شود.
محققان دانشگاه لستر در حال آغاز آزمایش‌ بالینی در بیمارستان گلنفیلد برای ارزیابی میزان قابلیت تشخیص سرطان ریه با استفاده از ابزار تنفسی ابداعی هستند.
دانشمندان امیدوارند، سیستم شناسایی نشانگر سرطان ریه (LuCID) به ارائه شیوه‌ای غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه منجر شود.
تحلیل‌های شرکت آمریکایی Owlstone Nanotech و سازنده این ابزار نشان می‌دهد، شناسایی سرطان ریه در مراحل اولیه را می‌توان از 14.5 درصد کنونی به 25 درصد تا سال 2020 افزایش داد.
ابزار ابداعی با اندازه‌گیری ترکیبات ارگانیک فرار (VOCs) در تراکم پایین موجود در تنفس بیمار عمل می‌کند و جایگزینی ارزان‌تر و کوچک‌تر برای فناوری‌های تشخیصی کنونی به شمار می‌آید.
مرحله دوم آزمایش‌ها روی ابزار ابداعی اواخر سال جاری میلادی آغاز می‌شود و در صورت موفقیت، این پروژه راه را برای ارزیابی این فناوری در جراحی‌ها هموار خواهد کرد.
.............................
خبر :  ماژول ناوبری جدید برای نسل آینده کشتی‌های باری
محققان آلمانی سیستم ناوبری جدیدی برای نسل آینده کشتی‌ باری طراحی کردند که ضمن بررسی شرایط باد، بهترین مسیر را برای حرکت کشتی تعیین می‌کند.
در سال 2013 شرکت نروژی Lade AS طرح مفهومی کشتی باری Vindskip را معرفی کرد که در آن از بدنه کشتی بعنوان بادبان استفاده می‌شود.
این کشتی تجاری هیبریدی که از نیروی باد استفاده می‌کند، می‌تواند تا 60 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و انتشار گازهای گلخانه‌یی را تا 80 درصد کاهش دهد.
برای طراحی بدنه هوابر متقارن کشتی از صنعت هوافضا الهام گرفته شده است، وزش باد از سمت مخالف باعث ایجاد حالت مکش شده و کشتی به سمت جلو هدایت می‌شود.
با کمک یک سیستم ناوبری خاص، شرایط باد بررسی شده و بهترین مسیر برای حرکت کشتی تعیین می‌شود.
محققان مرکز خدمات و لجستیک دریایی (CML) در موسسه فرانهوفر برای تحقق ایده ساخت کشتی باری Vindskip، الگوریتمی طراحی کردند که در نقش سیستم ناوبری عمل می‌کند.
ماژول ناوبری جدید اقدام به محاسبه مسیر کشتی، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و وزش باد، هیدروگرافی و سایر عوامل دخیل در حرکت کشتی در بهترین مسیر می‌کند، در این شرایط بدنه ایرودینامیک به حداکثر کارآیی رسیده و سرعت کشتی به 19 گره دریایی خواهد رسید.
نسخه اولیه این ماژول ماه جاری در اختیار شرکت Lade AS قرار می‌گیرد و نخستین کشتی باری Vindskip مجهز به ماژول ناوبری جدید نیز سال 2019 به آب انداخته خواهد شد.
........................
خبر:  تولید کاغذ ارزان از بطری پلاستیکی
یک گروه کارآفرین جوان مکزیکی نوعی سیستم جدید طراحی کردند که بطری ‌های پلاستیکی را به کاغذ معدنی تبدیل کرده و می‌تواند تا 20 درخت و 56 هزار لیتر آب را در هر تن کاغذ تولیدی حفظ کند.
این کاغذ ضد آب که با نور تجزیه می‌شود، برای چاپ کتاب، جعبه و در کل لوازم‌التحریر قابل استفاده است.
"اور آدریان ناوا" از موسسان شرکت Cronology در مکزیک، با جلوگیری از قطع درختان و عدم استفاده از آب، هزینه‌ها کاهش یافته و همچنین به حفظ سیاره زمین کمک می‌شود.
اگرچه کشورهایی مانند اسپانیا و تایوان در حال حاضر از فرآیندهای مشابه برای تولید کاغذ معدنی استفاده می‌کنند، اما محققان مکزیکی بر این باورند که سیستم Cronology چهار برابر ارزانتر از روش‌های رایج است، این فرآیند 15 درصد ارزانتر از روش‌های ساخت سنتی کاغذ عنوان شده است، زیرا از مواد شیمیایی مانند کلر یا آب استفاده نمی ‌شود.
ایده اصلی این کاغذ، کاهش هزینه‌های تولید و قطع درختان است. مکزیک در حال حاضر سالانه 700 هزار تن کاغذ تولید می‌کند که بیشتر برای کتاب و دفتر و همچنین کاغذهای بسته‌بندی و دستمال توالت مورد استفاده است.
سازندگان اعلام کردند، تولید یک تن کاغذ سنتی با تاثیر 100 ساله روی محیط زیست همراه است، اما کاغذ معدنی با استفاده از 235 کیلوگرم مهره پلی‌اتیلن ترفتالات که از بازیافت بطری‌ های آب بدست آمده، کربنات کلیسم و سنگ توانسته این مسئله را حل کند.
کاغذ معدنی از انواع سنتی خود محکمتر بوده و نمی‌توان آن را با دست پاره کرد. همچنین این کاغذ ضد آب بوده و تنها میزان لازم از مرکب را به خود جذب می‌کند.
بطری‌های پلاستیکی ابتدا توسط تکه‌های مختلف کربنات کلیسم به شکل مهره‌های پلاستیکی درآمده و سپس تحت فرآیند قالب ‌گیری با درجه حرارت بیش از 100 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند. در نهایت این ماده طی فرآیند نورد به شکل ورقهای بزرگ کاغذ درآورده می‌شود.
این کاغذ طی شش ماه تجزیه شده و تنها جنبه منفی آن، این است که نمی‌توان ژل مرکب آن را به دلیل برخورداری از الکل مجددا مورد مصرف قرار داد.
................................
خبر :  مبارزه با فلج اطفال با واکسن مصنوعی
دانشمندان انگلیسی و آمریکایی با همکاری یکدیگر قصد دارند یک واکسن مصنوعی برای مبارزه با فلج اطفال تولید کنند.
حتی پس از دفع ظاهری فلج اطفال در جهان، ادامه واکسیناسیون به عنوان یک عمل احتیاطی در برابر بروز مجدد ویروس از منابع پنهان مانند حامل‌های عفونی مزمن نادر ضروری است.
سال گذشته صدها مورد از این بیماری در سراسر جهان گزارش شده بود.
سازمان بهداشت جهانی و بنیاد " بیل و ملینا گیتس " یک کمک هزینه 674 هزار دلاری را برای مبارزه با فلج اطفال اختصاص دادند، با این امید که رویکرد جدید بتواند کاستی‌های واکسن موجود را برطرف کرده و بیماری فلج‌اطفال را یکبار و برای همیشه از بین ببرد. در این پروژه، محققانی از دانشگاه‌های لیدز، آکسفورد و ریدینگ انگلیس نیز مشارکت دارند.
پرفسور "دیو استورات" از دانشگاه آکسفورد در توضیح هدف تولید یک واکسن مصنوعی گفت: ایده واکسن مصنوعی این است که هیچ نوع ژنومی در آن وجود نداشته و بدون ویروس است. از این رو، این واکسن از یک ماده ابرشیمیایی ساخته شده که خود را به شکل ویروس مونتاژ کرده، اما تکثیر نمی‌شود.
چنین واکسنی می‌تواند از نمونه‌های کنونی بهتر عمل کند، زیرا نسخه دقیق‌تری از ویروس را در زمان برانگیختن واکنش ایمنی قویتر بدن توسط محرک ‌هایش ایجاد خواهد کرد. همچنین تولید این واکسن بسیار سریعتر، ساده‌تر و ایمن تر خواهد بود.
چالش اصلی در تولید یک واکسن مصنوعی، ثابت نگهداشتن طولانی‌ تر ویروس تقلبی عاری از ژنوم تا زمان برانگیختن واکنش ایمنی است.
"استورات" اظهار کرد: ما با استفاده از ترکیبی از رو‌ش‌ها از جمله کریستالوگرافی پرتو ایکس و میکروسکوپ ابررسانای الکترونی، کار جمع‌آوری ساختارهای بلوری و تصاویر میکروسکوپ الکترونی را برای درک چگونگی تثبیت پوسته ویروس و تولید واکسن بهتر با قابلیت برانگیختن واکنش ایمنی بهتر آغاز کردیم.
وی افزود: ما با استفاده از فناوری جدید می‌توانیم ویروس‌هایی تولید کنیم که میلیاردها برابر کوچکتر از سر سوزن بوده و ویروس‌ها را در زمان تعاملشان با سلول زنده پیگیری کنیم، همچنین می‌توانیم اطلاعات دقیق در مورد پاتوژن‌ها بدست آورده و درمان‌های بهتری برای آن‌ها طراحی کنیم.
این فناوری شبیه به نمونه مورد استفاده در تولید واکسن مصنوعی برای مبارزه با تب برفکی در گاوها است. دانشمندان با الهام از موفقیت این واکسن، اکنون به دنبال استفاده از رویکرد مشابه برای مبارزه با ویروس‌های دیگر مانند فلج‌اطفال هستند.
نتایج اولیه در مورد ویروس فلج‌اطفال بسیار نوید بخش بوده است، ذرات مصنوعی با موفقیت تولید شده و شواهدی از ثبات آن‌ها گزارش شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

96703