۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي چهارشنبه 29 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر : مغز مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک ‌تر می‌شود
دانشمندان ژاپنی موفق شدند سلول‌های بنیادی جنینی انسان را به ساختار سه‌ بعدی مشابه مخچه تبدیل کنند.
گرچه ساختار تولید شده‌ مدت زیادی در محیط آزمایشگاهی دوام نیاورد، اما گامی مهم در تولید مغز مصنوعی به شمار می‌آید، این موفقیت در حالی انجام شد که تیم‌هایی از دانشمندان سراسر دنیا در تلاش برای تولید بافت زنده، مدارهای سیلیکونی و الگوریتم‌های رایانه ‌ای با هدف تولید مولفه ‌ای هستند که بتواند مسئولیت ‌های ماده خاکستری مغز را انجام دهد.
مخچه، بخشی از مغز و مسئول اعمال حرکتی و دریافت اطلاعات از حس ‌هاست.
در این میان، " پروژه مغز انسان " با بودجه 1.2 میلیارد دلاری و متعلق به اتحادیه اروپا به مدت یک دهه در حال انجام است، این پروژه شامل 183 دانشمند ارشد از 24 کشور است که ماموریت آن‌ها شبیه ‌سازی و نقشه ‌برداری از مغز انسان، طراحی فناوری‌های رایانه ‌ای الهام‌ گرفته از مغز و کنکاش بیماری ‌های مغز انسان گزارش شده است.
همچنین، در کالیفرنیا شرکتی نوپا و کوچک به نام Brain Corporation در حال تولید نرم ‌افزاری است که امکان آموزش ‌دادن انجام مسئولیت‌هایی مانند خالی ‌کردن ظرفشویی، تاکردن لباس‌ها یا برداشت توت‌ را فراهم می‌کند و می‌تواند جایگزین کارگران در کارگاه‌ها شود.
مغزهای نرم‌افزاری به کار رفته توسط ربات‌هایی از این دست به آن‌ها فقط امکان انجام‌دادن کاری را می‌دهد که برای آن آموزش دیدند، چنین ربات‌ هایی به آموزش و نه تصمیم‌گیری پیچیده متکی هستند.
افزون بر این، تعدادی از مهندسان علم رباتیک در حال توسعه نرم‌افزار‌های پیچیده‌ای هستند تا با استفاده از آن‌ها ربات‌ها بتوانند صحبت کنند، اجسام را گروهبندی کنند یا این که موسیقی بنوازند.
با این حال، این ربات‌های تحقیقاتی با موانعی در انجام تعدادی از مسئولیت‌ها رو به رو هستند که مغز انسان‌ به آسانی می ‌تواند آن‌ها را انجام دهند. از جمله این مسئولیت‌های چالش‌ برانگیز می‌توان به تشخیص‌ دادن صدای انسان یا علائم چهره اشاره کرد.
............................
خبر : داروی جدید پیشگیری از عود سرطان پستان تولید شد
محققان آمریکایی از تولید داروی جدیدی برای درمان سرطان پستان خبر می‌دهند که می‌تواند روند پیشرفت بیماری یا بدخیم‌ شدن تومور را به تأخیر بیندازد.
داروی جدید که آریمیدکس (Arimidex) نام دارد، می‌تواند در 80 درصد موارد از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری کرده یا بدخیم‌شدن تومور را به تأخیر بیندازد.
محققان مدعی هستند که تولید این دارو بزرگترین دستاورد 20 سال اخیر در حوزه درمان سرطان پستان محسوب می‌شود، چراکه می‌تواند به نجات طولانی‌مدت بیمار مبتلا به سرطان منجر شود.
در این پژوهش 9300 زن یائسه در سراسر جهان تحت درمان با داروی آریمیدکس یا داروی دیگری به نام تاموکسیفن (tamoxifen) یا هر دو دارو قرار گرفتند.
نتایج آزمایش ‌های بالینی نشان می‌دهد، خطر بازگشت و عود بیماری در مدت پنج سال پس از عمل جراحی در زنانی که از داروی آریمیدکس استفاده کرده بودند به یک پنجم کاهش یافت.
از مجموع 3125 زن مبتلا به سرطان پستان که از داروی آریمیدکس استفاده کردند، تنها 413 نفر دچار عود بیماری شده یا جان خود را از دست دادند، این در حالیست که از مجموع 3116 بیمار که از داروی تاموکسیفن استفاده کرده بودند، 472 نفر دچار عود بیماری شده یا جان خود را از دست دادند.
همچنین استفاده‌کنندگان از داروی آریمیدکس با خطر کمتر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی و سرطان رحم مواجه هستند.
............................
خبر: کاهش سوانح جاده‌ ایی به کمک فناوری ارتباط خودروها ‌
محققان شرکت ولوو موفق به ساخت سامانه ارتباط بی ‌سیم خودروها برای انتشار بی ‌سیم وضعیت جاده بین خودروهای یک مسیر شدند.
این نوآوری شگرف در راستا سیاست ‌های کلی شرکت ولوو مبنی بر افزایش حداکثری ضریب ایمنی و حفظ جان سرنشینان خودروها است.
در این سیستم با کمک فناوری شبکه ابری اطلاعات مسیر به طور بی‌سیم به گیرنده خودروها ارسال شده و در ادامه رایانه خودرو از طریق علائم تصویری و دیجیتال راننده را از شرایط موجود مسیر آگاه می‌کند.
اریک ایسرسون اعلام کرد، مسئول پروژه‌های نوآورانه ولوو، هرچه اطلاعات بیشتری بین خودروها ردوبدل شود امکان تصادف کم‌تر می شود چرا که راننده از وضعیت پیش‌روی خود مطلع می‌شود.
وی افزود: همچنین در این سیستم چراغ خطر اختصاصی تعبیه شده رانندگان پشت سر را از خطر احتمالی آگاه می‌کند که هم اکنون به کمک این دو قابلیت جدید ایمنی خطرات رانندگی مخصوصا در جاده‌های با شرایط آب‌وهوایی ناپایدار و زمستانی بسیار کاهش می‌ یابد.
مسئولان شرکت ولوو ضمن ابراز حمایت از ایده‌های جدید ایمنی امیدوارند که به کمک این فناوری و افزودن برخی از قابلیت‌های جدید، رانندگی ایمن‌تر و کم استرس‌تری را در شرایط آب‌وهوایی ناپایدار برای رانندگان به ارمغان آورند.
جرئیات بیشتر در نشریه اختصاصی Volvo منتشر شده است.
............................
خبر :  چای سبز، تومورهای سرطانی را نابود می کند
محققان چینی دریافتند در میان خوراکی های ضد سرطانی، چای سبز حاوی بیشترین میزان مولکول های ضد سرطان است که کاتچین موجود در آن توانایی نابود کردن تومورها را از هر نوعی که باشند داراست.
این مولکول های ضد سرطانی با نام کاتچین (از خانواده فلاونوئیدها) یک سوم وزن برگ چای را تشکیل می‌دهند.
آنان می گویند: کاتچین ها یک ویژگی خاص دارند و آن قابلیت حمله به تعداد زیادی از فرآیندهایی است که در پیشرفت سلول های سرطانی به کار گرفته می‌شوند. کاتچین بیشتر از هر ماده حاوی EGCG (اپگالوکاتچین گالت) است. این ماده توانایی نابود کردن تومورها از هر نوعی که باشند را دارد.
آنان گفتند، زمانی که سلول های سرطانی برای تشکیل یک تومور کوچک رشد می‌کنند، به موازات رشد آنها، باید تغذیه شبکه عروق خونی کند شود تا بتوانند تکثیر کنند.
محققان می گویند: این همان مرحله ای است که آنژیوژن نامیده می‌ شود. EGCG جلوی آنژیوژن را می ‌گیرد، یعنی تشکیل یک شبکه خونی ضروری برای تشکیل و رشد هر نوع توموری را متوقف می‌کند.
............................
خبر : درمان ناشنوایی و وزوز گوش با قرص جدید
قرص جدیدی که برای مبارزه با ناشنوایی و وزوز گوش طراحی شده، برای نخستین بار بر روی بیماران در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته است.
اولین درمان دارویی برای این دو شرایط توسط دانشمندان انگلیسی طراحی شده و به روی سلول‌های مغزی دخیل در پردازش صوت کار می‌کند.
تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این دارو از پتانسیل کاهش علائم ناشنوایی و وزوز گوش مرتبط با پیری برخوردار است.
حدود 50 درصد از مردان و زنان بالای 60 سال از ناشنوایی مرتبط با پیری رنج برده و 10 درصد این جمعیت با مشکل وزوز گوش رو به رو می‌شوند.
ناشنوایی مرتبط با پیری زمانی رخ می ‌دهد که موهای گوش داخلی که معمولا سیگنال‌ های صوتی را به عصب شنوایی منتقل می‌کنند، آسیب دیده یا از بین می‌روند، از این رو پالس‌های عصبی منتقل کننده صوت به مغز کاهش می‌یابند.
دانشمندان بطور فزاینده ‌ای بر این باورند که این نوع فقدان شنوایی نیز ممکن است به مشکلاتی در سلولهای عصبی مغز مرتبط باشد.
هیچ درمانی برای این مشکل وجود نداشته و سمعک‌ ها یا کاشت‌های حلزونی نیز تنها می‌توانند به برخی بیماران کمک کنند اما برای استفاده از کاشت‌ها باید فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. همچنین سمعک نیز می‌تواند موجب ناراحتی شده و به بروز عفونت منجر شود.
وزوز گوش عبارت است از شنیدن صدایی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در مغز در زمانی که صدای خارجی وجود ندارد. نوع صدای شنیده شده متغیر و به شکل‌های مختلفی مانند وزوز، زنگ یا صدای هیس است و اوج آن می‌تواند متغیر باشد.
اگرچه بسیاری از افراد با این علائم کنار می‌آیند، اما این شرایط بر کیفیت زندگی حدود یک درصد از افراد تاثیر چشمگیری دارد.
دانشمندان تاکنون درمان‌های مختلفی طراحی کردند که برخی از آن‌ها به شکل دارو بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و برخی دیگر به شکل درمان‌ های الکتریکی و رفتاری بوده است اما موفقیت آن‌ها بسیار محدود گزارش شده است.
داروی جدید روی پروتئینی موسوم به Kv3 کار می ‌کند که سوراخ هایی را روی سطح سلول‌ های عصبی در منطقه مغزی مرتبط با شنوایی ایجاد می‌کند. این سوراخ ها به پتاسیم که برای کمک به عبور سیگنال‌های شنوایی بین سلول‌های عصبی ضروری است، اجازه ورود به سلول‌ها را می ‌دهد.
محققان گفتند، شواهدی وجود دارد که سطوح این پروتئین با بالا رفتن سن، آسیب دیده یا از بین می‌رود. این امر شاید باعث بروز مشکل در درک کلام توسط فرد شده و ممکن است با وزوز گوش نیز مرتبط باشد.
تحقیقات موسسه پزشکی تجربی در پراگ نشان داد که این دارو، موسوم به AUT00063، می‌تواند شنوایی را در حیوانات پیر ارتقا ببخشد. همچنین پژوهش کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه ایلینویز جنوبی نشان داده که این دارو می‌تواند تاثیر مفیدی روی وزوز گوش داشته باشد.
اکنون کالج دانشگاهی لندن و 10 بیمارستان در انگلیس یک کارآزمایی بالینی را روی حدود 150 بیمار آغاز کردند که برای چهار هفته بطور روزانه چهار قرص یا دارونما دریافت می‌کنند. این کارآزمایی بر بیمارانی متمرکز است که بین شش تا 18 ماه از وزوز گوش رنج بردند.
در صورت موفقیت، کارآزمایی‌های بالینی ممکن است بر روی افراد با وزوز گوش طولانی مدت‌تر نیز انجام شود.
در عین حال 100 بیمار دچار ناشنوایی مرتبط با پیری در کارآزمایی دانشگاه جنوب فلوریدا و سایر مراکز در آمریکا شرکت کرده‌اند که طی آن برای چهار هفته، روزانه سه کپسول AUT00063 یا دارونما دریافت خواهند کرد.
............................
خبر :  روشی ارزان برای تولید انبوه نانوسلولز از پالپ چوب
محققان اخیراً روشی برای تولید انبوه و ارزان قیمت نانوسلولز از پالپ چوب ارائه کردند. در این روش نیاز به مواد شیمیایی گران قیمت وجود ندارد و پساب‌ اندکی تولید می‌شود.
محققان شرکت ساپی (Sappi) با همکاری دانشگاه ادینبورگ ناپیر موفق به ارائه روشی ارزان قیمت برای تبدیل چوپ به نانوسلولز شده‌ است. از نانوسلولز می‌توان برای تأمین انرژی خودروها و حتی درمان زخم استفاده کرد. با این روش می‌توان نانومواد سبک برای مصارف مختلف تولید کرد بدون این که نیاز به مواد شیمیایی و تولید پساب باشد. یکی از مزیت‌های این روش، هزینه کم فرآیند است که امکان تولید نانوسلولز را فراهم می‌کند.
مت جنکنز از مدیران شرکت ساپی می‌گوید: نانوسلولزی که از فیبرهای چوبی به‌ دست می‌آید دارای ویژگی‌های نوری منحصر به فردی بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. برخلاف مواد سبک دیگر، این نانوسلولزها تجدید پذیر هستند و می‌توان از آن‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
پیش از این برای تولید نانوسلولزها باید از روش‌های پیچیده و زمان‌ بری استفاده می‌شد اما این گروه تحقیقاتی انرژی مورد نیاز برای تولید نانوسلولز را کاهش دادند و همچنین فرآیند خود را به‌گونه‌ای طراحی کردند که نیاز به مواد شیمیایی گران قیمت نباشد.
رودری ویلیامز از محققان این پروژه می‌گوید: چیزی که در این فرآیند بسیار جالب توجه است، شیمی منحصر به فرد مورد استفاده در سنتز بوده که فرآیند شکستن پالپ‌های چوب به نانوسلولز را تسهیل می‌کند. هیچ ماده شیمیایی گران قیمتی در این فرآیند نیاز نبوده و تمام مواد مورد استفاده، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه این روش پساب‌ زیادی تولید نمی‌کند. محصول نهایی به‌دست آمده به‌ صورت پودر بوده که قابل پخش شدن در آب است، بنابراین نانوسلولزها دارای سطوحی دست نخورده بوده که می‌توان آن‌ها را به سادگی و به دلخواه عامل‌دار کرد.
نانوسلولزهای تولید شده با این روش، قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. برای مثال می‌توان آن را وارد رنگ، غذا و سیمان کرد.
در صورتی که این نانوسلولزها وارد پلاستیک شوند، کامپوزیتی ایجاد می‌شود که می‌تواند جایگزین فایبرگلاس‌ها شود. از آنجایی که میزان نفوذ اکسیژن در این مواد اندک است، می‌توان از این فیلم‌های پلاستیکی در صنعت بسته‌بندی استفاده کرد. این نانوسلولزها در صنعت باتری‌سازی و تولید نمایشگرها لمسی نیز کاربرد دارند. از آنجایی که این نانوسلولزها زیست‌سازگار هستند، می‌توان از آن‌ها برای درمان زخم‌ها استفاده کرد.
............................
خبر:  بی‌خوابی، میل به خوردن غذاهای پر چرب را افزایش می‌دهد
محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند بزرگسالان در پی بی‌خوابی، درصد بالایی از کالری چربی و درصد پایینی از کالری کربوهیدرات‌ها را در روز پس از بی ‌خوابی مصرف می‌ کنند.
محققان متوجه شدند که منطقه‌ای به نام "salience network" مسئول وقوع این پرخوری‌های ناشی از بی‌خوابی است.
تغییرات وقوع یافته در عملکرد منطقه‌ای مغز می‌تواند بر عادات غذایی پس از بی خوابی تاثیر بگذارد. این امر در مورد افرادی با مشاغل شیفت عصر، شیفت شب و شیفت در گردش و شاغلان در شیفت‌های نامنظم مهم تلقی می‌شود.
پژوهشگران متوجه شدند افراد دچار بی‌خوابی اتصال بیشتری را با "salience network" از خود نشان می‌دهند. این منطقه در قسمت جلویی مغز واقع شده و شامل سه بخش خلفی قدامی قشر کمربندی، پوتامن دو طرفه، اینسولا دو طرف قدامی است.
در واقع محققان می‌گویند افزایش اتصال در "salience network" که به دنبال بی‌خوابی رخ می‌دهد، می‌تواند به طور مثبت با درصد کالری مصرف شده از چربی و به طور منفی با درصد کربوهیدرات مرتبط باشد.
............................
خبر :  مصرف روزانه سه فنجان قهوه، خطر ابتلا به سرطان پوست را 20 درصد کاهش می‌دهد
کافئین موجود در قهوه، شکلات و چای خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. پژوهش‌های انجام شده در آمریکا نشان داد که کافئین موجود در قهوه، شکلات و چای، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
این ماده از سرعت رشد سلول‌هایی که به واسطهٔ اشعه‌ ماورای بنفش خورشید آسیب دیدند، می‌کاهد. برای بررسی مکانیسم اثر کافئین بر علیه سرطان پوست، محققان در ژن‌های موش‌ها تغییراتی ایجاد کردند تا میزان پروتئین ویژه‌ای به نام ART که در بافت پوست وجود دارد را کاهش دهند.
سپس این موش‌ها و همچنین موش‌های طبیعی را در معرض اشعه‌ ماورای بنفش قرار دادند. بعد از ۱۹ هفته قرار گرفتن در معرض اشعه‌ماورای بنفش، مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان‌ پوست در موش‌های تغییر یافته نسبت به موش‌های طبیعی چهار برابر کمتر بوده است.
محققان این گونه نتیجه گرفتند که کاهش پروتئین ART درسلول‌های پوستی موش‌هایی که تغییر ژنتیکی بر آن‌ها اعمال شده بود، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و همچنین عدم پیشرفت سلول‌های سرطانی این بافت می‌شود.
در ادامه تحقیقات مشخص شد که کافئین در مرحله‌ پیش از سرطانی شدن سلول‌های پوستی، تأثیر پروتئین ART را خنثی می‌کند، بنابراین قادر است از ابتلا به سرطان پوست و همچنین پیشرفت آن جلوگیری کند.
برای بررسی این اثر در انسان، تغذیه و شیوه زندگی بیش از 112 هزار نفر در یک دوره زمانی بیست ساله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که به طور متوسط مصرف سه فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان پوست را در زنان ۲۱ درصد و در مردان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.
............................
خبر : دستاورد چشمگیر دانشمندان در توقف زودهنگام بیماری آلزایمر
دانشمندان دانشگاه کمبریج موفق به شناسایی راه‌حلی کلیدی برای توقف بیماری آلزایمر در مراحل اولیه آن شدند.
این دستاورد راه را برای یک داروی استاتین مانند هموار خواهد کرد و می‌تواند برای میلیون‌ها انسان به منظور جلوگیری از ابتلا به زوال مغزی ارائه شود.
محققان موفق به شناسایی یک مولکول طبیعی شده‌اند که می‌تواند روند شکل‌گیری پلاک در مغز را آهسته‌تر کند. پلاک‌های آمیلوئید ارتباط نزدیکی با کاهش حافظه و سایر علائم آلزایمر دارند.
این کشف می‌تواند نوید بخش یک درمان جدید باشد که طی آن، افراد در میانسالی بطور مرتب یک دارو را برای متوقف کردن زوال مغز مصرف کنند. این دستاورد حتی می‌تواند منجر به تولید قرصی شود که می‌توان از آن همانطور که از استاتین برای جلوگیری از بیماری قلبی استفاده می‌شود، برای درمان زوال عقل بهره برد.
دانشمندان گفتند، این کشف نقطه آغازی برای کشف دارویی به منظور متوقف کردن آلزایمر است و می‌تواند در زمان ظهور اولین علائم بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان دارویی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با زوال عقل استفاده کرد.
این پژوهش برای اولین بار نشان داده که چگونه مولکول‌های خاص می‌توانند شکل‌گیری پلاک در مغز را آهسته کنند. پلاک‌ها آمیلوئید زمانی ساخته می‌شوند که فیبریل‌ها در اطراف سلول‌های عصبی مغز پیچیده و توده‌هایی را شکل می‌دهند که به باور دانشمندان، در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کنند.
محققان دانشگاه کمبریج با همکاری دانشمندان در سوئد و استونی دریافتند که مولکول‌های Brichos ( بخشی از خانواده پروتئین‌های طبیعی در ریه‌های انسان ) می‌تواند سرعت این فرآیند را کاهش دهد.
آزمایشات روی موشها نشان داد که این مولکول‌ها به فیبریل‌ها چسبیده و آن‌ها را از ساخت پلاک‌های بیشتر باز می‌دارند.
............................
خبر :  پایان مأموریت هفت ساله آخرین فضاپیمای باری اروپا با خودکشی انتحاری
آژانس فضایی اروپا (ESA) آخرین فضاپیمای باری خود از مجموعه فضاپیماهای ترابری خودکار (ATV) را منهدم کرده و به ماجراجویی‌های هفت‌ساله و موفقیت‌آمیز این فضاپیماها پایان داد.
پنجمین و آخرین فضاپیمای ترابری خودکار (ATV) اروپا برای گرامیداشت یاد اخترفیزیکدان بلژیکی به نام ژرژ لومتر (Georges Lemaitre)  از ارائه دهندگان نظریه انفجار بزرگ  نامگذاری شده بود.
این فضاپیمای باری که محموله 6.6 تنی شامل سوخت، آب، تجهیزات آزمایشگاهی، اکسیژن، لباس و غذا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ منتقل کرده بود، روز یکشنبه 15 فوریه (26 بهمن) پس از پایان مأموریت شش‌ماهه‌ از ایستگاه جدا شده و در جهشی انتحاری به درون جو زمین، خودکشی کرد.
عملیات انتحاری این فضاپیما برای 27 فوریه (هشتم اسفندماه) برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل نقص فنی در یکی از چهار منبع نیرو حدود 10 روز زودتر انجام شد.
محققان آژانس فضایی اروپا در فرآیند خودکشی انتحاری این فضاپیما به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا می‌توان از چنین فرآیندی برای خودکشی انتحاری ایستگاه بین‌المللی (ISS) که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است نیز استفاده کرد؟
جرم ایستگاه فضایی 420 تن است و با پایان عمر ایستگاه، یک زباله فضایی غول‌پیکر در فضا ایجاد خواهد شد که بحث کاهش زباله‌های فضایی را با چالش مواجه می ‌کند.
پنج فضاپیمای ترابری خودکار (ATVs) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) در طول ماموریت‌شان، برای انتقال محموله‌های باری، پیشرانه های آنبورد و افزایش ارتفاع ایستگاه مورد استفاده قرار گرفتند، حدود یک ماه قبل از آخرین فضاپیمای ترابری خودکار اروپا برای کاهش سرعت حرکت و پایین آوردن 2.5 کیلومتری ایستگاه استفاده شد.
این برنامه از سال 2008 و با پرتاب نخستین فضاپیما به سمت ایستگاه فضایی آغاز شد، بودجه اختصاص یافته به برنامه ATV که با همکاری 20 کشور عضو آژانس فضایی اروپا انجام شد، بالغ بر 5.6 میلیارد دلار اعلام شده است.
فضاپیماهای ترابری خودکار (ATVs) به نام اروپاییان بلندآوازه در عرصه علوم فضا نامگذاری شده بودند.
نخستین فضاپیما به افتخار ژول‌ ورن، نویسنده داستان‌های علمی، تخیلی در قرن نوزدهم نام‌گذاری شده بود، سه فضاپیمای دیگر به افتخار " یوهان کپلر " ستاره‌شناس، " ادواردو آمالدی " فیزیکدان و " آلبرت انشتین " نامگذاری شده بودند. آخرین فضاپیما نیز به نام " ژرژ لومتر " کیهان‌شناس بلژیکی نامگذاری شده بود.
با پایان برنامه ATV، از کپسول باری پروگرس روسیه، فضاپیمای HII ژاپن، کپسول‌های باری دراگون و سیگنوس متعلق به شرکت‌های خصوصی آمریکایی اسپیس‌ ایکس و اوربیتال ساینس برای ارسال محموله باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) استفاده خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

18616