۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

ورود اپراتورهای مجازی به بازار نفعی برای همه است

به گزارش ICTPRESS، مدیرعامل فناپ با بیان اینکه از مهمترین دغدغه های حوزه موبایل این است که شاید با ورود اپراتورهای مجازی سقف درآمدی، موقعیت و کسب و کار اپراتورهای واقعی با تهدید مواجه شود، گفت: از منظر تحقیقات کارشناسی صورت گرفته، وجود اپراتور مجازی موبایل تهدیدی برای اپراتورهای اصلی نیست و زمانی که از MVNO ها صحبت می شود مجوز اپراتورهای موبایل از شبکه access تا لایه فروش را در برمی ‌گیرد که با حذف شبکه access، مجوز جدیدی ایجاد می شود و با کاهش سهم اپراتورهای اصلی از درآمدهای بخش سرویس، استفاده از شرکای ثالث برای افزایش این سهم ضروری به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به افزایش رقابت میان اپراتورهای موبایل افزود: امروزه شاهدیم که رقابت میان اپراتورهای موبایل در حال افزایش است و بازار به حالت نوعی از اشباع اولیه درآمده، این در حالی است که بسیاری از گروه‌ها و بازارهای هدف برای پاسخگویی به نیازهای خود، همیشه به دنبال پیشنهادهای ویژه‌ای از سوی اپراتورهای موبایل بودند.
جوانمردی گفت، علی رغم اینکه بهره برداری از خدمات Data به خصوص در سال های اخیر، با آمدن 3G و 4G جدی شده، خدمات Data سهم اندکی از بازار و درآمد اپراتورها را به خود اختصاص داده است، از طرفی دیگر نرخ ریزش مشتریان اپراتورهای موبایل افزایش و میزان آپلود برای اپراتورها به ازای مشترکین، نیز کاهش یافته است.
وی در ادامه گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان اپراتورها در سخت افزارها، بایستی به دنبال بازیگران جدیدی باشیم که بتوانند در بستر این سرمایه گذاری، درآمدهای جدیدی را به سبد اپراتورها سرازیر کنند.
دکتر جوانمردی از منظر کاربری، تنوع اپراتورها را محدود به سرویس‌های پایه دانست و افزود: هر چند اپراتورها تلاش بسیاری کردند تا تنوعی در این بخش اتفاق افتد، اما هنوز سطح نوآوری در اپراتورها در مقایسه با جهان، به سطح مطلوبی نرسیده است و از سویی دیگر با افزایش شبکه های موبایلی شاهد کاهش درآمدهای اپراتورهای تلفن‌های همراه از پیامک و تماس‌های تلفنی هستیم.
مدیرعامل فناپ گفت، عرضه بسیاری از خدمات مستلزم اخذ مجوزهای مختلف و داشتن تخصص است که شاید با نوع فعالیت اپراتورها مغایرت داشته باشد، به طور مثال همانطور که خدمتی خاص در صنعت بانکی با مشکلاتی نظیر نیاز به مجوزهای خاص روبه رو است، در خصوص فعالیت اپراتورها نیز چنین است، که این مشکلات می تواند در تجارت اصلی آن‌ها قدری تعلل یا مخاطره ایجاد کند.
جوانمردی چنین ادامه داد: با نگاهی به تجارب جهانی در خصوص ورود MVNO ها، می بینیم که آن‌ها در جهان باعث حفظ سطح بازار اپراتورهای اصلی شدند و در بهبود آن‌ها موثر بودند.
به طور مثال در ایتالیا اپراتور مجازی پست موبایل موفقیت ‌های بزرگی را کسب کرد و در عمان هم در نیمه دوم سال 2009 اپراتور اصلی آن‌ها توانست با ایجاد MVNO ها بخشی از ریزش مشتریانی را که در سال های قبل داشت، جبران کند.
مدیرعامل فناپ اظهار داشت، اگر نگاهی به منافع بازیگران، عرصه ورود MVNOها داشته باشیم مشتریان، MVNOها و MNOها که هر سه  برنده ورود شبکه‌های مجازی به بازار هستند.
وی گفت، مشتریان، پادشاهان این بازی هستند که با ورود MVNO ها می‌توانند از سطح کیفی بهتر و بالاتری بهره مند شوند، همچنین ورود MVNO ها باعث افزایش تنوع خدمات بر اساس نیازمندی‌ های مشتریان می‌شود. کاهش هزینه ها، فایده آخر اپراتورهای مجازی برای مشتریان است که MVNOها تلاش می‌کنند با بالا بردن درآمد اصلی اپراتورهای واقعی درآمدی هم برای خود فراهم آورند.
بنابراین اپراتورهای مجازی با بهره وری بهتر سرمایه و با کاهش هزینه‌های ورورد به بازار یکی از طرفین برنده در این بازی هستند.
جوانمردی، اپراتورهای اصلی( MNO)ها را برنده دیگر این بازی دانست و گفت: از سویی MVNOها باعث جلوگیری از ریزش مشتریان و پیوستن آنها به اپراتورهای رقیب می‌شوند و از سویی دیگر می‌توانند کمک کنند تا بازار اشباع شده را با کمک تمایزی که ایجاد می‌کنند از این حالت خارج کنند.
دکتر جوانمردی در خصوص چالش های رگولاتوری در این عرصه هم اظهار داشت: باید گفت آسیب شناسی موارد پیشین از جمله تالیا می‌تواند راهگشا باشد.رگولاتوری بایستی به MVNOها در گرفتن خدمت مناسب از اپراتور اصلی تضمینی بدهد تا دغدغه های متقاضیان سرمایه‌گذاری در این عرصه مرتفع و بر اجرای تعهدات مابین MVNOها و MNOها نظارت شود.
بنابراین بایستی شرایط ورود بیش از پیش تسهیل شود تا ورود به بازار مخابراتی امری خطیر برای سرمایه گذاران نباشد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

22624